Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

ENDELIG kan man få styret HELT rett!

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2364630 20/11/2016 13:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Søren også. Hvorfor måtte jeg lese denne tråden? Enda en ting jeg bare ha som jeg ikke visste at jeg trenger.

Eller kanskje ikke.

Som en kommentar lyder på Bikerumor: A one hundred dollar solution to a problem that doesn’t really exist. ICON_LAUGH

Neida, jeg ser poenget.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2370891 18/12/2016 23:50
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har nå begynt på prototypingen av dette, og det ser lovende ut. Jeg er ganske sikker på at det vil bli et bedre produkt enn den Tune-saken, selv om jeg ser at de nå har kommet med en oppdatert versjon som er bredere for å takle kraftigere stem, og med en litt annen type laserpeker som kan justeres med noen settskruer.

Min versjon vil minne om Tune-produktet, der hovedlikheten er å ha labber/bein som står ned på styret på hver sin side av stemmet. Det jeg er usikker på, er om det er nødvendig å ha justering av bredden mellom de labbene. Jeg vil tro de fleste stem er mellom 40 og 50 mm brede der de griper om styret, og min nåværende prototype har 58 mm plass mellom disse labbene. Å ha justering gjør det hele mer komplisert, men det er selvfølgelig fullt mulig å få det til. I de fleste tilfeller vil man uansett måtte fjerne eller flytte på andre ting (som GPS-fester etc) for å kunne bruke en slik sak, så det er ikke noe godt argument for å ha det justerbart.

Et litt morsomt poeng er at når jeg nå skulle teste prototypen min på min egen sykkel, så viste det seg at styret ikke var rett, så min urokkelige tro på egne sikteferdigheter fikk seg en knekk... :-)

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2378703 24/01/2017 23:58
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har nå en nokså ferdig prototype, men jeg lurer på om det ikke er like greit å lage en egen tråd under "Deler, sykler, utstyr og stæsj" til min dings. Som en slags prosjekttråd med bilder og der man eventuelt kan notere interesse for å kjøpe.

Høres det ut som en ide?

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379105 26/01/2017 12:17
Rene Offline
Besatt
Besatt
Har vi ikke allerede gjort det her? Fortsett på eksisterende, sier jeg.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379141 26/01/2017 14:19
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ok, det er forsåvidt greit det også, selv om jeg kanskje synes det hadde vært fint å ha en egen tråd. Anyway, vi holder det her.

Da jeg begynte å fundere på dette, så var det med bakgrunn i at enheten linket til i OP har noen åpenbare ulemper:

1) Den bruker tre støttepunkter, og er avhengig av det for å stå sentrert over stemmet. Jeg ville unngå den bakre støtten som kan være problematisk både på grunn av form på selve stemmet, pluss at den dikterer vinkelen på laserstrålen, og dermed treffer kanskje ikke laserpunktet optimalt.

2) I og med at den står sentrert og benytter kun et laserpunkt, så er den avhengig av at hjulet/felgringen står 100% sentrert i gaffelen. Har man et hjul med litt offset i dish, så vil man få problemer med denne enheten, siden man da vil måtte justere styret skjevt for å få laserpunktet midt på dekket. Og da er det jo ikke noe vits.

3) Laserpunktet ser ut til å treffe dekket forholdsvis langt bak, hvor effekten av justering gir mindre utslag. Dette avhenger jo også av punkt 1 som nevnt over, men uansett vil det være fordelaktig om laserpunktet treffer dekket så langt fremme som mulig, siden det da blir større utslag på justering (lenger arm, rett og slett).

Jeg kom raskt inn på tanken at det ville være mye bedre med en linjelaser, slik at man får en hel strek å forholde seg til, og ikke bare et punkt. Alle de tre ovennevnte ulempene forsvinner da som ved et trylleslag. Win-win-win.

