Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 23 1 2 3 4 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: eirikbk] #2376287 17/01/2017 08:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eirikbk
Dagens nye dieselbiler skal vel være særdeles bra, etter hva jeg forstår. .
Nei, det er mest på papiret. Med noen minusgrader i Oslo er de ca. like ille.
http://www.tu.no/artikler/nye-dieselbiler-forurenser-langt-mer-enn-de-skal/222228

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376289 17/01/2017 08:33
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
När barnehagen är öppen 9.5 timmar om dagen och en arbetsdag är 8 timmar så är det också klart att man inte kan bruka spesiellt lång tid för pendling för att få det att gå ihop.

Når man har barn kan man oftest være to om leveringen. Har ikke begge jobber med vaktordninger kan minst en være fleksibel, og spesielt på de få dagene i året et dieselforbud måtte gjelde. Jeg tipper også arbeidsgivere forstår situasjonen.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: eirikbk] #2376290 17/01/2017 08:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: eirikbk

Noen unntak må det vel bli, f.eks. folk som får urimelig lang pendletid. Og det må vel også rigges på en slik måte at kveldsaktiviteter for dagens unge ikke blir skadelidende (for de må jo kjøres over alt), evt krav om samkjøring til aktivitetene hvor det er mulig. Blir jo unntak som er vanskelige å etterprøve/kontrollere i praksis, men man får støtte seg på de ærlige, norske folkesjela ICON_SMILE Eller enda bedre: Moralpolitiet.

Jeg synes helsa til befolkningen trumfer alle evt. unntak for privatpersoner noen måtte finne på. Blir det dieselforbud, så avtal samkjøring med bensinbilen til en kollega eller andre foreldre.

Den eneste grunnen til at mange mener de kommer i en vanskelig situasjon, er at de har gjort det samme så lenge at de setter seg på bakbeina med en gang det kommer en endring, uten å tenke på andre muligheter eller andre mennesker.

Hvis ikke folk klarer å se mulighetene må faktisk politikerne tvinge dem til å se mulighetene.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376291 17/01/2017 08:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, det kan man om man inte är oheldig att partnern är på jobbreise eller något sånt. Mitt svar var också mer generellt än några få dagar med diesel förbud i oslo.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376294 17/01/2017 08:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, det kan man om man inte är oheldig att partnern är på jobbreise eller något sånt. Mitt svar var också mer generellt än några få dagar med diesel förbud i oslo.

Jeg er enig i mye av det du skriver og ser problemstillingen. Barnehagen til våre barn er åpen 9 timer, så hvert ekstra kvarter teller ganske mye her. Likefullt sykler både samboer og jeg året rundt, hver eneste dag, ca. én mil hver vei.

Men jobbreise eller noe sånt, er jo ikke engang et femprosentsalternativ. Det er jo hevet over enhver tvil at hvis ingen vil gi avkall på noe som helst bekvemmelighet, vil det bare bli mer og mer bilkjøring. Samme som at hvis ingen vil gi avkall på noe "luksus", vil det bare bli mer og mer bruk og kast. 68erne har kjørt verden i dass med sin mer-mer-mer-holdning, nå må vi faktisk snu.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376295 17/01/2017 08:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nja, det är ju ett rätt extremt tilltak och det är ju inte säkert att det finns någon enkel lösning. Alla bor ju inte på A och jobbar på B så att det är enkelt att samköra.

Nu är jag inte insatt angående detta med dieselbilar och Oslo men generellt tycker jag att politiker ska ha en plan till lösning innan de tar till extrema tilltak. Om man förbjuder bilar i ett område så börde man för eksempel se till att kollektiv tillbudet i området är bra.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: ] #2376296 17/01/2017 08:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: LilleEyolf
Sitat: Torshov-Simen
Også er det jo unektelig litt festlig at alle disse høyresidesympatisørene, som nå overgår hverandre i fordømming av sosialistene, tilsynelatende hadde en slik voldsom tillit til Jens at de adlød på direkten da han ba dem kjøpe dieselbil :-)

Argumentet for diesel er det samme som argumentet for klimavtaler; lavere CO2. Der leverer diesel, gjennom høyere virkninggrad (særlig sett gjennom hele raffineringskjeden).

