|
|
når er det greit med abort?
|
Re: når er det greit med abort?
[Re: Hoaas]
20/01/2017 09:14
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Så et embryo på 15mm og 0,5g (uke 8) er et menneske, og bør har like rettigheter som en f.eks jente på 9 år? Nei, ikke alle rettigheter, som feks rett til skolegang, etc. Men retten til liv mener jeg er like grunnleggende for begge.
|
|
|
[Re: anonym22]
20/01/2017 09:16
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Enig i det prinsippet, men jeg ser ikke på et tidlig foster som et menneske og synes det grenser til tøysete å gjøre det. Det innebærer ikke at jeg mener at abort er bare å ta i hytt og pine. Men når blir det ikke lenger tøysete å gjøre det? I England kan man ta abort inntil uke 24. Er det greit? (Og det heter forresten "hytt og vær", og ikke "hytt og pine".)
|
|
|
[Re: Girona]
20/01/2017 09:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Enig i det prinsippet, men jeg ser ikke på et tidlig foster som et menneske og synes det grenser til tøysete å gjøre det. Det innebærer ikke at jeg mener at abort er bare å ta i hytt og pine. Men når blir det ikke lenger tøysete å gjøre det? I England kan man ta abort inntil uke 24. Er det greit? (Og det heter forresten "hytt og vær", og ikke "hytt og pine".) Jeg har allerede svart på dette. Og du svarer ikke på mine spørsmål.
|
|
|
20/01/2017 09:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så et embryo på 15mm og 0,5g (uke 8) er et menneske, og bør har like rettigheter som en f.eks jente på 9 år? Nei, ikke alle rettigheter, som feks rett til skolegang, etc. Men retten til liv mener jeg er like grunnleggende for begge. Når eksakt er det denne retten opstår i følge dine prinsipper? Er det når sædcellen bryter gjennom inn i eggcellen?
|
|
|
20/01/2017 09:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i det prinsippet, men jeg ser ikke på et tidlig foster som et menneske og synes det grenser til tøysete å gjøre det. Det innebærer ikke at jeg mener at abort er bare å ta i hytt og pine. Hvorfor er det tøysete å sette andre grenser for når menneskeverdet oppstår enn det du gjør?
|
|
|
[Re: EgilS]
20/01/2017 09:26
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Enig i det prinsippet, men jeg ser ikke på et tidlig foster som et menneske og synes det grenser til tøysete å gjøre det. Det innebærer ikke at jeg mener at abort er bare å ta i hytt og pine. Hvorfor er det tøysete å sette andre grenser for når menneskeverdet oppstår enn det du gjør? Fordi det å likestille et lite utviklet foster på 12 uker med et født menneske er merkelig.
|
|
|
[Re: EgilS]
20/01/2017 09:30
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Når eksakt er det denne retten opstår i følge dine prinsipper? Er det når sædcellen bryter gjennom inn i eggcellen? Ja, i mangelen på andre, mer tydelige grenser, så er dette det beste vi har i dag. Så er jeg åpen for andre grensedefinisjoner, som jeg har forsøkt å spørre om mange ganger i denne tråden, men som de fleste her vegrer seg for å svare tydelig på.
|
|
|
20/01/2017 09:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når eksakt er det denne retten opstår i følge dine prinsipper? Er det når sædcellen bryter gjennom inn i eggcellen? Ja, i mangelen på andre, mer tydelige grenser, så er dette det beste vi har i dag. Så er jeg åpen for andre grensedefinisjoner, som jeg har forsøkt å spørre om mange ganger i denne tråden, men som de fleste her vegrer seg for å svare tydelig på. Hva med 24 uker som er grensen for når fosteret er ferdig utviklet, bortsett fra størrelse, ref.: Alle kroppsdelene og det som forbinder de er ferdig konstruert i uke 24. Fra da av skal det bare vokse og gro. Overgangen fra embryo til foster er i uke 10.
