Ny platetopp/induksjonstopp
|
Re: Ny platetopp/induksjonstopp
[Re: jørgm]
23/01/2017 10:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Otrolig er også Electrolux-produsert. Hadde derfor trua, men den gang ei. Tenk uendelig piiping hver gang du tørker av toppen med en fuktig klut (må ha tørr håndduk klar), og plate som hopper fra 7 til 3 (eller P) flere ganger ila en runde med pannekakesteking. Oisann. Her er det noen ingeniører som ikke har gjort jobben sin.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: anderfo]
23/01/2017 10:24
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Otrolig er produsert av whirpool. Høgklassisk er elextrolux.
Hvis platetoppen justerer varmen selv av fri vilje er noe galt.
Mulig at betjenings panelet er "over" sensitivt i forhold til andre. Mulig dette er en bivirkning av adaptiv toutch eller hva det heter. Geirk har kanskje noe å si om det?
|
|
|
23/01/2017 10:36
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Hva med Siemens DiscControl?
|
|
|
[Re: Skjelven]
23/01/2017 10:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mulig at betjenings panelet er "over" sensitivt i forhold til andre. Mulig dette er en bivirkning av adaptiv toutch eller hva det heter. Geirk har kanskje noe å si om det? Det høres ut som om sensitiviteten er stilt for høyt - eller at kretskortet har mange jordreferanser i nærheten av sensorene som vann og metallgjenstander lager kobling til.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2017 10:55
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Vår ble handlet på elkjøp på noe 20% tilbud, godt under 10K. Fornøyd med funksjon, men jeg vil aldri kjøpe koketopp igjen uten metallramme, da lett uforsiktighet med en gryte kan føre til at hjørner knekker, eller det går skår av plata...
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
23/01/2017 10:57
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Eg har denne. Funkar fint. Når det gjeld piping og slikt, er det ikkje verre enn kva som helst anna.
|
|
|
[Re: helomoto]
23/01/2017 11:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vår ble handlet på elkjøp på noe 20% tilbud, godt under 10K. Fornøyd med funksjon, men jeg vil aldri kjøpe koketopp igjen uten metallramme, da lett uforsiktighet med en gryte kan føre til at hjørner knekker, eller det går skår av plata...
Det fungerer aldeles glimrende dersom du har mulighet til planmontering.
|
|
|
[Re: dagfink]
23/01/2017 11:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eg har denne. Funkar fint. Når det gjeld piping og slikt, er det ikkje verre enn kva som helst anna. Hvilke koketopper har du sammenlignet med?
|
|
|
[Re: dagfink]
23/01/2017 11:18
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Nei, forresten. Det er visst ein modell eit par hakk lengre opp i hierarkiet eg har. Den er iallfall bra.
|
|
|
23/01/2017 11:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vår ble handlet på elkjøp på noe 20% tilbud, godt under 10K. Fornøyd med funksjon, men jeg vil aldri kjøpe koketopp igjen uten metallramme, da lett uforsiktighet med en gryte kan føre til at hjørner knekker, eller det går skår av plata... Har det skjedd flere ganger? Vi har hatt kantløs Siemens i seks år, ingen skader på den.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/01/2017 12:25
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Otrolig er også Electrolux-produsert. Hadde derfor trua, men den gang ei. Tenk uendelig piiping hver gang du tørker av toppen med en fuktig klut (må ha tørr håndduk klar), og plate som hopper fra 7 til 3 (eller P) flere ganger ila en runde med pannekakesteking. Oisann. Her er det noen ingeniører som ikke har gjort jobben sin. Hørtes voldsomt ut ja. Jeg har denne fra AEG/Electrolux og har ikke nevneverdig mye problemer av samme sort. Dersom jeg heller et glass vann på platetoppen så blir det så klart litt trøblete, men småsøl har ingen effekt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
23/01/2017 13:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hørtes voldsomt ut ja. Jeg har denne fra AEG/Electrolux og har ikke nevneverdig mye problemer av samme sort. Dersom jeg heller et glass vann på platetoppen så blir det så klart litt trøblete, men småsøl har ingen effekt. Koketoppene som selges i Europa er desginet av Electrolux-teamet i Rothenburg i Tyskland, og de er svært kvalitetsfokusert, som tyske ingeniører flest!
