Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 23 1 2 3 4 5 6 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376405 17/01/2017 14:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det var det jeg ville frem til, at yrkestrafikk (møbellevering eller pakkelevering) er en nødvendighet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376406 17/01/2017 14:21
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget er at den som forurenser (mest) skal betale (mest). Transportsektoren forurenser mest. Og : for å få feks 90% av småbarnsforeldre i storbyene til å bruke kollektivtilbud krever både solid utbygging av tilbudet og at det blir dramatisk dyrere å velge å kjøre individuelt ( diselbil spesielt) . På litt lengre sikt er det sikkert mulig. Å høyne avgiftsnivået på transportsektoren er det ikke noe skummelt ved. Alle vil få de varer og tjenester som før. Det blir bare dyrere.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376407 17/01/2017 14:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Kort varsel? Til og med jeg fikk jo med meg dette for flere dager siden, og hadde nok klart å ringe på noen dører for å sjekke med folk.

Det jag tänkte på var att man med hjälp av för exempel nett-tjänster kunde få ihop folk som kan åka tillsammans hvis man vill det men det är inte lätt att få till på några dagar.

Jag tvivlar på att många skulle finna personer de kunde samköra med genom att ringa på några dörar der jag bor. Det är nog snarare snakk om några hundra dörrar innan man träffar rätt person.

Quote:

Og barnehagekortet ...
Jeg gjorde vel en halvkvalifisert kalkulasjon på forumet for en tid tilbake på hvor mange det gjelder, og endte vel ikke langt fra 5% av folket som må ha bil for å levere unger i barnehage. På landsbasis, sikkert litt færre i Oslo. Noen vil sikkert bestride det, men om det er 5% eller 8% spiller liten rolle i den store sammenhengen.

I det stora sammanhang spelar det väl inte så stor roll men för de som är i den situationen är det ju relevant.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376408 17/01/2017 14:23
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x
Det var det jeg ville frem til, at yrkestrafikk (møbellevering eller pakkelevering) er en nødvendighet.

Men IKEA pakken vil jo kunne bli kjørt hjem til alle som bestiller, no problem ! Det vil jo bare koste vesentlig mer. Og det er kostnaden man må bære som byboer for å få gjort noe med lokal forurensning.

Dette er da ikke komplisert ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376409 17/01/2017 14:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Som tidligere Oslo-beboer (og også Oslo-forstad-beboer) så syntes jeg det er rart med all klaginga. Man flytter jo inn til byen for å ha alt nærme seg, det være butikker, t-bane etc. Slik at man slipper bil.
For de som bor i utkanten, så har man norges best utbygde kollektivtilbud. Ved et dieselforbud i f.eks Flesberg eller Nordagutu hadde jeg hatt mer sympati med bilbrukerne.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376410 17/01/2017 14:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Allt är ju knappast nödvändigt hur man än ser på det.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376412 17/01/2017 14:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HeavyDude

Er det meg du spør? Da skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til...?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376413 17/01/2017 14:26
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Allt är ju knappast nödvändigt hur man än ser på det.

Det er sant! Alt er relativt.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376415 17/01/2017 14:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Men IKEA pakken vil jo kunne bli kjørt hjem til alle som bestiller, no problem ! Det vil jo bare koste vesentlig mer. Og det er kostnaden man må bære som byboer for å få gjort noe med lokal forurensning.

Dette må selvfølgelig ramme bredt (by og land hand i hand). Folk på bygda trenger like mye trim som dem i byen. Drivstoffprisene må opp for å få bort all den unødvendige bilkjøringen også på bygda.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376416 17/01/2017 14:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er det meg du spør? Da skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til...?

Jeg skjønner ikke logikken din. Men du oppklarte det forsåvidt i svaret ditt til fredriks.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2376418 17/01/2017 14:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mine innlegg her handler ikke om hvem som trener/trimmer mest eller minst. Men om å løse lokal forurensning i storbyer ( Ref trådens heading og start) .

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2376419 17/01/2017 14:36
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Dette må selvfølgelig ramme bredt (by og land hand i hand). Folk på bygda trenger like mye trim som dem i byen. Drivstoffprisene må opp for å få bort all den unødvendige bilkjøringen også på bygda.

