når er det greit med abort?
|
Re: når er det greit med abort?
[Re: trolf]
20/01/2017 12:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om du hadde ment at å ta abort er å ta livet av et barn, hvordan ville du argumentert for det uten at noen, slik du hevder, kunne følt seg stigmatisert?
Ref. din epost om personangrep. Derav mitt innlegg om empati/sympati. Jeg mener at et fundamentalistisk syn om abort vitner om manglende empati/sympati. Har du blitt dommer i nett-diskusjon? Hadde de som jobbet mot slavehandel manglende empati/sympati? De jobbet vel basert på en "fundamentalistisk" overbevisning om at slavene hadde menneskerettigheter? Abortdebatten er vel noenlunde lik, spørsmålet er om fosteret er et barn eller ikke. Og man kan ikke endre mening her basert på om andre føler seg dømt eller ikke av denne meningen. Kan du presisere? Hvem hadde de evt. manglende empati/sympati for? Håper du ikke likestiller moren med de som var slaveeiere?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: EgilS]
20/01/2017 12:10
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
[quote=EgilS]At du prøver å diskreditere en du er uenig med i stedet for å argumentere innenfor saken som diskuteres kan vel kalles urent trav. Det skyldes jo at Girona diskrediterer det alle her sier. Det er forskjell på å gå på det andre sier og å diskreditere personen man diskuterer med. Etter å ha lest gjennom alle Gironas innlegg i denne tråden så ser jeg ikke at han har gjort det siste en eneste gang, i motsetning til dette om ham: - du: som jeg er ganske sikker på at er hjernevasket av kristendommen - sveinaa: Du viser jo helt tydelig at du mangler empati og sympati. - Tor Arne: Narsisist. Jeg mener han gjorde det her: Et sted mellom uke 12 og 16. Ukene før dør så mange av dem uansett. Det er vel en pragmatisk begrunnelse, mer enn en prinsipiell. Og her: Vel, jeg svarte krystallklart på det og det avfeide du. Da tenker du på dette sitatet: 3. Ikke usikker, jeg regner ikke et foster på 10-12 uker som et menneske. Jeg ser fortsatt ikke noen prinsipper der. Hva da med et foster på 13 uker? 14 uker? 24 uker? Er det et menneske? Hvor går grensen din, og hvorfor? Sorry, men det klarer jeg ikke på noen som helst måte å se som at Girona går på person. Han holder seg fullstendig til saken. [/quote] Absolutt. Jeg er uenig i Girona's syn, men han holder seg hele tiden til argumentasjonen som blir fremmet, og angriper ikke personen som fremmer argumentene.
|
|
|
[Re: simson]
20/01/2017 12:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Men jeg erkjenner at diskusjonsdommerne synes det.
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/01/2017 12:29
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Kan du presisere? Hvem hadde de evt. manglende empati/sympati for? Håper du ikke likestiller moren med de som var slaveeiere?
Jeg mener de hadde empati for slavene, akkurat som abortmotstandere har empati for fosteret. Jeg påpeker at både det å ta abort og det å eie slaver er/var lovlig. Begge deler er/var noe man kunne velge. De som var mot slavehandel så på dette som så viktig at de nok ikke hadde sympati med de som mente slaver var dyr, og det mener vi nok begge er helt ok. De som er mot abort har nok ikke sympati med de som mener fosteret er en celleklump, men jeg er helt sikker på at de eller fleste har sympati med de som eventuelt får problemer med å ha tatt abort. Dette er kanskje til og med litt av grunnen til at de jobber mot abort. Poenget var uansett at et om "fundamentalistisk" syn på noe er rett eller galt handler om hva saken er, mer enn at det er "fundamentalistisk" eller ikke. Jeg vil tro vi begge er fundamentalistisk mot slaver og mener det er slik det skal vere?
Redigert av trolf; 20/01/2017 12:35.
|
|
|
20/01/2017 12:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan du presisere? Hvem hadde de evt. manglende empati/sympati for? Håper du ikke likestiller moren med de som var slaveeiere?
