Tips om ladbare hybrider?
|
Tips om ladbare hybrider?
04/01/2017 20:43
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser ut til at vi skal investere i en ny ladbar hybrid i løpet av H1-17. Vi har et par biler på blokka og den første skal prøvekjøres i morgen, nemlig en Mitsubishi Outlander PHEV.
Når den har blitt prøvd og den intense nyforelskelsen har lagt seg går vi videre til Passat GTE. Vi har god tid på å finne den riktige.
Begge disse ligger i prisklassen 400K-500K som er hvor vi vil legge oss. Siden vi har god tid har vi lyst til å sjekke ut så mange biler som mulig i denne kategori og pris-klasse. Derfor er det nå min tur å spørre forumet om råd: Er det flere ladbare hybrider vi bør titte på?
Redigert av Raskall; 04/01/2017 20:44.
|
|
|
Re: Tips om ladbare hybrider?
[Re: Raskall]
04/01/2017 20:51
|
evergreen
Entusiast
|
Entusiast
1. Kommer du faktisk til å lade? Hvis ikke er forbruket relativt høyt. 2. Har du sjekket at økte servicepriser ikke spiser opp innsparelser i drivstoff? Tror gte har to DSG kasser... 3. Hva med en rav4 hybrid som i snitt bruker bruker mindre drivstoff uten lading? 4. Hva tror du skjer med verditapet når neste generasjon ladbare har dobbel rekkevidde?
Redigert av evergreen; 04/01/2017 20:52.
|
|
|
04/01/2017 20:53
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvorfor ikke en brukt Tesla? Mitsubishi og Passat virker veldig gammeldags i forhold. Har kun vært passasjer i Outlander PHEV men har prøvekjørt Passat.
|
|
|
[Re: evergreen]
04/01/2017 20:59
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
1. Kommer du faktisk til å lade? Hvis ikke er forbruket relativt høyt. 2. Har du sjekket at økte servicepriser ikke spiser opp innsparelser i drivstoff? Tror gte har to DSG kasser... 3. Hva med en rav4 hybrid som i snitt bruker bruker mindre drivstoff uten lading? 4. Hva tror du skjer med verditapet når neste generasjon ladbare har dobbel rekkevidde? 1. Ja. Vi har allerede en elbil med montert ladepunkt ute, så lade kommer vi til å gjøre. 2. GTE er nok ikke bilen som blir valgt, mest fordi jeg vil ha god plass til å hive sykler inn i bilen i stedet for å bruke utvendig stativ. Men den må likevel prøves. 3. Skal sjekke ut Rav4, takk for tipset. 4. Vi kommer til å gå for privatleasing, så verditapet bekymrer oss ikke nevneverdig.
|
|
|
[Re: Syklist1]
04/01/2017 21:03
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvorfor ikke en brukt Tesla? Mitsubishi og Passat virker veldig gammeldags i forhold. Har kun vært passasjer i Outlander PHEV men har prøvekjørt Passat. Konemor nekter plent å se Tesla som et alternativ. Også ønsker vi oss en ny-ny bil. Og siden vi vil ordne dette via leasing vil brukte biler være uaktuelt. Eller finnes det muligheter for å lease en brukt Tesla? I så fall er det verdt å gå en ekstra runde med konemor. Men da må jeg fire på "kravet" om å transportere sykkel inni bilen.
|
|
|
04/01/2017 21:31
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hybrid? Er ikke det det verste fra to verdener? Utdatert batteriteknologi og ekstra vekt ødelegger rekkevidden for batteri mens ekstra vekt og komplisert konstruksjon forverrer drivstofføkonomi og driftskostnader/servicekostnader i forhold til en gjerrig bensinbil?
Ville aldri eid noe sånt.
|
|
|
[Re: Tex]
04/01/2017 21:47
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Betaler ikke mer i måneden for bil enn jeg gjør for bolig. 9000 kroner i måneden er i drøyeste laget.
|
|
|
04/01/2017 21:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
2. GTE er nok ikke bilen som blir valgt, mest fordi jeg vil ha god plass til å hive sykler inn i bilen i stedet for å bruke utvendig stativ. Men den må likevel prøves.
Passaten har større bagasjerom enn Phev, men det er antakelig forskjell på fasongen. Om poenget med bilen er å "hive sykler inn i bilen" så prøv at det funker slik du har tenkt, f.eks. om det krever at du legger ned baksetene.