Jeg kastet meg over Ebay, og fant kjapt en linjelaser-modul som så helt perfekt ut til formålet, så jeg bestilte en håndfull slike. Selvfølgelig et Kina-produkt, men jeg tenkte de kom til å gjøre jobben, og da de kom i postkassen så var jeg kjapp med å sette strøm på en av dem. Dessverre hadde jeg glemt å skru ned spenningen på strømforsyningen fra 5V til 3V, så den første jeg testet avgikk ved døden umiddelbart. Dvs, den døde ikke helt, men den lyser fryktelig svakt. Jaja, shit happens.

Jeg startet så på tegnejobben, med en forholdsvis klar plan. På samme måte som produktet i OP, så ville jeg ha to labber som selvsentrerer seg på styret, dvs at de er utformet som en V, der vinklene er tilpasset slik at den skal kunne fungere med styrediametere fra ca 25 mm og opp til ca 32 mm. Jeg debatterte med meg selv om bredden mellom labbene skulle være justerbar, men jeg kom frem til at det blir for mye mikk, og veldig fort vil påvirke nøyaktigheten negativt. Jeg endte opp med en fast avstand mellom labbene på 58 mm (selve stemmet må altså være smalere enn dette der det griper rundt styret). Det vil jo gjerne være ting montert på styret ved siden av stemmet (GPS-holder, f.eks), men slike må jo da fjernes eller flyttes for å kunne bruke dingsen.

Så fulgte en lang periode med testing, prototyping, diverse kalibreringsjigger og mye annet, men jeg fikk liksom ikke ting til å stemme. Uansett hva jeg prøvde på, så ble det liksom ikke rett. Inntil det plutselig slo meg: Hva om disse kinalaserne ikke projiserer en rett linje? Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på at en laserlinje kunne være skeiv, men det kan den jo selvfølgelig om ikke optikken i laseren er presist nok kalibrert. Og det er den tydeligvis stort sett ikke i disse laserne. De kommer bra fokusert (linjen er altså tålig skarp), men det er bingo om den faktisk er rett. Årsaken er at linjen produseres ved at laserlyset sendes gjennom tre sylindriske linser, som så sprer lyset utover. For at dette skal bli en linje (eller et plan om man vil), så må lyset treffe presis 90 grader på de sylindriske linsene, og det gjør kineserene ikke noe forsøk på å få til. Heldigvis er disse greiene limt sammen med et seigt lim, så det går an å åpne dem med litt forsiktig vold, og for å korte ned på historien, så fant jeg en metode for å kalibrere dem (måtte konstruere og printe en spesialjigg), og så låse dem i posisjon med superlim. Noen enheter er nok såpass "off" at de ikke kan kalibreres gode nok, så litt tap vil det nok bli.

Etter dette gikk det bedre, men jeg slet lenge med å finne en brukbar løsning for bryter og batteriholder/kontakter. Jeg planla lenge å lage en helt integrert bryter selv, men jeg kom frem til at det var bedre og enklere å bestille ferdige trykkbrytere. Batteriet som brukes er et standard CR2032, og her har jeg laget en løsning der batterikontaktene er integrert i designet, og består av modifiserte binders. :-)
Batteriet ligger i en skuff som skyves på plass, så det hele ser fint ut.

Når det gjelder selve designet, så er det styrt av flere ting, men det at det skal 3D-printes er en viktig faktor. Det kunne vært gjort penere om man ikke hadde en slik begrensning (eller var villig til å bruke mye støttemateriale under printing), men jeg synes likevel jeg har kommet frem til noe som kombinerer funksjon og form ganske greit. Jeg er ikke helt fornøyd enda, selve kalibreringsprosessen av ferdig enhet er litt for tidkrevende. Med linjelaser blir det mer komplisert enn med punktlaser, men jeg skal spare dere for alle detaljene her. Den ferdige enheten består av 6 printede deler (hvorav en er i fleksibelt materiale), samt diverse annen hardware, så det tar en god del tid å lage en slik enhet.

