Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen
|
Re: Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen
[Re: ganskefort]
04/12/2019 10:55
|
Gjaevert
Avhengig
|
Avhengig
Vi skal sykle 174km distansen.
Oudenaarde hadde vært fint, men har funnet ekstremt lite hoteller/AirBnB ledig der.
Cannondale CAAD13 2020
|
|
|
04/12/2019 13:24
|
Havre
Besatt
|
Besatt
OK. Jeg tipper tog går fint, men kan ikke si det av erfaring.
Heftig ritt. Bare å se frem til.
|
|
|
[Re: Gjaevert]
04/12/2019 13:49
|
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gammel tråd, men vi er et par stykker som har meldt oss på 2020 utgaven. Eneste vi mangler er bosted, så da lurer jeg.
Er Ghent et fint utgangspunkt mtp å komme seg til start i Oudenaarde? (sykle inn, tog, e.l.) Eller er det andre bedre tips? Hei, det begynner å bli noen år siden jeg syklet Flandern rundt, det var i 2014, men da bodde vi i Gent. Elven (eller er det en kanal?) Schjelde renner gjennom Gent og Oudenaarde, og det er nydelig og paddeflat sykkelvei hele veien langs elven fra Gent til Oudenaarde, fra vårt hotell i Gent var det cirka 30 km til start/målområdet i Oudenaarde. Vi så også flere proffer og profflag som var ute og trillet langs elven https://www.strava.com/activities/127669683
|
|
|
04/12/2019 14:14
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Gjaevert]
26/12/2019 22:10
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Gammel tråd, men vi er et par stykker som har meldt oss på 2020 utgaven. Eneste vi mangler er bosted, så da lurer jeg.
Er Ghent et fint utgangspunkt mtp å komme seg til start i Oudenaarde? (sykle inn, tog, e.l.) Eller er det andre bedre tips?
Hei Oscar! Så kult, samme som vi gjorde for snart tre år siden. Det frister veldig til gjentakelse. Vi bodde rett utenfor Gent, ca 15 minutter med trikk fra sentrum. Husker ikke navnet på landsbyen, men det var like ved Schelde, så vi syklet tur/retur til Oudenaarde langs Schelde på fredagen og hentet startnummer osv. Vi hadde leiebil, en sånn mini-varebil med god plass til syklene. Det anbefales. Vi var glade for å ha kjørt til start etter rittet. Bil kan også brukes hvis man vil teste noen av bakkene på fredagen, kanskje. Ta evt kontakt med meg på FB, så skal jeg se om jeg kan få fisket fram noe info fra turen vår! (Misunnelig her jeg sitter, det der er en sjukt kul opplevelse!) Hilsen Espen
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
01/12/2022 14:09
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Gjenoppliver denne så slipper jeg en ny tråd. Bare ett kjapt spørsmål. Hva er forskjellen på 144 og 179km løypene? Noe man bør få med seg i 179km versjonen? Finner ikke noe løypeinfo på websiden.
|
|
|
02/12/2022 07:59
|
EcoRacer
Fersking
|
Fersking
Løypa for 2023 er ikke lagt ut enda, så det er vanskelig å si.
Distansene og løype er annerledes hvert år. De ganger jeg har syklet Flanderen Rundt er det mellomdistanse 140-160km som vi har gått for. Det pleier å være den versjonen som var det mest attraktive, da fikk man med seg alle bakker. Lengste distanse (230-250km) pleier å være 100km med kjedelig flat vei før man kommer til første bakke, så den er for spesielt interesserte.
Sykler heller 144km og kjører litt hardere i bakkene, enn 235km hvor man må kjøre på sparebluss hele tiden.
|
|
|
02/12/2022 08:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Tenkte som siste taler. Har meldt meg på 144. Kulere å ha litt trøkk i de bakkene man kjenner til. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/12/2022 09:27
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tråden omdøpt til Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen. Dersom du ikke skjønner hvorfor mistenker vi at allmenndannelsen din har een lekke band. Søk hjelp.
|
|
|
05/12/2022 11:48
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Påmeldt 144km nå. Noen gode tips til overnatting? Kortrijk har vært nevnt og jeg heller til det på grunn av nærhet til Roubaix. Hadde ikke tenkt å bli hele uka og sykle Paris - Roubaix turrittet men vi blir ett par dager ekstra etter Flanderen Rundt så tenker å få testet noen segment, kanskje sykle ned til Arenberg og tilbake.
|
|
|
13/01/2023 16:10
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Å, så gøy å se at tråden lever! Flandern er det morsomste jeg har opplevd som syklist. Rett og slett en fantastisk helg, vil jeg si. Det frister veldig til gjentakelse, kanskje 2024?
