|
|
Diesel og bensin
|
Re: Diesel og bensin
[Re: magnusc]
03/01/2017 13:25
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det som gjør det kjipt og ukomfortablet å sykle om vinteren i Oslo er eksos og biler, ikke at det er noen kuldegrader. Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter. Latskap og latskap ... For meg er det for kaldt og mørkt å sette meg på sykkelen fra Asker til Oslo vinterstid, selv om jeg gjør det sommerstid. Jeg vil heller ikke forvente av min 85 år gamle far at han skal sykle rundt på holka. Jeg beundrer dere som holder syklingen gående året rundt, men for meg virker det helt uralistisk at helårs sykkelbruk i og rundt Oslo noen gang skal være noe annet enn et helt marginalt bidrag som et lite fåtall personer bedriver. Løsninger må finnes andre steder.
|
|
|
[Re: progres]
03/01/2017 13:28
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Den der unnskyldningen med at man skal kjøre unger til skole og fritidsaktiviteter er syltynn, og det er vel noe som har kommet de siste årene. Når jeg var ung (90 tallet, så ikke veeldig lenge siden), så skjedde det jo aldri at folk ble kjørt til skole eller sport (ja, jeg bodde ute på landet, i byen er det endra mindre vits i å bli kjørt).
Jeg er ivrig billist, motorsyklist og syklist, men jeg er helt med på at BRUK av bil (spesielt i tettbygde strøk) bør bli betraktelig dyrere. Man kan skylde på tidsklemma, men hva er egentlig vitsen? Lever man virkelig det livet man har lyst til hvis man hele tiden må stresse rundt? Når det skal sies, er jo Norge er premieeksempel på en "klimaversting", så at bilen har en stor plass er jo ikke overaskende. Vi produserer masse olje, samt at (vil jeg tro, har ikke funnet data på det) det materialistiske forbruket er helt ekstremt pr innbygger.
|
|
|
[Re: Tex]
03/01/2017 13:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det som gjør det kjipt og ukomfortablet å sykle om vinteren i Oslo er eksos og biler, ikke at det er noen kuldegrader. Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter. Latskap og latskap ... For meg er det for kaldt og mørkt å sette meg på sykkelen fra Asker til Oslo vinterstid, selv om jeg gjør det sommerstid. Jeg vil heller ikke forvente av min 85 år gamle far at han skal sykle rundt på holka. Jeg beundrer dere som holder syklingen gående året rundt, men for meg virker det helt uralistisk at helårs sykkelbruk i og rundt Oslo noen gang skal være noe annet enn et helt marginalt bidrag som et lite fåtall personer bedriver. Løsninger må finnes andre steder. Nei, tog er ditt alternativ.
|
|
|
03/01/2017 13:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Da jeg tilbragte tid i Oslo (Tøyen, hang med ei frøken der) vurderte jeg aldri å ta med meg bilen til byen da T-bane fungerer så utrolig bra.
De gangene jeg er i Oslo nå i jobbsammenheng så synes jeg busstilbudet mellom sentrum og Fornebu er såpass bra at jeg ikke engang vurderer taxi.
Men hvis man tror erfaringene fra Oslo er direkte overførbare til kommuner med 5 000 - 50 000 innbyggere bommer man grovt,
|
|
|
03/01/2017 13:56
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
På et vis er jeg rimelig hæppi med all kritikken og det må gjerne hauses opp så godt det lar seg gjøre, det er ikke lenge til stortingsvalget og det hadde vært knall å bli kvitt makt-kåte diesel-siv og erna
|
|
|
[Re: Syklist1]
03/01/2017 14:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men hvis man tror erfaringene fra Oslo er direkte overførbare til kommuner med 5 000 - 50 000 innbyggere bommer man grovt, "Vi som har enerett på selvfølgeligheter"? (ref. Underholdningsavdelingen) Jeg vil egentlig ikke tro det er noen som tror at erfaringer fra Oslo er direkte overførbare til vanlige norske kommuner. Men så er ikke problemene direkte overførbare heller.
|
|
|
[Re: anonym22]
03/01/2017 14:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nei, tog er ditt alternativ.
