Tips om ladbare hybrider?
|
Re: Tips om ladbare hybrider?
[Re: sveinaa]
06/01/2017 09:10
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blindsporet er at disse bilene blir større og større. Det at man som forbruker faller for at dette er miljøvennlig er jo mer elle mindre villedende markedsføring. Dette blir bestselgere fordi kunden føler de kan gjøre gode kjøp på mange plan også det emosjonelle (god samvittighet.).
Nja, vet ikke helt det. Er nok mer kynisk enn de fleste og kjører ei tung dieselsladde (Passat TDI DSG 4MO). Hvis jeg kan finne en tilsvarende løsning som ikke koster mer i innkjøp og som gir meg mulighet til å kjøre nesten all min dagligkjøring på "gratis" el og ikke suger $$ på langkjøring med forbrenningsmotoren er det interesant for meg av driftsøkonomiske årsaker (uavhengig av miljø, følelser, alibi, you name it)
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/01/2017 09:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Blindsporet er at disse bilene blir større og større. Det at man som forbruker faller for at dette er miljøvennlig er jo mer elle mindre villedende markedsføring. Dette blir bestselgere fordi kunden føler de kan gjøre gode kjøp på mange plan også det emosjonelle (god samvittighet.).
Nja, vet ikke helt det. Er nok mer kynisk enn de fleste og kjører ei tung dieselsladde (Passat TDI DSG 4MO). Hvis jeg kan finne en tilsvarende løsning som ikke koster mer i innkjøp og som gir meg mulighet til å kjøre nesten all min dagligkjøring på "gratis" el og ikke suger $$ på langkjøring med forbrenningsmotoren er det interesant for meg av driftsøkonomiske årsaker (uavhengig av miljø, følelser, alibi, you name it) Leste du hva jeg skrev. Man får i tillegg til det du nevner for deg også "x faktoren" ved en sånn bil for de som trenger det for å kjøpe 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
06/01/2017 09:19
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Det tror jeg også. Når vi kommer dit at el-rekkevidden på ladbare hybrider det meste av normal jobb/dagligkjøring blir de plutselig veldig aktuelle for mange av oss (ref. signaler om at Passat GTE får 70km)
Blindsporet er at disse bilene blir større og større. Det at man som forbruker faller for at dette er miljøvennlig er jo mer elle mindre villedende markedsføring. Dette blir bestselgere fordi kunden føler de kan gjøre gode kjøp på mange plan også det emosjonelle (god samvittighet.). Hvorfor er det villedende at disse bilene er miljøvennlige? Og hvorfor er det er problem at bilene blir større? Jeg trenger stor bil, og bytter ut en Volvo med stor, tørst dieselmotor med en hybrid med en relativt gjerrig bensinmotor. Hva er det som ikke er miljøvennlig med det?
With light parts come great responsibility
|
|
|
06/01/2017 09:20
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, ser nå at svaret mitt ble litt "god dag mann - økseskaft", beklager det.
|
|
|
[Re: torsteinvh]
06/01/2017 11:27
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tror jeg også. Når vi kommer dit at el-rekkevidden på ladbare hybrider det meste av normal jobb/dagligkjøring blir de plutselig veldig aktuelle for mange av oss (ref. signaler om at Passat GTE får 70km)
Blindsporet er at disse bilene blir større og større. Det at man som forbruker faller for at dette er miljøvennlig er jo mer elle mindre villedende markedsføring. Dette blir bestselgere fordi kunden føler de kan gjøre gode kjøp på mange plan også det emosjonelle (god samvittighet.). Hvorfor er det villedende at disse bilene er miljøvennlige? Og hvorfor er det er problem at bilene blir større? Jeg trenger stor bil, og bytter ut en Volvo med stor, tørst dieselmotor med en hybrid med en relativt gjerrig bensinmotor. Hva er det som ikke er miljøvennlig med det? Et mulig blinsdpor er at bilene blir større og større i form av at det puttes mer og mer materialer inn i dem uten at det nødvendigvis bidrar til å gi mest mulig plass til å frakte noe mest mulig energieffektivt fra A-til-B. Det er jo bare å se på en del ganske store SUVer så kan en vel si seg enig i at mye bil ikke betyr mye plass. Bare tenk på hvor energieffektive biler vi kunne hatt dersom utviklingen ble styrt ene og alene etter effektivitet og funksjon og ikke design.
|
|
|
[Re: Raskall]
07/01/2017 13:50
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Noen som har meninger om BMW 225xe?
Må si jeg falt litt for den i butikken. Så gjenstår å se hvordan den er å kjøre. Har booket prøvekjøring på torsdag.
|
|
|
07/01/2017 15:29
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Tipset om den på første side mens alle andre kranglet om det var lurt å lease, samt c klasse hybrid og kanskje en utenifra = Kia niro hybrid (ikke ladbar pr idag)
|
|
|
[Re: torsteinvh]
07/01/2017 19:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Blindsporet er at disse bilene blir større og større. Det at man som forbruker faller for at dette er miljøvennlig er jo mer elle mindre villedende markedsføring. Dette blir bestselgere fordi kunden føler de kan gjøre gode kjøp på mange plan også det emosjonelle (god samvittighet.). Hvorfor er det villedende at disse bilene er miljøvennlige? Og hvorfor er det er problem at bilene blir større? Jeg trenger stor bil, og bytter ut en Volvo med stor, tørst dieselmotor med en hybrid med en relativt gjerrig bensinmotor. Hva er det som ikke er miljøvennlig med det? Tja. Trenger stor bil er jo så mangt. Styres vel helst av kjøpekraften 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/01/2017 13:20
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi endte opp med en veldig pent brukt outlander fra 2015. Ute på jomfrutur nå. 