Dieselforbudet lager så mye krøll fordi det krever at man skifter på hva som er viktig og ikke. Altså at man må forsøke å håndtere kognitiv dissonans på flere nivåer.

Eller er det noe med at det CO2-greiene ikke var så viktig, eller var det noe med at ekstra leveår på lokale gamlinger er vikigere enn fremtiden til yngre laaaaangt borte?

Så hadde man virkelig ment noe med solidaritet og miljø hadde man nektet el-, hybrid og bensinbiler i Oslo, men latt de som kjørte energieffektive dieselbiler få lov til å kjøre på de verste dagen. Ja, de stinker og man tar av 2 mnd levetid på 100 stk på 80+ år, men man hadde spart utrolig mye CO2!

Kanskje, men min kjepphest de senere årene har vært at Co2 besparelsen med dieselbiler sett opp mot bensinbiler med tilsvarende ytelse i realiteten trolig er marginal. Fordi:
- Det er etterhvert hevet over tvil at det har vært mye juks med utslippstallene på dieselbiler, Volkswagen og de andre fabrikantene som er tatt i eller har innrømmet juks er trolig bare toppen av isfjellet.
- Produsentene har hatt et økonomisk incitament i å få dieselbilene til å fremstå som overlegne - de er billigere å produsere, men kan selges tilnærmet like dyrt, og det er derfor grunn til å tro at utslippstallene for bensinmotorer er nærmere det reelle utslippet.
- Motorjournalistene har vært "nyttige idioter" i bilbransjens hender ved å skryte opp dieselmotorenes fortreffelighet. Det er uhyre enkelt å manipulere programmeringen i motoren for å øke ytelsen, og med "dieselgate" som bakteppe er det nærliggende å anta at bilene journalistene har fått prøvekjøre har hatt langt høyere ytelser enn det som er oppgitt (de gangene jeg har prøvekjørt dieselbiler har jeg blitt overrasket over hvor slappe de motorene motorpressen har skrytt opp i skyene fremstår). Det betyr samtidig at du i praksis kan oppnå de samme ytelsene med en 1,4 l bensinmotor som med en 2 l dieselmotor om man legger de reelle tallene til grunn.
- I tillegg har bilprodusentene, igjen i økonomisk interesse, fokusert voldsomt på utvikling av dieselmotorer de senere årene. Når man nå kan flytte fokuset over på bensin igjen kommer utviklingen av bensinmotorer med lavt motorvolum og høy ytelse til å skyte fart og utslippstallene kommer til å presses nedover (hvor mye juks det kommer til å bli med dette og hvor mye reduksjonen reelt blir gjenstår å se).

Redigert av Torshov-Simen; 17/01/2017 08:53.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376297 17/01/2017 08:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Greit nok med dieselforbud enkelte dager, det er vel en grei sammenheng på papiret mellom antall biler og utslipp. Men har de tenkt på hvordan de skal måle gevinsten?
Alt er jo avhengig av vindretning, lufttrykk og været generelt?

La oss nå si at det ble 10 kalde og knallvær i OSlo, så skal du se at luftkvaliteten var værre i dag med forbudet enn dagene før :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376299 17/01/2017 08:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Nu är jag inte insatt angående detta med dieselbilar och Oslo men generellt tycker jag att politiker ska ha en plan till lösning innan de tar till extrema tilltak.

I en ekstrem situasjon (som det faktisk er i Oslo nå til dags) må ekstreme tiltak til. Jeg tror også mange ga bæng i dieselforbudet, og de er helt sikkert flinke til å finne på unnskyldninger på hvorfor de måtte det, men jeg tror også det sier litt om ego-holdningen som mange har.

