Seriøst p..sskald 4 timers runde rundt Hakkloa idag. Lenge siden jeg har frosset så mye overalt, var nok ned mot 15 blå en del steder, men var kledd for mer typisk ned til 5 blå, så live/learn. På østsiden av Maridalsvannet, aka. Lillomarka er det så og si bart, veldig lite is, kunne kjørt med slicks mesteparten der. Her litt stikjøring i området mellom Monsetangen og Sandermosen. Var faktisk mye åpent vann og tildels gjørmete på øvre deler av stien oppe ved Sandermosen, så barfrosten nå trengs virkelig før vi igjen forhåpentligvis får 40cm snø og litt mer interessante forhold:
Rimelig bart over Ørfiske og ned til Hakadal, men is/snødekke derfra til Hakkloa, Sandungen, Bjørnsjøen og tilbake til Brekke og Oset. Er stor forskjell på Lillo og østsiden av Maridalsvannet nå. Tildels islag på stier/veier nesten overalt øst for Maridalsvannet.
Syklet Skullerudåsen med deler av pioneren i går. Piggdekk anbefales! Steder med avrenning begynner å få mye is, greit å ikke måtte av hver gang. I tillegg antar jeg at det rimlaget som nå ligger overalt er glatte greier for piggfrie dekk.
Syklet uten pigg og det gikk stort sett greit. Inne i skogen er det kun unntaksvis steder hvor tåka eller dugget har fryst, typisk utsatte steder med sva og akkurat på sva er et vell ikke så mye hjelp med pigg. Det sagt, ville jeg ikke kalt noen feig hvis man velger pigg ihvertfall forran når det som sagt er det en del steder med skikkelig is der hvor det renner vann, inkludert den lille kneika ned til brua over dalsøkket før bålplassen. Det ble veldig spennende.
Syklet pioneren i dag på fulldempet fatbike med Dillinger 4. Uansett hva du skor deg meg er det ikke optimalt. Mye bart, men også issvuller og i Syden var det en del isglasur på toppenn av svabergene.
Var ute i helga med både med pigger og uten i lillo, det går uten pigger men det er et glassert lite lag stedvis med is som gjør turen uten pigger litt spennende og morsomt også da :-) Men vil anbefale pigger for den ekstra sikkerheten når det bratt og skrått terreng
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride
Syklet rundt i grefsenkollen og akebakkeskogen i går ettermiddag med pigg foran og sommerdekk bak. Det var et greit kompromiss, isglasur på røtter og enkelte sva. Ellers bart.
Tildels mye snø nord i marka, men veldig varierende der og. Fint isdekke fra Brekke og inn Nordmarksveien forbi Skjærsjøen, Sandungen, etc. Tråkket over til Jevnaker allmenning på søndag, og det var jevnt snødekke fra nordenden av Sandungen. Her fra ''trillestien'' tilbake til Gjerdingen gård. Denne er rimelig steinete og ''røttete'' når det er bart, mer flow nå:
Blir spennende å se hvordan det blir fremover med opp til 6 grader og fønvind i langtidsvarselet.
Var i Pioneren i dag, vesentlig mindre is enn det var forrige lørdag, nå er det bare enkelte issvuller her og der som er godt synlige. Syklet med Dillinger 4, men neste gang tror jeg det blir stisykkel med MM / HD kombo.
Syklet rundt i Skullerudåsen i dag. Fine, raske og stort sett tørre stier. Syklet piggfritt (Conti Baron) og det gikk helt fint. Det var noen isflekker her og der men det var helt forutsigbart hvor de var. Riktignok valgte jeg stier med mye jordbunn og unngikk de med mye svaberg. Ville ikke syklet med pigg i Østmarka nå.
Jeg var en tur i Trulsrunden 23. Der var det stort sett bart og fint.
I dag syklet jeg en runde på oversiden av Sognsvann oppover til Store Åklungen og ned Mojo og Høyspenten. Det var stort sett veldig fint på stiene. På veiene er det noen steder med ren holke, så der er det bare å ta det rolig.
Hadde en tur over Årvollåsen i ettermiddag. Tørt og fint hele veien bortsett fra noen få steder det rant vann.
På sørsiden av åsen var det tørt og godt feste hele veien bortsett fra noen små isflekker. På østsiden var det stort sett bra bortsett fra noen små flekker med rim på røtter og steiner. Det var umulig å se med lykt så det gjorde utforkjøringene litt ekstra spennende.
kom nettopp inn døra fra Trulseland i østmarka. Der er det bare å spenne på sommerdekka og gi gass! Fant tilsammen 2 godt synlige isholker på 1 time, ellers tørt og veldig fine forhold
Pioneren i dag. 99% bart. Jeg syklet med pigg men kun fordi jeg ikke gadd å legge om og at det er nødvendig med pigg i Bærumsmarka og høyere opp i Nordmarka hvor jeg sykler mest for tiden. Var faktisk stedvis litt mykt i bakken og noen åpne gjørmehull. Helt klart mer isete og hardere forhold på andre siden av byen.
Jeg gikk vettakollen opp og litt forbi fuglemyra i forigårs. Var endel is med noen "ikke til å unngå" områder. Ellers barfrost overalt. Møtte 2 på 29 pigg.
Jeg gikk vettakollen opp og litt forbi fuglemyra i forigårs. Var endel is med noen "ikke til å unngå" områder. Ellers barfrost overalt. Møtte 2 på 29 pigg.
Var en tur opp og rundt Gardlaushøgda og Skriverberget idag. Plussgrader så kun glatt på islagte steder. Men tenker det blir betydeligt glatter med minusgrader imorgen. En del vindfall etter Urd opp og nord for Gardlaushøgda i tilfelle noen har lyst at ta med motorsag i sekken..
Trulsen i dag var forholdsvis grei uten pigg, men en del veldig glatte røtter (de hadde et islag utenpå). En og annen isflekk men ikke noe problem. Parkeringen på Østmarkssetra var glattere enn stiene.
Testet Sognsvan i går. Møtte ingen andre syklister. En del is noen steder påpå de brede hovedstiene(blåmarka).men helt fantastisk føre på barnålstiene som ikke er blåmerket.(f.eks den ved e6). Tørt og fint og ingen is.
Nydelig tørr og tilnærmet isfri barfrost i Østmarka i dag. Syklet i områdene Lutvann, Slettfjell, Skullerudåsen og Dalsåsen. Lot piggdekkene stå igjen hjemme og var veldig fornøyd med det. Bare å hive seg rundt for bedre enn dette blir det neppe.
Var en tur ute i Trulsen og på Slettfjell i dag. Det startet med hoppende jubel over barfrost og spikerfeste, men det ble relativt glatt med det snødrysset som kom.