Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

når er det greit med abort?

Re: når er det greit med abort? [Re: trolf] #2377336 20/01/2017 10:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: trolf
Nuvel, For et herlig argument!
Større eller mindre deler av forskjellige religioner har problemer med vitenskap. Men uansett så er sekkebegrepet religion latterlig.

Det var ikke et argument.
Der hvor ev. troen kun fyller det vitenskapen ikke har forklart, så fylles det vel gjerne med noe som er forvekslingsvis likt konspirasjonsteorier.
Og så vet jeg egentlig om særlig eksempler der noen bare fyller troen med det vitenskapen ikke har forklart. Sekkebegrepet religion er latterlig? Ja, religion er latterlig, det du mener?

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377340 20/01/2017 10:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Girona
Sitat: anonymous22
Jeg mener at din grense (befruktning) er den minst egnede jeg kan tenke meg. Grenser på 10 uker, 12 uker, 16 uker, 18 uker, 24 uker eller fødsel, er etter min mening alle mer egnet. Min mening altså.
Jeg respekterer selvsagt at du har rett til en mening. Men jeg er litt usikker på hvor du vil videre. Hvis du forsøker å overbevise meg eller andre om at din mening skal være relevant for andre, så bør du begrunne den nærmere. Og hvis du har som mål at jeg skal lære noe, så må du gå mer prinsipielt til verks. (Og hvis dette ikke er målet ditt, så klarer jeg ikke helt å se hva motivet ditt er med diskusjonen.)

Å overbevise deg som jeg er ganske sikker på at er hjernevasket av kristendommen, forsøker jeg ikke på nei.

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377341 20/01/2017 11:03
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Å overbevise deg som jeg er ganske sikker på at er hjernevasket av kristendommen, forsøker jeg ikke på nei.
Hva er hensikten din da?

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377343 20/01/2017 11:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Der hvor ev. troen kun fyller det vitenskapen ikke har forklart, så fylles det vel gjerne med noe som er forvekslingsvis likt konspirasjonsteorier.

Om en person har full tiltro til vitenskapen og den kunnskapen som kommer fra den, men samtidig også tror at universet har blitt skapt av en "høyere bevissthet", så ser ikke jeg det som noen likhet med konspirasjonsteori. Forklar gjerne.

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377344 20/01/2017 11:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hva er målet ditt da?

Hva er ditt?
Jeg reagerer vel mest på at du setter dine premisser hele veien i diskusjonen her. Selv om jeg (og andre) svarer akkurat på det du spør om.

Re: når er det greit med abort? [Re: sveinaa] #2377345 20/01/2017 11:05
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: sveinaa

Jeg respekterer at andre har andre synspunkter. Utfordringen i denne type diskusjoner er at meningsmotstandere ikke har den samme respekten.

Alle som er mot abort bør i anstendighetens navn endre retorikk slik at de som med bakgrunn i norsk lov har tatt en abort ikke sitte med en følelse av at de i noen øyne er mordere. Er motstanden også med bakgrunn i religion så bør man være spesielt varsom med å dømme.

Johannes 8, vers 7: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første steinen på henne!

Retorikken man bruker er viktig, og om noen har gjort noe man mener er galt, så bør man tenke på hva og hvordan man sier det.
Men det å forsøke å hindre noe man mener er galt må vere lov.

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377346 20/01/2017 11:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg mener at din grense (befruktning) er den minst egnede jeg kan tenke meg. Grenser på 10 uker, 12 uker, 16 uker, 18 uker, 24 uker eller fødsel, er etter min mening alle mer egnet. Min mening altså.
Jeg respekterer selvsagt at du har rett til en mening. Men jeg er litt usikker på hvor du vil videre. Hvis du forsøker å overbevise meg eller andre om at din mening skal være relevant for andre, så bør du begrunne den nærmere. Og hvis du har som mål at jeg skal lære noe, så må du gå mer prinsipielt til verks. (Og hvis dette ikke er målet ditt, så klarer jeg ikke helt å se hva motivet ditt er med diskusjonen.)

At du prøver å diskreditere en du er uenig med i stedet for å argumentere innenfor saken som diskuteres kan vel kalles urent trav.

Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377349 20/01/2017 11:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EgilS

Om en person har full tiltro til vitenskapen og den kunnskapen som kommer fra den, men samtidig også tror at universet har blitt skapt av en "høyere bevissthet", så ser ikke jeg det som noen likhet med konspirasjonsteori. Forklar gjerne.
Hvor kommer denne troen på en "høyere bevissthet" fra? Det kommer vel fra (en) religion? Hvis du tenker på de som ikke har en religion, så har du jo snakket om noe helt annet.

