Dieselforbud Oslo
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Sepeda]
#2376763
18/01/2017 19:18
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009 |
Har man bil, legger man opp livet etter det.
Har man ikke bil, legger man opp livet etter det.
Jeg har bil, men har lagt opp livet slik at jeg ikke må ut og kjøre hver dag. Vi hadde som krav da vi kjøpte hus at kollektiv til jobben skulle være minst like raskt/enkelt som med bil. I tillegg bor vi i gangavstand fra skole/barnehage og butikker. Bilen brukes noen ganger i uka til fritidsaktiviteter, en og annen handletur + langturer. Hadde vi bodd i Oslo hadde neppe hatt egen bil, men i stedet satset på bilkollektiv og transportsykkel.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Knirkekne]
#2376783
18/01/2017 20:40
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892 |
Min tenkte kollektivhverdag: Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien. Buss til holdeplassen nærmest barnehagen--- 7 minutter (3 i følge atb.no men det er i nedoverbakke og unnavind) Gå til barnehagen og levere---20 minutter Gå fra barnehage og ta buss til sentrum: 20 minutter (minst, avhengig av trafikk) Gå fra bussen til jobb: 5 minutter.
så da nærmer vi oss en time fra A til B (haha, AtB), og det er best case dersom ALT klaffer. og det gjør det ikke mer en et par ganger i uka. Motsatt vei, hjem går det noe senere. Dette var slikt eg også dreiv på med før eg kjøpte meg transportsykkel. Barnehagen ligg i heilt motsett retning som skulen min, og eg måtte ta tre ulike bussar for å levere i barnehagen og komme meg på skulen. Dette gjorde at eg brukte å berekne ein og ein halv time frå eg gjekk frå døra heime til oppmøtetida på skulen. Etter at eg kjøpte motorisert kassesykkel klarer eg same runden på 45 minutt om eg syklar fort. Meir uhemma skryting av sykkelen kan du lese her
Andreas Tveit
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Knirkekne]
#2376785
18/01/2017 20:51
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Min tenkte kollektivhverdag: Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien.
Du får da til å frakte dem i en sykkelhenger, sette igjen den og så sykle videre på jobb
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Knirkekne]
#2376789
18/01/2017 21:08
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009 |
Min tenkte kollektivhverdag: Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien. Buss til holdeplassen nærmest barnehagen--- 7 minutter (3 i følge atb.no men det er i nedoverbakke og unnavind) Gå til barnehagen og levere---20 minutter Gå fra barnehage og ta buss til sentrum: 20 minutter (minst, avhengig av trafikk) Gå fra bussen til jobb: 5 minutter.
så da nærmer vi oss en time fra A til B (haha, AtB), og det er best case dersom ALT klaffer. og det gjør det ikke mer en et par ganger i uka. Motsatt vei, hjem går det noe senere.
Bruk av bil korter ned denne reiseveien med en halvtime i hver ende. Skulle vel hatt en elbil for å spart miljøet, men må vel innse at lånebelastningen er stor nok som den er :-D
Dette var hverdagen vår i flere år, uten at det noen falt oss inn at det var et alternativ å skaffe bil. Vi brukte varianter av buss, tbane, sykkel med henger/barnesete. Og jeg synes ikke en time til/fra jobb inkludert levering av to barn i barnehage er noe å klage over.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EmilZipp]
#2376804
19/01/2017 07:19
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
En del småsamfunn med sagbruk, butikk, skole, skianlegg, hytteområder osv ville vært lagt ned uten inntekter og arbeidsplasser knyttet til skog. Bortsett fra at noen sikkert liker at noen bor der, hva er det negative med at denne typen småsamfunn legges ned?