Der har du mer rett enn du kanskje var klar over, i og med at Ruter la ned busstoppet "mitt" i går. Jeg har ikke kjørt bil til jobb siden 90-tallet. For meg er det viktige: - Godt utbygd og effektiv kollektivtransport - Gode sykkelveier (for bruk om sommeren av mange og hardhauser hele året) - Elbiler ut av kollektivfeltet dersom de er til hinder for bussen. Overføringsverdien av dette til distriks-Norge er neppe allverden, dog.
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/01/2017 14:51
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt. Jeg ønsker ikke et slikt fascistregime, i alle fall. Men det kan jo fort bli sånn. Utfodringen er at kollektivt aldri blir like bra. De aller fleste (kanskje du og) vil aldri kunne innfinne seg med "god nok" kollektivtransport fordi man har et bedre alternativ i bilen så lenge den er billig i drift Joda, kollektivt kan være bra nok til at folk kjører mindre i denne perioden frem til at vi får 0-utslipps biler. For oss som bor på bygda og i praksis uten kollektiv tilbud så er bil eneste alternativ. Men det betyr ikke at vi gjerne sparer utgifter til en bil ( husholdningene her må ofte ha to biler for å komme til /fra jobb, barnehager ) hvis vi kan kjøre buss. Og husk at det politiske målet er ikke å få ned antall biler, men å få utslippsfri biler , 2030 er vel satt som mål på det. Inntil de bilene er på markedet, og så lenge kollektivt ikke er noe alternativ, kjører jeg moderne dieselbil med særdeles god samvittighet. Vårt hysteriske forhold til våre mikroskopiske utslipp har tilnærmet lik null betydning for andre.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
03/01/2017 15:01
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Hva er det som får deg til å velge diesel ?, det er vel etter en viss kjørelengde det er økonomisk lønnsomt med diesel
|
|
|
03/01/2017 15:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis man kjøper bruktbil, er det jo nærmest bare dieselbiler å få tak i, fra 2007 og nyere. At diesel er mest vanlig skyldes en avgiftsendring fra den gang.
|
|
|
03/01/2017 15:13
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Nordmenn er jo født med ski på beina og går skiturer for rekreasjon og avkobling, men å sykle noen km til jobb i samme temperatur skal liksom være for ekstremt. Hva med oss, kulturberikere, da? Vi er jo ikke født med ski på beina  Det som gjør det kjipt og ukomfortablet å sykle om vinteren i Oslo er eksos og biler, ikke at det er noen kuldegrader. Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter.
Før du trekker fram "latskap", kunne du fortelle meg hvor lang tid det tar mellom Jar kirke og Manglerud ishall en vilkårlig ukedag etter 21:00 med offentlig transport (dette er i Oslo, i tilfellet stedsnavnene virker ukjente)? Eller skissere hvordan du tenker deg å sykle den avstanden med alt av ishockeyutstyr? Og når du har gjort det, kunne du skissere sykkel- og offentlig transporttraseene for Jar kirke - Vinterbro ishall? Hvis du tross alt mener virkelig folk som velger bil da er late...
Redigert av schnappi; 03/01/2017 15:15.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
03/01/2017 15:18
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
det er en viktig del av integreringen. Du blir gjenfødt med lusekofte, nisselue, drita full hver helg med ski på beina
|
|
|
[Re: HeavyDude]
03/01/2017 15:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Joda, kollektivt kan være bra nok til at folk kjører mindre i denne perioden frem til at vi får 0-utslipps biler. For oss som bor på bygda og i praksis uten kollektiv tilbud så er bil eneste alternativ. Men det betyr ikke at vi gjerne sparer utgifter til en bil ( husholdningene her må ofte ha to biler for å komme til /fra jobb, barnehager ) hvis vi kan kjøre buss.
Og husk at det politiske målet er ikke å få ned antall biler, men å få utslippsfri biler , 2030 er vel satt som mål på det.
Inntil de bilene er på markedet, og så lenge kollektivt ikke er noe alternativ, kjører jeg moderne dieselbil med særdeles god samvittighet. Vårt hysteriske forhold til våre mikroskopiske utslipp har tilnærmet lik null betydning for andre. Kjører bil jeg også. Per tid moderne diesel, men ny bil med bensinmotor er bestilt. Mest pga dab tullet. Det blir i grunn litt spennende å se hva som skjer. For min egendel har vi heldigvis sluttet å finansiere eventyret til mr. Musk.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/01/2017 16:01
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Empati er noe dritt. Å kritisere andres behov basert på egne behov, er vel et bevis på manglende empati. Dørstokkmila på landet er større enn i en by. Dørstokkmila i Tromsø er større enn i Oslo. Dørstokkmila i Troms er større enn i Finnmark.
|
|
|
[Re: ]
03/01/2017 16:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nettopp. Så vi må droppe dobbeltmoralen. Vi kan ikke rettferdiggjør ditt og datt på noen måte. Ønsker vi å ta de valgene så må vi tørre å innrømme at vi tar dem med bakgrunn i egoisme. Dobbeltmoralen ligger vel først og fremst å moralisere over andres usolidariske valg når man selv usolidarisk prioriterer seg selv og sine i det aller meste? (F.eks at ved at holder seg med dyrt sportsutstyr når det dør et barn annen hvert sekund av årsaker man kunne forhindret) Jeg er ikke uenig. Forskjellen er bare at noen av oss ikke lurer oss selv til å tro at at alt er rosa. Noe av det som er mest interessant er jo at media i løpet av 2017 har glemt dem alle fordi det selger mer aviser når man skriver om Syria...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Stein]
03/01/2017 16:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt. Jeg ønsker ikke et slikt fascistregime, i alle fall. Men det kan jo fort bli sånn. Utfodringen er at kollektivt aldri blir like bra. De aller fleste (kanskje du og) vil aldri kunne innfinne seg med "god nok" kollektivtransport fordi man har et bedre alternativ i bilen så lenge den er billig i drift Hjemme ligger en bussholdeplass 4 minutters gange fra der vi bor, og barnehagen ligger 7 minutter forbi denne. Hvis det hadde gått buss fra denne, på en rute som gikk innom sentrum og brukte rundt 15 minutter, til en tilsvarende avstand fra jobben 3-4 ganger i timen, fra morgen til utpå ettermiddagen, hadde det vært bra nok. ...Hvis denne kostet en tier eller halvannen hver vei, eller 4-500 for et månedskort. Det er mulig i storbyer, men her er det rett og slett tydeligvis ikke liv laga for et bra kollektivtilbud, med bare 55.000 mennesker i bykommunen. Og det er vel en utopi som man selv ikke får til i land som Belgia og Nederland, Også der sliter man med at flere tar bilen fremfor kollektiv og sykkel til tross for at det aldri før har vært så godt tilrettelagt for både kollektiv og sykkel som nå. Og atpåtil koster drivstoff en del mer der i forhold til kjøpekraft. Så da må kraftigere lut til som her: https://www.google.no/maps/@53.2161408,6...!7i13312!8i6656Steng veier for all trafikk utenom buss, sykkel, drosje og vareleveranser........... steng i tillegg alt som heter gjennomkjøring mellom bydeler utenom ringveiene og vips så har du en by som topper listen over kollektivtransport og sykling.......... ................ men men, så er det sikkert noen som mener at bilreduserende tiltakk er middelaldersk og fascistisk, Ser jeg lokalt så bør man lage innsnevringer i hovedveien gjennom nærmeste tettsted, og i de nærmeste byene (1-1,5 mil unna 10.000 + innbyggere) er det bare å stenge hovedgata for privatbilisme og sette en effektiv stopper for gjennomkjøring som toppes i rusjen. Fytti katta hvor deilig ville det vært mange steder her i landet med et bilfritt sentrum. Kan sikkert se langt etter dette. Er vel det lokale tettstedet (kommunen) som viser den generelle holdningen. Ordføreren som snakket varmt om sentrumet som han storsinnet og full av iver kalte for 'vår storstue'. Hva så gjorde de med 'vår storstue', joda de bygget en svær parkeringsplass. Det er vel bare her i potetlandet at vi parkerer vår hellige ku i stua.
|
|
|
[Re: knutspeed]
03/01/2017 16:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[ En kollektivbil ville nok funka dårlig når vi skal på hytta med enten 5 par slalomski, 2 brett, 5 par langrennski, bagasje til 5, 5 sykler, mat, vedsekker osv. Spesielt ettersom vi da måtte ha vekket 6-åringen kl 02:00 når det endelig var en ledig bil etter fredagsrushet, pluss at vi måtte gjøre den strøken når vi kom frem i tilfelle noen andre skulle ha den.
Tja, da bør biling bli så dyrt at du lurer på om det er nødvendig å dra på hytta, om du må ha hytte i det hele tatt.
|
|
|
[Re: Homecast]
03/01/2017 17:14
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bare å kjøpe elbil fremdrift på biogass, tenker jeg, ville kanskje vært er mer passende alternativ. Metanutslippet fra en del sentrale "miljøpolitikere" burde være tilstrekkelig for en ikke så liten bilpark. Eller kanskje vi skal begynne å kjøre på knott ?? 
|
|
|
[Re: schnappi]
03/01/2017 17:19
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Før du trekker fram "latskap", kunne du fortelle meg hvor lang tid det tar mellom Jar kirke og Manglerud ishall en vilkårlig ukedag etter 21:00 med offentlig transport (dette er i Oslo, i tilfellet stedsnavnene virker ukjente)? Eller skissere hvordan du tenker deg å sykle den avstanden med alt av ishockeyutstyr? Og når du har gjort det, kunne du skissere sykkel- og offentlig transporttraseene for Jar kirke - Vinterbro ishall?
Hvis du tross alt mener virkelig folk som velger bil da er late... Disclaimer: Jeg er ikke kjent på Østlandet; fant avstandene på kart.finn.no Tur-retur Jar kirke - Manglerud ishall er 31 km. Tur retur Jar kirke - Vinterbro ishall er 64 km. Totalt nærmere 10 mil. Fant du ingen fritidsaktiviteter som var enda lenger unna...?
|
|
|
[Re: Flex]
03/01/2017 17:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Før du trekker fram "latskap", kunne du fortelle meg hvor lang tid det tar mellom Jar kirke og Manglerud ishall en vilkårlig ukedag etter 21:00 med offentlig transport (dette er i Oslo, i tilfellet stedsnavnene virker ukjente)? Eller skissere hvordan du tenker deg å sykle den avstanden med alt av ishockeyutstyr? Og når du har gjort det, kunne du skissere sykkel- og offentlig transporttraseene for Jar kirke - Vinterbro ishall?
Hvis du tross alt mener virkelig folk som velger bil da er late... Disclaimer: Jeg er ikke kjent på Østlandet; fant avstandene på kart.finn.no Tur-retur Jar kirke - Manglerud ishall er 31 km. Tur retur Jar kirke - Vinterbro ishall er 64 km. Totalt nærmere 10 mil. Fant du ingen fritidsaktiviteter som var enda lenger unna...? Ja, her snakker vi vektig argument som er relevant for ja la oss si 0,002 promille av befolkningen  Det er mange gode grunner til å bruke bil. Det er ikke spesielt mange gode grunner, som gjelder mange, til å bruke bil i rushtida i Oslo - annet enn latskap, egoisme o.l. Er det billig å kjøre bil, så kjører i grunn hele verden mer og mer.
|
|
|
[Re: Hoaas]
03/01/2017 18:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Norge er et land med svært lav befolkningstetthet og forholdsvis store avstander, å sammenligne seg med andre tettbebygde land med ekstremt godt kollektivtilbud blir litt fjernt. Fader vi har jo ikke jernbane i hele landet engang, knapt halve!
Ja, Norge er et land med svært lav befolkningstetthet helt til man skjønner at store deler av Norge kan regnes som så godt som ubeboelig/ubebodd og når man trekker fra områder som Hardangervidda, Jotunheimen, Dovrefjell mm så ser bildet litt annerledes ut. Nå er den norske definisjonen av tettsted litt annerledes enn den som brukes de fleste andre steder, men over 80% av nordmennene regnes for å bo i tettsteder, mot overraskende bare noen få prosent mer for Nederland. Befolkningstettheten i disse tettsteder ligger på ca. 2000 /km2. Ikke helt sammenlignbart men det gir en pekepinne, så er befolkingstettheten i det mest urbaniserte området i Nederland (trekanten Rotterdam, Utrecht, Amsterdam) på ca. 1000 /km2. Er jo ikke overraskende at gjennomsnitt antall bilkilometer for Norge, Belgia og Nederland (og mange andre land) ligger på ca. 15.000 km/året. Det virker som om det er en gjennomsnitts smertegrense som bestemmer hvor mange kilometer folk gidder å kjøre, ikke geografien. Husker jeg riktig så topper Belgia av disse tre og de har størst andel av befolkningen som bor i tettsteder.
|
|
|
[Re: Stein]
03/01/2017 19:09
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Ja, han begynte i barnehagen før han var 7 måneder gammel, pga. helsa til kona, og at jeg måtte begynne på jobb igjen. Til våren, når han er 15-16 måneder, vil nok henger funke.
Sparer en times tid hver dag på bil ift. sykkel inkl. skifting etc likevel, tenker jeg. Det du treng er endå ein sykkel! Eg har sykla junior til barnehagen i denne sidan han var 13 månader: Me har også ei NordicCab sykkelvogn også, og der meiner eg anbefalt alder er frå 9 månader. Likevel trur eg at når nestemann kjem så trur eg vil vente til han er gamal nok til å sitte sjølv, og heller ha han i transportsykkelen. Det gir ein heilt annan kontakt med barnet enn å ha han hengane bak meg i ei sykkelvogn. Då han begynte i barnehagen så tok eg buss for å levere han, men sidan barnehagen er i ein annan retning enn skulen min så måtte eg ta tre ulike bussar på denne ruta. For å vere sikker på at eg rakk alle overgangane så brukte eg å rekne omlag ein og ein halv time frå eg gjekk heimanfrå. Med transportsykkel så går den same reiseruta på omlag 45 minutt, altså ei halvering av tida. Eg tviler på at eg hadde fått til den ruta noko raskare med bil, for dei har ein tendens til å lage kø her i Bergen...
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: aug11x]
03/01/2017 19:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg var ung (90 tallet, så ikke veeldig lenge siden), så skjedde det jo aldri at folk ble kjørt til skole eller sport (ja, jeg bodde ute på landet, i byen er det endra mindre vits i å bli kjørt).
Nu är ju jag från Sverige men jag tycker det där låter väldigt rart. Vi blev självklart också körda runt en del når jag var ung på 80 talet. Jag tvivlar egentligen på att alla norska barn på 80-90 talet syklade eller åkte buss med hokey utstur eller ski för att träna. Man kan skylde på tidsklemma, men hva er egentlig vitsen? Lever man virkelig det livet man har lyst til hvis man hele tiden må stresse rundt?
Poängen är väl att det är mindre stressande att ta bilen än att bruka en massa tid på sykkel eller buss.
|
|
|
03/01/2017 19:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nordmenn er jo født med ski på beina og går skiturer for rekreasjon og avkobling, men å sykle noen km til jobb i samme temperatur skal liksom være for ekstremt.
Hur många i oslo är det som bara har noen km till jobb? Det som gjør det kjipt og ukomfortablet å sykle om vinteren i Oslo er eksos og biler, ikke at det er noen kuldegrader. Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter.
