Bo på Bærums verk - yey or nay? MK2
|
Bo på Bærums verk - yey or nay? MK2
02/01/2017 16:51
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Starter heller en ny tråd her enn å fortsette under "Sti", for emnet hører vel bedre til i denne kategorien. Jeg fortsatte på Anders A-R sin tråd: Bo på Bærums verk - yey or nay? Spørsmålet mitt er om Bærums Verk/ Lommedalen har nok å tilby som bosted for en som er vant med Oslos mange tilbud både i form av hverdagslige tilbud som barnehager og butikker, men også kultur, og ikke minst gode sykkelmuligheter. Både sti og landevei er interessant. Fortsetter der jeg slapp: For min del ville jeg fokusert mer på "det daglige" enn nærhet til sykkelstier. Tiden vi bruker til/fra jobb, barnehage, SFO, skole og fritidsaktiviteter overgår det meste i vår hverdag.
Se på summen av tid -og muligheten til å fylle den med noe fornuftig (f.eks sykle til/fra jobb). Selvsagt er hverdagen det viktigste, men der tror jeg Verket/ Lommedalen skal dekke de fleste behov som barnehage og jobb for min del. For dama sin del er det nok Sandvika eller Slependen som blir nærmeste jobbmulighet, og det er derfor jeg spør om rushsituasjonen der. Likevel er muligheten for lett tilgjengelige fritidsaktiviteter viktig, svært viktig. Jeg merker at jeg ikke gidder å stresse med å pakke i bilen, kjøre og styre for å sykle. Det blir i alle fall mindre enn om det bare er å slenge seg på sykkelen og transportere seg til nærmeste sti. Jobbsykling gir meg kun en brøkdel av den gleder jeg får av å sykle sti eller skikkelig landevei. Hører gjerne fra andre som har erfaringer med Lommedalen.
I was just riding along...
|
|
|
Re: Bo på Bærums verk - yey or nay? MK2
[Re: JB.]
02/01/2017 21:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag dro jeg inn til byen for tannlegetime og reflekterte faktisk over hvor lite av Oslo sentrum jeg savner. Bytter antagelig til en lokal snart... Trives veldig bra, hyggelig nabolag med bra med unger på samme alder som våre, bra barnehage og alle de tingene som betyr noe i det daglige er tilgjengelig få meter unna. Vi sparte MYE penger på å komme oss unna boligbobla i Oslo og særlig på østkanten. Sykling; lmo, vibrog og jeg har lokal konkurranse om å kartlegge stier og features. Det er mye bra, men som nevnt tidligere har det lett for å bli tråkking opp og bombing ned. Men det er noen perler altså....inkludert det jeg mener kanskje er den flotteste nedkjøringen jeg har kjørt så langt i Stor-Oslo-området. Sykling ut av dalen og retning Sandvika er slettes ikke verst, mye separat g/s-vei. Det går på 15 min uten anstrengelse til, litt mer hjem. Bærum er jo Bærum, med alle sine stereotype BMW og Audioter, men vi skal bygge kommunen på nytt fra innsiden!
Redigert av Anders A-R; 02/01/2017 21:08.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
03/01/2017 13:41
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Men det er noen perler altså....inkludert det jeg mener kanskje er den flotteste nedkjøringen jeg har kjørt så langt i Stor-Oslo-området.
Hvor ? Hvis mulig legg til link i MTBmap.no
|
|
|
03/01/2017 14:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mtbmap har alt du trenger allerede :-)
Det blir guiding til våren/sommeren...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/01/2017 14:14
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Derfor jeg vil at du linker til den allerede nå. Bor såpass langt unna at det det ikke blir mere enn par turer til dette området i året.
|
|
|
03/01/2017 20:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser at det kanskje ikke umiddelbart er kritisk for trådstarter.
Men jeg registrerer at det er mange i Lommedalen som er negative til endringer for Ruters ekspressruter og det generelle kollektivtilbudet til / fra Oslo. Bor ikke der selv, men er derfra. Må vel snart få syklet sti der ute også.
|
|
|
03/01/2017 21:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, greit å være klar over. Om man sykler eller kjører bil, eller skal i retning Sandvika er det ikke SÅ ille, men inn til Oslo sentrum skal det ha blitt tøffere. Vel å merke så har jeg ikke testa endringene selv enda. Uansett, siste ord er nok ikke sagt i den saken - på ett døgn dro oppropet mot endringene inn nesten 700 signaturer, og folk hudfletter Ruter og Akershus fylkeskommune.
Det er ikke så kritisk for BV-området, men lenger inn i dalen skjønner jeg godt at de blir provosert. Ekspressbussene er for meg det eneste konkurransedyktige alternativet til bil inn til hovedstaden, så jeg forstår godt at det blir sinne. Sykkel er et godt alternativ om sommeren, men jeg syns ikke det er så stas på vinteren.
|
|
|
03/01/2017 21:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel ikke så lett å gjøre noe med det. Kolsåsbanen tapper kundegrunnlaget for ekspressrutene og det får følger for hele busstilbudet.
|
|
|
[Re: larsdx]
03/01/2017 23:07
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Er vel ikke så lett å gjøre noe med det. Kolsåsbanen tapper kundegrunnlaget for ekspressrutene og det får følger for hele busstilbudet. Ligger nok noe mere bak enn bare det. Ekspressbussene var jo stappfulle.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
04/01/2017 07:09
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel ikke så lett å gjøre noe med det. Kolsåsbanen tapper kundegrunnlaget for ekspressrutene og det får følger for hele busstilbudet. Ligger nok noe mere bak enn bare det. Ekspressbussene var jo stappfulle. Hvilke andre forklaringer skulle det være?
|
|
|
04/01/2017 07:58
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Sykkel er et godt alternativ om sommeren, men jeg syns ikke det er så stas på vinteren. Er det fordi det er kronglete å sykle om vinteren ut derfra? Eller er det at du generelt ikke er noen fan av vintersykling (pendling)? Har Bærums verk som et alternativ bosted vi også. Jeg jobber på Fornebu, som jo ikke er altfor langt sykkelmessig. Har tenkt på Lommedalen også, men føler det er litt mer usentralt/ off the grid?
|
|
|
04/01/2017 08:01
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Er vel ikke så lett å gjøre noe med det. Kolsåsbanen tapper kundegrunnlaget for ekspressrutene og det får følger for hele busstilbudet. Ligger nok noe mere bak enn bare det. Ekspressbussene var jo stappfulle. Hvilke andre forklaringer skulle det være? Selv om ekspressbussene har bra belegg, betyr det ikke at det er mest lønnsomt for Ruter å kjøre ekspressbusser samtidig som det går andre kollektivruter parallelt med bussene. Ruter har valgt å kutte kraftig ned på busser som kjører parallelt med tog/t-bane, og heller flytte denne kapasiteten til hyppigere avganger på ruter som går til kollektivknutepunkter (Kolsås, Sandvika, Skøyen). For Ruter framstår dette som logisk. For beboere som rammes framstår det som reint idioti, da ekstra reisetid og (ikke minst) bytte av transportmiddel gjør at folk heller vurderer bilen.
|
|
|
04/01/2017 08:10
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du ser på bolig i Bærums Verk og vurderer barnehager: Ikke glem av å se på skolebeliggenhet.
Det ble misnøye og fakkeltog i fjor da kommunen valgte å legge ned den ene skolen der oppe. Ungene ble flyttet til en annen skole, noe som førte til mer krevende logistikk for mange som da måtte levere barna med bil (kjører først noen kilometer feil vei, for deretter å havne lengst bak i køa inn mot rundkjøringen - avhengig av hvor de bor.
|
|
|
04/01/2017 09:24
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skolegrenser blir flyttet frem og tilbake i Bærum stadig vekk, så lenge du ikke bor kloss ved skolen er du egentlig ikke "trygg". Samme i Oslo, men mer ekstrem-sport i Bærum. Da jeg fulgte med i politikken var det bråk rundt dette vært år.