Lykke til alle som skal ned. For de av dere som skal stå i Oude Kwaremont under proffrittet: Husk at Kwaremont-ølen har samme alkoholprosent som bakken har stigningsprosent :-)
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
13/01/2023 18:35
|
Jørgen Oslo
Fersking
|
Fersking
Hei, Anbefaler Bergs and Cobbels ( https://www.bergsandcobbles.be/) på det varmeste. Hyggeligere folk skal man lete lenge etter! Er et mindre B&B drevet av (svært) sykkelinteresserte mennesker. Ligger rett i bunn av Eikenberg, og man sykler til start / fra mål for RVV cyclo på 15-20 minutter. Vi bodde der i fjor under RVV. Skal ikke ned i år, men hadde absolutt dratt igjen. mvh Jørgen
|
|
|
31/01/2023 09:05
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Da er bakkene som er med i årets ritt offentliggjort! Flander Rundt 2023
|
|
|
27/02/2023 07:10
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Å, så gøy å se at tråden lever! Flandern er det morsomste jeg har opplevd som syklist. Rett og slett en fantastisk helg, vil jeg si. Det frister veldig til gjentakelse, kanskje 2024?
Lykke til alle som skal ned. For de av dere som skal stå i Oude Kwaremont under proffrittet: Husk at Kwaremont-ølen har samme alkoholprosent som bakken har stigningsprosent :-) Oude Kwaremont er vel ett bra sted å følge proffene fra men må det bestilles billetter eller går det greit å få plass der om man kommer slengende? Andre bra steder og stå? Paterberg?
|
|
|
27/02/2023 08:24
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det var ikke bestilling av billetter da vi var der. Det går shuttle-busser fra Oudenaarde ved togstasjonen ut til en del av bakkene. Vi dro tidlig og fant oss en plass i grassbakken ved storskjermen i Oude Kwaremont. Da kan man se rittet og syklistene passere når de er i bakken. Mange lokale kommer veldig tidlig og rigger seg opp langs gjerdet med stoler, så det var litt "jobb" å finne god plass for å se, men det funket bra etter det jeg kan huske.
Vi valgte Oude Kwaremont fordi der passerte de tre ganger og kvinnerittet to ganger.
Paterberg er også kul, vil jeg tro, men passering bare en gang.
En mulighet er så klart å sykle litt mellom noen av bakkene, men uten lokalkunnskap droppet vi det og sto heller ved Kwaremont og drakk Kwaremont :-)
|
|
|
08/04/2023 10:45
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært kult om noen av dere som var der nede forrige helg kunne fortelle om opplevelsen.
|
|
|
10/04/2023 20:59
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Stod øverst i Paterberg (Club Paterberg) med en vennegjeng på 11 i anledning utdrikning av en særdeles sykkelinteressert brudgom. Villeste opplevelsen noen sinne, og vi var på Fløyen i 2017 #folkefest.
Oude Kwaremont var jo der action skjedde begge ganger før Paterberg. Så vi visste jo hva som kom. Og når Pogi kom på siste runden, da kokte hele bakken noe så hinsides. Like så med Lotte K.
Bonus: Traff Marcel Kittel og slo av en prat om rittet og hans knepne seier mot EBH i tdf. Meget hyggelig kar.
Anbefales på det varmeste.
|
|
|
12/04/2023 20:13
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Overtar denne. Gjennom jobben ser det ut som jeg får være med på en event med en partner i Belgia. Og der kjører de ikke fancy middag, men fancy sykling. Ruten blir denne: https://www.strava.com/routes/2899265804224714270Tilrettelagt av et eventfirma, med følgebiler, Johan Museeuw som guide etc. Gleder meg som en unge! Er det i det hele tatt realistisk at en litt småfeit hobbyrytter kommer seg opp en bakke som Geraardsbergen? https://en.wikipedia.org/wiki/Muur_van_Geraardsbergen
|
|
|
12/04/2023 22:13
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Hvis det er tørt og du har en nymotens sykkel med lav utveksling og brede dekk kommer du opp. Kapelmuur er heller ikke den verste bakken.
Høres ut som en super tur, men ikke spør Museeuw om wesp....