Det må da være en grei og klar grense noen kan velge å forholde seg til?
|
|
|
20/01/2017 09:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når eksakt er det denne retten opstår i følge dine prinsipper? Er det når sædcellen bryter gjennom inn i eggcellen? Ja, i mangelen på andre, mer tydelige grenser, så er dette det beste vi har i dag. Så er jeg åpen for andre grensedefinisjoner, som jeg har forsøkt å spørre om mange ganger i denne tråden, men som de fleste her vegrer seg for å svare tydelig på. Når et embryo ikke har utviklet en fungerende hjerne engang, så vil jeg ikke kalle det et liv, selv om klumpen har et hjerte som pumper. Så vi har tydelig forskjellig oppfatning av hvor denne grensa går. Det betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre. Alle skjønner jo at dette er, unnskyld uttrykket, en dødfødt diskusjon. Retten til selvbestemt abort er der, sånn er det, og godt er det!
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/01/2017 09:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
.
Det jeg savner i abortdebatten er en tydelig prinsipiell linje fra de som mener abort er OK. Det brukes stort sett bare argumenter som henviser til praktiske eller subjektive hensyn. Hvilke prinsipper legger du til grunn for å avgjøre om et menneske har krav på beskyttelse mot vold, eller ikke? Evt hvilket prinsipp definerer når menneskelivet/menneskeverdet starter? Merker du at døra kommer faretruende nær her?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
20/01/2017 09:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Behøver man å ha prinsipper? Prinsipper og ideologi er fint med tanke på at man ikke behøver å gjøre vurderinger i enkeltsaker, men mange lever nok helt fint uten å ha prinsippielle standpunkter i en mengde saker, og abort er en av de. Verden, og hvordan vi reagerer på den, er ikke alltid svart/hvit. Når det handler om liv eller død for et menneske, så mener jeg man trenger prinsipper ja. Hvis ikke, så risikerer vi å gjøre kraftige overgrep mot forsvarsløse mennesker. Når blir det et menneske? Hele ditt standpunkt hviler på det spørsmålet. Klarer du ikke svare på det faller alt på steingrunn!
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/01/2017 09:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Behøver man å ha prinsipper? Prinsipper og ideologi er fint med tanke på at man ikke behøver å gjøre vurderinger i enkeltsaker, men mange lever nok helt fint uten å ha prinsippielle standpunkter i en mengde saker, og abort er en av de. Verden, og hvordan vi reagerer på den, er ikke alltid svart/hvit. Når det handler om liv eller død for et menneske, så mener jeg man trenger prinsipper ja. Hvis ikke, så risikerer vi å gjøre kraftige overgrep mot forsvarsløse mennesker. Når blir det et menneske? Hele ditt standpunkt hviler på det spørsmålet. Klarer du ikke svare på det faller alt på steingrunn! Tror han svarte på det, det er når sædcellen trenger inn i egget
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/01/2017 09:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvilket prinsipp har du? Det som kristendommen sier? Jeg ser ingen egne meninger i noe av det du skriver. Ingen prinsipper du ikke er matet med, muligens av en religion. Prinsippet om at alle mennesker har like mye verdi, og at ingen mennesker har lov eller rett til å ta livet av et annet menneske. Kan du være enig i det? (Så finnes det alltids noen unntak, som er godt begrunnet. Feks ved selvforsvar.) Her bruker du og mennesket....
|
|
|
20/01/2017 09:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Behøver man å ha prinsipper? Prinsipper og ideologi er fint med tanke på at man ikke behøver å gjøre vurderinger i enkeltsaker, men mange lever nok helt fint uten å ha prinsippielle standpunkter i en mengde saker, og abort er en av de. Verden, og hvordan vi reagerer på den, er ikke alltid svart/hvit. Når det handler om liv eller død for et menneske, så mener jeg man trenger prinsipper ja. Hvis ikke, så risikerer vi å gjøre kraftige overgrep mot forsvarsløse mennesker. Når blir det et menneske? Hele ditt standpunkt hviler på det spørsmålet. Klarer du ikke svare på det faller alt på steingrunn! Tror han svarte på det, det er når sædcellen trenger inn i egget Såpass.
