Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 23 1 2 3 4 5 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376330 17/01/2017 09:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anonymous22
Sitat: fredriks
Folk vill vara på jobb olika tider och dra hem på olika tider.
Det stemmer vel ikke helt? Veldig mange kommer og går omtrent samtidig på jobb og leverer og henter omtrent samtidig i barnehage. Det er jo derfor det blir rush.

Det stämmer väl tillvissdel men hos oss så varierar det en del når folk lämnar och hentar i barnehagen. Rushen är ju också någon eller några timmar lång så det kan ju varierara en del når i rushen folk kör.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376331 17/01/2017 09:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det är ju möjligt att de må vara på jobb olika tider.

En sak i dessa diskussionerna som forvånandsvärt ofta inte kommer tydligt fram är att folk har väldigt många livsituationer och möjligheter. Att något fungerar for noen trenger inte betyda att det fungerar för något annan.

Kunsulenter, lärare, butikansatta, leger, etc har nog ofta inte samma arbetstider och möjligheter för flex tid varierar.

Nei, men de jobber heller ikke 8-16 hver eneste dag. Snarere tvert imot, de færreste i gruppen du nevner der gjør det.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376332 17/01/2017 09:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, de gör det inte men vad har det med saken att göra? Om någon jobbar 8-16 så är det inte praktisk för han att sitta på med en butikkansatt som jobbar 10-18.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376335 17/01/2017 09:58
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, de gör det inte men vad har det med saken att göra? Om någon jobbar 8-16 så är det inte praktisk för han att sitta på med en butikkansatt som jobbar 10-18.

Trolig vil kontoristen i Vika samkjøre med noen andre enn han som jobber på Anton Sport i Bogstadveien.

For eksempel andre kontorister i Vika.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376336 17/01/2017 09:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis du jobber 10-18, så reiser man jo til og med utenom rushen og kollektivtransport går raskere. Og om morgenen har du god tid til å levere i barnehagen og om ettermiddagen må uansett noen andre hente.

Det er vanskelig å se at dette skal være spesielt umulig for alle i de yrkesgruppene du nevner? Men at det er vanskelig for noen som jobber nøyaktig fra 8-16 uten noe slingringsmonn og som skal følge og hente i barnehagen, det er klart. Hvor mange promille er det?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Alpers] #2376338 17/01/2017 10:12
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Alpers

Trolig vil kontoristen i Vika samkjøre med noen andre enn han som jobber på Anton Sport i Bogstadveien.

For eksempel andre kontorister i Vika.

Godt poeng men med så bra folk som det er på Sykkeldelisk i Bogstadveien burde enhver jålebukk i Sentrum sluppet kontantstrøms-analysene også på vei til/fra jobb og heller diskutert Enve-carbon-hjul vs Cannondale sine egne brandede hjul, alternativt innstilling av lefty-gaffelen.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EmilZipp] #2376344 17/01/2017 10:24
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: EmilZipp
Jeg tenker Oslo kommune oppnår 4 ting i dag...
1) redusere nysalg av dieselbiler (som vil virke på lengre sikt)
2) tester ut hvordan de skal legge opp fremtidige innstramminger (pris/kontroller/samarbeid med politi, kommunikasjon, full stopp osv)
3) tester ut hvor villige folk er til å reise kollektivt og få en pekepin på kapasiteten på buss, bane osv
4) håp om at flere dropper bil hver dag og reiser kollektivt, ikke bare når det er innstramming

Dagen i dag har jo ingenting å si (ingen dør av forurensning i dag) men retningen fremover legger de nå :-)

Det er vel sannsynlig at noen gjør? De beregnet jo en dødelighet på 185 i året, og de mest forurensete dagene vil være overrepresentert. I tillegg kommer alle de som får helseplager, men ikke nok til at de dør av det. Dem er det mange flere av.

Helt enig i 1-4.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376345 17/01/2017 10:24
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Denne diskusjonen minnet meg på denne artikkelen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/osloby/Her-er-Oslos-verste-kofelle-219551b.html

Dette gjelder altså kontorer rett ved ett av Oslos beste knutepunkt for kollektivtransport (buss og t-bane) med kort vei til Oslo S for toget. Den frustrerte selgeren kan spasere 5 minutter til t-banen som går 4 ganger i timen (på den tiden,nå oftere) og bruker 14 min til Skullerud. Istedet velger han å sitte 30 min i kø på 200m for så å stå i kø hele veien til Ryen (nesten helt til Skullerud faktisk).

Eieren av bygget mener selvsagt en egen påkjøring til en allerede stappfulle Ring 3 er løsningen...

Jeg tror slike holdninger er ganske vanlige. Løsningene de fremstiller er for å få det raskere med bil, heller enn å se alternative løsninger (kollektivt, sykkel, samkjøring, etc.)