Redigert av Øyvind V; 04/01/2017 21:49.
|
|
|
04/01/2017 22:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
4. Vi kommer til å gå for privatleasing, så verditapet bekymrer oss ikke nevneverdig.
Tja..., antatt restverdi er jo en vesentlig faktor når månedsleien beregnes
|
|
|
[Re: sun flyer]
04/01/2017 22:23
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hybrid? Er ikke det det verste fra to verdener? Utdatert batteriteknologi og ekstra vekt ødelegger rekkevidden for batteri mens ekstra vekt og komplisert konstruksjon forverrer drivstofføkonomi og driftskostnader/servicekostnader i forhold til en gjerrig bensinbil?
Ville aldri eid noe sånt. Enig. Jeg kan ikke forstå annet enn at hybrid bilene blir en kort historie om et miljømessig og teknologisk feilspor. Et blaff og en bløff?
|
|
|
04/01/2017 22:38
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Vi er i samme situasjon som dere, Raskall, og for vår del har det nå til siste slutt stått mellom Outlander PHEV og Passat GTE. Vårt kjøremønster tilsier at en oppladbar hybrid er noe vi er tjent med, og i spørsmålet ditt om en skal kjøpe hybrid, så må dere se på hvilket kjøremønster dere har. Oppladbare hybrider lønner seg primært når en har mange korte turer i nærmiljøet, men at det skal være et alternativ til langkjøring også.
Det klinger bra i mine ører at dere har en elbil til mellomlang kjøring, og går for en hybrid som kjører el på korte distanser, og dermed er økonomisk gunstig, men som også kan kjøre langt når elbilens rekkevidde ikke strekker til.
Outlander PHEV og Passat GTE har mye det samme bagasjerommet, men Passat GTEs bagasjerom er mer strømlinjeformet, og en får dermed utnyttet plassen i større grad.
Passat GTE opplever jeg som et hakk høyere opp når det gjelder kvalitetsopplevelse av interiøret. I tillegg liker jeg ikke det trinnløse automatgiret hos PHEVen. 2016-modell og nyere har riktignok blitt mye mindre støyete i kupeen, men jeg opplever at den fortsatt bråker noe, og turtallet blir kjapt høyt.
Passat GTE kan du velge å kun kjøre i El-modus (selvsagt fordrer det at det er strøm på batteriet), mens på PHEVen kan du ikke velge å kun benytte deg av El-modus. Der kombinerer den automatisk det som den mener er best. Jeg trives best med å kunne bestemme at den skal kjøre i El-modus.
Integrert i begge bilene er blant annet oppvarming av kupeen. Det du skal være obs på når det gjelder PHEVen, er at rekkevidden på appen/fjernkontrollen til kupevarmer er veldig kort. Dette er bare noe jeg er blitt fortalt av folk som har bilen, og har ikke erfart selv.
Når det gjelder gadgert ting i bilen, syns jeg Passat GTE sitt Activ info display som er tilvalg er kult, og jeg liker veldig godt Wolksvagens måte å speile innhold på mobiltelefonen (både Android og Apple). Generelt syns jeg Wolksvagen leverer en mye bedre multitouchskjerm og innhold i den enn Mistubishi gjør. Dette er noe som er viktig for helhetsopplevelsen min når jeg setter meg inn i en bil, og skal bruke den.
Begge bilene ligger godt på veien, men GTE oppleves som mye kvikkere når en gir gass på pedalen.
Ser at RAV 4 blir nevnt som et alternativ til PHEV og GTE, men husk at RAV 4 ikke er oppladbar hybrid (plug-in-hybrid), men lades kun under kjøring.
Lykke til med kjøpsprosessen! Om dere ender opp på en av de to bilene du nevner i startinnlegget ditt, blir dere fornøyd uansett tror jeg. Gode biler begge to!
|
|
|
[Re: TonyN]
05/01/2017 07:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har ikke kjørt Rav 4, men har brukt både Yaris og Auris hybrid mye. Og hvis Raven er som de to er hele el-funksjonen en vits. Det er svært, svært sjelden jeg har klart å få bilene til å kjøre på ren el, selv om man kan "tvinge" dem med en EV-knapp. Men straks man gir litt gass eller kommer opp i litt fart er det rett over på bensin. Ren el fungerer inne på små parkeringsplasser, ut fra garasjen, og lignende småkjøring.
