Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 23 1 2 6 7 8 9 10 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Sepeda] #2376763 18/01/2017 19:18
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Sepeda
Har man bil, legger man opp livet etter det.

Har man ikke bil, legger man opp livet etter det.

Jeg har bil, men har lagt opp livet slik at jeg ikke må ut og kjøre hver dag. Vi hadde som krav da vi kjøpte hus at kollektiv til jobben skulle være minst like raskt/enkelt som med bil. I tillegg bor vi i gangavstand fra skole/barnehage og butikker.

Bilen brukes noen ganger i uka til fritidsaktiviteter, en og annen handletur + langturer.

Hadde vi bodd i Oslo hadde neppe hatt egen bil, men i stedet satset på bilkollektiv og transportsykkel.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Knirkekne] #2376783 18/01/2017 20:40
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Knirkekne
Min tenkte kollektivhverdag:
Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien.
Buss til holdeplassen nærmest barnehagen--- 7 minutter (3 i følge atb.no men det er i nedoverbakke og unnavind)
Gå til barnehagen og levere---20 minutter
Gå fra barnehage og ta buss til sentrum: 20 minutter (minst, avhengig av trafikk)
Gå fra bussen til jobb: 5 minutter.

så da nærmer vi oss en time fra A til B (haha, AtB), og det er best case dersom ALT klaffer. og det gjør det ikke mer en et par ganger i uka.
Motsatt vei, hjem går det noe senere.

Dette var slikt eg også dreiv på med før eg kjøpte meg transportsykkel. Barnehagen ligg i heilt motsett retning som skulen min, og eg måtte ta tre ulike bussar for å levere i barnehagen og komme meg på skulen. Dette gjorde at eg brukte å berekne ein og ein halv time frå eg gjekk frå døra heime til oppmøtetida på skulen. Etter at eg kjøpte motorisert kassesykkel klarer eg same runden på 45 minutt om eg syklar fort.
Meir uhemma skryting av sykkelen kan du lese her

Andreas Tveit
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Knirkekne] #2376785 18/01/2017 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Låse ytterdøra og gå 500 meter med to små barn---- 5 minutter, men du kan banne på at det blir noe krøll på veien.

Du får da til å frakte dem i en sykkelhenger, sette igjen den og så sykle videre på jobb

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Knirkekne] #2376789 18/01/2017 21:08
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Buss til holdeplassen nærmest barnehagen--- 7 minutter (3 i følge atb.no men det er i nedoverbakke og unnavind)
Gå til barnehagen og levere---20 minutter
Gå fra barnehage og ta buss til sentrum: 20 minutter (minst, avhengig av trafikk)
Gå fra bussen til jobb: 5 minutter.

så da nærmer vi oss en time fra A til B (haha, AtB), og det er best case dersom ALT klaffer. og det gjør det ikke mer en et par ganger i uka.
Motsatt vei, hjem går det noe senere.

Bruk av bil korter ned denne reiseveien med en halvtime i hver ende. Skulle vel hatt en elbil for å spart miljøet, men må vel innse at lånebelastningen er stor nok som den er :-D

Dette var hverdagen vår i flere år, uten at det noen falt oss inn at det var et alternativ å skaffe bil. Vi brukte varianter av buss, tbane, sykkel med henger/barnesete. Og jeg synes ikke en time til/fra jobb inkludert levering av to barn i barnehage er noe å klage over.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EmilZipp] #2376804 19/01/2017 07:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
En del småsamfunn med sagbruk, butikk, skole, skianlegg, hytteområder osv ville vært lagt ned uten inntekter og arbeidsplasser knyttet til skog.

Bortsett fra at noen sikkert liker at noen bor der, hva er det negative med at denne typen småsamfunn legges ned?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376808 19/01/2017 07:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EgilS
En del småsamfunn med sagbruk, butikk, skole, skianlegg, hytteområder osv ville vært lagt ned uten inntekter og arbeidsplasser knyttet til skog.