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EgilS]
#2376808
19/01/2017 07:36
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
En del småsamfunn med sagbruk, butikk, skole, skianlegg, hytteområder osv ville vært lagt ned uten inntekter og arbeidsplasser knyttet til skog. Bortsett fra at noen sikkert liker at noen bor der, hva er det negative med at denne typen småsamfunn legges ned? Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder. Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym22]
#2376810
19/01/2017 08:10
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
En del småsamfunn med sagbruk, butikk, skole, skianlegg, hytteområder osv ville vært lagt ned uten inntekter og arbeidsplasser knyttet til skog. Bortsett fra at noen sikkert liker at noen bor der, hva er det negative med at denne typen småsamfunn legges ned? Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder. Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger. Jo, men hva er argumentene, ut over rent emosjonelle (som jo er gyldige argumenter også), for å ha folk boende på slike avsides steder?
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym22]
#2376813
19/01/2017 08:14
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
quote] Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder. Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger. [/quote]
###
Helt enig vedr vei og bru til steder omtrent uten folk samt at støtte til landbruk i praksis er (god) distriktspolitikk. Men sistemann som forlater øya får jo flyttelasset sitt på bil, det er jo flott !
En annen ting jeg har vanskelig for å forstå er at man kan sitte i bilkø fra Oslo til Askim og der åpner det seg en firefelts motorvei. Nå kommer vel resten etterhvert men en eller annen burde tenkt... "Vi begynner med utvidelsen av veien der det er flest folk og jobber oss utover". Hadde noen tenkt den tanken ville antall biler på (nesten) tomgang inn og ut av Oslo med stor sannsynlighet vært redusert på et langt tidligere tidspunkt. Nå er jeg nesten tilbake til utgangspunktet i tråden (utslipp fra bil i Oslo).
Og argumenter utover emosjonelle... Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3.
Redigert av EmilZipp; 19/01/2017 08:16.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2376816
19/01/2017 08:19
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EmilZipp]
#2376819
19/01/2017 08:24
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3. Og det ville jo ikke skje, som du sikkert vet. Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen.
Anonym5
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: GeirK]
#2376825
19/01/2017 08:32
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Min tenkte kollektivhverdag: Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien.
Du får da til å frakte dem i en sykkelhenger, sette igjen den og så sykle videre på jobb Mer enn gjerne, og det er fast rutine på sommeren, Da er jeg en skikkelig miljøbevisst syklist. MEn vinterstid? JEg må være ærlig og innrømme at da kjører vi. Det er temmelig skikkelig kjiipt å vingle avgårde i sukkersaltsnøen :-) Dessuten er kona etter et par fall 110% utelukket som syklist på vinterstid, så hun tar bilen. Da kan vi like gjerne samkjøre :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym5]
#2376826
19/01/2017 08:34
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
[/quote]
Og det ville jo ikke skje, som du sikkert vet.
Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen. [/quote]
###
Jada, snev av satt på spissen fra min side... selv om småplassene hvor folk vil klumpe seg sammen sannsynligvis har litt for få jobber, jeg tror i hvertfall det vil være en ikke ubetydelig utfordring.
Redigert av EmilZipp; 19/01/2017 08:36.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EmilZipp]
#2376852
19/01/2017 09:40
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
[/quote]
Og det ville jo ikke skje, som du sikkert vet.
Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen. ### Jada, snev av satt på spissen fra min side... selv om småplassene hvor folk vil klumpe seg sammen sannsynligvis har litt for få jobber, jeg tror i hvertfall det vil være en ikke ubetydelig utfordring. [/quote] Det er ikke akkurat arealet per person som avgjør om folk har arbeid eller ikke. Da hadde for eksempel et land som Sør-Korea kommet atskillig mye dårligere ut med en befolkningstetthet 35 ganger større enn Norge. De har dog en sysselsetting lik Norge. Og om man faktisk ser litt på Norge så er det også her over 80% som bor i tettbygde strøk. Og det er vel kanskje heller slik i dag at folk flytter inn til større sentra nettopp fordi det er lite jobber i grisgrendte strøk? Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de?
