Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Outsourcing av jobber.......

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen J] #2373394 05/01/2017 08:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J
Sitat: anonymous22
Du overdriver ekstremt hvor mye nepotisme og gutteklubben grei det er i Norge (med mindre du henger deg helt opp i de som er på se og hør-interessenivå av rikhet), men det er riktig at den sosiale mobiliteten ikke er så altfor stor (og mindre enn på sekstitallet). Barn i Bærum gjør jobben på skolen og får seg god utdannelse. Allerede fra første skoleår er skolen ganske så annerledes vest i og vestenfor Oslo enn øst i Oslo.

Og det er jo i stor grad disse som er på det du kaller Se og hør-interessenivået som er problemet. Mangemillionærene/milliardærene. Du har noen veldig få som sitter på veldig mye av rikdommen i landet. Igjen: vi er ikke USA hvor den øverste 1% sitter på mellom 35 og 50% av rikdommen (ut i fra hvordan jeg tolket en wikipediaartikkel), og bra er det, men vi bør også passe på at ikke det skjer.

Uten at wikipedia i seg selv er noen objektiv fagnettside så er det likevell interessant å lese om USA's problemer her: klikketiklikk

Du blander litt for du snakker om kapitaleiere.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: oyvinsr] #2373396 05/01/2017 08:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvinsr
Sitat: EmilZipp

Dere har vel rett begge to, en bedrift er mye mer avhengig av at akkurat toppsjefen er superdyktig enn Glenn-Ronny på lageret selv om sistnevnte også er viktig. I familieelskaper er det jo ikke rart at eierskap og ledelse går i arv, det skulle bare mangle... og det er stor forskjell på arbeidsinnsats, dyktighet, guts osv hos arvingen som tar over. Hadde sønnen til Røkke vært helt idiot ville far aldri latt han ta over et digert verft med tusenvis av ansatte i USA, sannsynligheten for at blogger Maria Høili skulle få tilsvarende mulighet er vel noe mindre (ja og Europris er solgt)...
Veldig mange familieeide bedrifter har ledelse ansatt av andre grunner enn genetikk (heldigvis, kanskje)

Ja, og de arvingene som tar over slike bedrifter har vel ofte gått i sine fedre/mødres fotspor og opparbeidet seg mye taus kunnskap som gir de en solid fordel. De har også mye å tape, siden mye av identiteten deres er forankret i bedriften og hvor godt den gjør det.

Nettopp. De aller fleste "arvinger" må vise resultater de også. Tror man noe annet så har man rett og slett fordommer.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: sveinaa] #2373398 05/01/2017 09:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Sitat: Espen J

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. En toppleder jobber i noen tilfeller 5-10 timer mer i uka enn de som skaper verdiene hans/hennes, men ikke nok til å forsvare de ekstra millionene i lønn. Når det er sagt, og som forsåvidt er nevnt lengre oppe også, så er det jo da en forskjell på gründere som brenner for produktet sitt, og de som arver en bedrift.
Jeg tviler sterkt på at matvarebaronene har en mer slitsom arbeidsuke enn de som betjener kassene i butikkene deres.

Vet du i det hele tatt noe om dette?

Det er ikke mitt inntrykk. Hvor mange toppledere kjenner du EspenJ? Eller gründere/arvinger av bedrifter?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: sveinaa] #2373399 05/01/2017 09:08
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeavyDude
Sitat: Tex

Fagforeningene i Norge er vel tuftet på solidaritet.

Og den solidariteten stopper ved Norges grenser.
Jeg synes ikke det er rart. De kjemper naturlig nok for at deres medlemmer skal få best mulig lønn og vilkår - ikke polakker på korttidskontrakt eller innleide indere.

Jo, akkurat det er fagforeningene svært opptatt av, å motvirke sosial dumping . Ved å kreve at polakker og alle andre som arbeidsinnvandrer, skal ha samme lønn og rettigheter som norske arbeidstakere.

I Norge ja. Det store spørsmålet er om dette egentlig går så veldig mye lenger. I en verden som blir mer internasjonal så må man på et tidspunkt treffe en smerteterskel ift. lokale lønnsforhold. I tillegg så vil man også i Norge til slutt skjønne at vi ikke er flinkere og bedre enn folk fra andre nasjonaliteter til å utføre helt ordinære oppgaver .

Fagforeningene vil nok uansett sakte smuldre opp. Bare det at de ikke klarer å stå samlet om oljesektoren kan være et tegn på dette. Nå har de blitt så grådige at de ikke unne andre fagorganiserte jobb en gang ICON_SMILE

Da jeg jobbet på lager var det streik i transportarbeiderforbundet en vår (2004). En av poengene deres var nettopp det å motvirke likelønn:

"Transportarbeiderforbundet krever et eget lønnstillegg på 1,4 prosent til alle sjåførene som er fagorganisert i de store matvarekjedene ICA, Rema og Norgesgruppen. De er lei det de kaller «gratispassasjerene», som høster alle fordeler uten å være medlem i forbundet. Men arbeidsgiverne har avvist kravet som udemokratisk, skriver Dagsavisen."

Jeg var en av gratispassasjerene. De mest innbitte fagorganiserte tok det skikkelig alvorlig, og jeg fikk mye tyn og stygge blikk. Etterhvert som streikekassa begynte å bli tom, og de skjønte at kravet aldri ville gå gjennom, endret de fagorganiserte holdning fra kampvilje til skadefryd. Da vi kom tilbake til jobb etter noen uker sa noen av dem:

"Haha, du har blitt fattig nå, du som ikke fikk streikepenger?!"

Jeg svarte: "Nei, heldigvis ikke. Jeg fikk meg en annen jobb i mellomtiden, og har faktisk gått i pluss. Og nå ser det ut til at det blir mye overtid fremover, så nå får jeg nesten ikke tid til å bruke opp alle pengene. Føler dere at dere har fått mye igjen for fagforeningskontingenten eller?"

Jeg var 20 år, og visste ikke hvor dypt dette stakk hos enkelte. Et par av dem snakket knapt til meg de neste par årene.

Poenget: Fagforeningene er tuftet på solidaritet, men det ligger en klar "oss mot dem"-holdning i bunn. Det er ikke noen Mor Theresa- eller hippie-bevegelse akkurat.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373401 05/01/2017 09:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa

Poenget: Fagforeningene er tuftet på solidaritet, men det ligger en klar "oss mot dem"-holdning i bunn. Det er ikke noen Mor Theresa- eller hippie-bevegelse akkurat.

Og det hadde sin hensikt en gang i tiden; den gang man ikke hadde et skikkelig lovverk som regulerte dette. Per i dag agerer de som "medlemsklubber"/"fordelsklubber" som har fremforhandlet gode rabatter på ting alle trenger med bakgrunn i en enorm medlemsmasse. For såvidt greit nok det, men personlig mener jeg det er ugreit så lenge de har streike rett.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373405 05/01/2017 09:23
K
KVE Offline
Fersking
Fersking
K
Så denne på NRK når den var tilgjengelig "The Forecaster" - Økonomens dystre spådom - Martin Armstrong

Redigert av KVE; 05/01/2017 09:24.

Be your own Hero
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373407 05/01/2017 09:26
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det hjalp sikkert heller ikke at jeg, høyt og tydelig, uttalte følgende til en av de superorganiserte:

Streikevakt-Narvestad: "Hvorfor i helvete skal du tjene like mye som oss, når det er vi som betaler for forhandlingene gjennom kontingenten?"

Jeg: "Hvorfor i helvete skal du tjene like mye som meg, når jeg beviselig jobber nesten dobbelt så hardt som deg? Skal vi gå inn til sjefen og se på tallene for de siste månedene?"

Jeg setter det på kontoen for ungdommelig oppviglerskhet. Ville ikke sagt det samme i dag. Jeg vet nå at arbeidsinnsats ikke er en del av vurderingskriteriene innenfor fagarbeider-bevegelsen, med mindre det blir akkordlønn.

Redigert av EHAa; 05/01/2017 09:28.
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373408 05/01/2017 09:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det hjalp sikkert heller ikke at jeg, høyt og tydelig, uttalte følgende til en av de superorganiserte:

Streikevakt-Narvestad: "Hvorfor i helvete skal du tjene like mye som oss, når det er vi som betaler for forhandlingene gjennom kontingenten?"

Jeg: "Hvorfor i helvete skal du tjene like mye som meg, når jeg beviselig jobber nesten dobbelt så hardt som deg? Skal vi gå inn til sjefen og se på tallene for de siste månedene?"