Jeg mener de hadde empati for slavene, akkurat som abortmotstandere har empati for fosteret. Jeg påpeker at både det å ta abort og det å eie slaver er/var lovlig. Begge deler er/var noe man kunne velge. De som var mot slavehandel så på dette som så viktig at de nok ikke hadde sympati med de som mente slaver var dyr, og det mener vi nok begge er helt ok. De som er mot abort har nok ikke sympati med de som mener fosteret er en celleklump, men jeg er helt sikker på at de eller fleste har sympati med de som eventuelt får problemer med å ha tatt abort. Dette er kanskje til og med litt av grunnen til at de jobber mot abort. Poenget var uansett at et om "fundamentalistisk" syn på noe er rett eller galt handler om hva saken er, mer enn at det er "fundamentalistisk" eller ikke. Jeg vil tro vi begge er fundamentalistisk mot slaver og mener det er slik det skal vere? Dette klarer jeg ikke å kommentere 
|
|
|
20/01/2017 12:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor laget du en egen profil kun for å diskutere dette?
|
|
|
20/01/2017 12:43
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Jeg mener de hadde empati for slavene, akkurat som abortmotstandere har empati for fosteret. Jeg påpeker at både det å ta abort og det å eie slaver er/var lovlig. Begge deler er/var noe man kunne velge. De som var mot slavehandel så på dette som så viktig at de nok ikke hadde sympati med de som mente slaver var dyr, og det mener vi nok begge er helt ok. De som er mot abort har nok ikke sympati med de som mener fosteret er en celleklump, men jeg er helt sikker på at de eller fleste har sympati med de som eventuelt får problemer med å ha tatt abort. Dette er kanskje til og med litt av grunnen til at de jobber mot abort. Poenget var uansett at et om "fundamentalistisk" syn på noe er rett eller galt handler om hva saken er, mer enn at det er "fundamentalistisk" eller ikke. Jeg vil tro vi begge er fundamentalistisk mot slaver og mener det er slik det skal vere? Dette klarer jeg ikke å kommentere  Er det fordi du ikke klarer å forstå hva det å tro at et foster er et menneskeliv på linje med barn fører til, eller er det noen annen grunn?
|
|
|
[Re: anonym22]
20/01/2017 12:43
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Hadde du bare pekt på at "Dine argumenter er basert på et religiøst syn", så er det helt OK. Men når du kaster inn et syn om at han er hjernevasket, så går du på personkarakteristikk.
|
|
|
[Re: simson]
20/01/2017 12:45
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Hadde du bare pekt på at "Dine argumenter er basert på et religiøst syn", så er det helt OK. Men når du kaster inn et syn om at han er hjernevasket, så går du på personkarakteristikk. Sier dommer'n. Når du tar noe ut av sammenhengen det er skrevet i, som internettdiskusjonssforumdommere flest gjør, så blir det liten vits å forsvare seg i en videre metadiskusjon.
Redigert av anonym22; 20/01/2017 12:54.
|
|
|
20/01/2017 12:45
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Hvorfor laget du en egen profil kun for å diskutere dette? Til meg? Jeg tenkte jeg skulle slutte med diskusjon på internett og stengte ned profilen min. Men så var det noen som har "feil" på internett, og så ble det slik.
|
|
|
20/01/2017 13:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Men jeg erkjenner at diskusjonsdommerne synes det. Det er en vesensforskjell, og du unngikk å se den. Om du går tilbake til det du faktisk har skrevet lenger oppe, så skriver du ikke at hans begrunnelse er religiøs, men peker på at du mener han er hjernevasket av religion. Alle gjør idiotiske ting i blant, men det er ikke det samme som å mene at alle er idioter.
|
|
|
20/01/2017 13:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Men jeg erkjenner at diskusjonsdommerne synes det. Det er en vesensforskjell, og du unngikk å se den. Om du går tilbake til det du faktisk har skrevet lenger oppe, så skriver du ikke at hans begrunnelse er religiøs, men peker på at du mener han er hjernevasket av religion. Alle gjør idiotiske ting i blant, men det er ikke det samme som å mene at alle er idioter. Det skyldes helheten, at han unngår å svare på spørsmål. Du ser ikke helheten, men velger å dømme ut fra enkeltposter og sitater.
|
|
|
20/01/2017 13:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Men jeg erkjenner at diskusjonsdommerne synes det. Det er en vesensforskjell, og du unngikk å se den. Om du går tilbake til det du faktisk har skrevet lenger oppe, så skriver du ikke at hans begrunnelse er religiøs, men peker på at du mener han er hjernevasket av religion. Alle gjør idiotiske ting i blant, men det er ikke det samme som å mene at alle er idioter. Det skyldes helheten, at han unngår å svare på spørsmål. Du ser ikke helheten, men velger å dømme ut fra enkeltposter og sitater. Som jeg skrev over så har jeg lest igjennom samtlige av hans poster, så ja jeg ser helheten. Ikke i en eneste post har han gått på person. Jeg leste også ganske mange av de andre også, og ser at det er andre som ikke er like ryddige i sin diskusjonsopptreden.