Om poenget med hybrid er å kunne kjøre ren el på småkjøring ville jeg i hvert fall hatt en bil jeg kunne tvinge over på el (så fremt det er noe igjen på batteriet).
|
|
|
05/01/2017 07:33
|
eGo
Veteran
|
Veteran
....mest fordi jeg vil ha god plass til å hive sykler inn i bilen i stedet for å bruke utvendig stativ. ...Vi kommer til å gå for privatleasing,..
Høres ut som en bra kombo
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
05/01/2017 07:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hva er i veien med Volvo'en?
|
|
|
[Re: sun flyer]
05/01/2017 07:59
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville aldri eid noe sånt. Fint at folk tenker gjennom hva som passer deres behov og bruk, samtidig er jeg litt lei av at folk støtt og stadig mener de må tenke for andre. Har selv Passat GTE og får stadig høre at den er en miljøversting, noe jeg ikke forstår. Jeg har et snittforbruk på ca 0.3-0.35 l/mil gjennom over 20 000 km siden april i fjor, og nå er det faktisk snart en mnd siden jeg fylte bensin. Jeg bruker bilen ganske mye i jobbsammenheng og får endel langkjøring hvor jeg ikke får kjørt elektrisk. Men alle dager jeg kun skal til og fra kontoret kjører jeg rent elektrisk, utenom de gangene vi bikker -5 grader eller kaldere, det er stort sett kun 1-2 km at jeg kjører hybrid til og fra jobb selv med henting/levering i bhg. Det må nevnes at jeg lader hver dag hjemme og de fleste dager på jobb, noe jeg vil si er vesentlig ift mitt bensinforbruk. Men jeg hadde kalkulert med at jeg kun fikk ladet hjemme og kun en gang innimellom på jobb da vi "kun" har 4 ladeuttak på jobben, og fortsatt er regnestykket ganske pent for en ny stor og komfortabel stasjonsvogn med plenty motorkraft. GTE er en glimrende bil for de som kan lade ofte og har 3-4 mil kjøring mellom ladinger, den har god plass og er veldig komfortabel. Nå har jeg to store barneseter i den så sykler er på takstativ, men ellers er det god plass til 1-2 sykler i bilen om man legger ned setene. Og så må man ikke bruke GTE modus for ofte, det sier seg selv at om man kjører aggressivt med en såpass stor og tung hybridbil så renner bensinen ut eksosrøret. Men det fine med elektrisk kjøring er at det (for meg i alle fall) går sport i å kjøre mest mulig elektrisk selv om man har bensinmotor også. Jeg er en av dem man ofte kan se ligge i rundt 100 km/t i 110-sonene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
05/01/2017 08:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er en av dem man ofte kan se ligge i rundt 100 km/t i 110-sonene.
Det i seg selv er kanskje ikke noe positivt?
|
|
|
05/01/2017 08:51
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
BMW 2 serie hybrid blir alt for liten? Mercedes C klasse hybrid, kanskje litt for dyr? Kia Niro er på vei inn i markedet i disse dager.. Er jo av typen man enten liker eller ikke, men ladbar hybrid, SUV/combi / crossover avhengig av hva man kaller det og under 350 000 med det meste du kan dytte inn av utstyr utstyr kan man jo like. Ser jo at disse er noe annet enn hva dere har tenkt på i utgangspunktet, men se litt på det ihvertfall  Mercedesen er jo noe dyrere, men vil muligens holde bedre verdi, så er ikke sikkert leasingen blir så mye dyrere
Redigert av Homecast; 05/01/2017 08:54.
|
|
|
[Re: Stein]
05/01/2017 08:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg er en av dem man ofte kan se ligge i rundt 100 km/t i 110-sonene.
Det i seg selv er kanskje ikke noe positivt? Tja, om man ligger i høyrefeltet er det vel ikke noe større problem? Det gjelder jo biler med henger og alle større kjøretøyer at de skal kjøre under fartsgrensen på slike steder. Og ikke alle er komfortable med å kjøre i 110 heller. Og drar man til land med enda høyere fartsgrenser så ser man jo at en svært stor andel av trafikken beveger seg under fartsgrensen, uten at det skaper noen store problemer som jeg har merket. Mulig det er generelt at el-biler og ladbare hybrider kjører noe saktere enn annen trafikk? Jeg merker jo at jeg selv ofte har en tendens til å kjøre noe penere med elbil enn med dieselbilen. Totalt sett vil det vel slå positivt ut på ulykkesstatistikken om det er så.
