Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Raumerrittet i nytt format

Raumerrittet i nytt format #2371896 26/12/2016 19:06
Harald_D Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei

Raumerrittet kommer med en siste krampetrekning

http://terrengsykkel.no/Telex/Raumerrittet-lanserer-kompaktmaraton

Jeg synes tanken er god, men jeg tror dessverre den generelle rittinteressen er dalende

Harald D

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371923 27/12/2016 00:53
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg var optimist helt til jeg leste at nesten all sykling foregår på grus/asfalt.
Rittet vil sannsynligvis bare trekke til seg hobbysyklister med minimale tekniske ferdigheter , som blir vettskremt bare de hører ordet sti.

Hadde i grunnen håpet på at de kunne lansere en rundbane i sørlig deler av Romeriksåsen på ca 40 km , der ca 70% er sti/tekniske partier.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371927 27/12/2016 07:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg lurer på om det er noe som heter å se seg blind på markedsundersøkelser.

Det er jo mange store og små grusritt i regionen som lever godt uten å gjøre sånne tilpasninger.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371935 27/12/2016 09:06
olechr Offline
More than words
More than words
Problemet er at de skal ha så mye folk med for å arrangere. Er spent på løypa. Ut i fra hva jeg kan lese så er dette ganske treg løype selv for de som ikke liker terreng.

Det som hadde vært kult er et teknisk ritt med Max antall på 2-300. Det kunne blitt utrolig morsomt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371944 27/12/2016 10:15
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Tenkte på følgende løype:

Oppe ved Ask og Harasletta sammenhengende sti over Breimåsan rett over mot Indrefileten ( som er innenfor topp 5 stiparti i Romerriksåsen) - Ytrefileten.

Like før Solberg/Langgata tar man stien oppover mot Klopptjern - Rundetjern - grønn blå og rød sti videre mot ryggevannsveien ( sjekk MTB Map.no )

Stien som går på baksiden av Ovatn mot Holterkollen.
Holterkollen og nedover mot Tysilen og Nittedal kirke er sannsynligvis kremparti nummer 1 i Romerriksåsen.

Noen kilometer på asfalt oppover Nittedal. Evt ta sikte på grusveien mot Holterkollen og så 300 høydemeter med sti nedover mot Askkroken

1 drøy kilometer på asfalt nordover og deretter Nittedalsstien ( veldig bra sti ) tilbake mot mål.

Redigert av AGT; 27/12/2016 10:26.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371947 27/12/2016 10:31
olechr Offline
More than words
More than words
Man kunne lagt inn 3 sløyfer på Solberg før man drar tilbake. Særlig den nye fra Tores plass og ned til langata er rå.

Hadde vært kult å lagd et fatbike ritt der i vinter.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371948 27/12/2016 10:41
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Ja , men desverre så har en skogsmaskin herpet noen hundre meter av stien ved Vangveien i høst.

Mellom de to røde pilene
Alternativet med orange pil er ikke noe bra

Kunne sikkert ha fikset dette ved å fulle på med litt grus , eller vente noe år slik at gjørma får tørket litt opp.

Forresten sykt mange gode stipartier i dette området ...

Redigert av AGT; 27/12/2016 10:48.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: AGT] #2371949 27/12/2016 10:44
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: AGT
Ja , men desverre så har en skogsmaskin herpet noen hundre meter av stien ved Vangveien i høst.

Kunne sikkert ha fikset dette ved å fulle på med litt grus , eller vente noe år slik at gjørma får tørket litt opp.

Forresten sykt mange gode stipartier i dette området ...

Det ble lagd nye stier på sidene. Så er null problem nå.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2371951 27/12/2016 10:49
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Ok , har ikke fått dette med meg

Sjekk bildet jeg la til i etterkant i forrige post

Redigert av AGT; 27/12/2016 10:54.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: AGT] #2371970 27/12/2016 12:39
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg var optimist helt til jeg leste at nesten all sykling foregår på grus/asfalt.
Rittet vil sannsynligvis bare trekke til seg hobbysyklister med minimale tekniske ferdigheter , som blir vettskremt bare de hører ordet sti.