|
|
|
04/01/2017 09:55
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Skolegrenser blir flyttet frem og tilbake i Bærum stadig vekk, så lenge du ikke bor kloss ved skolen er du egentlig ikke "trygg". Samme i Oslo, men mer ekstrem-sport i Bærum. Da jeg fulgte med i politikken var det bråk rundt dette vært år. Absolutt, bor selv på grensen mellom tre skoler i Bærum. Men grensejustering er en annen ting enn at nærskolen faktisk er nedlagt.
|
|
|
[Re: eirikbk]
04/01/2017 12:34
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Sykkel er et godt alternativ om sommeren, men jeg syns ikke det er så stas på vinteren. Er det fordi det er kronglete å sykle om vinteren ut derfra? Eller er det at du generelt ikke er noen fan av vintersykling (pendling)? Har Bærums verk som et alternativ bosted vi også. Jeg jobber på Fornebu, som jo ikke er altfor langt sykkelmessig. Har tenkt på Lommedalen også, men føler det er litt mer usentralt/ off the grid? Ikke spesielt "kronglete" å sykle derfra på vinteren (slik jeg opplever det i hvertfall). Nå er det jo fremdeles bare veier, men når snøen kommer har de "historisk sett" vært ganske flinke til å brøyte GS-vei over Steinshøgda. Pendler daglig hele året fra BV og starten opp over Steinshøgda får igang blodpumpa  . Men fra Steinhøgda er det jo bare nedover nesten uansett hvor du skal... Har også registrert misnøyen med Ruters endringer i busstilbudet her ute, og tror (som nevnt i et annet svar her) at det er de som bor et stykke inn i dalen som er hardest berørt (i hvertfall mtp ekspressbussene)...
|
|
|
[Re: simson]
04/01/2017 19:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om ekspressbussene har bra belegg, betyr det ikke at det er mest lønnsomt for Ruter å kjøre ekspressbusser samtidig som det går andre kollektivruter parallelt med bussene.
Riktig dette, ekspressbussene går på biogass og koster blod å drifte. Massevis av problemer. Er det fordi det er kronglete å sykle om vinteren ut derfra? Eller er det at du generelt ikke er noen fan av vintersykling (pendling)?
Ikke spesielt "kronglete" å sykle derfra på vinteren (slik jeg opplever det i hvertfall). Nå er det jo fremdeles bare veier, men når snøen kommer har de "historisk sett" vært ganske flinke til å brøyte GS-vei over Steinshøgda. Pendler daglig hele året fra BV og starten opp over Steinshøgda får igang blodpumpa  . Men fra Steinhøgda er det jo bare nedover nesten uansett hvor du skal... Det er nok mest vintersykling i seg selv ja, veiene over Steinshøgda er stort sett bra brøyta og strødd, men det er seigt med såpass mange høydemeter til jobb i tillegg til kulda, og via Sandvika blir for mye omvei syns jeg. Dog kunne jeg gjerne ønska meg at det var bedre rute fra "dumpa" nede på verket og opp over høgda. Men skal ikke håpe på for mye i bilbyen  Skolegrenser blir flyttet frem og tilbake i Bærum stadig vekk, så lenge du ikke bor kloss ved skolen er du egentlig ikke "trygg". Samme i Oslo, men mer ekstrem-sport i Bærum. Da jeg fulgte med i politikken var det bråk rundt dette vært år. Med litt god kastearm kan jeg kaste stein ned på nærmeste ungdomsskolen, men ut fra siste grensejustering kan det se ut som det blir litt reising motsatt vei allikevel. Satser på at den er justert tilbake til det fornuftige alternativet når ungene er store nok 
Redigert av Anders A-R; 04/01/2017 19:55.
|
|
|
04/01/2017 21:37
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for innspill! Reisevei til/fra Sandvika er som sagt viktig for det er sannsynlig at dama kan få seg jobb i det området. Hvor lang tid tar det å kjøre fra, la oss si Lommedalen skole, på en vanlig dag i rushen?
Jeg er selv fra Bærum, men bor i Oslo nå. Trives veldig godt i byen, og setter stor pris på alt av kulturtilbud og selvsagt marka. Men det koster flesk! Jeg har derfor stilt meg selv spørsmålet om det egentlig er verdt den enorme prisforskjellen til området litt utenfor.