Kollektiv-tilbudet i Oslo er bra, i dag er det hverken for kaldt eller for mye snø til å sykle og de alle fleste har plass i bensinbilen sin til kollegaen, bare de flytter på matpakka si. Løsningene har vært der hele tiden, vi trenger ikke politikere til å vise oss dem.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Knirkekne] #2376301 17/01/2017 08:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Knirkekne
La oss nå si at det ble 10 kalde og knallvær i OSlo, så skal du se at luftkvaliteten var værre i dag med forbudet enn dagene før :-D

Som det var i går, mener du?

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2376302 17/01/2017 08:58
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: anonymous22
Nei, det er mest på papiret. Med noen minusgrader i Oslo er de ca. like ille.
http://www.tu.no/artikler/nye-dieselbiler-forurenser-langt-mer-enn-de-skal/222228

Det er i så fall kjipt. Vi skal ha ny bil snart og det finnes omtrent ikke nyere biler med bensin å få tak i (Skoda Suberb er mest aktuelt for oss). Tenker å kjøpe en bil som er 1, maks 2 år gammel.

Sitat: pontiff
Jeg synes helsa til befolkningen trumfer alle evt. unntak for privatpersoner noen måtte finne på. Blir det dieselforbud, så avtal samkjøring med bensinbilen til en kollega eller andre foreldre.

Den eneste grunnen til at mange mener de kommer i en vanskelig situasjon, er at de har gjort det samme så lenge at de setter seg på bakbeina med en gang det kommer en endring, uten å tenke på andre muligheter eller andre mennesker.

Hvis ikke folk klarer å se mulighetene må faktisk politikerne tvinge dem til å se mulighetene.

Ikke alltid mulighetene er så gode. Folk som går fra 45 min til 1,5 time reisetid hver vei synes jeg ikke er rimelig skal ta den belastningen. Klart mange må tvinges til å se mulighetene, for det er mye småkjøring som er unødvendig. Må være en god kombinasjon av pisk og gulrot. Ikke bare pisk.
Men generelt mellom vinteren synes jeg belastningen kan fordeles på et videre spekter enn bare dieselbiler. Som nevnt sykler jeg uansett, så jeg har ingen motivasjon for å få noe fritak selv.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376304 17/01/2017 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff

Kollektiv-tilbudet i Oslo er bra, i dag er det hverken for kaldt eller for mye snø til å sykle og de alle fleste har plass i bensinbilen sin til kollegaen, bare de flytter på matpakka si. Løsningene har vært der hele tiden, vi trenger ikke politikere til å vise oss dem.

Jag tror du förenklar lite väl mycket. Ja, det finns säkert möjligheter för många men jag är inte så förvånad att inte flertalet med dieselbilar har löpt till sportsbutikken och köpt piggdäck för +1000kr.

Det där med samkörning till jobb ser jag inte heller som något lösning som löser en massa. Det bygger ju faktiskt på att folk ska fra och till sån ca samma plats på sån ca samma tid.

Generellt är det ju så att de flesta lösningarna som skisseras tar en del egeninsatts och planering som inte är så lätt att få till på någon dag.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376306 17/01/2017 09:07
EgilS Offline
More than words
More than words

Det där med samkörning till jobb ser jag inte heller som något lösning som löser en massa. Det bygger ju faktiskt på att folk ska fra och till sån ca samma plats på sån ca samma tid.

Om jeg hadde gått en runde blant naboene i gata så er jeg ganske sikker på at jeg hadde funnet flere som jeg kunne ha sittet på med til et sted ganske nærme jobben i dag. Tipper det vil gjelde svært mange som bor rundt Oslo og skal inn til sentrumsnære strøk. At man ikke gjør det har mer med vane og latskap å gjøre enn hva som faktisk er mulig om man bare vil prøve.

Tipper at en del arbeidsgivere også vil være litt mer fleksible på en dag som dette.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376307 17/01/2017 09:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jag tror du förenklar lite väl mycket. Ja, det finns säkert möjligheter för många men jag är inte så förvånad att inte flertalet med dieselbilar har löpt till sportsbutikken och köpt piggdäck för +1000kr.

Generellt är det ju så att de flesta lösningarna som skisseras tar en del egeninsatts och planering som inte är så lätt att få till på någon dag.