Bortsett fra at noen sikkert liker at noen bor der, hva er det negative med at denne typen småsamfunn legges ned?

Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder.
Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376810 19/01/2017 08:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder.
Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger.

Jo, men hva er argumentene, ut over rent emosjonelle (som jo er gyldige argumenter også), for å ha folk boende på slike avsides steder?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376813 19/01/2017 08:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
quote] Landbruk og skogbruk kunne iallfall klart seg med (uke)pendlende arbeidskraft som arbeidet på store gårder.
Ikke at jeg ønsker det, men som nevnt er ikke distriktspolitikken kun pga. hva landbruket leverer, snarere at man ønsker distriktene. Det kan hende vi tar det litt langt med broer som koster 1-2 millioner per (bruks)innbygger. [/quote]

###

Helt enig vedr vei og bru til steder omtrent uten folk samt at støtte til landbruk i praksis er (god) distriktspolitikk. Men sistemann som forlater øya får jo flyttelasset sitt på bil, det er jo flott !

En annen ting jeg har vanskelig for å forstå er at man kan sitte i bilkø fra Oslo til Askim og der åpner det seg en firefelts motorvei. Nå kommer vel resten etterhvert men en eller annen burde tenkt... "Vi begynner med utvidelsen av veien der det er flest folk og jobber oss utover". Hadde noen tenkt den tanken ville antall biler på (nesten) tomgang inn og ut av Oslo med stor sannsynlighet vært redusert på et langt tidligere tidspunkt. Nå er jeg nesten tilbake til utgangspunktet i tråden (utslipp fra bil i Oslo).

Og argumenter utover emosjonelle... Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3.

Redigert av EmilZipp; 19/01/2017 08:16.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376816 19/01/2017 08:19
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EmilZipp] #2376819 19/01/2017 08:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3.

Og det ville jo ikke skje, som du sikkert vet.

Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2376825 19/01/2017 08:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Du får da til å frakte dem i en sykkelhenger, sette igjen den og så sykle videre på jobb

Mer enn gjerne, og det er fast rutine på sommeren, Da er jeg en skikkelig miljøbevisst syklist.
MEn vinterstid? JEg må være ærlig og innrømme at da kjører vi. Det er temmelig skikkelig kjiipt å vingle avgårde i sukkersaltsnøen :-)
Dessuten er kona etter et par fall 110% utelukket som syklist på vinterstid, så hun tar bilen. Da kan vi like gjerne samkjøre :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376826 19/01/2017 08:34
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
[/quote]

Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen. [/quote]

###

Jada, snev av satt på spissen fra min side... selv om småplassene hvor folk vil klumpe seg sammen sannsynligvis har litt for få jobber, jeg tror i hvertfall det vil være en ikke ubetydelig utfordring.

Redigert av EmilZipp; 19/01/2017 08:36.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EmilZipp] #2376852 19/01/2017 09:40
EgilS Offline
More than words
More than words
[/quote]

Å legge ned avsidesliggende plasser vil medføre at folk klumper seg sammen i tettsteder og småbyer, istedenfor å bo på hver sin øy eller tue. Og disse tettstedene vil ha det folk trenger for å klare seg i hverdagen.

###

Jada, snev av satt på spissen fra min side... selv om småplassene hvor folk vil klumpe seg sammen sannsynligvis har litt for få jobber, jeg tror i hvertfall det vil være en ikke ubetydelig utfordring. [/quote]

Det er ikke akkurat arealet per person som avgjør om folk har arbeid eller ikke. Da hadde for eksempel et land som Sør-Korea kommet atskillig mye dårligere ut med en befolkningstetthet 35 ganger større enn Norge. De har dog en sysselsetting lik Norge. Og om man faktisk ser litt på Norge så er det også her over 80% som bor i tettbygde strøk.

Og det er vel kanskje heller slik i dag at folk flytter inn til større sentra nettopp fordi det er lite jobber i grisgrendte strøk?

Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376854 19/01/2017 09:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Om det finnes gode generelle argumenter ut over det emosjonelle for at man skal jobbe for en grisgrendt befolkning så hører jeg gjerne de?

-Hytteområder
-Turisme
-Kulturarv

Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste? ICON_WINK ) kulturarv.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376870 19/01/2017 10:22
EgilS Offline
More than words
More than words

-Hytteområder
-Turisme
-Kulturarv

Sikkert ganske mange middelmådige plasser hvor ingen vil ha hytte, ingen turister besøker og det ikke er noen kulturarv sett bort ifra hvis man ser på middelmådighet som (vår viktigste? ICON_WINK ) kulturarv.

Ingen av disse ser jeg på som argumenter for at vi skal jobbe mot en grisgrendt befolkning. Om noen ønsker hytter eller turimse et sted, så vil folk flytte dit av seg selv, uten at vi behøver jobbe for det. Og behøver vi jobbe for det så er det ikke grunnlag for det.

Kulturarv har i det store og hele med følelser å gjøre.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376892 19/01/2017 10:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er ikke akkurat arealet per person som avgjør om folk har arbeid eller ikke. Da hadde for eksempel et land som Sør-Korea kommet atskillig mye dårligere ut med en befolkningstetthet 35 ganger større enn Norge. De har dog en sysselsetting lik Norge. Og om man faktisk ser litt på Norge så er det også her over 80% som bor i tettbygde strøk.

Og det er vel kanskje heller slik i dag at folk flytter inn til større sentra nettopp fordi det er lite jobber i grisgrendte strøk?

I Norge har vi noe som heter "offentlig sektor". Uten denne "arbeidsgiveren" ville nok sysselsetting sett litt annerledes ut.

Folk på bygda burde i alle fall stemme partier som ønsker oljesektoren godt. For uten store inntekter til staten er det utopi at bygde-Norge kan bestå som i dag.

Redigert av sveinaa; 19/01/2017 10:59.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376898 19/01/2017 11:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det er jo en vinn-vinn situasjon om bydgenorge opprettholdes. De som vil på bo bygda kan kose seg der, og de som bor i byen slipper enda mer kø enn det allerede er.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376913 19/01/2017 11:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

-Hytteområder
-Turisme
-Kulturarv

Ingen av disse ser jeg på som argumenter for at vi skal jobbe mot en grisgrendt befolkning. Om noen ønsker hytter eller turimse et sted, så vil folk flytte dit av seg selv, uten at vi behøver jobbe for det. Og behøver vi jobbe for det så er det ikke grunnlag for det.

Det ville nok blitt ganske dyrere å få og ha hytte, eller alpinanlegg for den del, hvis ikke staten bidro med overføringer for at folk skal bo i de områdene.

Men det er jo ikke slik at alle grisgrendte strøk har dette å by på. Norge fungerer fint uten grisgrendte strøk og det blir sakte men sikkert færre som bor der uansett.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2377079 19/01/2017 16:50
EgilS Offline
More than words
More than words

-Hytteområder
-Turisme
-Kulturarv

Det ville nok blitt ganske dyrere å få og ha hytte, eller alpinanlegg for den del, hvis ikke staten bidro med overføringer for at folk skal bo i de områdene.

OK, kanskje det kan være et argument, men det vil i så fall kun være for noen få spesifikke områder og ikke generelt.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2377089 19/01/2017 17:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Enig, og det skrev jeg også. Ikke sikkert det gjelder 10 % engang.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2377235 20/01/2017 07:22
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Tja en ting er at det ville blitt litt trangt i døra på NAV om man la ned Norge utenfor Ring 3.

Enig. Og de store byene vil få ytterligere storbyulemper.
I følge NRK dør 150 personer i Oslo hvert år pga luftforurensningen der. Tallet kan sikkert diskuteres. Men det er et uomtvistelig faktum at folk vet at ved å flytte til feks Oslo, så utsetter de seg selv og familien for bla å utvikle astma og andre alvorlige lidelser. Allikevel gjør de det, og det valget må de jo få ta. Og betale regningen for selv, gjennom feks langt høyere avgifter på drivstoff, fyringsolje og forbud mot vedfyring.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2377281 20/01/2017 09:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: HeavyDude
Allikevel gjør de det, og det valget må de jo få ta. Og betale regningen for selv, gjennom feks langt høyere avgifter på drivstoff, fyringsolje og forbud mot vedfyring.

At noen av oss velger å bo i Oslo, betyr ikke at vi må godta at byen forurenses.

Jeg vil tippe at en stor del av den dårlige lufta kommer av at folk kjører inn til byen fra steder hvor de ikke plages.

Det blir for dumt å si at vi må ta regninga. Alle som forurenser må ta regninga, om du bor i Oslo eller kjører utenfra til Oslo.

Og, å få folk til å kjøre mindre bil er helsemessig fordelaktig uansett om du bor på landet eller i byene. Derfor bør alle tvinges til å bruke mindre bil.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2377393 20/01/2017 12:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff

Og, å få folk til å kjøre mindre bil er helsemessig fordelaktig uansett om du bor på landet eller i byene. Derfor bør alle tvinges til å bruke mindre bil.

Som grupp kanske men jag tvivlar på att det är en så stor effekt. På individ nivå är det självklart inte så att mindre bilbruk alltid medför att personen kommer i bättre form.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2377404 20/01/2017 12:24
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Ser en positiv effekt her på jobb - har 3 kollegaer i umiddelbar nærhet som ble tvunget til å sykle til jobb under dieselforbudet. Tidligere har de alltid kjørt - "da det er så lettvint". Nå har de syklet resten av uken - de har fått øynene opp for hvor lettvint DET egentlig er. Er jo bare snakk om å endre vanene ICON_SMILE

Re: Dieselforbud Oslo [Re: pez d spencer] #2377407 20/01/2017 12:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pez d spencer
Ser en positiv effekt her på jobb - har 3 kollegaer i umiddelbar nærhet som ble tvunget til å sykle til jobb under dieselforbudet. Tidligere har de alltid kjørt - "da det er så lettvint". Nå har de syklet resten av uken - de har fått øynene opp for hvor lettvint DET egentlig er. Er jo bare snakk om å endre vanene ICON_SMILE

Dørstokk mila er en enorm barriere når det gjelder bilbruk.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: pez d spencer] #2377424 20/01/2017 12:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: pez d spencer
Ukas gladsak!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2377438 20/01/2017 13:19
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kjører normalt buss og bane om vinteren, men regnet med trengsel så jeg tok bensinbilen ICON_SMILE

-------------------------------
NOTS
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2377441 20/01/2017 13:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
Som grupp kanske men jag tvivlar på att det är en så stor effekt. På individ nivå är det självklart inte så att mindre bilbruk alltid medför att personen kommer i bättre form.

Hvis vi legger anbefalingen fra Folkehelsa om 30 min moderat aktivitet pr. dag til grunn, tror jeg det kan ha en stor effekt.

Redigert av anonymous5; 20/01/2017 13:24.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2377442 20/01/2017 13:25
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Slettet, dobbelpost

Redigert av Lunix; 20/01/2017 13:26.

-------------------------------
NOTS
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Lunix] #2377447 20/01/2017 13:38
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Lunix
Kjører normalt buss og bane om vinteren, men regnet med trengsel så jeg tok bensinbilen ICON_SMILE

Samme gjorde jeg og fikk øynene opp for hvor mye tid jeg sparer på å kjøre. Pleier vanligvis å ta buss og bane til jobb, bruker da ca 30 min. Ved å kjøre (bensin)bil bruker jeg ganske nøyaktig 12 min. Altså 18 min spart en vei - det blir 3 timer spart i løpet av en uke. Det blir bil på meg heretter, så får Lan Marie hate meg så mye hun vil.

Side 8 av 23 1 2 6 7 8 9 10 22 23

Moderator  support