Redigert av EgilS; 20/01/2017 13:16.
|
|
|
20/01/2017 13:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg mener de hadde empati for slavene, akkurat som abortmotstandere har empati for fosteret. Jeg påpeker at både det å ta abort og det å eie slaver er/var lovlig. Begge deler er/var noe man kunne velge. De som var mot slavehandel så på dette som så viktig at de nok ikke hadde sympati med de som mente slaver var dyr, og det mener vi nok begge er helt ok. De som er mot abort har nok ikke sympati med de som mener fosteret er en celleklump, men jeg er helt sikker på at de eller fleste har sympati med de som eventuelt får problemer med å ha tatt abort. Dette er kanskje til og med litt av grunnen til at de jobber mot abort. Poenget var uansett at et om "fundamentalistisk" syn på noe er rett eller galt handler om hva saken er, mer enn at det er "fundamentalistisk" eller ikke. Jeg vil tro vi begge er fundamentalistisk mot slaver og mener det er slik det skal vere? Dette klarer jeg ikke å kommentere  Er det fordi du ikke klarer å forstå hva det å tro at et foster er et menneskeliv på linje med barn fører til, eller er det noen annen grunn? Jeg forstår hva konsekvensen er, om man sidestiller øyeblikket sædavgangen går og egget blir befruktet og 10 årsdagen til et menneske. Med bakgrunn i det klarer jeg rett og slett ikke kommentere. Om man ser på feks nei til blodøverføring vs nei til abort. Begge deler er fundamentalistiske syn med forankring i det samme verdigrunnlaget.
|
|
|
20/01/2017 13:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Girona mener min begrunnelse er pragmatisk, jeg mener hans er religiøs. Jeg kan ikke se at det ene er mer på person enn det andre. Men jeg erkjenner at diskusjonsdommerne synes det. Det er en vesensforskjell, og du unngikk å se den. Om du går tilbake til det du faktisk har skrevet lenger oppe, så skriver du ikke at hans begrunnelse er religiøs, men peker på at du mener han er hjernevasket av religion. Alle gjør idiotiske ting i blant, men det er ikke det samme som å mene at alle er idioter. Det skyldes helheten, at han unngår å svare på spørsmål. Du ser ikke helheten, men velger å dømme ut fra enkeltposter og sitater. Som jeg skrev over så har jeg lest igjennom samtlige av hans poster, så ja jeg ser helheten. Ikke i en eneste post har han gått på person. Jeg leste også ganske mange av de andre også, og ser at det er andre som ikke er like ryddige i sin diskusjonsopptreden. Du har en subjektiv forståelse av postene 
|
|
|
20/01/2017 13:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Som jeg skrev over så har jeg lest igjennom samtlige av hans poster, så ja jeg ser helheten. Ikke i en eneste post har han gått på person. Jeg leste også ganske mange av de andre også, og ser at det er andre som ikke er like ryddige i sin diskusjonsopptreden.
Denne ryddigheten er noe som virker veldig viktig for internettdiskusjonsdommere. Det er ikke så viktig for meg, så lenge jeg skjønner hva folk mener og står for.
|
|
|
20/01/2017 13:39
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Jeg forstår hva konsekvensen er, om man sidestiller øyeblikket sædavgangen går og egget blir befruktet og 10 årsdagen til et menneske. Med bakgrunn i det klarer jeg rett og slett ikke kommentere.
Om man ser på feks nei til blodøverføring vs nei til abort. Begge deler er fundamentalistiske syn med forankring i det samme verdigrunnlaget.
Ja, og du må gjerne mene det er feil/idiotisk/hva som helst å ha den meningen, men det har i alle fall ingen ting med manglende empati å gjøre.
|
|
|
20/01/2017 13:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg forstår hva konsekvensen er, om man sidestiller øyeblikket sædavgangen går og egget blir befruktet og 10 årsdagen til et menneske. Med bakgrunn i det klarer jeg rett og slett ikke kommentere.
