Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Diesel og bensin

Re: Diesel og bensin [Re: Øyvind V] #2372855 03/01/2017 12:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Øyvind V
Sitat: Stein
Imidlertid er Jr. for liten til å sitte i sykkelhenger, så da måtte jeg ha gått med barnevogn frem og tilbake til barnehagen først, som tar 11 minutter hver vei.

Jr. går i barnehage, men er for liten for henger? Du leter virkelig etter gode argumenter for å velge bilen nå ICON_WINK

Ja, han begynte i barnehagen før han var 7 måneder gammel, pga. helsa til kona, og at jeg måtte begynne på jobb igjen. Til våren, når han er 15-16 måneder, vil nok henger funke.

Sparer en times tid hver dag på bil ift. sykkel inkl. skifting etc likevel, tenker jeg.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372856 03/01/2017 12:28
ket Offline
Ringrev
Ringrev
blant foreldre i minstepodens fotballlag har populære temaer som "tidsklemme" og "logistikk" vært ytret i flere år, det virker som om det gir høyere status dess mer pes enn har i hverdagen. Oppi denne tidsklemma satt det min. 10 personer i hver sin diesel-suv på tomgang mens den håpefulle hadde trening. Til slutt måtte klubben sette ned foten og minne egoistene på at de står og sviner det til på en idrettsarena.

Antar at privatbilismen er så viktig for folk kan forklares med at det koster, og det skal enn sannelig ha valuta for. Og så er det viktig å ta hensyn til jeg, meg og jeg igjen.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372857 03/01/2017 12:29
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: sveinaa
Sitat: TrondAM

Frå spøk til alvor: Har lite trua på at noko anna enn at løsninga er å forske/utvikle transportløsningar som forurensar mindre, utan at det går på bekostning av friheita vi har idag til å bevege seg... Å gi avkall på privatbilisme i Noreg som noko løsning virka veldig lite realistisk...

Trur dette fort kan bli en bjørnetjeneste. Hvorfor skal nordmannen ha denne friheten mens afrikaneren, inderen og kineseren ikke skal ha den? Finnes det ett godt argument for at nordmenn skal ha større rettigheter til frihet?

Det var faktisk litt av poenget ICON_SMILE Kvifor skal nordmannen akseptere å miste friheita mens horder av kinesarar flyg til Norge på ferie eller resten av verden forsøker å få dei same muligheitene vi har idag ICON_WINK Er dog litt på sida av diskusjonen ellers i tråden her.

Redigert av TrondAM; 03/01/2017 12:29.
Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372858 03/01/2017 12:29
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Frå spøk til alvor: Har lite trua på at noko anna enn at løsninga er å forske/utvikle transportløsningar som forurensar mindre, utan at det går på bekostning av friheita vi har idag til å bevege seg... Å gi avkall på privatbilisme i Noreg som noko løsning virka veldig lite realistisk...

Trur dette fort kan bli en bjørnetjeneste. Hvorfor skal nordmannen ha denne friheten mens afrikaneren, inderen og kineseren ikke skal ha den? Finnes det ett godt argument for at nordmenn skal ha større rettigheter til frihet?

Det er en ting vi har og som de har mindre av i Kina, Afrika og India og det er sjitvær ICON_SMILE Eller i det minste vått og kaldt store deler av året.

Det er jo vanskelig å si nei til spørsmålet ditt. Det er selvfølgelig et alternativ at vi også i Norge hiver distriktpolitikken i havet og klumper oss sammen i en storby. Og holder oss der. Det er vel meget sannsynlig at det ville være det mest miljøvennlige. Å bo tett og holde seg hjemme.

Re: Diesel og bensin [Re: Øyvind V] #2372859 03/01/2017 12:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Seriøst? Er hverdagen 100 % avhengig av bilen?

For min familie er den det.

Dette er selvsagt subjektivt, men pga vår personlige situasjon er det ganske kritisk at jeg ikke er borte halvannen time ekstra pr. dag nå, ja. I tillegg til at jeg må ha muligheten til å komme hjem på ganske kort varsel.

Dette er selvsagt et ganske spesielt tilfelle, men uten bil, ville jeg måtte bruke ganske mye mer tid på transport og ærender.