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376346 17/01/2017 10:31
EgilS Offline
More than words
More than words
Det är klart att tillvissdel har med vana och kanske latskap att göra och en sak jag ville fram till är att det inte är så lätt att få till på kort varsel. Jag tror väl också att det i många fall är mer struligt än vad det verkar. Folk vill vara på jobb olika tider och dra hem på olika tider.

Kort varsel? Til og med jeg fikk jo med meg dette for flere dager siden, og hadde nok klart å ringe på noen dører for å sjekke med folk.

Og klart det blir mer struligt, men det tror jeg de aller fleste hadde klart fint én dag. Dette handler for de fleste (merk at jeg ikke skriver alle) om å tilpasse seg denne ene dagen, og med litt vilje klarer man det.

Og barnehagekortet ...
Jeg gjorde vel en halvkvalifisert kalkulasjon på forumet for en tid tilbake på hvor mange det gjelder, og endte vel ikke langt fra 5% av folket som må ha bil for å levere unger i barnehage. På landsbasis, sikkert litt færre i Oslo. Noen vil sikkert bestride det, men om det er 5% eller 8% spiller liten rolle i den store sammenhengen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376347 17/01/2017 10:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Lever vi i en omvendt politistat? VG melder om at politet (og Vegvesenet) har kontroller i Oslo, men at de velger å ikke skrive ut bøter.

Jeg forstår konsepter om å være snille, vise skjønn osv. I enkeltsaker kunne jeg forstått det. Men er det egentlig politiets oppgave å bestemme om de generelt skal håndheve regler eller ikke?

For all del, kanskje er det kommunen som dobbeltkommuniserer. I media sier de at det blir bøter, men internt har de sagt at det ikke skal gies. I så fall synes jeg de skyter seg selv i foten. Grensen for dieselbil gikk i dag. Ikke i morgen. Kommer det til å være fast at kommunale regler ikke håndheves fra dagen de trer i kraft?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376348 17/01/2017 10:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har nå bodd tvers over veien for barnehagen i tre år. For en velsignelse.
Når vi om litt flytter tilbake til Norge vil veien til skolen være ca 1,5 km, forhåpentligvis med barnehage for den minste nær skolen for den største. Veien til skole og bhg er i motsatt retning av veien til jobb for oss begge etterpå, men omveien er jo ikke stor.
Vi håper å klare oss uten egeneid bil og heller kjøpe en el-fraktesykkel som vi kan bytte på å bruke. Vi kommer også til å satse på egne følgegrupper og at barna kan sykle sammen med oss. De 10-12 km til jobben gjennom byen går klart raskest med sykkel uansett årstid.

Å ikke bruke vil vil for oss ikke bare være et miljøbevisst valg, men også et valg som gjør at vi ikke luller oss inn i en forståelse av at bil er mer praktisk, når det i de fleste situasjoner faktisk ikke vil være det.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376350 17/01/2017 10:42
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: EgilS

Kort varsel?

Og for å følge opp den. Forbudet, heldigvis for de med dieselbil, er ikke et generelt forbud, men et forbruk på spesielt utsatte dager.

Kanskje burde de bruke meterologer til å gi indikasjonsvarsler lengre tid i forvei (om 5 dager er det 75% sjanse for forbud), men generelt kan jeg forstå at det ikke er lett å varsle i god tid.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anderssb] #2376354 17/01/2017 10:54
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anderssb
Sitat: Boas

Jeg tror dog at det hadde vært en vel så god løsning med en voldsom oppjekking av bompengetaksten for dieselbiler disse dagene, i stedet for forbud. Da fikk de som måtte kjøre betale enten de kjører seg selv til jobb, leverer varer eller kjører pasienter. Tipper at sannsynligheten for kontroll er ganske liten i morgen, all den tid det er lov å kjøre på gjennomfartsårene.

Og det er det er det byrådet i Oslo *egentlig* vil, men saken treneres av samferdselsdepartementet.
http://www.dagbladet.no/nyheter/byradet-...nsning/63358702

Jeg er ikke så glad for bompengeløsningen, for indirekte sender det et signal om at det er greit å forurense så lenge man kan betale for seg.
For meg blir det ansvarsfraskrivelse og avlat på samme nivå som å kjøpe en Co2 kvote for å ta en flyreise - flyreisen min forurenser ikke noe mindre av at jeg betaler en fattig kineser for å la være å øke sin levestandard (satt på spissen).