Det er sikkert mange som ikke gidder å lese alt dette, men her kommer noen bilder av den første "ferdige" prototypen:

Skrått forfra:

Ovenfra:

Fra siden:

Undersiden:

Med batteriskuffen delvis åpen:

På styret:

Laserlinje på dekket, som viser at jeg ikke er så god til å sikte som jeg trodde:

Med denne enheten er det ikke nødvendig å ha den sentrert med stemmet, faktisk kan man med fordel bevege den sideveis for å få laserlinjen til å treffe f.eks mønster i dekket. Uansett er det enkelt å se om linjen følger dekket. En bonusfunksjon er at man kan snu den og peke laserlinjen bakover mot setepinnen, og enkelt få setet 100% på linje med overrøret. Man må jo holde styret slik at linjen treffer midt på setepinnen selvfølgelig, men da kan man altså se om streken treffer midt på tuppen på sadelen. Gjør den ikke det, så er ikke sadelen helt på linje.

Jeg har ikke funnet på noe navn til dingsen enda, men jeg smaker på navnet "Styrett". Tar gjerne forslag her, om noen synes det var teit, eller har bedre ideer. Hvor mange jeg eventuelt kommer til å lage vet jeg ikke, da det ble mer jobb enn jeg hadde håpet. Jeg gidder uansett ikke å lage dem for mindre enn 300,- kr pr stk. Det er eventuelt mulig å tenke seg custom farger (også eventuelt navn inngravert), men det har jeg ikke tatt stilling til enda. Merk også at prototypen er skrevet ut med forholdsvis grov oppløsning på printeren. Det gjør at linjene fra hvert lag blir veldig tydelige, men det påvirker ikke funksjonen. Å skrive ut med finere oppløsning er selvfølgelig mulig, men da tar det jo også betydelig lenger tid (og dermed flere driftstimer på printeren).

Setter pris på ros/ris (egentlig alle kommentarer). :-)

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379180 26/01/2017 18:09
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Jeg ville tro det var en fordel å sentrere på stemmet. Det ville nok jeg foretrukket. Har man hjul som er ute sv senter får man fikse det først. ICON_WINK

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379182 26/01/2017 18:25
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mener du at dingsen burde være låst til senter, eller at du ville foretrekke å sentrere laserlinjen slik at den treffer midt på dekket bakerst (altså ved bremsen), og så se om den følger midten fremover?

Det å lage den mekanisk slik at den sentrerer på stemmet ser jeg som en ulempe, og etter å ha eksperimentert og testet så mener jeg at det jeg har nå er en bedre løsning.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379197 26/01/2017 20:59
Rene Offline
Besatt
Besatt
Dritfett. Fortsatt klar for to stk til fire hundre/stk.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379207 26/01/2017 21:27
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg betaler også gladelig firehundre for en slikt. Så
Fortsatt interessert.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379208 26/01/2017 21:31
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg må også ha en slik ICON_SMILE

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379216 26/01/2017 23:42
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Supert, gutter. Da er det grunnlag for å lage en liten serie, i hvert fall. Jeg er som sagt ikke 100% ferdig enda, men det nærmer seg. Jeg venter også på noe mer deler i posten som sikkert ikke kommer før om et par uker. Jeg holder tråden oppdatert, og når jeg er klar så tar jeg kontakt på PM.

Hva synes dere forresten om navneforslaget ("Styrett"). Jeg synes en slik dings må ha et navn, og selv om jeg er veldig glad i alt som er engelskspråklig, så er det jo litt stilig med et lite norsk ordspill også. Men har dere andre gode forslag, så fyr løs.

En ting å gjøre oppmerksom på er at dette må betraktes som et presisjonsverktøy, og det kan nok fort gå i stykker eller miste kalibreringen sin om det går i gulvet. Og det bør heller ikke utsettes for sterk varme, siden plasten da vil mykne slik at den kan deformeres. På dashbordet i varm bil en sommerdag vil f.eks være veldig dumt. Noe særlig over 40-45 grader er nok ikke å anbefale.