|
|
|
20/01/2017 09:58
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Når eksakt er det denne retten opstår i følge dine prinsipper? Er det når sædcellen bryter gjennom inn i eggcellen? Ja, i mangelen på andre, mer tydelige grenser, så er dette det beste vi har i dag. Så er jeg åpen for andre grensedefinisjoner, som jeg har forsøkt å spørre om mange ganger i denne tråden, men som de fleste her vegrer seg for å svare tydelig på. Betyr det at du mener angrepille og kobberspiral er drap? Betyr det at befruktet egg som ikke fester seg er et dødsfall i familien? Når det gjelder andre grenser: Jeg mener det er åpenbart at et nybefruktet egg ikke er en person. Jeg mener også at det blir feil å drepe et friskt barn ved termin. Mellom disse to ytterkantene er det nødvendigvis en glidende (men ikke nødvendigvis lineær) overgang, og jo nærmere det første tilfellet man er, jo mer bør man ta hensyn til mor. 12 uker synes jeg er godt innafor "ikke ennå en person". Så har man særtilfeller med f.eks. helseutfordringer for mor eller foster. Dette synes jeg er greit ivaretatt i abortloven. Verden er ikke svart/hvit, men lover bør prøve å være klare og entydige.
|
|
|
20/01/2017 10:10
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Hva med 24 uker som er grensen for når fosteret er ferdig utviklet, bortsett fra størrelse, ref.: Alle kroppsdelene og det som forbinder de er ferdig konstruert i uke 24. Fra da av skal det bare vokse og gro. Overgangen fra embryo til foster er i uke 10.
Det må da være en grei og klar grense noen kan velge å forholde seg til? Da mener du med det at grensen for abort bør gå ved uke 24, og at den norske loven egentlig er for streng? Når det er spørsmål om en konkret abort, skal det da være en sjablongmessig grense på 24 uker, eller skal det gjøres en individuell vurdering av det enkelte barnet/fosteret for å avgjøre om at alle kroppsdelene er ferdig konstruert? Hvilke konsekvenser får dette prinsippet for de som av ulike grunner mangler en eller flere kroppsdeler? Er de på noen måte "mindre" mennesker enn de som har alle kroppsdeler intakt?
|
|
|
20/01/2017 10:12
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Når et embryo ikke har utviklet en fungerende hjerne engang, så vil jeg ikke kalle det et liv, selv om klumpen har et hjerte som pumper. Så vi har tydelig forskjellig oppfatning av hvor denne grensa går. Det betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre.
Alle skjønner jo at dette er, unnskyld uttrykket, en dødfødt diskusjon. Ja, det er lett å latterliggjøre en annens grense. Hvis du kan prøve å definere en egen grense i stedet, så kan vi jo vurdere hvorvidt den er bedre egnet eller ikke.
|
|
|
20/01/2017 10:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg skrev "noen". Du svarer ikke på spørsmål og aksepterer bare dine egne (etter min tipping hjernevaskede religiøse) premisser og synspunkter.
Redigert av anonym22; 20/01/2017 10:13.
|
|
|
20/01/2017 10:15
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Når du ikke gidder å lese hva jeg skriver så blir det vanskelig. JEG finner (synes) det er like håpløst. Hadde vært ganske artig å vite hva du forankrer "verdispørsmålet" i? Du skriver det er subjektivt; så da regner jeg med at det er i religion. Jeg er utrolig spent på hva du mener er objektivt rett i det din religion bygger hele sin konsistens på?