Nå er det ikke snakk om at dette ble kjent på radioen tidlig i dag. Dieselforbudet var godt varslet en stund. Folk rakk faktisk fint å sette i stand vintersykkelen, avtale samkjøring eller hjemmekontor, be besteforeldre å hente i barnehagen eller hva annet som måtte til for å slippe å bryte forbudet.

Jeg tviler på at alle de som bryter forbudet i dag gjør det fordi de ikke fikk dagen til å gå opp.

For å si det sånn, hadde jeg kjørt til jobb i dag, hadde jeg fint kunnet plukke med meg 4 kollegaer på veien dit. Det krever litt egeninnsats, ja. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Knirkekne] #2376308 17/01/2017 09:09
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Boas

Om du har rigget til livet ditt slik så får du ta konsekvensene av det, synes det er en tynn unnskyldning.

Det var da en ganske nedlatende ting å si?
Jeg klarer ikke å se at det var nedlatende. Men ja, det kan være tøft å høre sannheten noen ganger...
Man rigger aldri livet sitt med vilje slik at det blir tungvint. (med mindre du mener det å få barn er å rigge livet sitt tungvint da)
Som småbarnsfar vil jeg vel egentlig si at det nettopp er slik. Det var fryktelig mye mindre stress og mas før man fikk barn...
Skal man bo, MÅ man ha en jobb, og man MÅ ha barnehage dersom det skal jobbes. Det er skjelden det er mulig å bo både nærme jobb og barnehage.
De aller fleste bor vel relativt nært barnehagen. Når det gjelder jobb, så er det vel en del som bor langt unna jobb, men det er nå engang et valg man har tatt og må ta konsekvensene av.
[...] Sykkel er et fullgodt alternativ sommerstid, og da sykkler vi. MEn vinterstid er det "ubeleilig" da det er litt russisk rullett hvorvidt det faktisk går an å komme seg fram på fortau og veier...og da tar det lang tid å gå hjem :-D
Nå er det egentlig veldig få dager hvor det tar veldig lang tid å sykle til jobb på grunn av føret. Det er stort sett dørstokkmila som er den vanskeligste ICON_SMILE

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376311 17/01/2017 09:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Som observert mange ganger før er det mange som ikke klarer å se at individet ikke er det viktigste i en del sammenhenger. Det er og artig å se at egoismen som ligger til grunn for vurderingene og ser ut til å være grenseløse hva gjelder politiskfarge.

Kanskje flere bør se på bilen som et privilegium og ikke en rettighet man har fordi man betaler skatt og veiavgift.

Mye tyder på at det er bompengene som må opp slik at de som tar bilen kjenner det på lommeboka. Evt. kunne man lagt bøtene så høyt at det ville blitt katastrofalt å bli tatt (Som ved avgiftsfri diesel.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376314 17/01/2017 09:21
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg sykler til jobb hele året, dagen i dag var helt fantastisk. Så lite trafikk og så stille. Nesten så jeg stemmer MDG neste valg, selv om det er et umodent et-saks parti. Om et par tiår tror jeg vi vil oppleve et bilfritt område innenfor Ring 3 og tenke tilbake på tiden med biler i sentrum med skrekk og gru.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376315 17/01/2017 09:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Problemet är ju att långt fra alla har har en vintersykkel de kan setta i stand eller att de andra möjligheterna är så enkla de heller.

Ja, det är säkert många som kör trots att de kunnat lösa det på annat sett.

Jag har iallafall dårlig koll på hvor naboer pendlar till och fra så jag skulle iallafall slita med att få ihop någon samkörning hvis det hade varit aktuellt.

Poängen med samkörning försvinner ju också om det blir alltför mycket extra körning.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2376316 17/01/2017 09:26
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: sveinaa

Evt. kunne man lagt bøtene så høyt at det ville blitt katastrofalt å bli tatt (Som ved avgiftsfri diesel.).