Ref.
For meg kunne vaksinemostand vært byttet ut med religion i dette sitatet og det ville passet akkurat like bra:

Vaksinemotstand er ikke et slikt spørsmål. Det er et spørsmål om å tro på konspirasjonsteorier og ignorering av objektiv vitenskap.

Vel, det er de som faktisk har sin tro og religion godt innenfor hva vitenskapen sier også, og at troen kun fyller ut det vitenskapen ikke har forklart.

Hvilken religion er det, som kun fyller troen med det vitenskapen ikke har forklart?

Redigert av anonym22; 20/01/2017 11:11.
Re: når er det greit med abort? [Re: trolf] #2377350 20/01/2017 11:12
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg respekterer at andre har andre synspunkter. Utfordringen i denne type diskusjoner er at meningsmotstandere ikke har den samme respekten.

Alle som er mot abort bør i anstendighetens navn endre retorikk slik at de som med bakgrunn i norsk lov har tatt en abort ikke sitte med en følelse av at de i noen øyne er mordere. Er motstanden også med bakgrunn i religion så bør man være spesielt varsom med å dømme.

Johannes 8, vers 7: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første steinen på henne!

Retorikken man bruker er viktig, og om noen har gjort noe man mener er galt, så bør man tenke på hva og hvordan man sier det.
Men det å forsøke å hindre noe man mener er galt må vere lov.

Ja. I dette tilfellet betyr det å endre loven. Ikke stigmatisere de som har tatt abort.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377351 20/01/2017 11:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

At du prøver å diskreditere en du er uenig med i stedet for å argumentere innenfor saken som diskuteres kan vel kalles urent trav.
Det skyldes jo at Girona diskrediterer det alle her sier.

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377354 20/01/2017 11:17
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Og så vet jeg egentlig om særlig eksempler der noen bare fyller troen med det vitenskapen ikke har forklart. Sekkebegrepet religion er latterlig? Ja, religion er latterlig, det du mener?

Religion i måten du bruker det på er gjerne alle livssyn bortsatt fra enkelte typer ateisme? Det jeg mener er at sekkebegrepet religion er så stort at det ikke gir menig å bruke det.

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377355 20/01/2017 11:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvor kommer denne troen på en "høyere bevissthet" fra? Det kommer vel fra (en) religion? Hvis du tenker på de som ikke har en religion, så har du jo snakket om noe helt annet.

Jeg tipper at for de aller fleste så komme en slik idé fra en religion, men den behøver ikke det sånn rent prinsippielt. Om du kun snakket om de som faktisk er religiøse, så passer nok ikke min kommentar.

Likskapen mellom religion og konspirasjonsteorier (merk; de som ikke har en opprinnelse i noe som faktisk har skjedd) har jo mye til felles med svært mye av det vi tror innenfor alle områder, så slik sett har du nok rett. Dog mener jeg at det finnes noen vesentlige forskjeller, blant annet med tanke på kulturell forankring.

Re: når er det greit med abort? [Re: trolf] #2377356 20/01/2017 11:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Religion i måten du bruker det på er gjerne alle livssyn bortsatt fra enkelte typer ateisme? Det jeg mener er at sekkebegrepet religion er så stort at det ikke gir menig å bruke det.

Det er vel ikke akkurat jeg som har funnet på å bruke ordet religion.
Men greit nok, alle steder jeg har skrevet religion, så kunne det like gjerne stått kristendom.

Re: når er det greit med abort? [Re: sveinaa] #2377359 20/01/2017 11:27
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Ja. I dette tilfellet betyr det å endre loven. Ikke stigmatisere de som har tatt abort.

Endre loven kan man jobbe for ja, men det må også vere lov å jobbe for at loven ikke skal bli brukt.
Andre områder dette gjelder er for eksempel alkohol. Mange jobber for å få ned forbruket, selv om de ikke mener loven bør endres.

Re: når er det greit med abort? [Re: Hoaas] #2377360 20/01/2017 11:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Hoaas
Inntil nylig har de faktisk vært usikre på om spedbarn har bevissthet, men det har de altså: http://forskning.no/menneskekroppen-psykologi/2013/04/babyer-har-bevissthet

interessant. En sak jag tänkte på var att det är stor skillnad på en nyfödd och en baby på 5 månader (som är den laveste åldern de såg på). Jag skulle tro att det är möjligt att bevistheten kommer vid kanske 3 månader. Innan dess har jag inte för mig att man kunde få spesiellt mycket lite mer avancerad kontakt med barnen,

Re: når er det greit med abort? [Re: trolf] #2377361 20/01/2017 11:29
sveinaa Offline
More than words
More than words

Endre loven kan man jobbe for ja, men det må også vere lov å jobbe for at loven ikke skal bli brukt.
Andre områder dette gjelder er for eksempel alkohol. Mange jobber for å få ned forbruket, selv om de ikke mener loven bør endres.