Om man ser på feks nei til blodøverføring vs nei til abort. Begge deler er fundamentalistiske syn med forankring i det samme verdigrunnlaget.
Ja, og du må gjerne mene det er feil/idiotisk/hva som helst å ha den meningen, men det har i alle fall ingen ting med manglende empati å gjøre. Hva er likheten/evt. ulikheten ved følelseslivet til et egg som akkurat er blitt befruktet og en 10 åring? (Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv.)
|
|
|
20/01/2017 13:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som jeg skrev over så har jeg lest igjennom samtlige av hans poster, så ja jeg ser helheten. Ikke i en eneste post har han gått på person. Jeg leste også ganske mange av de andre også, og ser at det er andre som ikke er like ryddige i sin diskusjonsopptreden.
Denne ryddigheten er noe som virker veldig viktig for internettdiskusjonsdommere. Det er ikke så viktig for meg, så lenge jeg skjønner hva folk mener og står for. Om du da tillegger meg den egenskapen at jeg mener at det er viktig for meg at andre opptrer ryddig på et internettdiskusjonsforum, så tar du nok feil (og i så fall viser vel med det kanskje at du nok ikke alltid skjønner hva folk mener og står for?). Jeg ville bare først og fremst se om du forsto forskjellen, og det virker det for at du gjør. Hvordan du opptrer får stå for din egen regning. Det som derimot liker når jeg diskuterer med folk er at de opptrer ryddig i sin diskusjon med meg. Om de skal basere sin diskusjon på usakligheter lærer jeg heller lite, og kan bruke tiden på mye annet. Og etter denne diskusjonen har jeg lært ganske mye mer om fosterets utvikling enn jeg kunne tidligere, så en viss nytte har jeg av dette.
|
|
|
[Re: Hoaas]
20/01/2017 13:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når et embryo ikke har utviklet en fungerende hjerne engang, så vil jeg ikke kalle det et liv, selv om klumpen har et hjerte som pumper. Så vi har tydelig forskjellig oppfatning av hvor denne grensa går. Det betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre.
Alle skjønner jo at dette er, unnskyld uttrykket, en dødfødt diskusjon. Ja, det er lett å latterliggjøre en annens grense. Hvis du kan prøve å definere en egen grense i stedet, så kan vi jo vurdere hvorvidt den er bedre egnet eller ikke. Som andre allerede har skrevet, så synes jeg dagens lov er ganske passende. Så er det spesielle tilfeller som faller utenfor lovens 12 uker. Grunnen til at jeg synes loven er passende, har med utviklingen av embryoet å gjøre. Dette er også en naturlig prosess for kroppen, embryoer med feil/defekter støtes ut av mors kropp, sjansen for at dette skjer faller dramatisk etter 12 uker. Er kroppen et monster som støter fra seg noe som er et potensielt liv? Du mener at denne grensen er feil fordi det er et "potensielt liv" eller et menneske allerede ved befruktning. Det er ikke noe mer enn celledeling de første ukene, på lik linje med en føflekk. At noe har "potensiale til å utvikle seg til liv" er langt fra det samme som et menneske for meg, det er fryktelig mye her i verden som har potensiale til liv, eller som faktisk er levende uten bevissthet, hva med de da? Vel? Kan for øvrig ikke se at jeg har latterliggjort noen sin grense, folk må få mene hva de vil. At du mener et befruktet egg er et menneske er helt ok for min del, jeg konkluderer bare med at jeg er uenig. Men jeg dømmer ingen som tar abort i uke 7 av grunner vi ikke har noe med. Lurer litt på hva du baserer meningene dine på?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/01/2017 13:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som jeg skrev over så har jeg lest igjennom samtlige av hans poster, så ja jeg ser helheten. Ikke i en eneste post har han gått på person. Jeg leste også ganske mange av de andre også, og ser at det er andre som ikke er like ryddige i sin diskusjonsopptreden. Du har en subjektiv forståelse av postene  [/quote] Vi har alle en subjektiv forståelse av postene og av all annen informasjon vi tilegner oss. Hvordan vi oppfatter informasjonen kommer an på situasjon, humør, følelsesmessig engasjement i saken, bakgrunnskunnskap, egne erfaringer på området, ... Om du mener jeg tar feil så tar jeg gjerne et eksempel på at Girona har kommet med personangrep.
|
|
|
20/01/2017 13:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mitt generelle inntrykk er at de fleste faktisk forstår forskjellen på å diskutere sak og person. Ikke alle er like flinke til eller bryr seg om å formulere seg korrekt. Å påpeke at det er person og ikke sak er for meg er i stor grad hersketeknikk fra politisk korrekte eller hersketeknikk fra de som er flinkere med språk osv.
|
|
|
20/01/2017 13:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om du mener jeg tar feil så tar jeg gjerne et eksempel på at Girona har kommet med personangrep.
Hadde jeg ment du tok feil så hadde jeg skrevet det. Det var en presisering.
Redigert av sveinaa; 20/01/2017 13:53.
|
|
|
20/01/2017 13:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mitt generelle inntrykk er at de fleste faktisk forstår forskjellen på å diskutere sak og person. Ikke alle er like flinke til eller bryr seg om å formulere seg korrekt. Å påpeke at det er person og ikke sak er for meg er i stor grad hersketeknikk fra politisk korrekte eller hersketeknikk fra de som er flinkere med språk osv. Ganske fin observasjon.
|
|
|
20/01/2017 13:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mitt generelle inntrykk er at de fleste faktisk forstår forskjellen på å diskutere sak og person. Ikke alle er like flinke til eller bryr seg om å formulere seg korrekt. Å påpeke at det er person og ikke sak er for meg er i stor grad hersketeknikk fra politisk korrekte eller hersketeknikk fra de som er flinkere med språk osv. Hvordan du velger å oppfatte det får du stå for selv. Og det å påstå at noen bruker hersketeknikk er jo en fin hersketeknikk i seg selv, på samme måte som personangrep er. 
|
|
|
20/01/2017 14:02
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mitt generelle inntrykk er at de fleste faktisk forstår forskjellen på å diskutere sak og person. Ikke alle er like flinke til eller bryr seg om å formulere seg korrekt. Å påpeke at det er person og ikke sak er for meg er i stor grad hersketeknikk fra politisk korrekte eller hersketeknikk fra de som er flinkere med språk osv. Hvordan du velger å oppfatte det får du stå for selv. Og det å påstå at noen bruker hersketeknikk er jo en fin hersketeknikk i seg selv, på samme måte som personangrep er.  Dette er jo bare sirkelargumentasjon. Det er ikke jeg som har startet metadiskusjonen her.
|
|
|
20/01/2017 14:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mitt generelle inntrykk er at de fleste faktisk forstår forskjellen på å diskutere sak og person. Ikke alle er like flinke til eller bryr seg om å formulere seg korrekt. Å påpeke at det er person og ikke sak er for meg er i stor grad hersketeknikk fra politisk korrekte eller hersketeknikk fra de som er flinkere med språk osv. Hvordan du velger å oppfatte det får du stå for selv. Og det å påstå at noen bruker hersketeknikk er jo en fin hersketeknikk i seg selv, på samme måte som personangrep er.  Dette er jo bare sirkelargumentasjon. Jepp. 
|
|
|
20/01/2017 14:07
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Hva er likheten/evt. ulikheten ved følelseslivet til et egg som akkurat er blitt befruktet og en 10 åring?
(Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv.)
Jeg mener at de aller fleste av oss, i alle fall delvis, hopper over slike betraktninger når vi skal avgjøre dette. En hund skal vere på linje med en 2-åring. Gjør dette at vi vurderer en 1-åring som mindre verdifull enn en hund.
|
|
|
20/01/2017 14:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og det å påstå at noen bruker hersketeknikk er jo en fin hersketeknikk i seg selv, på samme måte som personangrep er. Som "dommer" så kan kanskje du resonere deg frem objektiv til at følelseslivet til en 10 åring er sammenlignbart med et egg som blir befruktet akkurat nå.
|
|
|
20/01/2017 14:19
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Gjør dette at vi vurderer en 1-åring som mindre verdifull enn en hund. Hva som er mest verdifullt er jo relativt. Det jeg lurer på, er hva dere ihuga abortmotstandere mener om andre livsformer enn mennesker? Dere sier jo at fra og med egget er befruktet så er det å regne som drap/vold. Det er vel nevnt tidligere her, men hva mener dere om å spise kjøtt eller drepe et insekt? Hvilket liv er mest verdt? Går det en grense et sted?
|
|
|
|
|