Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Grenserittet ultra

Re: Grenserittet ultra [Re: sls] #2356895 21/10/2016 07:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sls
Jeg var og er også litt skeptisk til opplegget, men dette er tross alt et veldig positivt initiativ. Så på tide å slutte hylekoret og melde seg på. Trist hvis for mange leser denne tråden og lar være å melde seg på fordi "ekspertisen" er misfornøyde. Dette blir sikkert bra, selv om første året kanskje har noe forbedringspotensiale. Men hvilket nytt prosjekt har ikke det? Det viktigste er vel at man unngår å enda opp som Terrengstyrken og avgår med døden etter 2 år. Der er det vi må bidra med konstruktive innspill istedenfor boikott.

Jeg tror også arrangøren er ganske så lydhør, dersom noen ønsker en konstruktiv dialog istedenfor hylekoret her.

Tenk hvor kult det er om 20 år å være en av de få som har deltatt alle årene.

Jeg synes initiativet er bra. Det du kaller kritikk kommer vel mer med bakgrunn i at arrangøren har laget et opplegg som passer eliten og spesielt de som kan prioritere å ta fri samt at de umulig kan ha vurdert totalkostnaden for noen som ikke bor i nærheten (spesielt ikke om man ønsker å reise med familie.).

Om jeg skal komme med konstruktiv kritikk så kunne de valgt å sette opp ett kveldsritt (prolog) på fredag 1,5 time, Grenserittet på lørdag og avsluttende konge etappe på sti søndag.

Evt. kunne man startet fredag kveld og syklet ultra lenge på GPS spor med målgang 10-11 på festningen for de kjappeste. Dette blir trolig aldri aktuelt da eliten skal sluses inn i Grenserittet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet ultra [Re: Oystein L] #2356899 21/10/2016 08:03
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Oystein L
...Så på tide å slutte hylekoret og melde seg på. Trist hvis for mange leser denne tråden og lar være å melde seg på fordi "ekspertisen" er misfornøyde.
...
Jeg tror også arrangøren er ganske så lydhør, dersom noen ønsker en konstruktiv dialog istedenfor hylekoret her.

Her lufter entusiaster (etter min mening på en saklig måte) sine ulike pros and cons for konseptet, og jeg er litt usikker på om terrengsykkel.no er det rette stedet å frekventere for de som oppfatter meningsutvekslingen i denne tråden som "hylekor"...

Bakgrunnen for mitt innlegg var at jeg hørte om noen som skulle melde seg på, men googlet for mer info og ble usikre etter å ha lest denne tråden. Ikke noe galt i det som er skrevet i denne tråden som sådan, men det er jo alltids en tendens til at de som er negative uttaler seg oftere og høyere enn de som er positive.

Re: Grenserittet ultra [Re: sveinaa] #2356902 21/10/2016 08:05
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: sveinaa
Jeg var og er også litt skeptisk til opplegget, men dette er tross alt et veldig positivt initiativ. Så på tide å slutte hylekoret og melde seg på. Trist hvis for mange leser denne tråden og lar være å melde seg på fordi "ekspertisen" er misfornøyde. Dette blir sikkert bra, selv om første året kanskje har noe forbedringspotensiale. Men hvilket nytt prosjekt har ikke det? Det viktigste er vel at man unngår å enda opp som Terrengstyrken og avgår med døden etter 2 år. Der er det vi må bidra med konstruktive innspill istedenfor boikott.

Tenk hvor kult det er om 20 år å være en av de få som har deltatt alle årene.

Jeg synes initiativet er bra. Det du kaller kritikk kommer vel mer med bakgrunn i at arrangøren har laget et opplegg som passer eliten og spesielt de som kan prioritere å ta fri samt at de umulig kan ha vurdert totalkostnaden for noen som ikke bor i nærheten (spesielt ikke om man ønsker å reise med familie.).

Om jeg skal komme med konstruktiv kritikk så kunne de valgt å sette opp ett kveldsritt (prolog) på fredag 1,5 time, Grenserittet på lørdag og avsluttende konge etappe på sti søndag.

Evt. kunne man startet fredag kveld og syklet ultra lenge på GPS spor med målgang 10-11 på festningen for de kjappeste. Dette blir trolig aldri aktuelt da eliten skal sluses inn i Grenserittet.

Jeg er helt enig. Spørsmålet er om jeg som entusiast ikke bør svelge noen kameler og delta for å sikre at konseptet kan videreutvikles.
Og de som har gode forslag bør jo for all del ta kontakt med arrangøren og ikke bare lufte ting her.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2356914 21/10/2016 08:19
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg har selv stilt spørsmål til arrangøren på deres hjemmesider. om de vil vurdere å kjøre en 1-2t prolog i Halden på fredag, grenserittet med evt ekstrasløyfe på lørdag og en lengre kongeetappet på 4-5t i Halden på søndag. Venter spent på svar.

'...once more, and more intensity!'
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2356965 21/10/2016 11:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Arrangøren bør i alle fall umiddelbart få frem pris og overnattingstilbud sånn at de av oss som synes dette kan være interessant får mulighet for å planlegge. For veldig mange legges sommerferie planene allerede nå!

Re: Grenserittet ultra [Re: olechr] #2356976 21/10/2016 11:47
hje Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: olechr
Sitat: hje
Syntes det er knall at Grenserittet kommer med et stiritt. Personlig trur jeg de gjør det lurt i å ikke lage det så veldig Ultra. Heller fokus på å lage et ritt som stort sett går på sti og "vanlig" ritt tid på ca 3 timer.

Ikke hver så kipp nå Ole. Skal det kalles Ultra må det være langt og lenge. men gjerne mest på sti ICON_WINK tysker rotfl

Derfor er det greit å drite i Ultra utrykket. De fleste jeg kjenner som sykler mye på sti og liker sti er ikke nødvendigvis i Ultra form. ;-)

Mer gøy å kjøre fort på sti i 3 timer enn å kjøre sakte i 7. :-)

Orker ikke fort jeg. blitt så gammel, men langt er gøy

Specialized
Re: Grenserittet ultra [Re: Juffe] #2356981 21/10/2016 11:58
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Juffe
Jeg har selv stilt spørsmål til arrangøren på deres hjemmesider. om de vil vurdere å kjøre en 1-2t prolog i Halden på fredag, grenserittet med evt ekstrasløyfe på lørdag og en lengre kongeetappet på 4-5t i Halden på søndag. Venter spent på svar.

Må vel kanskje litt mer stukturert dialog til for å påvirke. Ville du endret basert på 1 kommentar på nettsiden?

Re: Grenserittet ultra [Re: sls] #2357112 21/10/2016 21:27
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Må vel kanskje litt mer stukturert dialog til for å påvirke. Ville du endret basert på 1 kommentar på nettsiden?

Nei men,nå sendte jeg en melding til arangøren da de etterspurte innspill. Og de har bekreftet å ha mottatt denne og vil ta det med i vurderingen når de planlegger opplegget. Er spent på å høre hvordan du vet at jeg er den eneste som har gjort dette.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2357117 21/10/2016 21:48
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
GRUltra kunne vært bra det, men tre dager blir veldig i overkant. Tror nok mange hadde vurdert å blitt med med en dag, men tre, da koster det for mye både av tid og penger. Lurer litt på hvilken målgruppe de har i tankene?

Re: Grenserittet ultra [Re: Hekta-MTB] #2357119 21/10/2016 22:03
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hekta-MTB
GRUltra kunne vært bra det, men tre dager blir veldig i overkant. Tror nok mange hadde vurdert å blitt med med en dag, men tre, da koster det for mye både av tid og penger. Lurer litt på hvilken målgruppe de har i tankene?

Kan tenke meg noe som; "Hva med alle de som ikke ønsker å fly til Alta for å oppleve et sykkeleventyr på Finnmarksvidda? De kan jo bare komme hi!"

Redigert av Juffe; 22/10/2016 06:53.

Re: Grenserittet ultra [Re: Juffe] #2357142 22/10/2016 07:41
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Nei men,nå sendte jeg en melding til arangøren da de etterspurte innspill. Og de har bekreftet å ha mottatt denne og vil ta det med i vurderingen når de planlegger opplegget. Er spent på å høre hvordan du vet at jeg er den eneste som har gjort dette.