|
|
|
13/04/2023 09:57
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Tar oppfordringen til Valentino så her er en liten rapport fra vår tur til Flandern Rundt. Vi kom ned på torsdag ganske sent så dro da rett til vårt hus leid gjennom AirBNB i Waregem. Det var ett helt greit sted og bo i forhold til start/mål. Fredag ble det tur inn til Oudenaarde for å hente startnr og slikt. Man får mye for pengene når man er med på turritt nede i Europa. Jeg betalte 60 euro for startnr og alle fikk da med skobag i tøy med We Ride Flanders reklame på. Nevner med en gang også forpleining på de 3 matstasjoner vi var innom som hadde vanlig sportsernæring som man må kjøpe selv i Norge som gel og barer samt alt av frukt, kaker og belgiske vafler. Det var også pastaservering på stasjonen i Oudenaarde som var halvveis for oss som tok 144 km. Det ble også en liten tur for å teste sykkel og bein denne dagen. Lørdag var det klart for turritt i Flandern. Var spent på hvordan brosteinspartiene ville være siden det regnet denne dagen. Det begrenset seg til såkalt duskregn stort sett men nok til at det var våt vei gjennom hele traseen. Det begynte relativ pent med Wolvenberg som første bakke. Denne er asfaltert. Første brosteinsbakke var Molenberg. Veldig trang inngang til denne så litt trafikk kork men kom greit opp. Bratt ett lite stykke men bakken er uansett relativt kort. Synes brostein oppover var veldig greit selv om det ga mer motstand. Når vi kom til Paddestraat og fikk prøve brostein bortover og nedover i 2,4 km må jeg si dette ristet mer enn jeg hadde innbilt meg. Særlig nedover var utrivelig med glatte brosteiner. Men etterhvert når man hadde prøvd seg litt så fant man seg til rette på dette underlaget også. Partiene var ikke lenger enn at de var levelige og i tørre forhold med litt større fart og flyt er det nok enda bedre. Skal ikke gå gjennom alle bakker og partier men kan nevne noen som gjorde inntrykk. Taaienberg var kult med all sin historie og satt og tenkte på Boonen som gjerne støtet her og sikkert la på 4 siffret antall watt. Selv lå jeg på maxpuls i nær veltefart..hehe. På toppen kunne man skotte over på statuen av de berømte beina der mange hadde tatt seg tid til en stopp for fotografering. Ellers kan jeg bekrefte som mange har skrevet her at de fleste belgiere og nederlendere tar dette veldig som en tur så det er behagelig fart på de fleste selv om det var endel som skrek reecht og keep right også. Oppsummeringen av bakkene for meg var at jeg kom opp alle unntatt Koppenberg og Paterberg. Det var som ventet og særlig i det været vi fikk. Gjørmete våte brosteiner i begge bakker la ikke til rette for en lubben mosjonist på 97kg med beskjeden w/kg å komme seg opp. Kwaremont var slakere enn jeg trodde siden den er så mye omtalt men det kunne jeg lest meg til på forhånd egentlig. Den var bare plagsom på grunn av at den var lang og på slutten av rittet. Gikk ikke fort der men mye tilskuere som varmet opp til dagen etter med å heie fram mosjonister ga energi. FIkk endel kritikk av fete øldrikkende belgiere på at jeg ikke brukte storskiva men pytt pytt  . Oppsummeringen var at det var en veldig fin tur i en legendarisk løype selv i regn. En opplevelse for livet og vi kommer igjen senere! Nevner også alle de fine nedoverbakkene på asfalt, artig! Og selvfølgelig ser man på proffrittet med andre øyne etter selv ha prøvd denne løpe med tidvis veldig smale veier og brå svinger i tillegg til brosteinsbakker og partier. Søndag var det proffenes tur og de hadde mer flaks med været! Vi tok sikte på Kwaremont. Tok shuttlebuss fra Oudenaarde der vi var heldige med hvem ende av køen vi gikk til så kom med første buss.. Det var få busser og mye folk virket det som så kan nok være laaang ventetid. På Kwaremomt ble vi møtt av folkfesten som hadde begynt leeenge før noen ryttere kommer forbi. Der går det med noen tusen liter øl ja..:D. Fant oss etterhvert en fin plass ved gjerdet der det flater ut på toppen. Enorm jubel for alt som kom forbi på sykkel og teambiler. Først kom fanride syklistene forbi og mottok voldsom jubel. Det må være litt av en opplevelse og være en av de heldige som får være med der og møte folkehavet rundt hele løypa. Etterhvert kom proffene og imponerte med farten de hadde forbi. Noen med voldsomme grimaser som ga ett hint om hvor hardt dette var. Kristoff særlig på andre runde opp der. Da hang han ganske greit med fortsatt selv etter alle problemene han hadde. Vi bestemte oss for å gå ned til buss stoppen før siste runde opp der for å unngå den voldsomme køen som blir når herrene har passert for siste gang. Så da så vi de en gang til på asfaltbakken nedover før de svinger inn til Kwaremont. Oppsummering her er at det er en opplevelse og ha vært der og opplevd denne folkefesten! Belgierene elsker virkelig denne idretten! Men det blir veldig mye logistikk rundt å komme seg til og fra. Neste gang blir det å komme seg dit på annen måte eller eventuelt finne seg andre bakker å se på proffene. Mandag kjørte vi til Frankrike for en test av Paris - Roubaix løypa. Først en tur innom Arenbergskogen der vi hadde en befaring til fots før vi dro til Orchies der vi satt oss på syklene og testet noen paver. Vi syklet parti 13 til og med 8 før vi snudde. Da var det særlig pave 10 Mons en-pevele som gjorde inntrykk. 2,3 km med dårlig brostein full av gjørme.. Det er ikke så ille så lenge man kan velge spor selv og kan avslutte etter 7 partier men uansett så var det kult å få en smakebit på hva proffene gjennomgår. Så de hadde nesten 50 km/t når de syklet Mons noe vi var langt unna..;). Til slutt nevner jeg som en artig detalj at jeg fikk ny sykkel rett før turen som egentlig fikk sin første skikkelige tur i Flandern Rundt. Snakk om ilddåp! Dette er en Canyon Endurance 8 så er jo som skapt til dette rittet om må si jeg er strålende fornøyd. Når den takler disse traseene så tror jeg det går greit selv på dårlig norsk vei med telehiv! Heelt til slutt! Dette anbefales på det varmeste!
|
|
|
|
|