Og du misforstår i alle fall meg! Jeg sier at religion, menneskerettigheter, synet på når et foster mm. blir til menneske er temaer der vitenskapen ikke kan gi objektive svar. Det der mulig å mene at et foster på 12 uker bør eller ikke bør behandles som et menneske, det er ikke et rett eller galt svar. Vaksinemotstand er helt annerledes: Spørsmål som: Fører MMR vaksine til autisme? Har objektive svar, det er ikke åpent for synsing! Om poenget bare var at du mener to ting er begge er dumme, så ok, men det er i tilfelle meningsløst.
|
|
|
20/01/2017 10:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når et embryo ikke har utviklet en fungerende hjerne engang, så vil jeg ikke kalle det et liv, selv om klumpen har et hjerte som pumper. Så vi har tydelig forskjellig oppfatning av hvor denne grensa går. Det betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre.
Alle skjønner jo at dette er, unnskyld uttrykket, en dødfødt diskusjon. Ja, det er lett å latterliggjøre en annens grense. Hvis du kan prøve å definere en egen grense i stedet, så kan vi jo vurdere hvorvidt den er bedre egnet eller ikke. Jeg mener at din grense (befruktning) er den minst egnede jeg kan tenke meg. Grenser på 10 uker, 12 uker, 16 uker, 18 uker, 24 uker eller fødsel, er etter min mening alle mer egnet. Min mening altså.
|
|
|
20/01/2017 10:20
|
trolf
Medlem
|
Medlem
For meg kunne vaksinemostand vært byttet ut med religion i dette sitatet og det ville passet akkurat like bra: Vaksinemotstand er ikke et slikt spørsmål. Det er et spørsmål om å tro på konspirasjonsteorier og ignorering av objektiv vitenskap.
Vel, det er de som faktisk har sin tro og religion godt innenfor hva vitenskapen sier også, og at troen kun fyller ut det vitenskapen ikke har forklart. Nuvel. Nuvel, For et herlig argument! Større eller mindre deler av forskjellige religioner har problemer med vitenskap. Men uansett så er sekkebegrepet religion latterlig.
|
|
|
20/01/2017 10:21
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener at din grense (befruktning) er den minst egnede jeg kan tenke meg. Grenser på 10 uker, 12 uker, 16 uker, 18 uker, 24 uker eller fødsel, er etter min mening alle mer egnet. Min mening altså. Jeg respekterer selvsagt at du har rett til en mening. Men jeg er litt usikker på hvor du vil videre. Hvis du forsøker å overbevise meg eller andre om at din mening skal være relevant for andre, så bør du begrunne den nærmere. Og hvis du har som mål at jeg skal lære noe, så må du gå mer prinsipielt til verks. (Og hvis dette ikke er målet ditt, så klarer jeg ikke helt å se hva motivet ditt er med diskusjonen.)
|
|
|
[Re: trolf]
20/01/2017 10:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når du ikke gidder å lese hva jeg skriver så blir det vanskelig. JEG finner (synes) det er like håpløst. Hadde vært ganske artig å vite hva du forankrer "verdispørsmålet" i? Du skriver det er subjektivt; så da regner jeg med at det er i religion. Jeg er utrolig spent på hva du mener er objektivt rett i det din religion bygger hele sin konsistens på?
Og du misforstår i alle fall meg! Jeg sier at religion, menneskerettigheter, synet på når et foster mm. blir til menneske er temaer der vitenskapen ikke kan gi objektive svar. Det der mulig å mene at et foster på 12 uker bør eller ikke bør behandles som et menneske, det er ikke et rett eller galt svar. Vaksinemotstand er helt annerledes: Spørsmål som: Fører MMR vaksine til autisme? Har objektive svar, det er ikke åpent for synsing! Om poenget bare var at du mener to ting er begge er dumme, så ok, men det er i tilfelle meningsløst. Ok, da er jeg meningsløs og dum 
|
|
|
[Re: BetongApe]
20/01/2017 10:25
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Betyr det at du mener angrepille og kobberspiral er drap? Betyr det at befruktet egg som ikke fester seg er et dødsfall i familien? Jeg mener i alle fall at man bør unngå å aktivt ta liv ja, også når det er helt i startfasen. Når det gjelder andre grenser: Jeg mener det er åpenbart at et nybefruktet egg ikke er en person. Jeg mener også at det blir feil å drepe et friskt barn ved termin. Mellom disse to ytterkantene er det nødvendigvis en glidende (men ikke nødvendigvis lineær) overgang, og jo nærmere det første tilfellet man er, jo mer bør man ta hensyn til mor. 12 uker synes jeg er godt innafor "ikke ennå en person". Så har man særtilfeller med f.eks. helseutfordringer for mor eller foster. Dette synes jeg er greit ivaretatt i abortloven. Verden er ikke svart/hvit, men lover bør prøve å være klare og entydige. Det du beskriver her er en ren skjønnsmessig vurdering for hvert enkelt tilfelle. Det kan jo variere svært mye, avhengig av hvem som gjør vurderingen da. En kvinne som er i uke 25 og vil ha utført abort vil kanskje få ja fra en lege, og nei fra en annen. Hvem skal bestemme?