Så du synes det er "greit" å stigmatisere de som har tatt abort som mordere?

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377362 20/01/2017 11:30
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Men greit nok, alle steder jeg har skrevet religion, så kunne det like gjerne stått kristendom.
Det er ganske arrogant å avvise alle argumenter eller verdier som har utspring i et annet livssyn enn ditt eget. Det gir i alle fall ingen god diskusjon. Hvilke(t) livssyn vil du akseptere verdiene til? Humanismen? Noen andre?

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377364 20/01/2017 11:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Det skyldes jo at Girona diskrediterer det alle her sier. [/quote]

Det er forskjell på å gå på det andre sier og å diskreditere personen man diskuterer med. Etter å ha lest gjennom alle Gironas innlegg i denne tråden så ser jeg ikke at han har gjort det siste en eneste gang, i motsetning til dette om ham:
- du: som jeg er ganske sikker på at er hjernevasket av kristendommen
- sveinaa: Du viser jo helt tydelig at du mangler empati og sympati.
- Tor Arne: Narsisist.

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377365 20/01/2017 11:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er ganske arrogant å avvise alle argumenter eller verdier som har utspring i et annet livssyn enn ditt eget. Det gir i alle fall ingen god diskusjon. Hvilke(t) livssyn vil du akseptere verdiene til? Humanismen? Noen andre?

Har jeg avvist dine argumenter? Det er vel du som har undergravd mine.

Re: når er det greit med abort? [Re: sveinaa] #2377367 20/01/2017 11:35
EgilS Offline
More than words
More than words

Om du hadde ment at å ta abort er å ta livet av et barn, hvordan ville du argumentert for det uten at noen, slik du hevder, kunne følt seg stigmatisert?

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377369 20/01/2017 11:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det gör han väl inte heller. I alla fall inte mer än vad du gör.

Dere är ju oeniga och kommer med varsin prinsip på når ett foster blir ett människa. Du har ju inte försökt att ta till det han skriver mer än vad han gjort med det du skriver.

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377371 20/01/2017 11:37
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Hvem som har funnet på noe, eller hvor mange som bruker et begrep betyr ingenting for hvorvidt noe er dumt eller ikke. Du virker for eksempel å mene dette om kristendommen?

Og også kristendommen er på sett og vis et sekkebegrep der noen har meninger som ikke henger så godt sammen, mens andre har andre meninger

Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377372 20/01/2017 11:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er forskjell på å gå på det andre sier og å diskreditere personen man diskuterer med. Etter å ha lest gjennom alle Gironas innlegg i denne tråden så ser jeg ikke at han har gjort det siste en eneste gang, i motsetning til dette om ham:

Jeg mener han gjorde det her:

Et sted mellom uke 12 og 16. Ukene før dør så mange av dem uansett.
Det er vel en pragmatisk begrunnelse, mer enn en prinsipiell.

Og her:

Vel, jeg svarte krystallklart på det og det avfeide du.
Da tenker du på dette sitatet:
3. Ikke usikker, jeg regner ikke et foster på 10-12 uker som et menneske.
Jeg ser fortsatt ikke noen prinsipper der. Hva da med et foster på 13 uker? 14 uker? 24 uker? Er det et menneske? Hvor går grensen din, og hvorfor?

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377374 20/01/2017 11:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Når et embryo ikke har utviklet en fungerende hjerne engang, så vil jeg ikke kalle det et liv, selv om klumpen har et hjerte som pumper. Så vi har tydelig forskjellig oppfatning av hvor denne grensa går. Det betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre.

Alle skjønner jo at dette er, unnskyld uttrykket, en dødfødt diskusjon.
Ja, det er lett å latterliggjøre en annens grense. Hvis du kan prøve å definere en egen grense i stedet, så kan vi jo vurdere hvorvidt den er bedre egnet eller ikke.

Som andre allerede har skrevet, så synes jeg dagens lov er ganske passende. Så er det spesielle tilfeller som faller utenfor lovens 12 uker.
Grunnen til at jeg synes loven er passende, har med utviklingen av embryoet å gjøre. Dette er også en naturlig prosess for kroppen, embryoer med feil/defekter støtes ut av mors kropp, sjansen for at dette skjer faller dramatisk etter 12 uker. Er kroppen et monster som støter fra seg noe som er et potensielt liv?
Du mener at denne grensen er feil fordi det er et "potensielt liv" eller et menneske allerede ved befruktning. Det er ikke noe mer enn celledeling de første ukene, på lik linje med en føflekk. At noe har "potensiale til å utvikle seg til liv" er langt fra det samme som et menneske for meg, det er fryktelig mye her i verden som har potensiale til liv, eller som faktisk er levende uten bevissthet, hva med de da?