Kjenner kanskje noen der? Men det stemmer at du ikke er den eneste som har innspill.

Redigert av sls; 22/10/2016 07:41.
Re: Grenserittet ultra [Re: Juffe] #2357146 22/10/2016 08:20
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hadde heller fløyet til Alta enn å sykle tre grenseritt.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2357161 22/10/2016 09:50
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde vært interesant å være med på, men Grenserittet kolliderer alltid med Svennis cup i ballspill.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2369998 14/12/2016 14:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Høres ut som en spennende løype. men litt usikker på hvordan grenserittet oppleves på dag 3. kr 1800,- den prisen er ikkehåpløs, håper det presenteres et alternativ til transport og overnatting.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374803 11/01/2017 14:35
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Da er det ute på FB at det ikke blir merket løype, men GPS-spor. Så da blir det 1800 + 3770 for de som ikke har en Garmin 1000 ICON_SMILE

Bruker en 520, syntes den er knallbra, men på Offroad Valdres var det langt fra bra nok. For liten skjerm, og den tok evigheter på å hente seg inn om man kom utenfor sporet.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374873 11/01/2017 21:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du må jo ikke ha Garmin 1000. Min Garmin Oregon funker for eksempel helt fint til navigering.

Re: Grenserittet ultra [Re: larsdx] #2374911 12/01/2017 07:24
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsdx
Du må jo ikke ha Garmin 1000. Min Garmin Oregon funker for eksempel helt fint til navigering.

Klart det finnes alternativer, men om man ikke kjører slike ritt flere ganger i året, betyr det for mange at de må handle en ny gadget. Er vel kun OF/OV og nå GRU som kjører på GPS?

Ikke det, jeg hadde overlevd med en Gamin 1000 til alt annet jeg gjør også, men valgte 520 den gang pga størrelse/pris/ikke like kjipt om den blir med på en kræsj osv.

Om jeg stiller i GRU blir det nok med min 520, er jo ikke ute etter annet enn opplevelsen åkke som.

Re: Grenserittet ultra [Re: knutspeed] #2374914 12/01/2017 07:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Klart det finnes alternativer, men om man ikke kjører slike ritt flere ganger i året, betyr det for mange at de må handle en ny gadget.

Ja, for meg er det slik. Skal jeg stille her må jeg investere i (og sette meg inn i) en dyr gadget jeg ikke har noen annen anvendelse for.
Det gjorde valget mellom ulike aktiviteter lettere, så jeg har lagt andre planer den siste ferieuka i sommer.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374917 12/01/2017 07:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville bare påpeke at man ikke trenger en dings til 4.000 for å navigere i skogen.

Re: Grenserittet ultra [Re: larsdx] #2374921 12/01/2017 08:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg ville bare påpeke at man ikke trenger en dings til 4.000 for å navigere i skogen.

Har navigert med mobil og Trailguide/OSM også, funker greit dersom man har dekning og trenger å orientere seg, men ikke spes egnet på styret under ritt ICON_SMILE

Re: Grenserittet ultra [Re: Oystein L] #2374924 12/01/2017 08:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Oystein L

Ja, for meg er det slik. Skal jeg stille her må jeg investere i (og sette meg inn i) en dyr gadget jeg ikke har noen annen anvendelse for.

Da skulle du vært med S.V.E.T.T på OV ICON_SMILE
Første gang for meg på GPS-ritt. Hadde etter en del hodekløing forstått at jeg kunne laste inn Open Street Maps på min 520, og fått det til å funke i skogen hjemme. Men, det er begrenset plass til sånt på den, så man må plukke "kartfliser" fra et spesielt nettsted når man skal sykle et annet sted enn man pleier. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen, så man får med seg hele området man skal sykle i.
Når man har plukket kart, kommer det etterhvert en mail med noen filer. En av disse filene skal brukes, men må få nytt navn, og manuelt lastes over på enheten via utforsker med kabler etc. Backup må gjøres, og om noe ikke er patent så henger Garmin seg, og må nullstilles etc.
Etter div mislykka forsøk og bruk av alle eder jeg har lært, fikk jeg altså det til å virke. Lagde meg en rute lokalt, og syklet tur for å forstå hvordan det virket.