|
|
|
23/01/2017 18:00
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg vil aldri kjøpe koketopp igjen uten metallramme, da lett uforsiktighet med en gryte kan føre til at hjørner knekker, eller det går skår av plata... En meget stor ulempe med metalkant som er høyere enn selve plata er at du ikke får plass til litt store panner og gryter. Det ville vært umulig å ha for meg.
|
|
|
24/01/2017 10:26
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Mulig at betjenings panelet er "over" sensitivt i forhold til andre. Mulig dette er en bivirkning av adaptiv toutch eller hva det heter. Geirk har kanskje noe å si om det? Hm, det kan sannelig være du har rett i det. Resten av hvitevarene er Electrolux-produsert IKEA, men mulig jeg har blitt lurt/lurt meg selv når det gjelder koketoppen.
|
|
|
24/01/2017 15:32
|
anderfo
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ble ikke overbevist etter å ha lest mye dårlig omtale av Ikea-topper, selv om de tydeligvis kommer fra minst to ulike produsenter. Vi endte opp med AEG HK674400FB fra en lokal butikk. Krysser fingrene for at montering går greit og at denne platetoppen er gull.
|
|
|
24/01/2017 15:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rart att IKEA (enligt mange iallafall) inte sälger bra vitevarer. De är ju så pass stora och bra på många sett att de borde kunna få till bra erbjudanden också på vitevarer. Hvis vitevarorna hade varit av riktigt bra kvalitetet så borde de ju kunna sälga en otroligt massa av dem.
Är det producenterna som inte vill sälga något riktigt bra till IKEA?
|
|
|
24/01/2017 16:18
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Mulig at betjenings panelet er "over" sensitivt i forhold til andre. Mulig dette er en bivirkning av adaptiv toutch eller hva det heter. Geirk har kanskje noe å si om det? Hm, det kan sannelig være du har rett i det. Resten av hvitevarene er Electrolux-produsert IKEA, men mulig jeg har blitt lurt/lurt meg selv når det gjelder koketoppen. Men den er nok veldig lik alternativt til elec. Tror ikke du hadde kommet til å merke stor forskjell. Hvis den trøbler ville jeg reklamert.
|
|
|
[Re: fredriks]
25/01/2017 08:15
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Rart att IKEA (enligt mange iallafall) inte sälger bra vitevarer. De är ju så pass stora och bra på många sett att de borde kunna få till bra erbjudanden också på vitevarer. Hvis vitevarorna hade varit av riktigt bra kvalitetet så borde de ju kunna sälga en otroligt massa av dem.
Är det producenterna som inte vill sälga något riktigt bra till IKEA? Vi kjøpte bolig med kjøkken fra 2015 med innbygd ovn, induksjonstopp og oppvaskmaskin fra IKEA. Ser ut til å være midt på treet i modellhierarkiet, men finner ikke de samme modellene på nett nå. Ovnen virker bra, men krever at vi stiller 15-20 grader høyere enn anbefalt for å matche det vi var vant til fra den 15 år gamle Beha-komfyren vår. Indiuksjonstoppen bråker mye og har "hikke" innimellom, men funker vel som den skal. Oppvaskmaskinen er crap. Den skyller ikke bort såpen (bruker lite pulver), den er utrolig vanskelig å få ting plassert i den, siden det er altfor tette pigger, nedfellbare glassholdere som ikke holder på glassene, bestikkskuff (som er djevelens verk) hvor bestikk ofte kastet rundt under vask osv. Og så bråker den NOE FORFERDELIG! Konklusjonen er at vi kommer til å bytte oppvaskmaskin i noe tysk (vi har veldig god er faring med Bosch) og avvente induksjonstoppen. Og vi kjøper aldri hvitevarer fra IKEA...
|
|
|
[Re: pbk]
25/01/2017 08:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ovnen virker bra, men krever at vi stiller 15-20 grader høyere enn anbefalt for å matche det vi var vant til fra den 15 år gamle Beha-komfyren vår.