...Men dette er jo ikke noe som påvirker det store bildet. Bare oss personlig.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372860 03/01/2017 12:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Imidlertid er Jr. for liten til å sitte i sykkelhenger, så da måtte jeg ha gått med barnevogn frem og tilbake til barnehagen først, som tar 11 minutter hver vei.

Jr. går i barnehage, men er for liten for henger? Du leter virkelig etter gode argumenter for å velge bilen nå ICON_WINK

Ja, han begynte i barnehagen før han var 7 måneder gammel, pga. helsa til kona, og at jeg måtte begynne på jobb igjen. Til våren, når han er 15-16 måneder, vil nok henger funke.

Sparer en times tid hver dag på bil ift. sykkel inkl. skifting etc likevel, tenker jeg.

Aha... Tenkte rundt 1 år, men det er jo stor forskjell på 7 mnd og 12 i den alderen der, særlig når det gjelder robusthet.

Edit: Når det gjelder bil i hverdagen skjønner jeg at noen faktisk har behov for det, men nå var jeg kanskje litt vel snar. Beklager om det føltes som et tråkk på tærne.

Redigert av Øyvind V; 03/01/2017 12:33.
Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372862 03/01/2017 12:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett ICON_SMILE

Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt. Jeg ønsker ikke et slikt fascistregime, i alle fall.

Men det kan jo fort bli sånn. Utfodringen er at kollektivt aldri blir like bra. De aller fleste (kanskje du og) vil aldri kunne innfinne seg med "god nok" kollektivtransport fordi man har et bedre alternativ i bilen så lenge den er billig i drift ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372863 03/01/2017 12:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22
Nå er det jo ikke sånn at grunnen til at det er rush i Oslo skyldes at folk kjører ungene sine til barnehagen. Det skyldes at folk kjører aleine til jobb for å spare tid for sin egen del. Barnehagebarn er et femprosentsargument.

Sikkert, men mange bruker nok bilen til jobb samtidig som de slipper av unger i barnehagen, på skolen og ønsker friheten til å gjøre ærender på vei hjem.

Kjøre barn til skolen. Burde det være lov i det hele tatt?

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372865 03/01/2017 12:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Seriøst? Er hverdagen 100 % avhengig av bilen?

For min familie er den det.

Dette er selvsagt subjektivt, men pga vår personlige situasjon er det ganske kritisk at jeg ikke er borte halvannen time ekstra pr. dag nå, ja. I tillegg til at jeg må ha muligheten til å komme hjem på ganske kort varsel.

Dette er selvsagt et ganske spesielt tilfelle, men uten bil, ville jeg måtte bruke ganske mye mer tid på transport og ærender.

...Men dette er jo ikke noe som påvirker det store bildet. Bare oss personlig.

Vi bor 1 mil utenfor sentrum, hadde tidligere to biler for å kjøre til/fra jobb, hente unger her og der, handle osv. Nå har vi solgt den ene bilen og skal klare oss med èn. Vi er begge enig om å sykle mye og skal bruke noen av pengene vi sparer på å bare ha èn bil til å kjøpe en ordentlig sykkelhenger.
Jeg bruker f.eks 5min mer på å sykle til jobb med raceren, enn når jeg kjører. Det er jo eneste denne tiden på året det er noe dritt. Det er -25 grader ute, man kan ikke putte en 9mnd gammel baby i hengeren i denne temperaturen. Men løsningen for oss er at èn alltid sykler, er det svinkaldt må den som har gunstigst arbeidstid levere og hente barna og eventuelt handle, den andre får masse egentid og trim ICON_LAUGH

Jeg ser for meg at det er mange som har problemer med å få kabalen til å gå opp uten bil, spesielt i distriktsnorge hvor kollektivtrafikken er ikke-eksisterende. Jeg f.eks kan ikke ta buss, for det første er det 2km til første holdeplass og for det andre går det ikke rutebusser dit.

Norge er et land med svært lav befolkningstetthet og forholdsvis store avstander, å sammenligne seg med andre tettbebygde land med ekstremt godt kollektivtilbud blir litt fjernt. Fader vi har jo ikke jernbane i hele landet engang, knapt halve!