Fikk generert et nytt kart til OV, lasta det over på dingsen, men det kan ikke testes før man er on location. Så da ble det å ta med laptop just in case kartet var feil. Heldigvis kunne jeg nok geografi til at det matchet.

Så ble det jogging tundt i Fagernes kvelden før med utstråkt hånd og gadget. Ble ikke klok på om alt var i vater, men når dagen kom fikk jeg det igang i løpet av (den lange) defileringen.

Teamkompisen hadde en eldre Garmin, og den kranglet brutalt, så jeg skulle være hyggelig å hjelpe til. Plugget den inn i min laptop for å legge over GPX, og - smækk - så var flere år av hans treningshistorikk lastet opp til min Gamin-profil, og auto-overført til Strava og TP ICON_SMILE

Fingertrøbbel...og jeg er ikke helt ukjent i dataverdenen.

Vi fikk det til etterhvert, men alt det knoteriet kunne jeg godt ha tenkt meg å slippe ICON_SMILE

Re: Grenserittet ultra [Re: knutspeed] #2374944 12/01/2017 08:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Har navigert med mobil og Trailguide/OSM også, funker greit dersom man har dekning og trenger å orientere seg, men ikke spes egnet på styret under ritt ICON_SMILE

Både Etrex, Orengon og Edge Touring har løsninger for feste på styret. Ingen av disse koster 4.000.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374949 12/01/2017 09:05
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde planlagt å være med. Nå blir det nok til at jeg dropper det.

Dersom ikke løypa og logistikken skulle se veldig fristende ut og det skulle dukke opp en slik dings til en bursdag eller noe sånt..

Men de legger kanskje ikke ut løypa lang tid på forhånd heller da?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374978 12/01/2017 10:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Da blir det evt. kun Grenserittet på meg. Begrunnelsen er rett og slett at per i dag er det helt umulig for meg å beregne hva dette vil koste meg (Overnatting/logistikk.).

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374983 12/01/2017 11:02
olechr Offline
More than words
More than words
Det var synd at det ikke er merket. Hadde tenkt å være med, men litt mer usikker nå. Ikke har jeg kart GPS heller.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2374985 12/01/2017 11:03
olechr Offline
More than words
More than words
Usikker på hvor lurt det er å ha sånn ordning. Vet om 2 til som har tenkt, men ingen av de heller har kartGPS. Trur det gjelder ganske mange og at det er ikke så spesielt ritt at man kjøper dette når man ikke bruker det ellers.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet ultra [Re: olechr] #2375192 12/01/2017 20:26
M
MrAdHd Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det var synd at det ikke er merket. Hadde tenkt å være med, men litt mer usikker nå. Ikke har jeg kart GPS heller.

Må nok si meg veldig enig med Ole Christian her. Hadde sett frem til et par dager på merkede stier og høy puls....

Redigert av MrAdHd; 12/01/2017 21:18.

Blogg: http://roarsollie.net
Instagram: @roarsollie
Gutua29@http://rojanrundfahrt.no
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2375304 13/01/2017 08:33
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Vi er to som kommer til å droppe hele Grenserittet pga dette opplegget. Merkelig avgjørelse om en ønsker å legge til rette for flest mulig, eller kanskje de ikke ønsker flest mulig til Ultra...

Re: Grenserittet ultra [Re: bcbc] #2375307 13/01/2017 08:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Noen har syklet et ritt i Sverige og blitt litt farget av det. Problemet til Grenserittet er bare at rittet i Sverige var ett lite ekslusivt ritt for noen få utvalgte som kjører elite.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2375313 13/01/2017 08:43
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det er vel kun spesielt interesserte som kjøper seg utstyr til å sykle etter GPS? Dersom dette blir greia fremover, blir det ikke mange terrengritt på meg. Da er det bedre å sykle på egenhånd etter kart i sitt eget tempo:))

Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå