Takk for mange gode innspill.
Jeg har kjøpte inn en løsning i går som jeg testa ut på en kombinert fatbike/randotur i Bymarka i dag.
G-Max hadde tilbud på Norrøna Vindvotter. Jeg er ikke så fan av Norheim men de hadde godt antiskli-mønster på innsiden, solide håndleddsstropper og en god varm innervott i 50% ull. I tillegg kjøpte jeg et par Hestra innervanter i ull. Tanken var å bruke bare skallet på vindvottene med de tynne ullvantene og ha med innervottene i nødsfall.
Det var 1 minus og vindstille da jeg begynte å sykle. Innervantene gikk i lomma etter en kilometer. Jeg ble likevel svett på hendene fort, og syklet en stund med bare hender og vottene hengende fra armene. Så tok jeg dem på igjen når hendene var avkjølt og beholdt dem på til jeg var på toppen av Litjheia med ski. De ble både litt våte innenfra og litt utenfra, men det var ikke ubehagelig fordi det er så mye rom å bevege seg på inni der. Jeg kan tilogmed bremse med én finger og holde resten på styret. Jeg var i det hele tatt overrasket over hvor mye deksteritet de tillot både når jeg skulle på med hjelm, justere støvler og håndtere feller. Det blåste litt på toppen, men ikke nok til at jeg ble kald på henda. Jeg tok på innervantene da jeg kjørte ned med dem og stappet dem i lomma da jeg kom på sykkelen igjen. Dette tror jeg funker. Her har man fem justeringsmuligheter fra null til tre lag, og de tre nederste på skalaen går det fort å skifte mellom underveis