You are what you eat...mmm nuts
Re: Diesel og bensin [Re: erikskon] #2372867 03/01/2017 12:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: erikskon
[Det er selvfølgelig et alternativ at vi også i Norge hiver distriktpolitikken i havet og klumper oss sammen i en storby. Og holder oss der. Det er vel meget sannsynlig at det ville være det mest miljøvennlige. Å bo tett og holde seg hjemme.

Før bilen kom var avstandene mye mindre på landet også. Da var det langt flere lokalskoler, små butikker og flere jobbet nære der de bodde. Men bilen snudde opp ned på dette.

Altså. Det er ikke distriktene som former bilbruken, det er bilbruken som formet distriktene.

Uten at jeg dermed sier at folk på landet ikke trenger bilen sin.

Anonym5
Re: Diesel og bensin [Re: TrondAM] #2372868 03/01/2017 12:44
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det var faktisk litt av poenget ICON_SMILE Kvifor skal nordmannen akseptere å miste friheita mens horder av kinesarar flyg til Norge på ferie eller resten av verden forsøker å få dei same muligheitene vi har idag ICON_WINK Er dog litt på sida av diskusjonen ellers i tråden her.

Det er ikke poenget. Poenget er at du må se på hvor mange biler det må produseres for å mette markedet i Afrika, India og Kina. Dette handler om levestandard og ikke at noen få kommer til Norge på cruise eller med fly.

Hvorfor mener du at vi nordmenn kan unne oss et bilhold alle vet ikke vil gå om alle i hele verden unner seg det samme?

Re: Diesel og bensin [Re: erikskon] #2372871 03/01/2017 12:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon

Det er en ting vi har og som de har mindre av i Kina, Afrika og India og det er sjitvær ICON_SMILE Eller i det minste vått og kaldt store deler av året.

Det er jo vanskelig å si nei til spørsmålet ditt. Det er selvfølgelig et alternativ at vi også i Norge hiver distriktpolitikken i havet og klumper oss sammen i en storby. Og holder oss der. Det er vel meget sannsynlig at det ville være det mest miljøvennlige. Å bo tett og holde seg hjemme.

Norge har nok en bedre infrastruktur og ett bedre kollektivtilbud en de nevnte områder/land også ICON_WINK

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372872 03/01/2017 12:48
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Hvorfor mener du at vi nordmenn kan unne oss et bilhold alle vet ikke vil gå om alle i hele verden unner seg det samme?

Hehe, det samme kan sies om

- Strømforbruk
- Vedfyring
- Matforbruk
- Antall kids
- Feriereiser
- Osv

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372873 03/01/2017 12:49
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det vil ta tiår å gjøre kollektivt like effektivt som bil over alt i Oslo, rett og slett fordi bil har blitt og blir fortsatt prioritert høyest. Selv fra Grunerløkka til Marienlyst (3km) så tar det dobbelt så lang tid med kollektivt som med bil. I tillegg er bil mye mer komfortabelt og rimeligere så lenge jeg allerede har bil.

Nå har jeg flyttet til Grefsenkollen, og det er samme erfaring der. Det tar ca dobbelt så lang tid med kollektiv som med bil ned til Marienlyst (ca 6km).

Slik det er nå får folk mulighet til å selv ta valget mellom det mest komfortable (bilen) eller det ukomfortable (kollektivt/sykkel), noe som gjør at veldig mange gir f*** i klima og bymiljø og fortsetter å kjøre bil.

Skal folk velge sykkel og kollektiv så må disse transportformene bli bedre enn bil. For å få til dette er det i mine øyne ingen tvil om at bil må bli dyrere og arealet som brukes på bil må nedprioriteres til fordel for kollektiv og sykkel.

Stein, det høres ut til at du har en meget fin distanse for å sykle til jobb.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372874 03/01/2017 12:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Nettopp. Dette bekrefter jo det at bilbruken må bli dyrere. I ditt tilfelle må de svi så mye økonomisk når du velger bilen at du ikke velger den. Du ville jo aldri valgt kollektivt uansett ICON_SMILE

Så da skal jeg ikke ha råd til å bruke bil, som gjør at hverdagen til familien min blir ødelagt. Jeg ønsker ikke et slikt fascistregime, i alle fall.

