Triks for å holde ryggekamera fritt for skitt
|
Re: Triks for å holde ryggekamera fritt for skitt
[Re: baronKanon]
23/01/2017 08:10
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Så derfor aldri rygg inn, bare rygg ut! Alltid, alltid, ALLTID rygg inn. Aldri ut. Noe lærte jeg ihvertfall i mine år i oljebransjen. Veldig mange farlige situasjoner kan unngås ved å rygge inn på parkeringsplassen. Oksebæsj og tant og fjas. Har ikke opplevd noe fra eller til uansett vei, men oljebransjen er glade i å fokusere på HMS som ikke er vesentlig på land. (har jobbet over 10 år i oljebransjen, så har fått en del med meg). Den der med å rygge på parkeringsplass blir brukt som en vandrehistorie av oss landbaserte for å illustrere hva man bruker tid på i oljebransjen. Sammen med den å holde seg fast i gelenderet når man går trapper. Har alltid vært litt usikker på om det egentlig er sånne HMS regler.....  Sikkert mange andre gode historier også.
Stig
|
|
|
[Re: Raskall]
23/01/2017 08:23
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg morer meg godt av de som har rygget inn på parkeringsplassen og først kommer på det når de skal laste inn det de har handlet.
|
|
|
[Re: Furu]
23/01/2017 08:37
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Så derfor aldri rygg inn, bare rygg ut! Alltid, alltid, ALLTID rygg inn. Aldri ut. Noe lærte jeg ihvertfall i mine år i oljebransjen. Veldig mange farlige situasjoner kan unngås ved å rygge inn på parkeringsplassen. Oksebæsj og tant og fjas. Har ikke opplevd noe fra eller til uansett vei, men oljebransjen er glade i å fokusere på HMS som ikke er vesentlig på land. (har jobbet over 10 år i oljebransjen, så har fått en del med meg). Den der med å rygge på parkeringsplass blir brukt som en vandrehistorie av oss landbaserte for å illustrere hva man bruker tid på i oljebransjen. Sammen med den å holde seg fast i gelenderet når man går trapper. Har alltid vært litt usikker på om det egentlig er sånne HMS regler.....  Sikkert mange andre gode historier også. Hver dag dør det flere tusen i trappe- og rykkeulykker i norsk næringsliv. Noe som kunne ha vært unngått. HMS reglene i oljebransjen virker å være litt ute av kontroll.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
23/01/2017 08:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så derfor aldri rygg inn, bare rygg ut! Alltid, alltid, ALLTID rygg inn. Aldri ut. Noe lærte jeg ihvertfall i mine år i oljebransjen. Veldig mange farlige situasjoner kan unngås ved å rygge inn på parkeringsplassen. +1. Er dere sånne smartinger som også rygger inn i skrå parkeringsplasser i kjøreretningen, så alle andre har noe å le av når dere skal kjøre ut?
|
|
|
[Re: kjasmas]
23/01/2017 08:53
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Jeg morer meg godt av de som har rygget inn på parkeringsplassen og først kommer på det når de skal laste inn det de har handlet. Det kan kanskje være et poeng ja, spesielt om man har SUV med svingdør. Og ellers om man parkerer ved en gate der det spruter skitt opp på fronten om man parkerer ut mot gaten. Uavhengig av hva som er lurt, så er det når det er trangt likevel enklere å rygge inn enn det er å rygge ut, og det er enklere å kjøre ut enn å kjøre inn.
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/01/2017 08:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Generelt unngår jeg parkeringsplasser som gjør at jeg må rygge ut, eksempelvis de skrå.
Forøvrig er det ikke bare oljå som har rygging INN som læresetning. Jeg lærte det i Forsvaret, der rasjonalet var at man stort sett har bedre tid når man kommer enn når man drar. Byggebransjen har det samme, der man ved f.eks arbeid i tunnel o.l. har rygging INN som hovedregel, slik at man kan komme raskest mulig ut dersom noe skulle skje.
I tillegg syns jeg det er enklere å danne meg en oversikt over et område og så rygge inn når jeg kommer til et sted, fremfor å skulle sette meg inn i bilen og så håpe at det ikke har kommet noen ukjente elementer i blindsona i mellomtiden.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
23/01/2017 09:36
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Generelt unngår jeg parkeringsplasser som gjør at jeg må rygge ut, eksempelvis de skrå.
Forøvrig er det ikke bare oljå som har rygging INN som læresetning. Jeg lærte det i Forsvaret, der rasjonalet var at man stort sett har bedre tid når man kommer enn når man drar. Byggebransjen har det samme, der man ved f.eks arbeid i tunnel o.l. har rygging INN som hovedregel, slik at man kan komme raskest mulig ut dersom noe skulle skje.
I tillegg syns jeg det er enklere å danne meg en oversikt over et område og så rygge inn når jeg kommer til et sted, fremfor å skulle sette meg inn i bilen og så håpe at det ikke har kommet noen ukjente elementer i blindsona i mellomtiden. Forsvaret og tunnelarbeid (og sikkert alle andre utrykningskjøretøy) har akkurat den samme begrunnelsen. De står i fare for å komme seg avgårde så fort som mulig. Ser ikke helt at det samme gjelder på CC Vest.
|
|
|
[Re: Dexter]
23/01/2017 09:55
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
I tillegg syns jeg det er enklere å danne meg en oversikt over et område og så rygge inn når jeg kommer til et sted, fremfor å skulle sette meg inn i bilen og så håpe at det ikke har kommet noen ukjente elementer i blindsona i mellomtiden. Forsvaret og tunnelarbeid (og sikkert alle andre utrykningskjøretøy) har akkurat den samme begrunnelsen. De står i fare for å komme seg avgårde så fort som mulig. Ser ikke helt at det samme gjelder på CC Vest. Nja - prinsippet om å minimere risiko er vel det samme. Du har god tid når du ankommer, men situasjoner kan oppstå. Kona ringer og noe har skjedd, hvor du må forte deg hjem. En stresset situasjon kan oppstå, hvor du ikke har full oversikt når du skal rygge ut. Men sammenstiller altstå ikke utrykning med CC-Vest besøk her  Sier bare at det er snakk om mentalitet om risikominimering
|
|
|
23/01/2017 09:57
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg ville ha unngått å dra fingeren over linsa. Dritten som ligger bakpå bilen er full av små partikler som vil lage en masse små riper i linsa om man har for vane å dra fingeren over den. Til slutt blir det bare et tåkete bilde. Vask bilen og bruk gode bilpleieprodukter.
|
|
|
23/01/2017 10:20
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Nå er jo rygging den vanligste skadeårsaken (~20% sier forsikringsbransjen) -og man har vikeplikt når man rygger (dvs. stor sannsynlighet for å få skylden ved en skade).
-Da er det kanskje lurt å redusere risikoen, selv om man ikke jobber i oljebransjen, forsvaret eller i en tunnel?
Når det gjelder å dra fingeren over ryggekamera, har vi gjort det på vår Leaf i fem år uten at det har blitt riper.
Thomas
|
|
|
[Re: pez d spencer]
23/01/2017 10:27
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Rygging inn på parkeringsplasser er gunstig av samme grunn som at gaffeltrucker har styring bak.
|
|
|
[Re: trolf]
23/01/2017 13:52
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Rygging inn på parkeringsplasser er gunstig av samme grunn som at gaffeltrucker har styring bak. Amen!
|
|
|
[Re: tparsli]
23/01/2017 15:11
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Nå er jo rygging den vanligste skadeårsaken (~20% sier forsikringsbransjen) -og man har vikeplikt når man rygger (dvs. stor sannsynlighet for å få skylden ved en skade). ...og 80% skjer når man ikke rygger...  Forøvrig er det mange gode grunner til å rygge inn, men det betyr vel ikke at man må skrive det i generelle HMS regler som innbefatter vanlige parkeringsplasser.
Redigert av Furu; 23/01/2017 15:11.
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
23/01/2017 15:32
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Nå er jo rygging den vanligste skadeårsaken (~20% sier forsikringsbransjen) -og man har vikeplikt når man rygger (dvs. stor sannsynlighet for å få skylden ved en skade). ...og 80% skjer når man ikke rygger...  Forøvrig er det mange gode grunner til å rygge inn, men det betyr vel ikke at man må skrive det i generelle HMS regler som innbefatter vanlige parkeringsplasser. Hvis man relativt enkelt kan fjerne 18% (Trygg Trafikk sier at å rygge inn reduserer antallet ryggeskader med 90%.) av alle uhell, er det sikkert veldig fristende?
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
23/01/2017 15:41
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Nå er jo rygging den vanligste skadeårsaken (~20% sier forsikringsbransjen) -og man har vikeplikt når man rygger (dvs. stor sannsynlighet for å få skylden ved en skade). ...og 80% skjer når man ikke rygger...  Forøvrig er det mange gode grunner til å rygge inn, men det betyr vel ikke at man må skrive det i generelle HMS regler som innbefatter vanlige parkeringsplasser. Hvis man relativt enkelt kan fjerne 18% (Trygg Trafikk sier at å rygge inn reduserer antallet ryggeskader med 90%.) av alle uhell, er det sikkert veldig fristende? Jeg er enig i at mange vil finne det fristende.
Stig
|
|
|
|
|