Er forsåvidt enig, men det er jo lokal forurensning som er det store problemet i Oslo, det har man ikke på bygda. Men ja, totalt for klimaet og folkehelsa så bør det jo gjelde der og.
Jeg er også enig på en måte at prisene for bilbruk må opp, men da blir det jo også slik at så lenge du har god råd, så kjør på! Et sånt samfunn liker jeg ikke. Da er det bedre med forbud, skiltnr.variasjon o.l.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376422 17/01/2017 14:46
Flex Offline
Veteran
Veteran
Mine innlegg her handler ikke om hvem som trener/trimmer mest eller minst. Men om å løse lokal forurensning i storbyer ( Ref trådens heading og start) .
Da skjønner jeg ikke logikken din. Dersom man avgiftslegger f.eks. IKEA-transport, og det fører til at alle fortsatt får pakkene sine, bare at det blir vesentlig dyrere, har man ikke løst noen ting med tanke på lokal forurensing. Man har bare skaffet mer penger til statskassa.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2376426 17/01/2017 14:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Transportören kan ju bruka andra metoder och/eller effektivisera och köparen kanske tänker lite mer innan han köper noe nytt.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376427 17/01/2017 14:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror egentligen att man kan få någorlunda resultat om man tar höga avgifter för bruk av bil och öronmerker pengarna man får in till tilltak för att underlätta annan transport. Då får de som vill bruke bilen betala en hel del för det och de som vill sykla eller åka kollektivt bör få bättre och billigare tillbud.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376430 17/01/2017 15:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Egentlig burde man forby butikker som Ikea. De er jo oppskriften på bruk og kast.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376431 17/01/2017 15:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ok. Hvor mange pendler med bil til Oslo daglig?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376434 17/01/2017 15:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva med rasjonering av bensin/diesel? a) svinedyrt eller b) behovsprøvd over statskassa?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2376436 17/01/2017 15:10
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Bare fra Akershus
http://www.aftenposten.no/osloby/En-befo...ag-604122b.html

Hver dag reiser det 46 000 med buss, tog, trikk og T-bane inn og ut av Oslo. Ca 33 000 reiser i bil mens bare 3100 sykler

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376438 17/01/2017 15:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er jo sinnsykt at så mange som 33 000 kjører bil.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2376440 17/01/2017 15:19
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Flex
Da skjønner jeg ikke logikken din. Dersom man avgiftslegger f.eks. IKEA-transport, og det fører til at alle fortsatt får pakkene sine, bare at det blir vesentlig dyrere, har man ikke løst noen ting med tanke på lokal forurensing. Man har bare skaffet mer penger til statskassa.

Avgifter har som oftest en av to funksjoner:

Fiskale avgifter for å skaffe penger til å drifte offentlige tilbud (eks: bilavgifter, bompenger)
Avgifter for å redusere uønsket adferd (rushtidsavgift, flypassasjeravgift)

Som forslaget ble lansert her er det åpenbart at det er ment som en avgift for å redusere adferden, og om da avgiften ikke gjør at færre får levert varer så er det ikke noe poeng å innføre den. (Avsporing: De som klaget på flyavgiften fordi de hadde funnet ut at det førte til færre flypassasjerer. Jepp Einstein, det var liksom poenget)

Om det i det hele tatt er noe poeng er en annen sak. At folk kan få levert varer er en viktig faktor for at de ikke trenger bil. På samme måte så er det å kunne ta taxi av og til en viktig faktor for å kunne droppe bilen ellers.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2376445 17/01/2017 15:33
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Tex
Sitat: Torshov-Simen
flyreisen min forurenser ikke noe mindre av at jeg betaler en fattig kineser for å la være å øke sin levestandard (satt på spissen).

Jo.

Du tenker på at ved å stimulere kineseren til å ikke dra sitt forbruk opp til vestlig nivå så blir det en mer langvarig effekt?
Ser den, men det er også en rimelig usolidarisk løsning å "nekte" andre deler av verden å få den velstanden vi har for at vi skal kunne fortsette å leve som før med god samvittighet.
Jeg er ikke så superhappy med kvotesystemet heller, for den gir til en viss grad inntrykk av at vi ikke trenger å endre våre vaner og den tankegangen må vi bort fra.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2376446 17/01/2017 15:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jo, man har oppnådd at den som forurenser mest betaler mest. Hvem skal ellers ta regningen ? Det er jo gjennom denne mekanismen man vil redusere forurensning generelt.
Og : ved å gjøre noe dyrere, vil etterspørselen gå ned. Og dermed mindre forurensning. Enten det er varetransport eller transport av barn til/fra barnehagene.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376447 17/01/2017 15:35
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous22

Jeg er ikke så glad for bompengeløsningen, for indirekte sender det et signal om at det er greit å forurense så lenge man kan betale for seg.
Joa, men med f.eks. kr 100 i bompenger som vanlig pris i rushen og slutt på gratis parkering, inkl. betalt av arbeidsgiver, så blir det ca kr 400 daglig i utgift for å bruke bil til/fra jobb. De rikeste vil kanskje fortsatt kjøpe seg ut av det, men sånn er det jo med alt annet også. Å kjøpe elbil for å kjøre i kollektivfeltet til/fra jobb, er også i hovedsak forbeholdt de som har råd til å kjøpe en ekstra bil til dette formålet. (Mange nordmenn har råd til det.)