Hadde i grunnen håpet på at de kunne lansere en rundbane i sørlig deler av Romeriksåsen på ca 40 km , der ca 70% er sti/tekniske partier.

Det er de vettskremte antisti-hobbysyklistene som gir penger i kassa og som er årsaken til at de ulike rittene kan arrangeres. Lik det eller ikke.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: mojo] #2371972 27/12/2016 12:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mojo

Det er de vettskremte antisti-hobbysyklistene som gir penger i kassa og som er årsaken til at de ulike rittene kan arrangeres. Lik det eller ikke.

Men denne gruppen er likevel synkende, etter hvert som flere beveger seg enten over på landevei eller sti (eller begge deler).

Jeg er ganske sikker på at om et ritt ikke på en eller annen måte oppfattes som spennende eller prestisjefylt blir det vanskelig å trekke massene dit også. Hvermannsen som banker grus mellom Maridalen og Sørkedalen hver lørdag kommer ikke til startstreken av seg selv. Det er mulig Raumerittet tidligere tabbet seg ut ved å tilpasse seg for mye eliten, men nå virker det som man kjører seg i motsatt grøft.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: larsdx] #2371979 27/12/2016 13:20
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Det er vel en topp og bunn for alt. Det er ikke så veldig lenge siden Oslo Maraton ble avlyst, mens det de siste årene har vært fulltegnet.

Redigert av mojo; 27/12/2016 13:22.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: larsdx] #2372350 30/12/2016 23:03
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: larsdx

Men denne gruppen er likevel synkende, etter hvert som flere beveger seg enten over på landevei eller sti (eller begge deler).

Det er mulig Raumerittet tidligere tabbet seg ut ved å tilpasse seg for mye eliten, men nå virker det som man kjører seg i motsatt grøft.

Her var det mye generalisering... Jeg vil tørre å påstå at disse amatørene av noen anti-sti hobbysyklister utgjør over 50% av den terrengsykkelklubben jeg er medlem av. Flere sykler Birken på rundt tre timer, men nevner man ordet sti møter de ikke til trening. Det er dette Raumerittet må satse på, fordi majoriteten av norske terrengsyklister er grusveisyklister og ikke stisyklister. Det er disse anti-sti hobbysyklistene Birken, Kongerittet og Grenserittet lever av så hvorfor ikke Raumerittet?

Skulle personlig ønske et stiritt som nevnt over, men det vil aldri trekke horder av folk. Problemet med stiritt med maks 200-300 deltakere f.eks Terningen-rittet er at det til en viss grad ekskluderer da eliten blir overveldende.

Redigert av evergreen; 30/12/2016 23:04.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: evergreen] #2372354 30/12/2016 23:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: evergreen

Det er mulig Raumerittet tidligere tabbet seg ut ved å tilpasse seg for mye eliten, men nå virker det som man kjører seg i motsatt grøft.

Her var det mye generalisering... Jeg vil tørre å påstå at disse amatørene av noen anti-sti hobbysyklister utgjør over 50% av den terrengsykkelklubben jeg er medlem av. Flere sykler Birken på rundt tre timer, men nevner man ordet sti møter de ikke til trening. Det er dette Raumerittet må satse på, fordi majoriteten av norske terrengsyklister er grusveisyklister og ikke stisyklister. Det er disse anti-sti hobbysyklistene Birken, Kongerittet og Grenserittet lever av så hvorfor ikke Raumerittet?

Skulle personlig ønske et stiritt som nevnt over, men det vil aldri trekke horder av folk. Problemet med stiritt med maks 200-300 deltakere f.eks Terningen-rittet er at det til en viss grad ekskluderer da eliten blir overveldende.

Problemet er at raumerrittet vil ikke få noe mer enn maks 500 på det nye rittet trur jeg. Den gjengen som sykler grus kjører stort sett Birken ellers trening. Jeg trur ikke det dukker opp 1000-2000 folk i Ask for å kjøre en løype på grus/gangveier.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: olechr] #2372355 30/12/2016 23:43
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: olechr
Problemet er at raumerrittet vil ikke få noe mer enn maks 500 på det nye rittet trur jeg. Den gjengen som sykler grus kjører stort sett Birken ellers trening. Jeg trur ikke det dukker opp 1000-2000 folk i Ask for å kjøre en løype på grus/gangveier.