Noen som synes det er litt kjedelig med sort? Burde jeg bruke en annen farge?

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379218 26/01/2017 23:44
Rene Offline
Besatt
Besatt
Alt i 2017 skjer i grønn. Rød er raskere å bruke, men rosa viser at du er sikker på din egen seksuelle legning.
Kort fortalt, bruk en eller annen farge om du kan. Fordi det er tøft. I dag kjøpte jeg en rosa brødrister.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379231 27/01/2017 07:18
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Jeg ville tro det var en fordel å sentrere på stemmet. Det ville nok jeg foretrukket. Har man hjul som er ute sv senter får man fikse det først. ICON_WINK

Poenget hans var vel ikke å ta høyde for at hjulet er ute av senter. Poenget er at noen dekk har mønster som ikke er sentrert på dekket, om du forskyver måleapparatet sideveis så får du til å treffe mønsteret. For å se om styret er rett trenger du bare å se om det treffer dekket på samme måten hele veien, du trenger ikke sjekke om det treffer dekket i senter.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Arne_And] #2379242 27/01/2017 07:54
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Arne_And

Poenget hans var vel ikke å ta høyde for at hjulet er ute av senter. Poenget er at noen dekk har mønster som ikke er sentrert på dekket, om du forskyver måleapparatet sideveis så får du til å treffe mønsteret. For å se om styret er rett trenger du bare å se om det treffer dekket på samme måten hele veien, du trenger ikke sjekke om det treffer dekket i senter.

Jepp, akkurat det var det jeg prøvde å formidle. En annen ting er jo at siden dekket er avrundet, så vil man få enda større utslag på laserlinjen når man går ut mot kanten. Om styret er skjevt, da.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Rene] #2379243 27/01/2017 07:57
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Rene
Alt i 2017 skjer i grønn. Rød er raskere å bruke, men rosa viser at du er sikker på din egen seksuelle legning.
Kort fortalt, bruk en eller annen farge om du kan. Fordi det er tøft. I dag kjøpte jeg en rosa brødrister.

Jeg har faktisk også rosa plast liggende. Men jeg tror nok at hvis det skulle vise seg at dette er noe mange vil ha, så blir det enklere å standardisere på et par farger (fordi det vil være mer tidkrevende å printe en hel haug med enkle farger).

Men grønn tror jeg kan være en bra farge på dette.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379249 27/01/2017 08:20
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Sitat: mroek

Jepp, akkurat det var det jeg prøvde å formidle. En annen ting er jo at siden dekket er avrundet, så vil man få enda større utslag på laserlinjen når man går ut mot kanten. Om styret er skjevt, da.

Det skjønte jeg, men jeg ville uansett fortrekke å ha sentrert dingsen på dingsen med et V-spor eller noe. Innbilte meg at jeg laget en modell av dette og postet bilder av den tidlig i tråden, men det var visst nettopp innbilning. ICON_WINK

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379315 27/01/2017 11:12
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det skjønte jeg, men jeg ville uansett fortrekke å ha sentrert dingsen på dingsen med et V-spor eller noe. Innbilte meg at jeg laget en modell av dette og postet bilder av den tidlig i tråden, men det var visst nettopp innbilning. ICON_WINK

Ok, vi er altså ikke enige. En slik bakre støtte på stemmet mener jeg er unødvendig, og det er en ulempe at det da dikterer vinkelen på verktøyet. Med linjelaser betyr det mindre (altså at det er en mindre ulempe), men jeg mener altså samtidig at det bare er i veien og gjør verktøyet mer klumpete.

Om man ønsker å ha det sentrert, så er det enkelt å visuelt sentrere laserlinjen på dekket på valgfritt sted, f.eks rett foran bremsen. Hva er argumentet ditt for at det er nødvendig/bedre med en slik sentyrreringsstøtte (eller annen mekanisk sentrering)?