Så lenge mediene går ut og sier at Politiet ikke vil håndheve forbudet, så hjelper det jo ikke om bøtene er satt høyt. Egentlig ganske flaut hvordan politi og mediene (Nå baserer jeg meg på tv2nyhetene og God Morgen Norge) undergraver diselforbudet med å tilnærmet si at det er greit å kjøre dieselbil likevel.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376317 17/01/2017 09:27
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg tenker Oslo kommune oppnår 4 ting i dag...
1) redusere nysalg av dieselbiler (som vil virke på lengre sikt)
2) tester ut hvordan de skal legge opp fremtidige innstramminger (pris/kontroller/samarbeid med politi, kommunikasjon, full stopp osv)
3) tester ut hvor villige folk er til å reise kollektivt og få en pekepin på kapasiteten på buss, bane osv
4) håp om at flere dropper bil hver dag og reiser kollektivt, ikke bare når det er innstramming

Dagen i dag har jo ingenting å si (ingen dør av forurensning i dag) men retningen fremover legger de nå :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376318 17/01/2017 09:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg sykler som sagt til jobb. Jeg kunne også tatt kollektivt. Og jeg kunne også samkjørt med andre. Flere av foreldrene i barnehagen leverer og henter barn omtrent samtidig, og mange skal mye av samme vei. Og flere kolleger farer forbi like ved der jeg bor. Faktisk forbausende hvor likt folk lever og beveger seg - det er vel egentlig derfor det er så fullt på veiene og på bussene?

Redigert av anonym22; 17/01/2017 09:29.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2376320 17/01/2017 09:31
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Mange argumenterer for problemer rundt kjøring til barnehage og jobb.

Ved en tidligere anledning der privatbiler ble diskutert var det en som bodde på Nordstrand som sto frem med hvor vanskelig det kom til å bli å levere i barnehagen på St.Hanshaugen, for å så å komme seg til jobb (husker ikke hvor, men kjøreavstand igjen).

Vi etablerer oss alle basert på hvordan ting kan løses i dag. Selv har jeg prioritert å bo ved T-banen. Jeg ville blitt ganske forbanna om noen av miljøhensyn (støy?) finner ut at t-banen ikke skal kjøre etter kl 18.

Hva gjør man så når forutsetningene endres? Jo, først blir man forbanna. Alltid. Det er vanskelig å se at en eller annen fellesskapstanke skal trumfe min individuelle rettigheter, og de mulighetene jeg alltid har hatt.

På sikt vil man imidlertid tilpasse seg. Ingen kjøper dieselbiler lengre, står det i avisen. Så da funker altså de endringene som har gjort. På lengre sikt vil problemet bli borte.

Bompenger på 200 kroner? I starten vil det ramme veldig mange individer. På sikt vil det føre til tilpasninger. Det vil bli attraktivt for arbeidsgivere å etablere seg utenfor bykjernen osv. Skal man endre samfunnet til noe bedre er det veldig vanskelig uten å bryte opp vanene til folk.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: feather+mtn] #2376321 17/01/2017 09:31
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: feather+mtn
Jeg sykler til jobb hele året, dagen i dag var helt fantastisk. Så lite trafikk og så stille. Nesten så jeg stemmer MDG neste valg, selv om det er et umodent et-saks parti. Om et par tiår tror jeg vi vil oppleve et bilfritt område innenfor Ring 3 og tenke tilbake på tiden med biler i sentrum med skrekk og gru.

Støttes - sykler daglig langs ring 3, fra Smestad til Lysaker. Mindre trafikk, og mye bedre luft (mulig det også skyldes det lille snøfallet). Var også mye mindre biler ved skolen. Artig at ungene også hadde fått det med seg, og sto klar når rektor kom for å høre om hun hadde kjørt dieselbilen sin til skolen ICON_WINK Hvilket hun ikke hadde.

Mener det er riktig av Oslo å teste ut slike tiltak.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376322 17/01/2017 09:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jag har iallafall dårlig koll på hvor naboer pendlar till och fra så jag skulle iallafall slita med att få ihop någon samkörning hvis det hade varit aktuellt.

Man kan være pessimist og si "dette fungerer aldri" eller man kan være optimist og prøve. Jeg anbefaler det siste. Mange blir nok forundret hvor enkelt det er å til ting som de trodde var "umulig".