Sant, men skal man arrangere ritt hvor deltakelsen er dalende burde man sikte på den største massen...

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2372369 31/12/2016 09:15
olechr Offline
More than words
More than words
Enig det, men man må være realistisk. I fjor ble det vel avlyst fordi det ikke kom til å bli mer enn 700+/-.

Raumerrittet hadde et navn og en løype folk kjente til. Når alt blir flyttet har man ikke fordelen av navnet mer.

Skal man lage nytt ritt så må man enten lage noe for entusiaster som er bra og være fornøyd med maks 300-400.

Skal man lage noe for massen nå så må det være en løype som er enkel men gøy. Jeg klarer ikke å se hvor man skal få til dette rundt Ask. Kanskje større kjangse rundt trandum området sånn sett.

Så må deltageravgiften være lav og man må være fornøyd med mindre enn 1000 deltagere. Bare se hvor mye annonser kongerittet har, likevel er det ikke sjukt my folk.

Håper virkelig Raumerrittet kommer seg opp igjen, men jeg har ikke helt trua på konseptet som nå blir lagt opp. Dette har vært prøvd før uten suksess.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: evergreen] #2372597 02/01/2017 12:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: evergreen

Poenget mitt var ikke at man bør arrangere stiritt. Dette er ren synsing, men jeg tror uansett hva slags ritt man arrangerer må man ha en viss status. To ritt i området som jeg har sykklet med veldig forskjellig profil er Elgrittet og Kongerittet. Kongerittet trekker folk fordi det er to uker før Birken og "siste sjanse" for seeding til Birken. Elgrittet virker å ha god oppslutning blant lokale klubber og dessuten en ganske fysisk tøff (men ikke teknisk) løype.

En grusrunde på 25km x2 eller x3 er ingen av delene. Det kan selvsagt hende det er et uutforsket marked der ute for det "nedre sjiktet" og at jeg tar feil. Selv havner jeg langt ned på resultatlistene, men synes nok likevel ikke det virker så attraktivt.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2372613 02/01/2017 14:02
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Forslag til todelt løsning:
En for de som vil ha mest grus/asfalt - og en for de som vil ha mest mulig sti.

Gruppe 1 sykler rett inn i den gamle traseen mot bommen ved Olstadvangen.
Evt tar av litt før og sykler enkel sti over Rudsvangen - Breimåsan.
Videre gruseveien mot Ringdalskoia og partiet videre mot Ringalsveien.

Asfalt mot Nittedal Kirke - og oppover mot Bergstjern. Nittedalsstien tilbake mot bommen ved Olstadvangen.
Da får de 2-3 stipartier. resten vil være grus/asfalt.

Gruppe 2 som vil ha mest sti sykler likt til Breimåsan - tar med seg Indrefileteen - møtes igjen ved Ringdalskoia.
Etter partiet ved Rindalen skiller de på nytt lag og tar av til høyre , og sykler alt av sti ved Solberg og videre opp mot Rundetjern osv.

Gruppe 1 og 2 vil igjen møtes ved Nittedal Kirke - asfalt oppover Nittedal - G2 sykler opp mot Holterkollen og sti ned mot Askkroken ( ca 300 høydemeter - her kan man lage utforpris ). Opp mot Nittedalsstien - og tilbake.

Gruppe 1 sykler ca 7 km sti på denne runden
Gruppe 2 sykler ca 30 km sti på denne runden ...

Redigert av AGT; 02/01/2017 19:53.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2372703 02/01/2017 21:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Raumerrittet er ute etter å tjene penger. Så de bør lage et kort grusritt kjemisk fritt for røtter og stein en av augusthelgene før Birken. Legg start og mål på samme sted sentralt på Østlandet, og sørg for Birkenseeding. Det er slike ritt mengdene vil ha. Hvor vanskelig skal det være?