Redigert av mroek; 27/01/2017 12:31. Rediger grunn: skrivefeil
Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379320 27/01/2017 11:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Keep it simple, den løsningen du har er utmerket.

Støtter forslaget om farge, jeg foreslår at du velger én farge som vises godt og lager alle i den.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379327 27/01/2017 11:37
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Her er forresten en liten videosnutt som demonstrerer dingsen, inkludert sideveis forskyvning:

Om ikke embeddingen virker, så kan denne linken sikkert gjøre susen:

https://www.youtube.com/watch?v=pbtdvuL6DFA

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379329 27/01/2017 12:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvordan er det med kalibrering av vinkel på laseren?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379332 27/01/2017 12:05
Kaptein Kake Offline
Fersking
Fersking
Ser meget bra ut, melder og min interesse.

Firehundre er et røverkjøp for å tilfredsstille OCD'en.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: baronKanon] #2379348 27/01/2017 12:30
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: baronKanon
Hvordan er det med kalibrering av vinkel på laseren?

Jeg har ikke lagt opp til brukerkalibrering av disse, da jeg ser at det er en litt vanskelig prosess. Jeg har laget meg en jigg med et 32 mm rør som er lagret opp med kulelager, og som gjør at jeg da kan rotere hele greia presist og sjekke at laserlinja treffer samme sted gjennom rotasjonen.

Selve laseren er sylindrisk, og er montert i en slags flens (du ser det på bildet). Mellom flensen og selve hoveddelen ligger det en gummiskive (også 3D-printet). Flensen er skrudd fast med to M3-skruer, og ved å variere strammingen på disse, vil flensen kunne tiltes ørlite sideveis, siden gummiskiven er komprimerbar. Sideveis kalibrering foregår altså med disse to skruene (som jeg med vilje har lagt på innsiden av huset, så ingen skal fristes til å skru på dem).

Så er det den andre kalibreringen, som er rotasjon av selve lasermodulen i flensen. Foreløpig har jeg en settskrue for å låse, og så roterer jeg bare manuelt med en lite verktøy jeg har laget til formålet. Det er denne kalibreringen som er vanskeligst, men i prinsippet burde den være engangs, så jeg har vurdert å droppe settskrue, og bare lime den fast i flensen når den er posisjonert riktig. Jeg kan ikke skjønne at den skal kunne endre seg.

Kan godt vise noen bilder av hvordan det ser ut inni om folk gjerne vil se det.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379352 27/01/2017 12:46
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy

Ok, vi er altså ikke enige.

...Og det er jo helt OK. ICON_SMILE

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379357 27/01/2017 13:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg setter meg på lista....

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379371 27/01/2017 14:23
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Javisst. Vi er da voksne mennesker, og uenighet må man tåle. Men jeg er jo likevel fremdeles nysgjerrig på hvorfor du mener en mekanisk sentrering er nødvendig eller bedre.

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379398 27/01/2017 17:06
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har bestemt meg for at jeg liker navnet Styrett, så da blir det det. Hva synes dere om farger (cirka) som dette:

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379414 27/01/2017 18:56
Furu Offline
/Stig
/Stig
Ser bra ut. Jeg blir med på denne også ICON_SMILE

Stig

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379440 27/01/2017 20:52
Jegra Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Interessert jeg også

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein] #2379446 27/01/2017 21:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Bare en tanke for fremtiden slik at dere kanskje kan bli enige. En tredje labb som går over stemmet med helt ytterst en stift som går gjennom et hull på hver side slik at man kan velge å låse den over stemmet (uten stift) eller flytende (med stift).

Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek] #2379449 27/01/2017 21:24
Rene Offline
Besatt
Besatt
Grønn er perfekt, som nevnt tidligere. Kjør på.

Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå