Jeg har tre spørsmål i forbindelse med en skadesak som enda ikke er avsluttet. De presenteres underveis. Håper du tar deg tid til å lese igjennom og å gi en tilbakemelding

En søndag formiddag medio september i høst når jeg skulle ut og sykle, la jeg merke til at bilen vår var ripet opp langs sidene og på bakluken. Den var parkert ved bopel sentralt i Oslo. Det var tre andre biler parkert på samme rekke som også var påført tilsvarende skader. Vi parkerte bilen natten i forveien i halv ett tiden, så vi vet at det skjedde i løpet av natten. Dessverre vet vi ikke hvem som utførte udåden. Ergo ble dette et valg om å dekke skaden selv, eller å bruke kaskoforsikringen.
Etter skadetakst hos Møller bil (det er en VW Passat, 2008 (skal aldri ha VAG-produkt igjen inntil de lages i rustfritt stål eller aller helst kompositt)) ble det klart at det måtte bli sistnevnte. Dette medførte bonustap og utløste egenandel på kroner 6000. Skaden ble taksert til kroner 39000.
Takstmann hos Møller forklarte at alle godkjente verksteder bruker et standardisert system ved slike skader. Ripen på langs av bilen løper omkring 10 centimeter under vinduene. Nesten nederst på døra går det en pyntelist i krom. Takstmann sa de ville lakkere flaten fra vinduet ned til kromlista; ikke under. Dette reagerte jeg på. Bilen er sort, åtte år gammel, og ny og gammel lakk vil ikke være i nærheten av å korrelere. Til dette var tilsvaret at det ville jevne seg ut i løpet av noen år ...
Spørsmål 1: er dette god kål? De lakkerer altså halve flaten, noe som vil etterlate et tydelig skille. I vilkårene står det at de skal sette bilen tilbake til samme stand som før skaden.
Som på mange VAG-produkter, og spesielt VW, har rust stått på menyen i flere år allerede. Det er blant annet rust langs nevnte kromlist. Dette var jeg tidlig inne hos Møller for å få vurdert. På daværende tidspunkt fremstod det som bobler i lakken. Takstmann forklarte den gang at de hadde hatt problemer på denne modellen, fordi kromlista var klipset fast. På faceliften var samme list limt, for å unngå vibrasjons/kontaktskade på lakken. Bilen var da akkurat 5 1/2 år gammel; utenfor reklamasjonsfrist, men godt innenfor rustgarantien VW opererer med på 12 år (gjennomrusting).
Svaret fra Møller: vi dekker halve kostnaden. Halve kostnaden var til opplysning 55000 kroner. Rust i festet til takrails (originale), rundt baklyktene, begge framdørene, og på panser. Etter mye om og men, uten å komme noe sted, endte det med et klart nei fra meg. Alle disse skadene viste seg i form av bobler i lakken.
I dag, snart 3 år senere, har rusten fått utvikle seg og fremstår nå som skjemmende.
Spørsmål 2: når tilbudet fra forsikringsselskapet forelå var den nedjustert fra 39000 til 26000. De ville ikke dekke skader på verken fører- eller passasjerdør, grunnet rust langs pyntelistene. Det er 3 rustflekker på 3x3 cm. Et område på døren de i utgangspunktet ikke skulle dekke, all den tid de bare ville lakkere mellom vindu og pyntelist.
Nok VW og Møller tenkte vi, og bestilte oss ny bil hos noen andre. Vi byttet forsikringsselskap i samme slengen. Til pass for begge.
Ettersom vi ikke ville få dekket det det ville koste å utbedre skadene vurderte vi å selge bilen på rot, og ta et kontantoppgjør fra forsikringsselskapet. Har hatt hell ved et tidligere skadetilfelle på en motorsykkel, hvor jeg gjorde deler av arbeidet selv og slik "sparte inn" deler av egenandelen. Den gang holdt selskapet tilbake momsen, inntil jeg framla kvittering på delekjøp, samt på for 30 pst av estimert arbeidskost. Intet annet. Det sparte selskapet mange tusenalpper på, sammenlignet ved å bruke verkstedet.
Dette leder meg til spørsmål 3, og svaret jeg fikk fra skadekonsulenten nå:
"I foreliggende skadesak vil kontantoppgjøret bli slik:
kr. 20.818 (godkjent netto skadetakst)
- kr. 8.969 (50 % av verkstedets arbeidspenger)
- kr. 6.000 (alminnelig kaskoegenandel)
= kr. 5.849 til utbetaling."
Ble rimelig satt ut. Her har de altså klart kunststykket å manøvrere seg ned fra opprinnelige 39000 kroner til i underkant av 6000. I tillegg mister vi bonus. Resultatet blir at vi går i minus. Er det rart bransjen går med milliardoverskudd?
Vi har råd til å kjøpe ny bil, og skal ikke klage for høylytt. Allikevel sitter vi igjen med rundt 70000 kroner mindre om vi selger den som den er kontra en bil uten rust og riper. Det er ikke penger man finner langs veien, og ekstra surt er det når man betaler dyrt for en kaskoforsikring som til syvende og sist ikke dekker noe mer enn en delkasko ville gjort. For meg er dette viktig av prinsipiell karakter som av økonomisk. Skal vi la oss flå?
Følgelig står vi igjen med to alternativer. Enten å sette bilen inn hos et rimeligere verksted enn Møller, og la de gjøre mest mulig for 20.000. Slik får vi et noe bedre produkt enn nå - samtidig lar vi selskapet blø så mye som de har sagt seg villig til. Alternativet er å sette en strek over hele skiten - for kontantutbetaling er ikke et alternativ. Eller, er det noen som har bedre forslag?