Jeg setter det på kontoen for ungdommelig oppviglerskhet. Ville ikke sagt det samme i dag.

Mang en sommervikar som har opplevd det der. Fått så ørene suser fordi det går for fort. Vi jobber ikke på akkord her.....!!!!
Har og opplevd det motsatte som sommervikar i flyttebyrå; der var det mer sånn at man ble strukket om man ikke hang med og jobbet 110%. Hovedmålet var å bli ferdig så raskt som overhodet mulig.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Anders A-R] #2373415 05/01/2017 09:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
[/quote]
Vet du i det hele tatt noe om dette? [/quote]
Det er ikke mitt inntrykk. Hvor mange toppledere kjenner du EspenJ? Eller gründere/arvinger av bedrifter? [/quote]

Jeg har jobbet i bank siden slutten av 80 tallet og finansiert (eller vært med på å finansiere) selskaper, oppkjøp, prosjekter osv i alle størrelser i mange av årene. Jeg har hatt tett dialog med både ledere, eiere, arvinger (ingen bloggere), rådgivere, advokater osv. Mitt inntrykk er at ledere/eiere er som folk flest, de fleste er bra folk noen få noe annet. Gjennomgående er jeg imponert over bransjekunnskap, faglig kompetanse, relevant utdannelse, stå-på-iver, vilje til å satse og ønske om at bedriften skal gå bra med fornøyde ansatte og kunder.

Jeg har en og annen gang tenkt at han (det er oftest en han) som etablerer bedriften og har lykkes er ujålete og knakende bra, det samme er neste generasjon men en liten gruppe fra generasjon nr tre kan ha litt mye fokus på klokker, biler, båter osv og litt færre timer på vakt. Jeg har absolutt ingen data på dette, bare en liten tanke fra egen erfaring.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373458 05/01/2017 12:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er vel ikke helt tilfeldig at det er tett kobling mellom fagforening og mafia i noen land ICON_WINK

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EmilZipp] #2373460 05/01/2017 12:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EmilZipp
Jeg har jobbet i bank siden slutten av 80 tallet og finansiert (eller vært med på å finansiere) selskaper, oppkjøp, prosjekter osv i alle størrelser i mange av årene. Jeg har hatt tett dialog med både ledere, eiere, arvinger (ingen bloggere), rådgivere, advokater osv. Mitt inntrykk er at ledere/eiere er som folk flest, de fleste er bra folk noen få noe annet. Gjennomgående er jeg imponert over bransjekunnskap, faglig kompetanse, relevant utdannelse, stå-på-iver, vilje til å satse og ønske om at bedriften skal gå bra med fornøyde ansatte og kunder.

Jeg har en og annen gang tenkt at han (det er oftest en han) som etablerer bedriften og har lykkes er ujålete og knakende bra, det samme er neste generasjon men en liten gruppe fra generasjon nr tre kan ha litt mye fokus på klokker, biler, båter osv og litt færre timer på vakt. Jeg har absolutt ingen data på dette, bare en liten tanke fra egen erfaring.

Ja, dette er såre enkelt og forklart av Darwin. Det gjelder ikke bare tigre. De beste folka får de beste barna. Er far kjekk, god i business og sport, så går det jevnt over ganske likt med poden. Det som fucker opp regnskapet litt er at flere i moderne tid velger seg blond bimbo som dame, ikke noen fra adelskapet som før i tida. Så da får vi den moderne feilkilden at noen arvinger blir bloggere i stedet.

Alle mennesker er ikke like. Alle er ikke like bra. Noen er mye bedre egnet for den verden vi lever i i dag. De færreste kan ta Røkkes eller Northugs jobb, selv om de forbereder seg hele livet. Deal with it.
ICON_GRIN

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373469 05/01/2017 12:53
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Vi er nå heller ikke slikt vi var før i tiden.

https://www.facebook.com/VineSurvivor/videos/1232136226872420/

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: anonym] #2373471 05/01/2017 12:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous
Vi er nå heller ikke slikt vi var før i tiden.

https://www.facebook.com/VineSurvivor/videos/1232136226872420/

Vi foretar dårligere seleksjon ja. Og de "dårligste" får flere barn enn "de beste". Omvendt Darwinisme.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373536 05/01/2017 18:57
Espen Offline
More than words
More than words
Spørsmålet er kanskje heller om hva og hvilke mekanismer som skaper gode, produktive, trygge, samfunn?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: anonym22] #2373537 05/01/2017 18:58
Espen Offline
More than words
More than words