Men det kan jo fort bli sånn. Utfodringen er at kollektivt aldri blir like bra. De aller fleste (kanskje du og) vil aldri kunne innfinne seg med "god nok" kollektivtransport fordi man har et bedre alternativ i bilen så lenge den er billig i drift ICON_SMILE

Hjemme ligger en bussholdeplass 4 minutters gange fra der vi bor, og barnehagen ligger 7 minutter forbi denne. Hvis det hadde gått buss fra denne, på en rute som gikk innom sentrum og brukte rundt 15 minutter, til en tilsvarende avstand fra jobben 3-4 ganger i timen, fra morgen til utpå ettermiddagen, hadde det vært bra nok. ...Hvis denne kostet en tier eller halvannen hver vei, eller 4-500 for et månedskort.

Det er mulig i storbyer, men her er det rett og slett tydeligvis ikke liv laga for et bra kollektivtilbud, med bare 55.000 mennesker i bykommunen.

Re: Diesel og bensin [Re: magnusc] #2372875 03/01/2017 12:51
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: magnusc

Stein, det høres ut til at du har en meget fin distanse for å sykle til jobb.

Det har jeg. Litt elendige sykkelforhold både på arbeidsplassen og på veien dit, men likevel. Ikke verre enn at det er ganske behagelig i "sykkelsesongen".

Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372876 03/01/2017 12:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå er det jo ikke sånn at grunnen til at det er rush i Oslo skyldes at folk kjører ungene sine til barnehagen. Det skyldes at folk kjører aleine til jobb for å spare tid for sin egen del. Barnehagebarn er et femprosentsargument.

Sikkert, men mange bruker nok bilen til jobb samtidig som de slipper av unger i barnehagen, på skolen og ønsker friheten til å gjøre ærender på vei hjem.

Kjøre barn til skolen. Burde det være lov i det hele tatt?

Jeg har syklet med jr. til skolen enten med egen sykkel, påhengssykkel eller på bagasjebrett fra dag 1 i første klasse. Så fremt det ikke er 20 varmegrader og sol så ser de fleste foreldre dumt på meg. På utrykket til noen så ser det nesten ut som det tenker noe sånn som: Fy fader for en"looser" som ikke har bil og utsetter ungen sin for det der....

Redigert av sveinaa; 03/01/2017 13:00.

Re: Diesel og bensin [Re: Espen J] #2372877 03/01/2017 12:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Espen J
Jeg vil ikke ha syklister som sykler av "tvang" jeg vil ha syklister som sykler av lyst.

Jeg vil ha syklister. Om de sykler fordi de vil eller må er likegyldig.

Anonym5
Re: Diesel og bensin [Re: knutspeed] #2372879 03/01/2017 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Hehe, det samme kan sies om

- Strømforbruk
- Vedfyring
- Matforbruk
- Antall kids
- Feriereiser
- Osv

Nettopp. Så vi må droppe dobbeltmoralen. Vi kan ikke rettferdiggjør ditt og datt på noen måte. Ønsker vi å ta de valgene så må vi tørre å innrømme at vi tar dem med bakgrunn i egoisme.

Re: Diesel og bensin [Re: Stein] #2372880 03/01/2017 12:57
Flex Offline
Veteran
Veteran

Litt på siden av debatten, men det fins da innlegg til mange sykkelvogner som gjør at de kan brukes med barn godt under barnehagealder. Har selv brukt slike til Chariot (Thule) og Burley sykkelvogner, og det har fungert veldig bra.

Edit: Så ikke før nå at dette hadde vært diskutert tidligere

Redigert av Flex; 03/01/2017 13:00.
Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372882 03/01/2017 13:02
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Men man kan da kjøpe biler som har temmelig lave utslipp.

Re: Diesel og bensin [Re: knutspeed] #2372883 03/01/2017 13:05
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Eg meiner ikkje at vi nødvendigvis kan unne oss det , men eg trur at vi vil unne oss det likevel ICON_SMILE Teknologi vil på sikt løyse miljøutsleppa lokalt, rushproblematikken er litt verre å løyse utan å fjerne ein andel av biltrafikken (og er uavhengig av utsleppsproblematikken sett vekk ifrå svevestøv som er uansett)

Redigert av TrondAM; 03/01/2017 13:10.
Re: Diesel og bensin [Re: ket] #2372884 03/01/2017 13:06
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ket
Antar at privatbilismen er så viktig for folk kan forklares med at det koster, og det skal enn sannelig ha valuta for. Og så er det viktig å ta hensyn til jeg, meg og jeg igjen.

Absolutt ikke utenkelig. En ser jo ofte argumentasjonen med at bilavgiftene i sin helhet bør gå til veibygging, noe som viser at man ikke har skjønt en dritt...

Re: Diesel og bensin [Re: Syklist1] #2372887 03/01/2017 13:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Syklist1
Kan man?
Vi er vel et stykke unna at privatbilproduksjon er særlig bærekraftig miljømessig og omtrent like langt unna at all elkraft er miljøvennlig. Selv om elbil er ganske fint sånn lokalt sett i Oslo, så er det ikke mye miljøproblemer det løser utenfor gryta.

Re: Diesel og bensin [Re: sveinaa] #2372890 03/01/2017 13:12
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg har syklet med jr. til skolen enten med egen sykkel, påhengssykkel eller på bagasjebrett fra dag 1 i første klasse. Så fremt det ikke er 20 varmegrader og sol så ser de fleste foreldre dumt på meg. På utrykket til noen så ser det nesten ut som det tenker noe sånn som: Fy fader for en"looser" som ikke har bil og utsetter ungen sin for det der....

Det har nok hendt at jeg har fått noen merkelige blikk også, men det blir fort slutt på det når barna deres spør dem om ikke de også kan få sitte i sånn kul sykkelvogn til barnehagen.

Har imidlertid bare fått positive tilbakemeldinger ("Fy f**n du er sprek"). Jeg har imidlertid innimellom hatt lyst til å kontre med "det er ikke jeg som er sprek, det er dere andre som er late", men er altfor høflig til det ICON_SMILE

Re: Diesel og bensin [Re: anonym22] #2372892 03/01/2017 13:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kan man?
Vi er vel et stykke unna at privatbilproduksjon er særlig bærekraftig miljømessig og omtrent like langt unna at all elkraft er miljøvennlig. Selv om elbil er ganske fint sånn lokalt sett i Oslo, så er det ikke mye miljøproblemer det løser utenfor gryta.

Lave utslipp er da ikke synonymt med bærekraftig.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372893 03/01/2017 13:15
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Nordmenn er jo født med ski på beina og går skiturer for rekreasjon og avkobling, men å sykle noen km til jobb i samme temperatur skal liksom være for ekstremt.

Det som gjør det kjipt og ukomfortablet å sykle om vinteren i Oslo er eksos og biler, ikke at det er noen kuldegrader. Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter.

Re: Diesel og bensin [Re: Syklist1] #2372894 03/01/2017 13:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kan man?

Lave utslipp er da ikke synonymt med bærekraftig.

Nei. Men det finnes ingen biler med lave utslipp. Totale utslipp på hele produksjonen, frakten, bruken osv. osv. er riktig så store.

Re: Diesel og bensin [Re: progres] #2372895 03/01/2017 13:20
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Er med på den men fortsatt er en bil på et tonn med 99g CO2 pr km er mer miljøvennlig enn en på 2 tonn og 250g CO2 pr km.

Re: Diesel og bensin [Re: Flex] #2372896 03/01/2017 13:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Flex
[quote=sveinaa]

Har imidlertid bare fått positive tilbakemeldinger ("Fy f**n du er sprek"). Jeg har imidlertid innimellom hatt lyst til å kontre med "det er ikke jeg som er sprek, det er dere andre som er late", men er altfor høflig til det ICON_SMILE

Mange som sier det til meg og, men man skjønner jo at de tenker noe annet når man vet de bor 5 min i gang avstand til skolen og det første som skjer når de setter seg i bilen er å fyre opp siggen.

Jeg er veldig enig med deg ang. det å være lat. Det som kanskje bekymrer meg mer er at veldig mange barn ikke lærer at det går an å bruke sykkel/bein om man skal noe fordi foreldrene tar et egoistisk valg ang. sin egen tid. For en del barn ville det å lære at kroppen kan brukes være den beste lærdommen de kunne fått.

Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Moderator  support