You are what you eat...mmm nuts
Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377375 20/01/2017 11:40
progres Offline
Besatt
Besatt

Det er forskjell på å gå på det andre sier og å diskreditere personen man diskuterer med. Etter å ha lest gjennom alle Gironas innlegg i denne tråden så ser jeg ikke at han har gjort det siste en eneste gang

Det er en betimelig, korrekt og GOD observasjon, EgliS. Bra påpekning!
( selv om jeg fundamentalt er uenig i Gironas synspunkter )

Re: når er det greit med abort? [Re: Girona] #2377376 20/01/2017 11:40
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: BetongApe
Betyr det at du mener angrepille og kobberspiral er drap? Betyr det at befruktet egg som ikke fester seg er et dødsfall i familien?
Jeg mener i alle fall at man bør unngå å aktivt ta liv ja, også når det er helt i startfasen.

Men hvis du likevel skulle prøve å besvare spørsmålene?

Sitat: BetongApe
12 uker synes jeg er godt innafor "ikke ennå en person". Så har man særtilfeller med f.eks. helseutfordringer for mor eller foster. Dette synes jeg er greit ivaretatt i abortloven. Verden er ikke svart/hvit, men lover bør prøve å være klare og entydige.
Det du beskriver her er en ren skjønnsmessig vurdering for hvert enkelt tilfelle. Det kan jo variere svært mye, avhengig av hvem som gjør vurderingen da.

Nei, det er ikke en ren skjønnsmessig vurdering for hvert enkelt tilfelle. Det er en vurdering for de veldig få tilfellene hvor det søkes om senabort. I de aller fleste tilfeller er det noe mor avgjør, og det er det vi forstår med "selvbestemt abort".

Quote:
En kvinne som er i uke 25 og vil ha utført abort vil kanskje få ja fra en lege, og nei fra en annen. Hvem skal bestemme?

Mulig en av oss har misforstått abortloven, men her i landet blir det vel gjerne Abortnemnda?

Re: når er det greit med abort? [Re: anonym22] #2377377 20/01/2017 11:40
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg mener han gjorde det her:

Et sted mellom uke 12 og 16. Ukene før dør så mange av dem uansett.
Det er vel en pragmatisk begrunnelse, mer enn en prinsipiell.

Og her:

Vel, jeg svarte krystallklart på det og det avfeide du.
Da tenker du på dette sitatet:
3. Ikke usikker, jeg regner ikke et foster på 10-12 uker som et menneske.
Jeg ser fortsatt ikke noen prinsipper der. Hva da med et foster på 13 uker? 14 uker? 24 uker? Er det et menneske? Hvor går grensen din, og hvorfor?

Sorry, men det klarer jeg ikke på noen som helst måte å se som at Girona går på person. Han holder seg fullstendig til saken.

Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377379 20/01/2017 11:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Neivel.

Re: når er det greit med abort? [Re: EgilS] #2377382 20/01/2017 11:48
sveinaa Offline
More than words
More than words

Om du hadde ment at å ta abort er å ta livet av et barn, hvordan ville du argumentert for det uten at noen, slik du hevder, kunne følt seg stigmatisert?

Ref. din epost om personangrep. Derav mitt innlegg om empati/sympati. Jeg mener at et fundamentalistisk syn om abort vitner om manglende empati/sympati.

Har du blitt dommer i nett-diskusjon?

Redigert av sveinaa; 20/01/2017 11:48.

Re: når er det greit med abort? [Re: sveinaa] #2377390 20/01/2017 12:02
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Ref. din epost om personangrep. Derav mitt innlegg om empati/sympati. Jeg mener at et fundamentalistisk syn om abort vitner om manglende empati/sympati.

Har du blitt dommer i nett-diskusjon?

Hadde de som jobbet mot slavehandel manglende empati/sympati? De jobbet vel basert på en "fundamentalistisk" overbevisning om at slavene hadde menneskerettigheter?

Abortdebatten er vel noenlunde lik, spørsmålet er om fosteret er et barn eller ikke. Og man kan ikke endre mening her basert på om andre føler seg dømt eller ikke av denne meningen.

Side 7 av 10 1 2 5 6 7 8 9 10

Moderator  support