|
|
|
05/01/2017 09:13
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Begge disse ligger i prisklassen 400K-500K som er hvor vi vil legge oss. Siden vi har god tid har vi lyst til å sjekke ut så mange biler som mulig i denne kategori og pris-klasse. Derfor er det nå min tur å spørre forumet om råd: Er det flere ladbare hybrider vi bør titte på? Er i ferd med å bytte ut en Volvo XC70 med Passat GTE. Får den i februar, så hvis du ikke har det travelt så kan du få førstehånds erfaringer da  For meg så er ladbar hybrid et veldig naturlig valg. Så og si all lokalkjøring vil være på strøm, og på de få langturene vi har i året syns jeg det er veldig greit å slippe å være avhengig av å stoppe å lade underveis. Har drevet en del research, og de eneste reelle ladbare alternativene er vel Outlander og Passat. BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7 e-tron har alle for kort rekkevidde, altfor høyt forbruk når batteriet er tomt, og de er dyre. Har en kompis med Outlander PHEV, og har sittet en del på i den, og det er en OK bil med bra plass. Det går greit en sykkel baki, men skal man ha med flere så er bilen såpass høy at det er temmelig tungvint å hive sykler opp og ned på taket. En annen ulempe er at det ikke har gått an å 'tvinge' den til å gå på ren strøm, motoren starer bl.a. når man slår på AC. Men dette skal visstnok være endret på 2017-modellene. Passaten kan gå inntil fem mil på ren strøm, kjørte selv greit 4+ mil når jeg prøvekjørte uten at jeg fokuserte altfor mye på å kjøre økonomisk. Den har nesten like stort bagasjerom som Volvoen, og er lav og fin så det er lett å sette sykler på taket. Som bonus er den kvikk og morsom i GTE-modus, og det må jo være lov å ha det litt moro i bil innimellom også  Kvalitetsfølelsen er også bedre enn i Outlander, tysk premium versus japansk plastic-fantastic.
With light parts come great responsibility
|
|
|
05/01/2017 09:15
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig i at det er unødvendig å synse på vegne av andre som ønsker en hybrid basert på sitt bruk av bil. Vi har kjørt 22.000 km med vår Outlander HPEV i løpet av 18 mnd og med unntak av en og annen tur til/fra hytta ol. er resten av milene småkjøring i nabolaget hjemme (butikken, håndballtreninger osv), dvs med batteri (som i praksis tømmes først med mindre man velger "charge" eller "save"). Vi fyller "omtrent aldri" drivstoff. Den har diff.sperre og høy bakkeklaring, praksisk siste kneika opp til hytta.
Så til spørsmålet om å "hive inn sykler". Landevei og FS'n med 27,5 hjul kan dyttes inn og høyden under taket gjør det enkelt å få dandert styre, sykkel nr 2 osv. Men HT'n med 29 hjul må lures inn, det går akkurat. Dette er med baksetene nedfelt selvsagt. Et par landeveissykler går helt fint på høykant med baksetet slått opp om man tar av hjul. I et par andre tråder er Audifrelste på hugget i forhold til SUV generelt, men jeg liker å sitte høyt og trygt selv om en A4 ligger bedre på veien...
Om man sammenligner pris er Mitsubishi sin variant med en modell med "nesten alt ekstrautstyr" veldig bra, den het Instyle plus når vi handlet. Det som kom på toppen for vår del var vinterhjul, avtagbart hengerfeste, litt crome detaljer, matter og da var det ikke mer å krysse av. En tysk bil (VW, Audi, BMW osv) har ekstrautsyrslister som i mitt hode er helt hinsides selv om man velger en "pakke" med en del utstyr.
Vi er i hvertfall fornøyd :-) så må gjerne en fyr med bensin eller dieselmotor kalle meg en miljøværsting basert på at han selv er selger av kasseroller og kjører 20 mil hver dag...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EgilS]
05/01/2017 09:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tja, om man ligger i høyrefeltet er det vel ikke noe større problem? Det gjelder jo biler med henger og alle større kjøretøyer at de skal kjøre under fartsgrensen på slike steder.