Det vil absolutt gjøre at mange finner alternative løsninger, men signaleffekten stinker litt for meg.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2376450 17/01/2017 15:39
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Aner ikke. Og trenger ikke vite det. Som jeg har sagt tidligere i tråden her : de som pendler inn til byer ( med nox-problem) med diselfarkoster ( inviduelt eller kollektivt ) bør omfattes av avgiftsregime for disse byene, dvs dramatisk høyere priser på diesel .

Vi som ikke gjør det kan nyte gledene av å ikke bo i byer med disse problemene, og ha et hyggeligere avgiftsregime.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2376452 17/01/2017 16:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Poenget er ikke IKEA spesielt, men bilbruk generelt. Høyere dieselavgifter vil redusere unødvendig transport, samtidig som nødvendig transport vil kunne gå som før. Den vil bare bli dyrere.

Så blir vurderingen hvor hensiktsmessig det er å legge hvor mye hinder i veien for næringslivslogistikk. Det har en kostnad i livskvalitet at etterspurte varer og tjenester blir dyrere, også.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Dieselforbud Oslo [Re: oyvin] #2376453 17/01/2017 16:12
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oyvin

Så blir vurderingen hvor hensiktsmessig det er å legge hvor mye hinder i veien for næringslivslogistikk. Det har en kostnad i livskvalitet at etterspurte varer og tjenester blir dyrere, også.

Det har vel en større kostnad for astmatikere sånn som det er nå, enn kostnaden for at folk skal få leve mindre materialistiske (er det det du mener med kostnad i livskvalitet gjennom dyrere varer og tjenester?) liv?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376454 17/01/2017 16:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ønsker virkelig distriktene dyrere varer med bakgrunn i høyere drivstoffpriser for næringslivet? Da ville vel de aller fleste i distriktene heller vært tjent med å være med på "dugnaden" om å få ned privat unødvendig bilbruk?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Torshov-Simen] #2376457 17/01/2017 16:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

Jeg er ikke så glad for bompengeløsningen, for indirekte sender det et signal om at det er greit å forurense så lenge man kan betale for seg.
Joa, men med f.eks. kr 100 i bompenger som vanlig pris i rushen og slutt på gratis parkering, inkl. betalt av arbeidsgiver, så blir det ca kr 400 daglig i utgift for å bruke bil til/fra jobb. De rikeste vil kanskje fortsatt kjøpe seg ut av det, men sånn er det jo med alt annet også. Å kjøpe elbil for å kjøre i kollektivfeltet til/fra jobb, er også i hovedsak forbeholdt de som har råd til å kjøpe en ekstra bil til dette formålet. (Mange nordmenn har råd til det.)

Det vil absolutt gjøre at mange finner alternative løsninger, men signaleffekten stinker litt for meg.

Men signaleffekten er jo den samme for alt med bilbruk? Hvis du betaler for det, så kan du kjøpe så forurensende bil du bare vil og kjøre den akkurat så mye du vil. Er det så mye verre hvis den samme effekten kobles til akkurat det å kjøre til/fra jobb i rushen?

Men et så sterkt tiltak som eksempelet (ikke et forslag) jeg ga, måtte jo blitt faset inn over flere år og da med samtidig økt satsing på kollektivtransport og alternativer.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376459 17/01/2017 16:58
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: oyvin

Det har vel en større kostnad for astmatikere sånn som det er nå, enn kostnaden for at folk skal få leve mindre materialistiske (er det det du mener med kostnad i livskvalitet gjennom dyrere varer og tjenester?) liv?

Det er derfor det er en vurdering av hvor balansen skal ligge, av den typen politikere må gjøre hele tiden. En reduksjon i kjøpekraft vil for de fleste være negativt, selv om det alltid finnes enkeltunntak.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Side 4 av 23 1 2 3 4 5 6 22 23

Moderator  support