|
|
|
20/01/2017 10:27
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Hva med å trekke tilbake stemmeretten til kvinnene da? Er jo mulig å ha et subjektivt verdispørsmål som støtter det. Ja, men hva vil du frem til her? Jeg prøver å vise for deg hvor "håpløst" jeg synes det er å dra frikortet "verdispørsmål". Jeg drar ikke frikortet "verdispørsmål" jeg sier bare at enkelte ting er verdispørsmål, man kan diskutere om det er rett eller galt, men det er ikke noe svar som er objektivt rett. Vaksinespørsmålet er ikke slik. Fungerer vaksiner? Forsvant kopper fordi folk ble vaksinert? Dette er spørsmål som har et rett og et galt svar.
Redigert av trolf; 20/01/2017 10:32.
|
|
|
[Re: Flamini]
20/01/2017 10:29
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvor sent i svangerskapet aksepterer du abort ?
Grensen for abort er farlig nærme kritisk grense for hva for tidlig fødte kan overleve
Eh. Nei. 12 uker er langt unna hva en for tidlig født vil overlever. 
|
|
|
20/01/2017 10:29
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Ok, da er jeg meningsløs og dum  Meninger har du:-) Og det å mene at andre sine argumenter er dumme, eller at den andre har feil er som regel gjensidig, og burde vere helt greit:-)
|
|
|
[Re: trolf]
20/01/2017 10:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok, da er jeg meningsløs og dum  Meninger har du:-) Og det å mene at andre sine argumenter er dumme, eller at den andre har feil er som regel gjensidig, og burde vere helt greit:-) Jeg respekterer at andre har andre synspunkter. Utfordringen i denne type diskusjoner er at meningsmotstandere ikke har den samme respekten. Alle som er mot abort bør i anstendighetens navn endre retorikk slik at de som med bakgrunn i norsk lov har tatt en abort ikke sitte med en følelse av at de i noen øyne er mordere. Er motstanden også med bakgrunn i religion så bør man være spesielt varsom med å dømme. Johannes 8, vers 7: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første steinen på henne!
|
|
|
[Re: Airship Pirate]
20/01/2017 10:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det bør holde for abortmotstandere at Gud evt. vil dømme dem som går til det skritt. Det går bare ikke an som troende å ta på seg Guds oppgave å dømme noen fordi man tolker det som står i skriften feil.
La Gud dømme....
|
|
|
20/01/2017 10:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i det prinsippet, men jeg ser ikke på et tidlig foster som et menneske og synes det grenser til tøysete å gjøre det. Det innebærer ikke at jeg mener at abort er bare å ta i hytt og pine. Hvorfor er det tøysete å sette andre grenser for når menneskeverdet oppstår enn det du gjør? Fordi det å likestille et lite utviklet foster på 12 uker med et født menneske er merkelig. Man trenger vel ikke likestille det for å mene at abort før uke 12 er å ta livet av et (potensielt) menneske? Setter man uke 12 så er det kanskje med begrunnelse i utvikling av bevissthet, men det behøver ikke være slik at kriteriene for når man regner det som et menneske eller ikke er absolutte.
|
|
|
|
|