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2376323 17/01/2017 09:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Om jeg hadde gått en runde blant naboene i gata så er jeg ganske sikker på at jeg hadde funnet flere som jeg kunne ha sittet på med til et sted ganske nærme jobben i dag. Tipper det vil gjelde svært mange som bor rundt Oslo og skal inn til sentrumsnære strøk. At man ikke gjør det har mer med vane og latskap å gjøre enn hva som faktisk er mulig om man bare vil prøve.

Tipper at en del arbeidsgivere også vil være litt mer fleksible på en dag som dette.

Det är klart att tillvissdel har med vana och kanske latskap att göra och en sak jag ville fram till är att det inte är så lätt att få till på kort varsel. Jag tror väl också att det i många fall är mer struligt än vad det verkar. Folk vill vara på jobb olika tider och dra hem på olika tider.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Gråstein] #2376324 17/01/2017 09:37
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Gråstein
Mange argumenterer for problemer rundt kjøring til barnehage og jobb.

Ved en tidligere anledning der privatbiler ble diskutert var det en som bodde på Nordstrand som sto frem med hvor vanskelig det kom til å bli å levere i barnehagen på St.Hanshaugen, for å så å komme seg til jobb (husker ikke hvor, men kjøreavstand igjen).

Vi etablerer oss alle basert på hvordan ting kan løses i dag. Selv har jeg prioritert å bo ved T-banen. Jeg ville blitt ganske forbanna om noen av miljøhensyn (støy?) finner ut at t-banen ikke skal kjøre etter kl 18.

Hva gjør man så når forutsetningene endres? Jo, først blir man forbanna. Alltid. Det er vanskelig å se at en eller annen fellesskapstanke skal trumfe min individuelle rettigheter, og de mulighetene jeg alltid har hatt.

På sikt vil man imidlertid tilpasse seg. Ingen kjøper dieselbiler lengre, står det i avisen. Så da funker altså de endringene som har gjort. På lengre sikt vil problemet bli borte.

Bompenger på 200 kroner? I starten vil det ramme veldig mange individer. På sikt vil det føre til tilpasninger. Det vil bli attraktivt for arbeidsgivere å etablere seg utenfor bykjernen osv. Skal man endre samfunnet til noe bedre er det veldig vanskelig uten å bryte opp vanene til folk.

Helt enig - det er vanene som må endres. Vi har elbil - parkering i garasje både hjemme og på jobb, men vi sykler til jobb uansett - hele året. Ungene er blitt vant til at vi sykler dit vi skal, om det er til skole, jobb eller kino. Ingen av de som tenker tanken om å bruke (el)bilen. Det er valg vi selv tar - valg som påvirker de som skal bo her etter vi har forlatt planeten...

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376325 17/01/2017 09:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Folk vill vara på jobb olika tider och dra hem på olika tider.

At folk "vil" noe, betyr ikke at de "må" det.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2376327 17/01/2017 09:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Folk vill vara på jobb olika tider och dra hem på olika tider.
Det stemmer vel ikke helt? Veldig mange kommer og går omtrent samtidig på jobb og leverer og henter omtrent samtidig i barnehage. Det er jo derfor det blir rush.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2376328 17/01/2017 09:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är ju möjligt att de må vara på jobb olika tider.

En sak i dessa diskussionerna som forvånandsvärt ofta inte kommer tydligt fram är att folk har väldigt många livsituationer och möjligheter. Att något fungerar for noen trenger inte betyda att det fungerar för något annan.

Kunsulenter, lärare, butikansatta, leger, etc har nog ofta inte samma arbetstider och möjligheter för flex tid varierar.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Boas] #2376329 17/01/2017 09:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Boas
Jeg tror dog at det hadde vært en vel så god løsning med en voldsom oppjekking av bompengetaksten for dieselbiler disse dagene, i stedet for forbud.

Ser ut som muligheten for å teste ut det snart kommer:
Dieselforbud vil trolig bli erstattet med femdobling av prisene i bomringen

Side 2 av 23 1 2 3 4 22 23

Moderator  support