Er det en av dalsidene i Lommedalen som er mer kurant å bo på mtp. solforhold osv? Andre hot tips som er verdt å tenke på hvis BV eller Lommedalen skal vise seg å være aktuelt?
|
|
|
04/01/2017 22:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er lite rushtidstrafikk; litt forbi BV pga rundkjøringene akkurat 0740-0750, og litt trafikk ut på E16. Men det er svært sjelden det er antydning til "full stopp". Hjem er det i praksis ingenting. Litt seigt om man kjører E16 pga byggearbeidene. Til Sandvika er det så kurrant sykkelvei at det antagelig er å foretrekke...
Sol: Åpenbart mer ettermiddagssol på Helset - Lesterud - Øvre Toppenhaug. Jeg bor på Sleiverud og har et par timer med solstreif på dagtid nå på det mørkeste. (Men da er jeg jo uansett ikke hjemme...)
Midtsommers har vi sol fra kl 05-0600, og på takterrassen til nærmere 22:00, men det varierer nok enormt fra sted til sted. Nærhet til skianleggene sier noe om hvor mye (lite) sol de får, blant annet.
|
|
|
05/01/2017 11:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vestsiden av dalen het "skyggesida" fra gammelt av. En grunn til det.
Jeg vokste opp der og det gikk nå greit likevel.
|
|
|
05/01/2017 11:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Er det en av dalsidene i Lommedalen som er mer kurant å bo på mtp. solforhold osv? Andre hot tips som er verdt å tenke på hvis BV eller Lommedalen skal vise seg å være aktuelt?
Vil bare nevne at det er flere fine områder i Asker med samme (eller bedre?) tilgjengelighet til Sandvika som Lommedalen / BV - hvis du vil tenke i litt andre baner. Vi vurderte BV før vi flyttet til Asker for 17 år siden. Litt tilfeldig, men har aldri angret på det valget.
|
|
|
05/01/2017 12:31
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har absolutt Asker på lista også, men er ikke kjent der i det hele tatt. Derfor vet jeg ikke hvilke områder som er ok å se på. Har fra gammelt av hørt litt negativt om Borgen og Heggedal, men det er jo fort 15+ år siden. Hvordan er marka rundt Asker? Noe annet som er verdt å tenke på når det kommer til Asker?
|
|
|
05/01/2017 13:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå er jo Asker en ganske stor kommune, og ikke alle steder er like sentrale i forhold til f.eks Sandvika. Heggedal begynner å bli et stykke ut, likeså Dikemark-området, selv om det er veldig pent der. Jeg vet ikke hva negativt du har hørt. Før jeg flyttet ut, hørte jeg snakk om "gjenger med ungdommer" som lagde bråk, og det var visst ganske ville tilstander. Men dette må ha vært på 60- og 70-tallet tror jeg. Aldri hørt noe mer om dette. Jeg vil påstå at det er minimalt "dårlige" områder i kommunen. 90% av boligene i Asker er eneboliger, og det preger nok miljø og boforhold sånn generelt. For ikke at det skal bli for usentralt kan du kanskje se på områder mellom kommunegrensen mot Bærum og Asker sentrum. Det er mange fine områder rundt ved Billingstad, Landøya, Holmen, Vakås, Hvalstad. Her er det både rekkehus og eneboliger, og det er god forbindelse med nærhet til tog eller buss til Sandvika (og Oslo). Det er bare å se på kartet. Det er også nærhet til Vestmarka, som er super vinterstid (når det er snø ...) og stisykling. Fra de nevnte områder er det kun noen minutter til fot/sykkel til man er i marka. Så da er det bare å ønske velkommen til bygda vår. Cappucinoen har dessuten kommet til Asker sentrum, så du vil ikke savne bylivet. 
|
|
|
05/01/2017 13:39
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Har absolutt Asker på lista også, men er ikke kjent der i det hele tatt. Derfor vet jeg ikke hvilke områder som er ok å se på.
Asker er for stort til å peke ut enkelte områder. Enkelte steder er det dyrt (f.eks nære Asker sentrum, eller i Vollen), mens det mer "landelig" kan bli overraskende billigt. Har fra gammelt av hørt litt negativt om Borgen og Heggedal, men det er jo fort 15+ år siden.
Heggedal hadde et dårlig rykte, men det har skjedd mye de siste 10-20 årene. Basert på det jeg leser i Budstikka sliter Borgen fortsatt en del. Hvordan er marka rundt Asker?
Jeg synes det er fantastisk, og det sier jeg etter å ha bodd i Oslo over 30 år og brukt Nordmarka mye, Vestmarka en del og Østmarka sporadisk. Men vi har ingen gode opparbeidede stier som f.eks Pioneren. Noe annet som er verdt å tenke på når det kommer til Asker?
Nærhet til offentlig transport, skole og barnehage. Bruk Google Maps for å se reisevei og kollektivtransport når du vurderer et område. Å kjøre bil til/fra Oslo hver dag en for de spesielt interesserte...
Thomas
|
|
|
06/01/2017 07:45
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Var på visning ved Eineåsen før jul en gang, på kollen ved Bærums Verk. Så ut som variert bebyggelse innenfor mindre områder: Leiligheter, rekkehus og eneboliger i skjønn forening. Hvordan er BV mtp "vestkantfakter"? Finnes det type "østkant-" og "vestkantområder"? Har gjort klassereisen fra østkanten selv, men ønsker ikke at barna skal havne på Midtstuen v2 heller når de blir store. Har ellers Rotnes i Nittedal som et mulig fremtidig bosted også. Litt lengre vei til jobb da, men er vel løselig. Dessuten ikke gitt at man jobber samme sted inn i evigheten.
|
|
|
06/01/2017 07:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har gjort klassereisen fra østkanten selv, men ønsker ikke at barna skal havne på Midtstuen v2 heller når de blir store. Ny Midstuen? Gikk der selv, og kommer for å si det sånn ikke til å ta over barndomshjemmet når den tid kommer...
|
|
|
06/01/2017 08:06
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg opplever i hvert fall mitt nærområde som en fin miks, og selv om det tross alt er Bærum med alle fordommer som følger med, så er det nok vesentlig mindre vestkantfakter i Bærum vest enn i øst. De "utskuddene" jeg ser jobber jeg med å stramme opp :-)
|
|
|
06/01/2017 08:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bærums Verk har historisk vært et sted for folk i Bærum som ikke har råd til å bo i Bærum. Samme med Rykkinn. Sistnevnte område er i ferd med å få flertall innvandrere.
Dette er ikke utpreget snobbete områder.
|
|
|
06/01/2017 08:21
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg opplever i hvert fall mitt nærområde som en fin miks, og selv om det tross alt er Bærum med alle fordommer som følger med, så er det nok vesentlig mindre vestkantfakter i Bærum vest enn i øst. De "utskuddene" jeg ser jobber jeg med å stramme opp :-) Jepp, bor på Sleipenden, her er det ganske god blanding av vanlige folk, og barneskolen som onga har gått på (Jong) har ganske stort innslag av forskjellige "kulturer" om man kan si det slik. Slepienden er forøvrig en ganske stille og rolig krok, som allikevel er svært sentralt, 2,5 km til Sandvika, og jernbanestasjon med kvarters avganger. Noen minutters klatring med sykkel så er man på Tanumåsen, og Vestmarka ligger der rett ovafor. Ja jeg skal selge rekkehuset innen året håper jeg, ta kontakt for visning 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/01/2017 13:44
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har gjort klassereisen fra østkanten selv, men ønsker ikke at barna skal havne på Midtstuen v2 heller når de blir store. Ny Midstuen? Gikk der selv, og kommer for å si det sånn ikke til å ta over barndomshjemmet når den tid kommer... Boligområdet vi bor i nå sogner til Grindbakken og Midtstuen. Sistnevnte vil jeg unngå for all del. Gjelder å flytte mens det fortsatt er tidlige barnehageår. Hvordan er det med "kulturell" fordeling i området BV? Er oppvokst på østkanten selv og vil ha det i et solid mindretall, selv om det er lite politisk korrekt å si, men sånn er det gitt.
|
|
|
|
|