Noen kuldegrader är väl inte det som är det stora problemet. Snö, regn, slask, is är väl större problem. Det är säkert en massa folk som skulle kunna springa eller sykla till jobb oftare men jag förstår inte dem som försöker trivialisera problemen med sykling varje dag året runt. Jag har iallafall en hel del dagar på sykkeln når jag mycket hellre skulle suttit i en bil eller buss.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/01/2017 19:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jag tvivlar egentligen på att alla norska barn på 80-90 talet syklade eller åkte buss med hokey utstur eller ski för att träna.
Jeg kan selvsagt ikke svare for alle, men der jeg kommer fra – Sunnmøre – var det helt vanlig at alle jeg kjente syklet når de skulle på en eller annen aktivitet. Mulig de var heldige å kunne samkjøre med noen som hadde "lappen", men foreldrene kjørte meg bekjent aldri/svært sjeldent. Dette var tidlig 80-tallet, jeg fikk lappen i 87.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
03/01/2017 19:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hur långt hade du till aktiviteterna och hur gammal var du når du begynte med dem?
edit: För att förtydliga. Jag tänker i första hand på små barn och dottern på 7 år skulle inte ha någon möjlighet att hålla på med de aktivititerna som hon gör om vi inte hade kört henne till kamper och en del träningar. Sykkel året runt eller buss skulle båda vara så opraktiska och/eller ta så mycket tid att de inte ens är aktuella. Jag tvivlar på att folk på 80 talet tänkte annorlunda.
Redigert av fredriks; 03/01/2017 20:05.
|
|
|
03/01/2017 20:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Nu är ju jag från Sverige men jag tycker det där låter väldigt rart. Vi blev självklart också körda runt en del når jag var ung på 80 talet.
Jag tvivlar egentligen på att alla norska barn på 80-90 talet syklade eller åkte buss med hokey utstur eller ski för att träna.
Det å sykle opp i heisen med skia over skuldra og støvlene hengende rundt halsen var nå hvertfall ganske vanlig da jeg var ung.
Per B.
|
|
|
03/01/2017 20:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Noen kuldegrader är väl inte det som är det stora problemet. Snö, regn, slask, is är väl större problem. Har ikke lest tråden i sin helhet, så kanskje jeg misforstår, men vil bare si at hverken snø, regn, slaps eller is er noe problem om du har rette dekk, klær og sko. En mengde gode tips på de sykkelrelaterte subforumene Aldri en eneste dag i året jeg ville foretrekke bil eller kollektivtransport fremfor sykkel. Tvert imot Ville bare si det i all vennskapelighet. Kommer ikke til å engasjere meg i diskusjonen videre.
|
|
|
03/01/2017 20:12
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Men hur långt hade du till aktiviteterna och hur gammal var du når du begynte med dem? Vi sykla alene til barneskole fra omtrent 4. klasse – rundt 3km hjemmefra. Aktiviteter var fra 3-6km til det lengste på nattmanøver speider på rundt 2 mil hver vei. Var på annen speidertur der jeg ble kjørt, men da skulle vi først 10km før vi måtte ta båt og skulle være borte i noen dager – litt mye å dra med seg på apache sykkelen. Vi var forøvrig 3 stykker som ble samkjørt til og fra båt.
Redigert av tmork; 03/01/2017 20:35.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/01/2017 20:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke lest tråden i sin helhet, så kanskje jeg misforstår, men vil bare si at hverken snø, regn, slaps eller is er noe problem om du har rette dekk, klær og sko. En mengde gode tips på de sykkelrelaterte subforumene Ok... Måste alltså köpa fatebike då det är den enda sykkeln som kanske hade fungerat någorlunda på dagens tur. Vad som är problem och vad som bara är lite hyggeligt kan väl kanske också diskuteras. Jag gillar iallafall inte att först sykla i ösregn, följt av sludd för att sen henta i barnehagen och SFO når man är blöt av svett inifra och blöt och snöig utanpå för att sen sykla hem med sykkelvogn i nysnö. Det är självklart möjligt att det finns någon som tycker att det är göy och bättre än att köra bil men jag tror att de är väldigt få.
|
|
|
|
|