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: erling] #2372728 03/01/2017 07:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
Raumerrittet er ute etter å tjene penger. Så de bør lage et kort grusritt kjemisk fritt for røtter og stein en av augusthelgene før Birken. Legg start og mål på samme sted sentralt på Østlandet, og sørg for Birkenseeding. Det er slike ritt mengdene vil ha. Hvor vanskelig skal det være?

Dette rittet finnes allerede i kalenderen og heter Kongerittet.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: larsdx] #2372733 03/01/2017 07:24
olechr Offline
More than words
More than words

Dette rittet finnes allerede i kalenderen og heter Kongerittet.

Og selv det drar under 1000 stk selv med massiv reklame på blant annet P4.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: erling] #2372834 03/01/2017 12:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
..... grusritt kjemisk fritt for røtter og stein en av augusthelgene før Birken. Legg start og mål på samme sted sentralt på Østlandet, og sørg for Birkenseeding. Det er slike ritt mengdene vil ha...

Det var muligens situasjonen for 3-4 år siden, men det er nok ikke like innlysende nå...

Grusritt er det jo nok av, skal du lykkes med et nytt arrangement i dag må du nok ha i bakhodet at slikt som "opplevd value for money" og opplevelse er vel så viktige suksesskriterier.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2375142 12/01/2017 18:00
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
https://m.youtube.com/watch?v=5WbcRO2rIj0

Merkelig at man skal snu og kjøre samme vei tilbake med møtende syklister... Skulle ønske det var mer sykling i Åsen og ikke så mye asfalt nede i Ask.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2375181 12/01/2017 19:53
olechr Offline
More than words
More than words
Det der kan jo ikke stemme. Det er jo livsfarlig å arrangere ritt tur/retur den veien der. Man har fort 30-35 km/t oppover og til tider 40-50 km/tnedover. Hvis man da har planer om 1000-1500 deltagere så er jo det ikke noe smart ide. Og man opplever jo ikke noe av åsen her.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2377219 20/01/2017 01:19
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Ny hjemmeside , og her er løypekartet :

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2377226 20/01/2017 06:48
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Partiet med motgående trafikk er jo tempoløypa til ABIK. Oppleves ikke som skummel da, men høres ikke lurt ut å sykle i felt der. Går jo fort og kan til tider være knotete nok i svingene. Varierer jo mellom singel og hardpakket leireveg fra år til år.

Utover det er jo dette strekket fint nok, men resten er trist.

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: sls] #2377244 20/01/2017 07:49
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sls
Partiet med motgående trafikk er jo tempoløypa til ABIK. Oppleves ikke som skummel da, men høres ikke lurt ut å sykle i felt der. Går jo fort og kan til tider være knotete nok i svingene. Varierer jo mellom singel og hardpakket leireveg fra år til år.

Utover det er jo dette strekket fint nok, men resten er trist.

Er redd det blir vesentlig mer skummelt. Vil jo tro de har et mål om ca 1000 deltagere. Når noen da skal kjøre 3 runder og det meste skjer inn og ut av den veien der blir det skummelt. Flere steder har man 50 km/t ned og 30km/t opp. Skulle man treffe hverandre da så smeller det godt. Man vet jo også fra Grenserittet at kjegler funker dårlig til å dele av veien med. Så de bør nok bånde midten av veien hele veien opp.

Syntes det er trist at en av de virkelig store rittene her hjemme blir slik.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2377300 20/01/2017 10:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg kommer ikke til sykle Raumerittet. Uansett størrelse på feltet så kan det skje ulykker (skjer jo ofte og). Selv på sperret vei!!! Risikoen går jo og betraktelig opp når man skal ha møtende og strekket begge veier er ideelt for "lagtempo" (som er skummelt nok uten møtende.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2411078 01/06/2017 07:06
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Ifjor ble Raumerrittet avlyst 3 uker før planlagt rittdato fordi det kun var 300 påmeldte. Nå er det ca 4 uker igjen til årets rittdato og ca 80 påmeldte! Er vel med andre ord ikke så sannsynlig at det blir noe av i år heller?

Re: Raumerrittet i nytt format [Re: Harald_D] #2411124 01/06/2017 08:45
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde vært med i år, men med møtende løype er det uaktuelt.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå