Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 13 1 2 3 4 5 6 7 12 13

Tips til ny forsterker

Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374738 11/01/2017 10:12
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: GeirK
Sitat: Torshov-Simen

Er dette, slik det stod i innlegget, en ubegrunnet påstand?

Ja.

Så hvorfor er det greit for deg å komme med ubegrunnede påstander mens du avkrever dokumentasjon fra alle andre?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374742 11/01/2017 10:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så hvorfor er det greit for deg å komme med ubegrunnede påstander mens du avkrever dokumentasjon fra alle andre?

Hvis noen kommer med en ubegrunnet påstand som jeg ikke forstår, eller høres usannsynlig ut, spør jeg om vedkommende kan redegjøre.

Du står fritt til å gjøre det samme.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: blåste] #2374748 11/01/2017 11:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er da ikke sååååå vanskelig å forstå hva GeirK mente her og at han ikke satt likhetstegn mellom Hi-fi-entusiaster og muslimhatere:

Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere) er en holdning som skaper så mye trøbbel for oss mennesker på så mange nivåer, at jeg ser det som et samfunnsansvar å si fra hvilket stort tull det er når jeg har sjansen.

Selv når det, som i dette tilfelle ikke medfører andre problemer enn at folk bruker penger på teknologi, som til tross for at den ikke virker som forklart, faktsisk gir dem livskvalitet.

Han sier at gruppene har til felles at de "fornekter kunnskap som rekker ved eget verdensbilde". Og at det å fornekte kunnskap skaper trøbbel. Og så presiserer han i et eget avsnitt at dette i tilfellet Hi-fi-entusiaster ikke medfører annet enn pengebruk på teknologi.

Å "fornekte kunnskap som rokker ved eget verdensbilde" gjør alle til en viss grad, så at han nevner noen grupper som gjør dette i enda større grad enn gjennomsnittet, kan da ikke være særlig kontroversielt.

Re: Tips til ny forsterker [Re: blåste] #2374754 11/01/2017 11:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nettopp, det er som regel ikke vanskelig å lese hva Geir skriver.

Re: Tips til ny forsterker [Re: anonym22] #2374777 11/01/2017 13:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous22
Det er da ikke sååååå vanskelig å forstå hva GeirK mente her og at han ikke satt likhetstegn mellom Hi-fi-entusiaster og muslimhatere:

Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere)

Hvilken meningsbæring er det egentlig i utsagnet inne i parentesen? Påvirkes tydeligheten i budskapet i noen retning avhengig av om det står der eller strykes?
Det er et helt unødvendig appendiks som kun fungerer som en usaklig latterliggjøring av meningsmotstandere, noe Geir er veldig rask til å slå ned på hos andre.

Det er en helt menneskelig egenskap å være fordomsfull og å raljere med andres meninger, det er noe alle gjør fra tid til annen enten de innrømmer det overfor seg selv eller ikke, men det er feigt og uærlig ikke å stå for det.

Redigert av Torshov-Simen; 11/01/2017 13:19.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374795 11/01/2017 14:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Hvilken meningsbæring er det egentlig i utsagnet inne i parentesen? Påvirkes tydeligheten i budskapet i noen retning avhengig av om det står der eller strykes?
Det er et helt unødvendig appendiks som kun fungerer som en usaklig latterliggjøring av meningsmotstandere, noe Geir er veldig rask til å slå ned på hos andre.

Det kommer sjelden helt heldig ut når man lister opp grupper og skjærer de over en kam, men allikevel synes det nærmest som en faktaopplysning at alternativbehandlere, vaksinemotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere "fornekter kunnskap som rokker ved eget verdensbilde".

Edit: Innhold i parentes strøket

Redigert av anonym22; 11/01/2017 14:14.
Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374797 11/01/2017 14:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Grunnen til at jeg lister dem i parantesen er at de utgjør den gruppen faktafornektere som virkelig utgjør et problem og således redegjør for hvor motivasjonen ligger for å bekjempe faktafornektelse også i sin uskyldige form.

Torshov-Simen gjør det letter for seg selv om han bruker mindre energi på å spekulere i folks antatt klanderverdige motiver for å skrive det de skriver.

Oh, the drama.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374799 11/01/2017 14:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Grunnen til at jeg lister dem i parantesen er at de utgjør den gruppen faktafornektere som virkelig utgjør et problem og således redegjør for hvor motivasjonen ligger for å bekjempe faktafornektelse også i sin uskyldige form.
Det skjønte jeg og skulle til å skrive det nå, da det faktisk gikk opp for meg at kanskje ikke Torshov-Simen hadde lest det sånn.

Re: Tips til ny forsterker [Re: blåste] #2374806 11/01/2017 14:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er ofte greit å si "Beklager om jeg ikke var tydelig. La meg presisere hva jeg mener..." fremfor "Det har jeg aldri sagt, du har misforstått meg" osv. yes

Lykke til videre i diskusjonen!

Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374807 11/01/2017 14:57
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Torshov-Simen gjør det letter for seg selv om han bruker mindre energi på å spekulere i folks antatt klanderverdige motiver for å skrive det de skriver.

Virker det som jeg har det så vanskelig da?
Jeg har til og med forsøkt å lette kommunikasjonen ved å slenge inn smileys for å vise at dette ikke er fryktelig alvorlig, men at du og forumet kunne tjent på at du endrer litt på kommunikasjonsformen din ettersom du så ofte blir misforstått.

Oh, the drama.

Og dette er sikkert heller ikke den nedlatende harseleringen med en meningsmotstander som det ser ut som går jeg ut fra?

Redigert av Torshov-Simen; 11/01/2017 14:59.

Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374808 11/01/2017 15:13
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Syklist1

Hypex sine moduler vil passe utmerket.

Jeg tenkte akkurat det samme.

Ukjent, takk takk, må titte.

Er dog litt fristet til å se på aktive høyttalere, så jeg kan "glemme" at det finnes en forsterker et sted.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Tips til ny forsterker [Re: Sepeda] #2374814 11/01/2017 16:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Sepeda
Det er ofte greit å si "Beklager om jeg ikke var tydelig. La meg presisere hva jeg mener..." fremfor "Det har jeg aldri sagt, du har misforstått meg" osv. yes

Jeg synes det er greit at de som dikter opp gale historier inni hodene sine om hva andre folk har sagt, tar ansvar for disse historiene selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374817 11/01/2017 17:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Virker det som jeg har det så vanskelig da?
Jeg har til og med forsøkt å lette kommunikasjonen ved å slenge inn smileys for å vise at dette ikke er fryktelig alvorlig, men at du og forumet kunne tjent på at du endrer litt på kommunikasjonsformen din ettersom du så ofte blir misforstått.

Jeg sier ikke at du har det vanskelig. Jeg sier at du får det lettere om du slutter å gjette på hva jeg mener med det jeg skriver - spesielt når du gjetter feil.

Du tilhører et lite mindretall som av og til misforstår det jeg sier. Vi har hatt flere slike episoder tidligere, og da er det også flere andre som har sagt at det jeg sier er helt tydelig. Jeg tror nok heller at det er du som må jobbe med leseforståelsen - og slutte å lete etter skjulte budskp i det jeg skriver.

Og dette er sikkert heller ikke den nedlatende harseleringen med en meningsmotstander som det ser ut som går jeg ut fra?

Det var i allefall en unødvendig kommentar fra min side. Beklager.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374818 11/01/2017 17:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg synes det er greit at de som dikter opp gale historier inni hodene sine om hva andre folk har sagt, tar ansvar for disse historiene selv.

Det er også en måte å se det på, som vil skape laaange tråder til glede for dere som liker å kjekle, til en viss irritasjon for dem som er interessert i tema som tråden forutsetningsvis skal belyse.

Kommunikasjon er en kunst man kan dyrke. Likeså kjekling.