Redigert av Torshov-Simen; 17/01/2017 10:55.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376355 17/01/2017 10:57
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykling til og fra jobb hadde vært vesentlig mindre stress vinterstid dersom kommunen ikke insisterte på å brøyte saltslapset opp på fortauet :-)

det, og selvfølgelig momsfritak på elektrifisert fatbike :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Torshov-Simen] #2376365 17/01/2017 12:01
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Torshov-Simen
flyreisen min forurenser ikke noe mindre av at jeg betaler en fattig kineser for å la være å øke sin levestandard (satt på spissen).

Jo.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Torshov-Simen] #2376367 17/01/2017 12:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg er ikke så glad for bompengeløsningen, for indirekte sender det et signal om at det er greit å forurense så lenge man kan betale for seg.
Joa, men med f.eks. kr 100 i bompenger som vanlig pris i rushen og slutt på gratis parkering, inkl. betalt av arbeidsgiver, så blir det ca kr 400 daglig i utgift for å bruke bil til/fra jobb. De rikeste vil kanskje fortsatt kjøpe seg ut av det, men sånn er det jo med alt annet også. Å kjøpe elbil for å kjøre i kollektivfeltet til/fra jobb, er også i hovedsak forbeholdt de som har råd til å kjøpe en ekstra bil til dette formålet. (Mange nordmenn har råd til det.)

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376368 17/01/2017 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

Joa, men med f.eks. kr 100 i bompenger som vanlig pris i rushen og slutt på gratis parkering, inkl. betalt av arbeidsgiver, så blir det ca kr 400 daglig i utgift for å bruke bil til/fra jobb. De rikeste vil kanskje fortsatt kjøpe seg ut av det, men sånn er det jo med alt annet også. Å kjøpe elbil for å kjøre i kollektivfeltet til/fra jobb, er også i hovedsak forbeholdt de som har råd til å kjøpe en ekstra bil til dette formålet. (Mange nordmenn har råd til det.)

Det blir vel kjapt regnet fort 8 lapper i mnd. Tipper mange ikke har råd til det ja. Da hadde mange valgt annerledes ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376374 17/01/2017 12:51
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er litt tragisk å legge ansvaret for lokal transportforurensning kun på stressede småbarnsforeldre i storbyene, som sliter med å få den daglige logistikken til å i hop.

Det er jo transportbransjen som må tas først. Så fjerning av avgiftsfritak på diesel til nyttekjøretøyer er jo et banalt enkelt tiltak. Dernest doble elker triple avgiften på diesel. Det vil jo medføre dyrere transportjenester og varer, men det bør vi tåle . ( Blir det uttålig , kan vi som bor nært Sverige nyte godt av det innimellom )

Jeg vet ikke om utslipp fra flytrafikk påvirker luftkvaliteten lokalt. Hvis den gjør det er det jo bare å legge på flyseteavgiften x 100%.

Jeg vil tro slike tiltak vil kunne gi langt bedre effekt på luftkvaliteten enn om noen skarve småbarnsforeldre kjører byen rundt med buss og trikk til/fra barnehage og jobb.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376378 17/01/2017 13:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HeavyDude
Det er litt tragisk å legge ansvaret for lokal transportforurensning kun på stressede småbarnsforeldre i storbyene, som sliter med å få den daglige logistikken til å i hop.

Det er jo transportbransjen som må tas først. Så fjerning av avgiftsfritak på diesel til nyttekjøretøyer er jo et banalt enkelt tiltak. Dernest doble elker triple avgiften på diesel. Det vil jo medføre dyrere transportjenester og varer, men det bør vi tåle . ( Blir det uttålig , kan vi som bor nært Sverige nyte godt av det innimellom )

Jeg mener nå at for samfunnet så er transportbransjen viktigere enn at småbarnsforeldre ikke skal bli våte i håret av å gå/sykle til jobb og barnehage. Jeg er dog enig i at utslippene fra transportbransjen må ned, men privatbilisme må reduseres først, da det er et gode og ikke en nødvendighet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376379 17/01/2017 13:10
Furu Offline
/Stig
/Stig
....noen skarve småbarnsforeldre kjører byen rundt med buss og trikk til/fra barnehage og jobb.
Jeg forenkler tallene, men det gir nok en indikasjon:

Ca 50000 barn fødes hvert år.
Ca 10 av Norges befolkning bor i Oslo.
Dvs ca 5000 barn fødes i Oslo hvert år.
Jeg forutsetter at samme antall blir boende.
Barnehageperioden er fra 1 til 6 år (5 år totalt).
Dvs ca 25000 barn fraktes til og fra barnehagen i Oslo hver dag.

Jeg synes ikke det antallet kan betegnes som "noen skarve", men jeg har ikke tatt hensyn til transportmetode.

Redigert av Furu; 17/01/2017 13:12.