Det er vel ikke helt tilfeldig at det er tett kobling mellom fagforening og mafia i noen land ICON_WINK

...eller næringsliv og mafia.

post@espenwettre.no
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373538 05/01/2017 18:58
Espen Offline
More than words
More than words
Lavest mulig lønn er ikke alltid "good for businness" heller.

http://www.rawstory.com/2017/01/i-was-st...imum-wage-hike/

post@espenwettre.no
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen] #2373540 05/01/2017 19:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Espen

Godt eksempel på det vi var innom på forrige side i tråden: kjøpekraften til hopen er viktigere enn kjøpekraften til den rikeste prosenten.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: anonym22] #2373558 05/01/2017 20:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Godt eksempel på det vi var innom på forrige side i tråden: kjøpekraften til hopen er viktigere enn kjøpekraften til den rikeste prosenten.

Ja men ikke om du selger Vintage Ferrarier og landsteder i St Tropez :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen] #2373564 05/01/2017 21:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Spørsmålet er kanskje heller om hva og hvilke mekanismer som skaper gode, produktive, trygge, samfunn?

e

Jeg mente ikke at å velge etter penger og sportsegenskaper var fantastisk god seleksjon aleine - men det var det som passet emneområdet arvinger/toppledere.

Det at fattige med lav utdannelse og dårligere helse både i fattige land og i rike land får flere barn enn rike med høy utdannelse og god helse, var det jeg tenkte på.

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373584 05/01/2017 22:37
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg tror det er en skikkelig dårlig ide, rent sammfunnsøkonomisk å avvikle de mange store statlige arbeidsplassene, som ikke krever så mye kompetanse.
Posten, NSB, Veivesenet mf.

post@espenwettre.no
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen] #2373586 05/01/2017 22:53
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg håper å bli ferdig med en doktorgrad innenfor ingeniørfag i år, og ser på Statens vegvesen som en av de mest spennende arbeidsplassene. Ikke fordi lønna er så god, men fordi jeg liker å jobbe sammen med andre eksperter. Jeg har vært i SINTEF tidligere, og det er også en aktuell plass å gå tilbake til. Statens vegvesen kommer også høyt opp i "hvor ønsker du å jobbe, du nyutdannede sivilingeniør"-undersøkelser.

Hvor har du det fra at SVV ikke krever så mye kompetanse?

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373589 06/01/2017 00:56
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg tenker på anleggsarbeid.

e

post@espenwettre.no
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen] #2373593 06/01/2017 05:52
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Mesta, altså?

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Espen] #2373595 06/01/2017 06:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror det er en skikkelig dårlig ide, rent sammfunnsøkonomisk å avvikle de mange store statlige arbeidsplassene, som ikke krever så mye kompetanse.
Posten, NSB, Veivesenet mf.

Ikkeno' av dette er avviklet, så her bommer du litt.
Ta NSB og Statens Vegvesen. Disse er forlengst endret i tråd mes internasjonale konkurranseregler og splittet slik at den utførende part er skilt ut i egene selskaper (NSB og Mesta) og må konkurrere på ordinære vilkår mens byggherren som "eier" veien/skinnene/anleggene i etterkant fortsatt er like statlige; Jernbaneverket (nå Bane Nor) og Vegdirektoratet/SVV.

Helt naturlig, spør du meg.
SVV planlegger infrastruktur, får midler fra statsbudsjettet og "eier veiene". Mesta er en anlekggsentreprenør som utfører oppdrag for SVV i konkurranse med andre entreprenører.
JBV planlegger infrastruktur, får midler fra statsbudsjettet og eier skinner/stasjoner og faste anlegg.
NSB er et transportfirma som driver med skinnegående gods- og persontransport.

Noe tilsvarende (men ikke helt likt) har du med Posten/Bring

Redigert av Oystein L; 06/01/2017 06:16.
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373607 06/01/2017 07:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg håper å bli ferdig med en doktorgrad innenfor ingeniørfag i år, og ser på Statens vegvesen som en av de mest spennende arbeidsplassene. Ikke fordi lønna er så god, men fordi jeg liker å jobbe sammen med andre eksperter. Jeg har vært i SINTEF tidligere, og det er også en aktuell plass å gå tilbake til. Statens vegvesen kommer også høyt opp i "hvor ønsker du å jobbe, du nyutdannede sivilingeniør"-undersøkelser.

Hvor har du det fra at SVV ikke krever så mye kompetanse?

Er det ikke Nye veier AS som støvsuger kompetansemarkedet på vei nå da?
Smme jobben, bare med mer lønn :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Knirkekne] #2373704 06/01/2017 10:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det stemmer sikkert innenfor vegbygging og vegplanlegging, ja. Litt usikkerhet og omveltning i bransjen. Jeg driver med trafikk (altså det som skjer oppå vegen), og der tror jeg fortsatt Statens vegvesen ved Vegdirektoratet er tingen. Spesielt for oss som er interessert i forskning..

Hvis jeg vil ha høy lønn, så går jeg til et konsulentselskap og spør om de har en rutineoppgave jeg kan utføre (tegne grøfter, sette opp skiltplaner eller noe sånt).

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373709 06/01/2017 10:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det stemmer sikkert innenfor vegbygging og vegplanlegging, ja. Litt usikkerhet og omveltning i bransjen. Jeg driver med trafikk (altså det som skjer oppå vegen), og der tror jeg fortsatt Statens vegvesen ved Vegdirektoratet er tingen. Spesielt for oss som er interessert i forskning..

Hvis jeg vil ha høy lønn, så går jeg til et konsulentselskap og spør om de har en rutineoppgave jeg kan utføre (tegne grøfter, sette opp skiltplaner eller noe sånt).

Spennende med grøfter eller overgangskurver i avkjørsler da ICON_WINK

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: sveinaa] #2373711 06/01/2017 11:03
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ehhh, ja. Ingenting er som en god klotoide ICON_WINK

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: Flamini] #2373712 06/01/2017 11:07
sveinaa Offline
More than words
More than words

Re: Outsourcing av jobber....... [Re: EHAa] #2373738 06/01/2017 12:16
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Nettopp.
Dette er "moderniseringen" av disse bedrfitene.

På spissen:

Man sier opp fast ansatte, fra den laveste delen på lønnstigen, leier inn tilsvarende arbeidskraft fra bemanningsbyråer til høyere pris. (blir lavere pris på papiret, fordi man setter opp regnestykkene på en måte som gjør at det ser slik ut)

Bemanningsbyråene selger arbeidskraft fra østeuropa (med lavere krav til lønns, pensjons og arbeidsvilkår)
Disse reiser fram og tilbake, og bruker ikke alle pengene de tjener, i Norge, men de får krav på norske trygderettigheter.
For å organisere dette, opprettes flere administrative stillinger i hovedselskapet.

Lønnsdifferansen mellom de gamle forplikelsene og den nye totalen er marginal og ubetydelig, men men på papiret er dette aktivitet og verdiskapning.

Systemet er dessuten skreddersydd for kriminelle og selskaper som arbeider i gråsonen, noe som også er blitt resultatet.

Bransje etter bransje opplever dette. Seriøse aktører taper kampen om kontraktene, og de ideologisk styrte politikerne, sliter med å erkjenne faktum.

Sammen med tapet av seriøse aktører forsvinner også kompentase, som det vil bli vanskelig og kostbart å få tilbake.

Totalkostnaden for samfunnet, vet vi ikke, men at dette kommer til å bli kostbart, er det liten tvil om.

Mange ser ut til å ha en ubegrenset tro på denne typen "fleksibilitet" og "modernisering", kanskje fordi de har eierinteresser i selskapene som tjener penger på dette, eller kanskje fordi de ikke har nok erfaring fra det virkelige arbeidlivet.

Ikke vet jeg, men en hver 15-åring forstår at dette ikke fører til positiv samfunnsutvikling.

Mulig ting har endrret seg, men for noen år siden, besto Ruter av et 20-talls selskaper. På tross av at det aldri har vært noe politisk flertall for å konkurranseutsette noen av disse sektorene.
En skog med ledere, mellomledere og beslutningstakere.

Et monster som er ute av stand til å bevege seg, som internfakturer, kjøper og selger, leier av hverandre, som bruker konsulenter til å kommunisere seg i mellom...som bruker utrolig mye penger på andre ting enn å frakte mennesker i Oslo og Akershus.

Verdiskapning...

post@espenwettre.no
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support