Det har du jo rett i. Det kommer jo selvsagt an på hvor mye trafikk det er på veien, men siden tungtransporten ligger i 90 likevel, gjør ikke en personbil som ligger i 100 i 110-sonen så mye fra eller til. Og ikke alle er komfortable med å kjøre i 110 heller. De veistrekningene der det er 110-sone er så brede og oversiktlige og designet med gode sikkerhetsmarginer ang. "trygg hastighet" at det iså fall kun må komme av at det er et tall man synes er skummelt fordi det er opplest og vedtatt at det er "fort", men jada; sikkert.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
05/01/2017 09:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har flere ganger vært fristet av leasing-tilbud, men ser at det dukker opp store ekstra kostnader i tillegg til det som står i reklamen og har derfor slått det fra meg. Har lest litt rundt på nett og sett en del regneeksempler, og når man ser disse regnestykkene er det så man får helt vondt når man ser hvor mye det koster å lease eller eie bil.
Mitsubishi for eksempel reklamerer med Outlander Phev til 3.495,- kroner i måneden. Fristende utgangspunkt. Men hva kommer i tillegg? Startleie 62.500,-. Rente 2,95 %. Hva mer?
Finnes det en god tommelfingerregel for når det er gunstig å lease fremfor å eie, eller må man finregne på hver enkelt bil for å finne det ut?
|
|
|
[Re: Stein]
05/01/2017 09:45
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
De veistrekningene der det er 110-sone er så brede og oversiktlige og designet med gode sikkerhetsmarginer ang. "trygg hastighet" at det iså fall kun må komme av at det er et tall man synes er skummelt fordi det er opplest og vedtatt at det er "fort", men jada; sikkert. Trenger ikke være tallet som er problemet. For en del er "opplevd hastighet" vel så viktig, og føler man ikke at man er komfortabel i 110 så gjør man ikke det. På vinterføre hender det ofte jeg synes 90 er i overkant, og da hjelper det ikke at veien er designet med all verdens sikkerhetsmarginer.
|
|
|
05/01/2017 10:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Neida, selvsagt betyr ikke 110-sone at man alltid bør kjøre i 110 Km/t der.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/01/2017 10:38
|
EgilS
More than words
|
More than words
De veistrekningene der det er 110-sone er så brede og oversiktlige og designet med gode sikkerhetsmarginer ang. "trygg hastighet" at det iså fall kun må komme av at det er et tall man synes er skummelt fordi det er opplest og vedtatt at det er "fort", men jada; sikkert. Trenger ikke være tallet som er problemet. For en del er "opplevd hastighet" vel så viktig, og føler man ikke at man er komfortabel i 110 så gjør man ikke det. På vinterføre hender det ofte jeg synes 90 er i overkant, og da hjelper det ikke at veien er designet med all verdens sikkerhetsmarginer. Og det kommer jo mye an på bilen også. Stor forskjell på fartsfølelsen i en gammel Ford Focus kontra en ny SUV.
|
|
|
[Re: EgilS]
05/01/2017 10:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Definitivt. Kjører mye Yaris gjennom jobb og får en sinnsyk fartsfølelse når jeg bikker 70. Så det er en ganske morsom bil å kjøre. På smal, svingete og humpete vei kjennes det ut som å kjøre gocart.
|
|
|
05/01/2017 10:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag visste knappt att det fanns 110 veier i norge  Finns det noen utanför oslo området?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/01/2017 11:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mitsubishi for eksempel reklamerer med Outlander Phev til 3.495,- kroner i måneden. Fristende utgangspunkt. Men hva kommer i tillegg? Startleie 62.500,-. Rente 2,95 %. Hva mer?
Det var dyrt. Kampanje hos Møller på Passat før jul: innskudd 50k månedsleie for godt utstyrt bil 3100-ish rente 1,9% Service inkl 15k i året i 3 år. Skal ikke være mye mer enn et etableringsgebyr i tillegg, som er utenom det som er nevnt. Du får dog også ansvar å holde bilen fin, siden straffegebyr for verditap utover normal slitasje er høyere. Dvs. (stygge) riper i lakken, skader, etc. gir deg en regning ved innlevering av bil. Når du eier og leverer inn som innbytte, vil du da få avkortet slike ting.
|
|
|
[Re: Syklist1]
05/01/2017 11:13
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Hva er i veien med Volvo'en? Den er gammel og har tilbragt tid på verksted månedlig det siste halvåret. Nå sist er startmotoren kaputt og koster meg noen lapper å fikse.
|
|
|
|
|