Stig

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376382 17/01/2017 13:17
Espen Offline
More than words
More than words

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Furu] #2376390 17/01/2017 13:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu

Enda flere, faktisk. 36.000 barn i alderen 1-5 år gikk i 2015 i barnehage i Oslo.

Redigert av Øyvind V; 17/01/2017 13:43.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376391 17/01/2017 13:41
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å si at (all) privatbilisme er et "gode" , mens (all) yrkestrafikk er en "nødvendighet" , tror jeg er ytterst tvilsom logikk. Og en avsporing .
Man er nødt til å ta hovedtyngden av forurenserne (transportbransjen) hardt for å få ned lokal forurensning. At det vil medføre dyrere transport og varer må byboere være forberedt på, som noe av kostnaden de må børe for å klumpe seg sammen i stadig større byer. Vi som bor på bygda har jo ikke det (lokale forurensningsproblemet) og bør jo heller ikke bli belastet med kostnadene for de valgene som byboere tar.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Furu] #2376392 17/01/2017 13:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu
....noen skarve småbarnsforeldre kjører byen rundt med buss og trikk til/fra barnehage og jobb.
Jeg forenkler tallene, men det gir nok en indikasjon:

Ca 50000 barn fødes hvert år.
Ca 10 av Norges befolkning bor i Oslo.
Dvs ca 5000 barn fødes i Oslo hvert år.
Jeg forutsetter at samme antall blir boende.
Barnehageperioden er fra 1 til 6 år (5 år totalt).

Jeg synes ikke det antallet kan betegnes som "noen skarve", men jeg har ikke tatt hensyn til transportmetode.

Vel, ikke alle går i barnehage (faktisk). Og mange har barnehage i slik nærhet at de nok går dit uansett. Mange har mer enn ett barn i samme barnehage, slik at antall transporter nok er en del lavere enn antall barn. I tillegg er ikke alle rammet av forbudet fordi de ikke har dieselbil, eller har to biler og kan sjonglere litt. Så er det de som er rammet av forbudet inn til jobben, men ikke til barnehagen.
Og så videre ...

Så jeg tipper du ender opp med noen skarve tusen i den store sammehengen ...

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376398 17/01/2017 14:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Vi som bor på bygda har jo ikke det (lokale forurensningsproblemet) og bør jo heller ikke bli belastet med kostnadene for de valgene som byboere tar.

Jo, når dere pendler daglig inn til byen.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376399 17/01/2017 14:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men poenget er jo hva barnehagetransporten medfører av nox-utslipp ift transportbransjens utslipp, og hvor stor andel av barnehagetrafikken man ønsker å få over på trikk/bane/buss. 90% kan være et estimat ? Da er det bare å øke skru opp dieselavgiften dramatisk i storbyene ( evt bruke sonesystemet i fraktsonesystemet ) , og øke kollektivtilbudet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376400 17/01/2017 14:10
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Vi som bor på bygda har jo ikke det (lokale forurensningsproblemet) og bør jo heller ikke bli belastet med kostnadene for de valgene som byboere tar.

Jo, når dere pendler daglig inn til byen.

Ja , de som pendler inn til storbyer med dieselkjøretøy (privat eller kollektivt) må selvsagt omfattes av byenes avgiftsregime.
Vi andre behøver ikke det ICON_SMILE

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2376401 17/01/2017 14:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Å si at (all) privatbilisme er et "gode" , mens (all) yrkestrafikk er en "nødvendighet" , tror jeg er ytterst tvilsom logikk.

Var kanskje litt svart/hvitt, men i hovedsak så er det jo det? Alle funksjonsfriske KAN ta toget, sykkel, beina eller buss. Og det skorter jo ikke på det tilbudet i Oslo (som jo vi diskuterer her). Hva som er behagelig for den enkelte er jo noe annet. Ved levering av f.eks møbler eller 50 x 10kg-pakker så vil jeg si at bil er en nødvendighet.
Selvfølgelig bør man kutte i tungtransporten også, men man kan jo ikke argumentere med at siden det finnes noe verre, så kutter vi ikke.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376403 17/01/2017 14:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det går nog att leverera mycket med sykkel också hvis man bara vill. Man kan ju också ha 50 personer som åker kollektivt med varsin 10kg pakke.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: aug11x] #2376404 17/01/2017 14:16
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: aug11x
Ved levering av f.eks møbler eller 50 x 10kg-pakker så vil jeg si at bil er en nødvendighet.
Ikke egen bil. Det er jo mye bedre at speditør kjører rundt og leverer flere varer/pakker, enn at hver man kjører og henter sin store pakke eller møbler.

Dessuten, Privatbiler mye verre enn lastebiler

Redigert av anonym22; 17/01/2017 14:18.
Side 3 av 23 1 2 3 4 5 22 23

Moderator  support