|
|
|
02/02/2017 19:38
|
Kirikou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grattis! Da fikk du mye bil for pengene og du blir trolig veldig like fornøyd som meg.
|
|
|
02/02/2017 21:43
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi endte opp med en veldig pent brukt outlander fra 2015. Ute på jomfrutur nå. Grattis, en sånn har jeg også... veldig bra til vårt kjøremønster.. Ei brukt jomfru... den var jo søt da...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: ]
26/04/2017 15:52
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi endte opp med en veldig pent brukt outlander fra 2015. Ute på jomfrutur nå. Hei, hva er din erfaring så langt. Forbruk, lasteplass osv. Myser litt på en sånn selv. Noen irriterende småting, men det er det med alle biler. Det største problemet er at det ikke varsles om at det er lite spylervæske igjen. Det går bare tomt, liksom. Men det tror jeg er fikset fra 2016-modell og nyere. Jeg slet med å koble androiden min til stereoen, men det ble fikset ved å sette pin-koden for parring til 0000 på bilen. Forbruk lokalt ligger på 0 til 0,1 på mila hvis man er flink til å forvarme bilen på vinteren. Når jeg klarer å grine meg til å kjøre outlanderen på jobb i stedet for leaf så ligger forbruket på 0,5 på mila på en 8 mils tur på motorvei. Det er på vinteren. Nå i 10-ish varmegrader ligger forbruket på samme tur på 0,42-0,43 på mila. På lengre turer uten lademulighet ser det ut til at forbruket stabiliserer seg på 0,7. Lasteplassen er jo bra med setene lagt ned. Men vi har ikke stappa bilen så veldig full enda så erfaringene der er begrenset. Men plassen er MYE bedre enn i f. eks. V70. Godt med litt takhøyde i bilen. Jeg angrer ikke på valget og blir bare mer og mer fornøyd med bilen.
|
|
|
27/10/2017 20:44
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Er du fortsatt like fornøyd, Raskall? Jeg vurderer å snart bytte ut en gammel Hyundai Santa Fe med en nyere Outlander PHEV.
Det er viktig at det er god plass til barneste i baksete uten at det går ut over beinlengden i passasjersetet. Må også kunne stable mye inn i bilen (barnevogn, bagasje+++), sykler går på taket. Det er også viktig med bakkeklaring. Jeg kjører en del på dårlige veger, og gidder ikke kjøre i sneglefart. Trenger også bakkeklaring for å være sikker på at støtfanger ikke skal fungere som snøplog vinterstid.
Dersom andre har forslag til andre egente biler, kom gjerne med forslag.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/10/2017 07:44
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Forbruk lokalt ligger på 0 til 0,1 på mila hvis man er flink til å forvarme bilen på vinteren. Når jeg klarer å grine meg til å kjøre outlanderen på jobb i stedet for leaf så ligger forbruket på 0,5 på mila på en 8 mils tur på motorvei. Det er på vinteren. Nå i 10-ish varmegrader ligger forbruket på samme tur på 0,42-0,43 på mila.
På lengre turer uten lademulighet ser det ut til at forbruket stabiliserer seg på 0,7.
Jeg snuser også på denne bilen, men er har to punkter jeg er usikker på. Nemlig forbruk og lastekapasitet i bagasjen. Forbruk: som du skriver her. Fort 0,7 på mila på langtur. Altså høyt forbruk vil jeg si. Er det da med fra start med tomt batteri? Min egen diesel bil er vel motsatt på forbruket. 0,7 med mye småkjøring og på langturer ned på 0,4-0,5 Nemlig hørt fra flere at ved langturer og full bil så går det mye drivstoff. Altså ikke en anbefalt bil og det er mye kjøring med familien på tur. Trekke henger med denne bilen suger visst også veldig veldig suppe. Bagasjeplass. Etter en kort testtur og kikk i bilen fikk jeg ikke inntrykk av at det var så stor bagasje, men det er vel ikke noe mindre enn andre tilsvarende SUV'er. Har ca 600l i min 308 nå og det blir alltid fullt på langtur..
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
28/10/2017 09:55
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Etter å ha vært passasjer i Outlander PHEV noen ganger så lurer jeg på hvorfor folk kjøper den. Bilen virker gjennomført billig men prislappen er ikke lav. Kan vel og forvente høye servicekontorer.
Får jo kjøpt en flott ordinær stasjonsvogn for samme pris og spranget opp til en Tesla er ikke så stort.
|
|
|
[Re: hbakken]
28/10/2017 10:23
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Med Passat GTE ender forbruket på langkjøring rundt 20-30 mil rundt halvliteren, ofte rett under. På ren motorvei kan det være en del mer, men selv med full bil og sykkelstativ bakpå i Danmark i sommer endte vi ikke opp med mer enn 0,7.
Langkjøringstallene er derimot ikke de viktigste på en PHEV. Mesteparten av poenget er at man over lang tid bruker mye mindre, siden den dagligdagse* kjøringen gjerne går tilnærmet bare på el-motoren. Vi har et langtidsforbruk på 0,32l/mil etter halvannet år.
Ren forbrenningsbil blir aldri mer relevant for vår del. Nå som ungene blir litt eldre, skal det mye til for at neste bil ikke er ren el. PHEV er et ok kompromiss akkurat nå.
|
|
|
[Re: JonAre]
29/10/2017 08:12
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Skulle gjerne hatt Passat GTE med 4x4!
Har noen tanker/ønsker om neste bil: 4x4 Større plass enn 308'n (som faktisk er ganske stor!) Hybrid SUV >> er vel første som ryker når jeg også må tenke litt pris...?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
|
|