Re: Tips til ny forsterker [Re: Sepeda] #2374820 11/01/2017 17:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Sepeda

Det er også en måte å se det på, som vil skape laaange tråder til glede for dere som liker å kjekle, til en viss irritasjon for dem som er interessert i tema som tråden forutsetningsvis skal belyse.

Kommunikasjon er en kunst man kan dyrke. Likeså kjekling.

Lesing og ikke minst saklig diskusjon er også en kunst man kan dyrke. Hvis man leser det jeg skiver og ikke gjettet på det jeg mener, går dette helt fint. Denne oppfordringen har de som misforstod meg fått tidligere, men den følges ikke. Der opphører mitt ansvar. Alle burde merke seg pkt 1 og 4 her, så går dette greit.

https://rauseresamfunn.wordpress.com/2009/09/15/arne-n%C3%A6ss-normer-for-saklig-diskusjon/

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374826 11/01/2017 17:43
progres Offline
Besatt
Besatt
Hvis man leser det jeg skiver og ikke gjettet på det jeg mener, går dette helt fint. Denne oppfordringen har de som misforstod meg fått tidligere, men den følges ikke.

Har det noen ganger slått deg at antall gjetninger/misforståelser kunne være korrelert til din egen kommunikasjonsform? ( Bare en strøtanke herfra, siden du til stadighet synes å havne i denne type "oppklaringsrunder" - helt uten egen skyld etter din egen vurdering )

Re: Tips til ny forsterker [Re: progres] #2374829 11/01/2017 18:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det tror jeg har langt mer å gjøre med synspunktene min enn hvordan jeg formulerer meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: blåste] #2374831 11/01/2017 18:35
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis jeg husker riktig inneholder Nad M2, Hypex Ncore. Har hørt denne i mer enn 10 forskjellige oppsett og liker ikke lyden av denne, unntatt i bassen. Der er spiller den bra i 4 og 8 ohm, men er ikke glad i lav impedans.
Strømforsyningen sender også støy til resten av komponentene. Selv bruker jeg egen kurs, oppgradert jording og en kraftig regenerator fra PS Audio.

Men folk er forskjellige og forsterkeren må tilpasses til hvilke preferanser man prioriterer. Det er stor forskjell på forsterkere. Mine preferanser går mot rør og klasse A transistor. Den eneste riktig måte å teste hifi komponenter på er langtidstesting. Gir musikken deg godfot over lang tid, kan man utelukke placebo, nocebo og dagsform.

Re: Tips til ny forsterker [Re: John_Harald] #2374832 11/01/2017 18:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: John_Harald

Strømforsyningen sender også støy til resten av komponentene.

Hvordan påvirker denne støyen lydopplevelsen?

Det er stor forskjell på forsterkere.

Også forsterkere med relativt lav THD og flat frekvensgang?
Den eneste riktig måte å teste hifi komponenter på er langtidstesting. Gir musikken deg godfot over lang tid, kan man utelukke placebo, nocebo og dagsform.

Hva med forventningsbias?

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: John_Harald] #2374833 11/01/2017 18:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Den eneste riktig måte å teste hifi komponenter på er langtidstesting. Gir musikken deg godfot over lang tid, kan man utelukke placebo, nocebo og dagsform.

Ironi eller bare provokasjon?

Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374834 11/01/2017 18:49
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Du tilhører et lite mindretall som av og til misforstår det jeg sier. Vi har hatt flere slike episoder tidligere, og da er det også flere andre som har sagt at det jeg sier er helt tydelig. Jeg tror nok heller at det er du som må jobbe med leseforståelsen - og slutte å lete etter skjulte budskap i det jeg skriver.

Jeg trenger ikke lete etter skjulte budskap i det du skriver, bare i sitatet over er det et tydelig eksempel på den nedlatende holdningen du har til alle som er uenig med deg - å insinuere at man må ha dårlig leseforståelse for å kunne misforstå dine utsagn er frekt, arrogant og ikke så rent lite narsisistisk.
Ja, det har vært slike episoder tidligere og da har det stort sett vært den samme håndfullen av forumdeltagere (som tilsynelatende kjenner deg godt, og vanligvis støtter din synspunkter) som oppgir å ha forstått deg godt.

Om jeg bare ble forstått av dem som kjente meg godt og delte mine synspunkter, mens jeg titt og ofte ble misforstått av andre, ville jeg definitivt ha revurdert min kommunikasjonsform.

Redigert av Torshov-Simen; 11/01/2017 18:51.

Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374835 11/01/2017 19:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Han er så forskjellen på dem som uproblematisk forstår hva jeg skriver og dem som misforstår?

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374836 11/01/2017 19:04
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Han er så forskjellen på dem som uproblematisk forstår hva jeg skriver og dem som misforstår?

Jamfør den delen av forrige innlegg som du ignorerte; Ser du at det du å hevde at man må ha nedsatt leseforståelse for å misforstå deg kan oppfattes som nedlatende?

Redigert av Torshov-Simen; 11/01/2017 19:08.

Re: Tips til ny forsterker [Re: GeirK] #2374839 11/01/2017 19:23
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Strømforsyningen sender også støy til resten av komponentene.

Hvordan påvirker denne støyen lydopplevelsen?

Det er stor forskjell på forsterkere.

Også forsterkere med relativt lav THD og flat frekvensgang?

Hva med forventningsbias?

Switch mode strømforsyninger bidrar med en del støy på strømnettet som kan påvirke øvrige komponenter med lineære strømforsyninger. Selvfølgelig hørbart i mange tilfeller og kan behandles.

Ved langtidstesting unngår man også forventningsbias. Etter f.eks 3 måneder betyr ikke slike ting så mye.

Re: Tips til ny forsterker [Re: anonym22] #2374842 11/01/2017 19:29
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Her er jeg 100% ærlig. Blindtesting med 5 sekunders intervaller er totalt uegnet for å definere musikkglede over tid.

Re: Tips til ny forsterker [Re: John_Harald] #2374843 11/01/2017 19:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Her er jeg 100% ærlig. Blindtesting med 5 sekunders intervaller er totalt uegnet for å definere musikkglede over tid.

Du kan jo blindteste over lengre tid også.

Re: Tips til ny forsterker [Re: John_Harald] #2374846 11/01/2017 19:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Switch mode strømforsyninger bidrar med en del støy på strømnettet som kan påvirke øvrige komponenter med lineære strømforsyninger. Selvfølgelig hørbart i mange tilfeller og kan behandles.

Hvordan høres støyen ut for den som lytter?

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: Torshov-Simen] #2374847 11/01/2017 19:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ser du at det du å hevde at man må ha nedsatt leseforståelse for å misforstå deg kan oppfattes som nedlatende?

Nei - jeg sier ikke at den er nedsatt. Jeg impliserer at den er utilstrekkelig ved å oppfordre deg til å jobbe med den. Hva er ellers grunnen til at du ikke får med deg det mange andre har null problemer med å forstå?

Men det er mer enn leseforståelsen som må adresseres her - jfr din påstand at jeg opererer med egne forumregler fordi jeg spør etter underliggende detaljer når jeg ser påstander jeg stusser på. Det går vel mer på virkelighetsoppfatning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips til ny forsterker [Re: anonym22] #2374848 11/01/2017 19:45
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Du kan jo blindteste over lengre tid også.

Ja. Det har blitt gjort før av andre, men det er litt styr å få til når man bor alene. Selv forstrekker jeg å AB teste to komponenter over mange måneder og kose meg med musikken i stede for analysere musikken i hjel.

Oppsettet mitt kan dere lese mer om her:
Konserthuset i Akershus

Re: Tips til ny forsterker [Re: John_Harald] #2374851 11/01/2017 19:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Gjort før av andre? Har du artikkel e.l. hvor noen faktisk har plassert riktig forsterker AB i blindtest?

Side 5 av 13 1 2 3 4 5 6 7 12 13

Moderator  support