Indiuksjonstoppen bråker mye og har "hikke" innimellom, men funker vel som den skal.
Det kan vel også være den gamle Behaen som var for varm, og bråk fra induksjonstopp skyldes gjerne kjelene. Skal man kjøpe på Ikea, ville jeg iallfall passet på å kjøpe Electrolux-modellene de har fått i nyere tid og styrt unna Whirpool. Den koketoppen jørgm beskriver er nødt til å være feilvare, ingen skal være slik. Selv ville jeg alltid valgt Siemens, Bosch eller Miele på alt av hvitevarer. Induksjonstopper og stekeovner fra Siemens/Bosch på litt tilbud er ikke særlig dyrere enn Ikea. Hvis man fokuserer på sentrale funksjoner framfor ekstrafunksjoner man ikke nødvendigvis bruker, blir prisen kanskje lik. Synes iallfall det vi har kjøpt opp gjennom alltid har vært mer enn billig nok. Og hvis man pusser opp et helt kjøkken for 100 tusen eller så, så bør man virkelig ikke spare tusenlappene på det viktigste - hvitevarene.
|
|
|
25/01/2017 09:31
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Är det producenterna som inte vill sälga något riktigt bra till IKEA? Vi kjøpte bolig med kjøkken fra 2015 med innbygd ovn, induksjonstopp og oppvaskmaskin fra IKEA. Ser ut til å være midt på treet i modellhierarkiet, men finner ikke de samme modellene på nett nå. Ovnen virker bra, men krever at vi stiller 15-20 grader høyere enn anbefalt for å matche det vi var vant til fra den 15 år gamle Beha-komfyren vår. Indiuksjonstoppen bråker mye og har "hikke" innimellom, men funker vel som den skal. Oppvaskmaskinen er crap. Den skyller ikke bort såpen (bruker lite pulver), den er utrolig vanskelig å få ting plassert i den, siden det er altfor tette pigger, nedfellbare glassholdere som ikke holder på glassene, bestikkskuff (som er djevelens verk) hvor bestikk ofte kastet rundt under vask osv. Og så bråker den NOE FORFERDELIG! Konklusjonen er at vi kommer til å bytte oppvaskmaskin i noe tysk (vi har veldig god er faring med Bosch) og avvente induksjonstoppen. Og vi kjøper aldri hvitevarer fra IKEA... Prøve å måle temperaturen? Testet andre kjeler? Vaskepuler eller tablett? Lenge siden du tømte filteret? Lenge siden siste rens?
Redigert av Skjelven; 25/01/2017 09:36.
|
|
|
[Re: anonym22]
25/01/2017 12:09
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Den koketoppen jørgm beskriver er nødt til å være feilvare, ingen skal være slik.
Tja, det meste av det jeg irriterer meg over opplever jeg mer som dårlig design/utførelse. Alle de toppene med touch-betjening, som jeg har brukt over litt tid, har grader av dette (Siemens, 2xBosch, Beha, Husquarna) har hatt elementer av det samme. Ikea sin virker bare veldig dårlig gjennomført. Oppvaskmaskina (Electrolux-produsert) er ok, spes mtp pris. Kombiskapet (EL-produsert) er helt greit, men må stilles på 8 grader for å unngå at ting fryser (2-4 gr faktisk målt i skapet). Ovnene (EL-produsert damp og combi-micro) er middels. Damp-greia er gimmick, og den steker ujevnt. Combi-microen er helt middels - svært ujevn bestråling som gjør at en ende koker mens den andre er kald, uansett hva som puttes inn. Alt i alt helt middels opplevelse, omtrent som forventet. Vi kjøpte dette som et eksperiment for et kjøkken som skal vare 2-3 år. Hvis bruken av kjøkkenet er lav, eller budsjettet er trangt, er dette helt greit til prisen, med unntak av induksjonstoppen som jeg ville styrt unna.
