Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 23 1 2 8 9 10 11 12 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Alpers] #2378065 23/01/2017 13:42
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: Alpers

Er det virkelig egoistisk? Mange har jo sigaretter og brennevin som hobby, synes det er mer enn innafor å gjøre noe for å begrense dette. Om folk har usunne/ miljøfiendtlige hobbyer synes jeg det blir helt galt å søke om emosjonelt fritak for dette.

Epler og pærer er vansklige å sammeligne. Men om det er epler og epler som sammenlignes vil det være egoistisk. Om hobbyene som sammenlignes var vin og brennevin ville det være egoistisk å legge mer avgifter på den ene.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: perbl] #2378069 23/01/2017 13:47
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: perbl
Uansett om noen har noe som hobby eller ikke, det bør være ganske enkelt å trekke en prinsipiell linje der vi ser på om hobbyen medfører store ulemper for medmennesker.

Ja, når det gjelder akkurat partikkelutslipp så er det helt klart at det er noe vi må regulere.

Men ta innkjøp av bil. Her vil en ny bil gjerne slippe ut mindre lokal forurensning enn en gammel. Det er mye avgifter forsvart med at det er så miljøfientlig å produsere biler. Men hvor er de tilsvarende avgiftene på å pusse opp et bad eller kjøkken som er helt funksjonelt? Dette må jo forurense vel så mye?

Jeg forstår at man ikke kan sammenligne, og gjøre alt retferdig her i verden. Nå er det en gang slik at bil er noe man har bestemt seg for at man kan tjene mye penger på, og så slipper en del annet unna.
Norge har ikke bilproduksjon med den lobbyen det medfører. Miljø delvis en hendig unnskyldning for bilkostnaden i Norge.

Redigert av trolf; 23/01/2017 13:52.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378070 23/01/2017 13:48
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: sveinaa
Hvilken hobby snakkes det om? Er det motorsport?

Hobbyen å like bil. Å ha en bil som er finere enn strengt tatt funksjonelt nødvendig.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378072 23/01/2017 13:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: trolf
Sitat: perbl
Uansett om noen har noe som hobby eller ikke, det bør være ganske enkelt å trekke en prinsipiell linje der vi ser på om hobbyen medfører store ulemper for medmennesker.

Ja, når det gjelder akkurat partikkelutslipp så er det helt klart at det er noe vi må regulere.

Men ta innkjøp av bil. Her vil en ny bil gjerne slippe ut mindre lokal forurensning enn en gammel. Det er mye avgifter forsvart med at det er så miljøfientlig å produsere biler. Men hvor er de tilsvarende avgiftene på å pusse opp et bad eller kjøkken som er helt funksjonelt? Dette må jo forurense vel så mye?

Har aldri hørt noen argumentere på denne måten før. Mener du virkelig at man ikke kan avgiftsbelegge drivstoff og øke kostnadene til bompenger før man avgiftsbelegger alle andre ting noen gjør fordi de synes det er moro?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378073 23/01/2017 13:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hobbyen å like bil. Å ha en bil som er finere enn strengt tatt funksjonelt nødvendig.

Er vel ikke mitt problem om noen velger en hobby de ikke har råd til? Selv kunne jeg tenkt meg å samle på Munch, men det blir med drømmen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378075 23/01/2017 13:52
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Forurenser du mer mener jeg du bør betale mer. Jeg klarer ikke å se logikken i å gi noen fritak fra avgifter fordi de liker å ha fin bil.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378077 23/01/2017 13:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

La meg se om jeg forstår dette. Du VELGER å ha en over snittet avgiftsbelagt bil og så KLAGER du over at bilen har høye avgifter? Hva med å bli voksen og ta ansvar for egne valg.

Folk som sitter og slår seg i hodet med en hammer og klager over at det gjør vondt, får ikke noe sympati fra meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378081 23/01/2017 13:57
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Er vel ikke mitt problem om noen velger en hobby de ikke har råd til? Selv kunne jeg tenkt meg å samle på Munch, men det blir med drømmen.

Mitt poeng er at bil er dyrt på grunn av avgifter, og så sammenligner du med noe helt uten avgifter?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Alpers] #2378083 23/01/2017 13:59
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Forurenser du mer mener jeg du bør betale mer. Jeg klarer ikke å se logikken i å gi noen fritak fra avgifter fordi de liker å ha fin bil.

Ja, om det faktisk forurenser mer.

Og på samme grunnlag burde de som pusser opp "for mye" betalt for sin miljøbelastning.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378084 23/01/2017 14:05
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: GeirK

La meg se om jeg forstår dette. Du VELGER å ha en over snittet avgiftsbelagt bil og så KLAGER du over at bilen har høye avgifter? Hva med å bli voksen og ta ansvar for egne valg.

Folk som sitter og slår seg i hodet med en hammer og klager over at det gjør vondt, får ikke noe sympati fra meg.

Er du seriøs? Hva har det å vere uenig med avgiftspolitikken med å ta ansvar for egne valg?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378085 23/01/2017 14:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja, om det faktisk forurenser mer.

Og på samme grunnlag burde de som pusser opp "for mye" betalt for sin miljøbelastning.

Er jo ikke akkurat sammenliknbar grad av forurensing. Men mye bruk og kast og langreiste produkter kunne hatt miljøbeskatning.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378087 23/01/2017 14:06
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: anonymous22

Er jo ikke akkurat sammenliknbar grad av forurensing. Men mye bruk og kast og langreiste produkter kunne hatt miljøbeskatning.

Hvorfor ikke? Noen liker fin bil, men andre liker fint bad eller fin sofa.

Jeg er enig i avgifter på bruk av bil, det er innkjøp jeg mener er feil.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378088 23/01/2017 14:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det borde väl vara legitimt att klaga på något trots att man har gjort ett valg som gör att man drabbas ovanligt mycket?

Det är väl inte bara de som kör rundt med småbilar som är rätt att kritisera det norska avgiftssystemet på bilköp?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378090 23/01/2017 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Mitt poeng er at bil er dyrt på grunn av avgifter, og så sammenligner du med noe helt uten avgifter?

Vi er så uenige vedr. dette at det ikke er noe poeng å diskutere dette videre. Jeg respekterer at du har et annet syn, men samtidig er jeg veldig glad for at jeg kan konstatere at veldig mange ikke støtter ditt syn ICON_SMILE

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378091 23/01/2017 14:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Hvorfor ikke? Noen liker fin bil, men andre liker fint bad eller fin sofa.

Jeg er enig i avgifter på bruk av bil, det er innkjøp jeg mener er feil.

Graden er ikke sammenliknbar. Du skal skifte bad ganske ofte for at det skal kunne sammliknes med bilproduksjon. Og aller mest bruk da.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378093 23/01/2017 14:10
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Har aldri hørt noen argumentere på denne måten før. Mener du virkelig at man ikke kan avgiftsbelegge drivstoff og øke kostnadene til bompenger før man avgiftsbelegger alle andre ting noen gjør fordi de synes det er moro?

Jeg mener at det som et minimum burde være mer diskusjon om hva vi velger å avgiftsbelegge av luksusforbruk.

Men det er ikke brukskostnaden av bil jeg har problemer med, det er innkjøpet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378094 23/01/2017 14:13
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Graden er ikke sammenliknbar. Du skal skifte bad ganske ofte for at det skal kunne sammliknes med bilproduksjon. Og aller mest bruk da.

Kanskje, men jeg har lurt på hvordan denne sammenligningen blir, jeg har ingen tall å komme med. Om du har hadde det vert interessant?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378095 23/01/2017 14:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det borde vara en CO2 skatt på världsbasis (och på andra förorensningar ) som gör att konsumenterna får betala den totala kostnaden mer än vad man gör idag.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378098 23/01/2017 14:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Det borde väl vara legitimt att klaga på något trots att man har gjort ett valg som gör att man drabbas ovanligt mycket?

Når man tar et valg som man vet har ubehagelige konsekvenser, mener jeg at man må klage på seg selv, som tar valget - og ikke konsekvensene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378099 23/01/2017 14:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Når man tar et valg som man vet har ubehagelige konsekvenser, mener jeg at man må klage på seg selv, som tar valget - og ikke konsekvensene.

Har ikke du i andre tråder argumentert mot dagens ordning for formuesskatt?
Man kan jo si at de som kommer i formueposisjon også har tatt valg som fører til uheldige konsekvenser, og må derfor klage på seg selv.

Redigert av Tex; 23/01/2017 14:21.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378102 23/01/2017 14:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Kanskje, men jeg har lurt på hvordan denne sammenligningen blir, jeg har ingen tall å komme med. Om du har hadde det vert interessant?

Nei. Hvis ikke miljøbevegelsene eller andre har regnet på det, tenker jeg naturlig nok at oppussing av bad ikke er så stort problem. Selv om nordmenn driver sin egne unike sport her.
Elektroniske duppeditter med kort levetid, billigklær som forkastes fort, kasting av mat og miljøskadelig produksjon av alt dette, og i tillegg fraktes alt dette langt - er totalbildet som må gjøres noe med. Og her må det skattes og tolles.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378104 23/01/2017 14:30
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Vi er så uenige vedr. dette at det ikke er noe poeng å diskutere dette videre. Jeg respekterer at du har et annet syn, men samtidig er jeg veldig glad for at jeg kan konstatere at veldig mange ikke støtter ditt syn ICON_SMILE

Ja, men spørsmålet er om dere egentlig har forstått hva jeg mener?
Kort oppsummert er jeg for avgifter på bruk av bil, gjerne mer enn i dag.
I tillegg er jeg for avgifter på innkjøp av bil, men mener at enkelte andre luksusgoder som båt eller unødvendig oppussing eller unødvendige flyreiser har for lite avgifter i forhold til kostnaden ved å kjøpe fin bil. Den totale avgiftsbelastningen på miljøskaldelig forbruk bør gjerne økes.
Om dette er så kontroversielt så har vi nok ikke noe mere å diskutere.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378106 23/01/2017 14:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex

Man kan jo si at de som kommer i formueposisjon også har tatt valg som fører til uheldige konsekvenser, og må derfor klage på seg selv.

Noen må eie og drive bedriftene her til lands. Ingen må eie en avgiftsbelagt bil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378108 23/01/2017 14:38
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Nei. Hvis ikke miljøbevegelsene eller andre har regnet på det, tenker jeg naturlig nok at oppussing av bad ikke er så stort problem. Selv om nordmenn driver sin egne unike sport her.
Elektroniske duppeditter med kort levetid, billigklær som forkastes fort, kasting av mat og miljøskadelig produksjon av alt dette, og i tillegg fraktes alt dette langt - er totalbildet som må gjøres noe med. Og her må det skattes og tolles.

Min oppfatning er at bil er skattet høyere enn andre forurensende ting på grunn av tradisjon. Bil var allerede dyrt i Norge før ord som bærekraftighet og drivhuseffekt ble populære. Når dette dukket opp ble det en unnskyldning for å beholde de høye avgiftene.
Spørsmålet mener jeg er i hvilken grad det er slik, ikke om det er slik.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378109 23/01/2017 14:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Ok, så om jag tar valget att sykla och det är en halvmeter snö på sykkelveien så ska jag bara klaga på mig själv och inte de som inte har gjort sitt jobb?

Här tror jag verkligen att du är ute och syklar med din argumentation.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378110 23/01/2017 14:42
Tex Offline
Besatt
Besatt

Noen må eie og drive bedriftene her til lands. Ingen må eie en avgiftsbelagt bil.

Det spørs hva du legger i begrepet "må".
For meg er det like vanskelig å se for seg et samfunn helt uten biler som et samfunn helt uten bedrifter.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378112 23/01/2017 14:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Kraftfullt argument. Det räcker ju att de som liker reglerna om beskattning eier och driver alla norska bedrifter så slipper du ta konsekvenserna av något som du inte gillar.

Ingen som inte vill trenger att eie og drive en bedrift.

Redigert av fredriks; 23/01/2017 14:48.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378113 23/01/2017 14:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, men spørsmålet er om dere egentlig har forstått hva jeg mener?
Kort oppsummert er jeg for avgifter på bruk av bil, gjerne mer enn i dag.
I tillegg er jeg for avgifter på innkjøp av bil, men mener at enkelte andre luksusgoder som båt eller unødvendig oppussing eller unødvendige flyreiser har for lite avgifter i forhold til kostnaden ved å kjøpe fin bil. Den totale avgiftsbelastningen på miljøskaldelig forbruk bør gjerne økes.
Om dette er så kontroversielt så har vi nok ikke noe mere å diskutere.

Det er ikke sikkert alle leste akkurat det ut av denne:

Det som eventuelt er litt egoistisk er å legge avgifter på hobbyen til andre folk, men ikke sin egen. Bil er en hobby noen har, andre har oppussing eller reiser med lange flyturer som hobby.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378115 23/01/2017 14:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Min oppfatning er at bil er skattet høyere enn andre forurensende ting på grunn av tradisjon. Bil var allerede dyrt i Norge før ord som bærekraftighet og drivhuseffekt ble populære. Når dette dukket opp ble det en unnskyldning for å beholde de høye avgiftene.
Spørsmålet mener jeg er i hvilken grad det er slik, ikke om det er slik.

Ja, man har nok bedre argumenter for høye avgifter på bil i Norge nå enn man tidligere har hatt.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378116 23/01/2017 14:49
EgilS Offline
More than words
More than words

Det spørs hva du legger i begrepet "må".
For meg er det like vanskelig å se for seg et samfunn helt uten biler som et samfunn helt uten bedrifter.

Spesielt med tanke på at bedrifter har vi hatt i mange år samtidig med formueskatt. At eierne ikke ønsker formueskatt har vel ikke så mye med hva som fungerer eller ikke, men hva eierne har av preferanser.

Tviler på at det finnes et objektivt svar på hva som totalt sett er best for Norges befolkning her, med alle parameter hensyntatt. Og om det finnes har sikkert Geir det?

Side 10 av 23 1 2 8 9 10 11 12 22 23

Moderator  support