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EgilS]
#2376854
19/01/2017 09:51
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de? -Hytteområder -Turisme -Kulturarv Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste?  ) kulturarv.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym22]
#2376870
19/01/2017 10:22
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de? -Hytteområder -Turisme -Kulturarv Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste?  ) kulturarv. Ingen av disse ser jeg på som argumenter for at vi skal jobbe mot en grisgrendt befolkning. Om noen ønsker hytter eller turimse et sted, så vil folk flytte dit av seg selv, uten at vi behøver jobbe for det. Og behøver vi jobbe for det så er det ikke grunnlag for det. Kulturarv har i det store og hele med følelser å gjøre.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EgilS]
#2376892
19/01/2017 10:58
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Det er ikke akkurat arealet per person som avgjør om folk har arbeid eller ikke. Da hadde for eksempel et land som Sør-Korea kommet atskillig mye dårligere ut med en befolkningstetthet 35 ganger større enn Norge. De har dog en sysselsetting lik Norge. Og om man faktisk ser litt på Norge så er det også her over 80% som bor i tettbygde strøk.
Og det er vel kanskje heller slik i dag at folk flytter inn til større sentra nettopp fordi det er lite jobber i grisgrendte strøk?
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de?
I Norge har vi noe som heter "offentlig sektor". Uten denne "arbeidsgiveren" ville nok sysselsetting sett litt annerledes ut. Folk på bygda burde i alle fall stemme partier som ønsker oljesektoren godt. For uten store inntekter til staten er det utopi at bygde-Norge kan bestå som i dag.
Redigert av sveinaa; 19/01/2017 10:59.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2376898
19/01/2017 11:23
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Det er jo en vinn-vinn situasjon om bydgenorge opprettholdes. De som vil på bo bygda kan kose seg der, og de som bor i byen slipper enda mer kø enn det allerede er.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EgilS]
#2376913
19/01/2017 11:45
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de? -Hytteområder -Turisme -Kulturarv Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste?  ) kulturarv. Ingen av disse ser jeg på som argumenter for at vi skal jobbe mot en grisgrendt befolkning. Om noen ønsker hytter eller turimse et sted, så vil folk flytte dit av seg selv, uten at vi behøver jobbe for det. Og behøver vi jobbe for det så er det ikke grunnlag for det. Kulturarv har i det store og hele med følelser å gjøre. Det ville nok blitt ganske dyrere å få og ha hytte, eller alpinanlegg for den del, hvis ikke staten bidro med overføringer for at folk skal bo i de områdene. Men det er jo ikke slik at alle grisgrendte strøk har dette å by på. Norge fungerer fint uten grisgrendte strøk og det blir sakte men sikkert færre som bor der uansett.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym22]
#2377079
19/01/2017 16:50
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de? -Hytteområder -Turisme -Kulturarv Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste?  ) kulturarv. Ingen av disse ser jeg på som argumenter for at vi skal jobbe mot en grisgrendt befolkning. Om noen ønsker hytter eller turimse et sted, så vil folk flytte dit av seg selv, uten at vi behøver jobbe for det. Og behøver vi jobbe for det så er det ikke grunnlag for det. Kulturarv har i det store og hele med følelser å gjøre. Det ville nok blitt ganske dyrere å få og ha hytte, eller alpinanlegg for den del, hvis ikke staten bidro med overføringer for at folk skal bo i de områdene. OK, kanskje det kan være et argument, men det vil i så fall kun være for noen få spesifikke områder og ikke generelt.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: EgilS]
#2377089
19/01/2017 17:00
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Enig, og det skrev jeg også. Ikke sikkert det gjelder 10 % engang.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym5]
#2377235
20/01/2017 07:22
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155 |
Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3. Og det ville jo ikke skje, som du sikkert vet. Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen. Enig. Og de store byene vil få ytterligere storbyulemper. I følge NRK dør 150 personer i Oslo hvert år pga luftforurensningen der. Tallet kan sikkert diskuteres. Men det er et uomtvistelig faktum at folk vet at ved å flytte til feks Oslo, så utsetter de seg selv og familien for bla å utvikle astma og andre alvorlige lidelser. Allikevel gjør de det, og det valget må de jo få ta. Og betale regningen for selv, gjennom feks langt høyere avgifter på drivstoff, fyringsolje og forbud mot vedfyring.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: HeavyDude]
#2377281
20/01/2017 09:17
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Allikevel gjør de det, og det valget må de jo få ta. Og betale regningen for selv, gjennom feks langt høyere avgifter på drivstoff, fyringsolje og forbud mot vedfyring. At noen av oss velger å bo i Oslo, betyr ikke at vi må godta at byen forurenses. Jeg vil tippe at en stor del av den dårlige lufta kommer av at folk kjører inn til byen fra steder hvor de ikke plages. Det blir for dumt å si at vi må ta regninga. Alle som forurenser må ta regninga, om du bor i Oslo eller kjører utenfra til Oslo. Og, å få folk til å kjøre mindre bil er helsemessig fordelaktig uansett om du bor på landet eller i byene. Derfor bør alle tvinges til å bruke mindre bil.
