Vurderte å kjøre Barlindåsen idag, men droppet det og kjørte opp over Tømte istedet. Kanskje like greit, for islagte svaberg med 1-2cm med nysnø som sklir fritt på den knallharde isen (-15C) er ikke stas selv med 7mm høye monsterpigger (som begynner å bli rimelig slitte etter alt for mange mil på stein og grus). Fine forhold på blåmerka og rødmerka løyper, men løyper som ble kjørt med preppemaskin da det var snø og skogsbilveiene er tricky med nysnø over ujevn is. Så spor etter noen som hadde trillet syklene helt fra Movann, opp over Tømte og nesten ned til Gørja pga forholdene.
Vi syklet E6 og Bunghole i går uten pigg. E6 var nesten isfritt eller lett å kjøre rundt ispartiene frem til blåmerkingen tar av fra rødmerkingen. Deretter mye speilglatt is og ble en del gåing.
Ned Bunghole var det overraskende greit, tror jeg måtte av sykkelen 2–3 ganger.
Vi syklet E6 og Bunghole i går uten pigg. E6 var nesten isfritt eller lett å kjøre rundt ispartiene frem til blåmerkingen tar av fra rødmerkingen. Deretter mye speilglatt is og ble en del gåing.
Ned Bunghole var det overraskende greit, tror jeg måtte av sykkelen 2–3 ganger.
Smooth!
Snør jevnt (men lett) her oppe i skauen (dvs. et par hundre meter fra Maridalsvannet) . Viktig at denne snøen får festet seg på isen, og med mildvær i morgen og kaldt igjen fra søndag, så skal nok det skje snart. Venter på en 30-40cm dump som i tidlig november, men det ser ikke ut til å skje på en stund, men et jevnt snødekke på noen cm er ikke å forakte det heller, sålenge den sitter på isen og ikke sklir fritt som igår.
Hadde en kjapp tur innom Årvollåsen i ettermiddag. Det gikk veldig fint uten pigg. Snøen satt godt til underlaget, så hvis man er på kjente stier og vet hvor man kan regne med is er nok piggfritt best.
Det var 95 prosent supert uten pigg på Skullrudåsen i går, med godt feste i tre centimter kram snø. De prosentene med is man ikke så, gjorde allikevel at syklingen ble litt hemmet. Pigg vil helt klart være best, men om det ikke har smeltet og frosset så skal priggritt fortsatt duge.
Noen som har vært ute i Øst/Nordmarka idag? Er piggfritt uaktuelt?
I Østmarka er det mye is. Særlig i åpne områder. Syklet litt i Trulsen og på bukkeberget i dag. Siste rest av nedbør i går kom som sludd før det frøys på. Klart det finnes strekninger som er ok uten pigg, men i det store og hele er det piggdekk som gjelder i Østmarka nå. Både foran og bak. Da er det til gjengjeld knallfint!
Full vinter fra ca 300m høyde litt innover i marka nå.
Var satt spor fra Movann til Holmetjern, men fikk first tracks derfra og over åsen til Trehjørningen og videre til Gørja. Derfra til Tømte var det kjørt en scooter men ikke satt spor, så kongeforhold.
Var dessverre noen som hadde satt dype spor med ISP 2.2 dekk i den relativt nykjørte skøyteløypa fra Tømte til Movann. Dype, slingrete spor og hadde gått skikkelig gjennom mange steder.
Lenger nede mot byen er det tildels bart, så akkurat nå er det mulig å kjøre både tilnærmet barmark og pudder på samme turen så det er overlegent. NB: hvis noen kjører Barlindåsen e.l i helgen, pass på i bakken tilbake ned mot Monsetangen, et område med klink is som kommer rimelig uventet.
Etter noen dager med utfart på østsiden av Maridalsvannet testet jeg vestsiden igår. Også her ligger snøgrensen på sånn ca 220m og litt innnover. Mao alt fra barmark (men med mer is enn i Lillo) via tynt snødekke til dyp snø lenger oppe/inne. Jeg har pigger foran på 5.6'' dekkene som jeg har kjørt de siste dagene etter snøfallet, men det er begrenset hva 260 fislete standardpigger av ISP type greier å få til i et 5.6'' dekk, så som på 29eren med ISP/Nokian må jeg behandle sykkelen som at jeg kjører uten pigg etter å ha blitt bortskjemt med selvpigget monstergrep på fatbike isdekkene. På Lillo siden er det null problem, men det var småsketchy på vestsiden.
Nix, dette er ned mot Langevann/Trehjørningen. Jeg syklet blåstien fra Kamphaug forrige uke, den var fin da og sikkert enda bedre nå som det har kommet mer snø der og jevnet ut røtter, etc.