|
|
|
25/01/2017 23:15
|
BPHernes
Medlem
|
Medlem
Noen nevnte Miele litt opp i tråden, har en 7år gammel Miele induksjonstopp som hanglet en stund - bestilte reparasjon i desember, de kom og skiftet "elektronikk" fullpris på det var 7400kr, fikk rabatt så det kom ned i 5000, den streiket igjen lille julaften, de skiftet "elektronikk" - slapp å betale for neste reparasjon, så de var greie med meg. De forsnakket seg i dialogen med meg, og det ble ganske klart at dette ikke var et engangstilfelle ... mulig nyere produkt er bedre, men noe skurret.
|
|
|
[Re: BPHernes]
26/01/2017 14:32
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Noen nevnte Miele litt opp i tråden, har en 7år gammel Miele induksjonstopp som hanglet en stund - bestilte reparasjon i desember, de kom og skiftet "elektronikk" fullpris på det var 7400kr, fikk rabatt så det kom ned i 5000, den streiket igjen lille julaften, de skiftet "elektronikk" - slapp å betale for neste reparasjon, så de var greie med meg. De forsnakket seg i dialogen med meg, og det ble ganske klart at dette ikke var et engangstilfelle ... mulig nyere produkt er bedre, men noe skurret. Har en 2-ish år gammel topp fra Miele, som ble svidd av i sommers, fordi den ble brukt under et tordenvær, og ikke tålte at bryteren slo av. Bor til leie, men eier hadde byttet toppen nylig, på grunn av samme problem. Service og tekniker fra Miele var masse knot og styr, og tok flere måneder, med gjentatte ganger hvor samboeren måtte bli hjemme fra jobb for at de skulle klare å fikse. Ble så vidt en unnskyldning fra de, da samboeren til sist ble skikkelig frustrert.
|
|
|
27/01/2017 08:27
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Är det producenterna som inte vill sälga något riktigt bra till IKEA? Vi kjøpte bolig med kjøkken fra 2015 med innbygd ovn, induksjonstopp og oppvaskmaskin fra IKEA. Ser ut til å være midt på treet i modellhierarkiet, men finner ikke de samme modellene på nett nå. Ovnen virker bra, men krever at vi stiller 15-20 grader høyere enn anbefalt for å matche det vi var vant til fra den 15 år gamle Beha-komfyren vår. Indiuksjonstoppen bråker mye og har "hikke" innimellom, men funker vel som den skal. Oppvaskmaskinen er crap. Den skyller ikke bort såpen (bruker lite pulver), den er utrolig vanskelig å få ting plassert i den, siden det er altfor tette pigger, nedfellbare glassholdere som ikke holder på glassene, bestikkskuff (som er djevelens verk) hvor bestikk ofte kastet rundt under vask osv. Og så bråker den NOE FORFERDELIG! Konklusjonen er at vi kommer til å bytte oppvaskmaskin i noe tysk (vi har veldig god er faring med Bosch) og avvente induksjonstoppen. Og vi kjøper aldri hvitevarer fra IKEA... Prøve å måle temperaturen? Testet andre kjeler? Vaskepuler eller tablett? Lenge siden du tømte filteret? Lenge siden siste rens? Så nøye er det ikke med temperaturen, registrerer bare at den gir lavere effekt ved samme innstilling. Gjelder alle kjeler/gryter/panner i ulik grad. Jeg snakker ikke om skjeve bunner, men elektrisk støy. Vaskepulver, forskjellige doseringer. Prøvde gryteprogram 70 grader, først da vasker den rent og skyller bort såperester. Og jeg er nøye med skylling på forhånd og plassering i maskinen. Oppvaskmaskinen skal være selvrensende, men har ikke kikket på filteret etter at vi flyttet inn.
|
|
|
27/01/2017 08:38
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Okey, tenkte bare få avklart om noe av det kunne være brukerfeil. Gar ingen løsning til deg desverre 
|
|
|
27/01/2017 09:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ingen forsvar av Ikea-produktene, men:
-Før i tida (gjerne eldre enn Behaen din, men allikevel, Beha er jo skikkelig gammeldags), så hadde nær sagt alle stekeovner for høy temperatur. -Trenger ikke være skjeve kjeler, bare middelmådig kvalitet. For eksempel svindyre Høyang Party-kjeler som antakelig er de minst egnede kjelene for induksjon som selges som induksjonskjeler. -Vær klar over at i nyere oppvaskmaskiner så er det ikke nødvendigvis så smart å være flink til å skylle. Da må du være like flink på alt (dvs. ingen matrester i det hele tatt). Sensorene vurderer hvor skittent det er, og blir raskt lurt hvis mye er skylt godt, men ikke alt.
Vi har faktisk en stakkarslig Ikea Whirlpool-oppvaskmaskin (stod i leiligheten når vi flyttet inn, bytter ikke så lenge den funker og vi ikke skal skifte ut kjøkkenet, flytter sikkert før den tid.). Den vasker meget bra på svakeste program 50 grader eco, tar en times tid og da har vi stabla i kryss og tvers og oppå hverandre, men stort sett skylt passelig bra matrester etc. Bruker svært lite pulver, renser den så og si aldri og tømmer i grunn ikke filteret, da det ser ut til å klare seg bra.
|
|
|
30/01/2017 08:18
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Artig, men eco-programmet på IKEA-maskinen min tar nesten 4 timer...
Flyttet fra en bottom-of-the-line Whirlpool ca. 1999-modell, og den vasket altid rent uten såpeflekker.
|
|
|
03/02/2017 07:54
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Har en 10 år gammel 80cm bred induksjonskoketopp fra Siemens. Den er helt knall. De touch knappene fungerer meget bra. Selvsagt er det skikelig vått på knappen funker den ikke. Har testet andre topper hos kompiser og hytter og her er det mye rart. Kjenner til den trykke seg i hjel funksjonen som er på mindre topper fra f.eks. Siemens. Hva tenker de på lissom. Andre leverandører er utrolig følsomme for fukt på knappene. Fiffig at vår modell er så bra. Kjenner andre med samme modell og de er også fornøyd. Fysiske vriknapper må være sikkelig teit. Lett å komme borti med gryter og panner. Får du vasket skikkelig rundt? Neppe.
|
|
|
[Re: samuel]
03/02/2017 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fysiske vriknapper må være sikkelig teit. Lett å komme borti med gryter og panner Det er feil. Det er EN knapp for alle kokesonene og den står et sted der den ikke er i veien. Får du vasket skikkelig rundt? Neppe. Nei. Det gidder jeg ikke. Siden den er magnetisk, løfter jeg den av når jeg rengjør.
|
|
|
03/02/2017 12:02
|
anderfo
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi endte opp med AEG HK674400FB fra en lokal butikk. Krysser fingrene for at montering går greit og at denne platetoppen er gull. Oppdatering: Plata er montert og ser ut til å fungere som forventet. * Ganske brukervennlig med individuell betjening for alle sonene. Om betjeninga er en sirkel eller en strek tror jeg ikke spiller noen rolle... * Litt bråk når man bruker booster, men ellers lager den mindre lyd enn den gamle toppen (som ikke hadde booster). Vifta går ikke så lenge etter at vi har lagd mat. * Pent at panelet blir helt svart når den ikke er i bruk. * Har noen gamle kjeler vi må kvitte oss med nå som alle platene er induksjon (den gamle hadde to av hver). Det blir ikke noe stort savn.
|
|
|
|
|