Anonym5
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym5]
#2377393
20/01/2017 12:08
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Og, å få folk til å kjøre mindre bil er helsemessig fordelaktig uansett om du bor på landet eller i byene. Derfor bør alle tvinges til å bruke mindre bil. Som grupp kanske men jag tvivlar på att det är en så stor effekt. På individ nivå är det självklart inte så att mindre bilbruk alltid medför att personen kommer i bättre form.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2377404
20/01/2017 12:24
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428 |
Ser en positiv effekt her på jobb - har 3 kollegaer i umiddelbar nærhet som ble tvunget til å sykle til jobb under dieselforbudet. Tidligere har de alltid kjørt - "da det er så lettvint". Nå har de syklet resten av uken - de har fått øynene opp for hvor lettvint DET egentlig er. Er jo bare snakk om å endre vanene 
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: pez d spencer]
#2377407
20/01/2017 12:31
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Ser en positiv effekt her på jobb - har 3 kollegaer i umiddelbar nærhet som ble tvunget til å sykle til jobb under dieselforbudet. Tidligere har de alltid kjørt - "da det er så lettvint". Nå har de syklet resten av uken - de har fått øynene opp for hvor lettvint DET egentlig er. Er jo bare snakk om å endre vanene Dørstokk mila er en enorm barriere når det gjelder bilbruk.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: pez d spencer]
#2377424
20/01/2017 12:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ser en positiv effekt her på jobb - har 3 kollegaer i umiddelbar nærhet som ble tvunget til å sykle til jobb under dieselforbudet. Tidligere har de alltid kjørt - "da det er så lettvint". Nå har de syklet resten av uken - de har fått øynene opp for hvor lettvint DET egentlig er. Er jo bare snakk om å endre vanene  Ukas gladsak!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2377438
20/01/2017 13:19
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Kjører normalt buss og bane om vinteren, men regnet med trengsel så jeg tok bensinbilen 
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2377441
20/01/2017 13:24
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Som grupp kanske men jag tvivlar på att det är en så stor effekt. På individ nivå är det självklart inte så att mindre bilbruk alltid medför att personen kommer i bättre form. Hvis vi legger anbefalingen fra Folkehelsa om 30 min moderat aktivitet pr. dag til grunn, tror jeg det kan ha en stor effekt.
Redigert av anonymous5; 20/01/2017 13:24.
Anonym5
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2377442
20/01/2017 13:25
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Slettet, dobbelpost
Redigert av Lunix; 20/01/2017 13:26.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Lunix]
#2377447
20/01/2017 13:38
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423 |
Kjører normalt buss og bane om vinteren, men regnet med trengsel så jeg tok bensinbilen  Samme gjorde jeg og fikk øynene opp for hvor mye tid jeg sparer på å kjøre. Pleier vanligvis å ta buss og bane til jobb, bruker da ca 30 min. Ved å kjøre (bensin)bil bruker jeg ganske nøyaktig 12 min. Altså 18 min spart en vei - det blir 3 timer spart i løpet av en uke. Det blir bil på meg heretter, så får Lan Marie hate meg så mye hun vil.
|
|
|
|
|