Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Familie SUV

Re: Familie SUV [Re: progres] #2370472 16/12/2016 08:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: progres
Sitat: erling
Kjøpe ny fossil bil i 2017? Huff og huff. Skjærer meg langt inn i sjela. Ikke er det tidsriktig. Ikke er det miljøvennlig.

OK, men hvor sentrumsnært må man bo / arbeide for at dette skal være gyldig?

Har du alternativer til oss som hverken har buss / bane eller tog tilgjengelig ?

.... eller hva er alternativet for en haug av mennesker som bor i by med parkering i gata....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Familie SUV [Re: EmilZipp] #2370473 16/12/2016 08:48
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Bussen.

Re: Familie SUV [Re: progres] #2370474 16/12/2016 08:50
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpe ny fossil bil i 2017? Huff og huff. Skjærer meg langt inn i sjela. Ikke er det tidsriktig. Ikke er det miljøvennlig.

Har du alternativer til oss som hverken har buss / bane eller tog tilgjengelig ?

Ikke noe problem å bo i Finnmark og kjøre Tesla.

Re: Familie SUV [Re: EmilZipp] #2370475 16/12/2016 08:51
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp

.... eller hva er alternativet for en haug av mennesker som bor i by med parkering i gata....

Buss, trikk, nabobil? Eller litt planlegging ift. lading er alt som skal til.

Re: Familie SUV [Re: Bishop007] #2370478 16/12/2016 09:04
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
En Tesla er fortsatt dyr, passasjerer bør ikke være så høye i en S.

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370480 16/12/2016 09:08
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpe ny fossil bil i 2017? Huff og huff. Skjærer meg langt inn i sjela. Ikke er det tidsriktig. Ikke er det miljøvennlig. I tillegg tror jeg verditapet blir stort nå som elbilene flommer ut på markedet i løpet av få år. Så Kodiaq får NEI fra meg! :-)

Med fare for å spore av tråden fullstendig (beklager på forhånd):

En flytur til Thailand (tur retur) = 23000 km kjøring med min S-Max.

(Og så kan du jo gange med 5 hvis hele familien skal dra)

Jeg vet hvor jeg kutter CO2-utslippet mitt først, for å si det slik. Og det er ikke ved å bytte til hybridbil som bruker et par prosent mindre..

http://www.dagsavisen.no/innenriks/sa-mye-forurenser-flyturene-dine-1.434165

Redigert av EHAa; 16/12/2016 09:10.
Re: Familie SUV [Re: erling] #2370482 16/12/2016 09:10
progres Offline
Besatt
Besatt

Og der har du kjørt rundt omkring en vinterdag ?

I septembertråden din om nyanskaffelse av Tesla fikk jeg inntrykk av at det var mest maktpåliggende å unngå alle bompengene på tur til Skeikampen. Men for mindre enn et år anbefalte du en annen forumbruker "Hva med Mercedes GL? Det er vel den SUV'n med best plass i baksetet tror jeg. Kvaliteten skal være bra ryktes det. Dog noe problemer med luftfjæringa."

Og nå er det altså tidsriktige miljøhensyn som flagges.

Det er til å bli litt forvirret av. Er det rasjonelle valg ut fra egne ( økonomiske) hensyn som legges til grunn, eller er det et overordnet miljøhensyn som er motivasjonen? Forklar meg gjerne hvilken hest det ris på.

Som saksopplysning: Om jeg ønsker å kjøre hjemmefra til Alta så har jeg 33 mil foran meg, inkludert to fjelloverganger ( som tidt og ofte er stengt pga røfft vintervær) , og såvidt jeg vet 0 - akkurat null - ladestasjoner. Den sjansen tar jeg ikke.
Den dagen vi har en infrastruktur som tilsier det - og som gir meg en reell valgmulighet - vil både el- / hydrogenmuligheten hilses velkommen.

Re: Familie SUV [Re: EmilZipp] #2370485 16/12/2016 09:17
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: EmilZipp

Hadde jeg bodd i byen hadde jeg klart meg uten bil. Bilkollektivet/Leiebil, sykkel, varesykkel, kollektiv.

Man kan kjøre utrolig mye leiebil for det det koster å eie en bil...

Re: Familie SUV [Re: EHAa] #2370486 16/12/2016 09:20
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EHAa
Kjøpe ny fossil bil i 2017? Huff og huff. Skjærer meg langt inn i sjela. Ikke er det tidsriktig. Ikke er det miljøvennlig. I tillegg tror jeg verditapet blir stort nå som elbilene flommer ut på markedet i løpet av få år. Så Kodiaq får NEI fra meg! :-)

Jeg vet hvor jeg kutter CO2-utslippet mitt først, for å si det slik. Og det er ikke ved å bytte til hybridbil som bruker et par prosent mindre..

Ingen som sier du skal bytte til hybridbil.

Re: Familie SUV [Re: Bishop007] #2370489 16/12/2016 09:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Min påstand: Ingen (null mennesker) kjøper Tesla for miljøets skyld. Hadde den hatt samme avgifter som en "vanlig" bil (+ bom og null kollektivfelt), så hadde den omtrent ikke blitt solgt i Norge.

Tilbake til tråd: Skjønner ikke helt dissing av SUV. Det er jo digg å sette seg inn i en bil kontra ned i en bil (dette gjelder jo da familiebil, ikke sportsbil). De ser jo heller ikke så pene ut, men utseende bør jo komme ganske langt ned på lista når man skal kjøpe fornuftig.

Edit: Må bare legge til at jeg liker el-biler, men enn så lenge er det ikke noe for meg, da jeg hater å planlegge kjøreturer.

Redigert av aug11x; 16/12/2016 09:25.
Re: Familie SUV [Re: progres] #2370494 16/12/2016 09:29
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og der har du kjørt rundt omkring en vinterdag ?

I septembertråden din om nyanskaffelse av Tesla fikk jeg inntrykk av at det var mest maktpåliggende å unngå alle bompengene på tur til Skeikampen. Men for mindre enn et år anbefalte du en annen forumbruker "Hva med Mercedes GL? Det er vel den SUV'n med best plass i baksetet tror jeg. Kvaliteten skal være bra ryktes det. Dog noe problemer med luftfjæringa."

Og nå er det altså tidsriktige miljøhensyn som flagges.

Det er til å bli litt forvirret av. Er det rasjonelle valg ut fra egne ( økonomiske) hensyn som legges til grunn, eller er det et overordnet miljøhensyn som er motivasjonen? Forklar meg gjerne hvilken hest det ris på.

Som saksopplysning: Om jeg ønsker å kjøre hjemmefra til Alta så har jeg 33 mil foran meg, inkludert to fjelloverganger ( som tidt og ofte er stengt pga røfft vintervær) , og såvidt jeg vet 0 - akkurat null - ladestasjoner. Den sjansen tar jeg ikke.
Den dagen vi har en infrastruktur som tilsier det - og som gir meg en reell valgmulighet - vil både el- / hydrogenmuligheten hilses velkommen.

Mye har skjedd siden trådene du refererer til. Dessuten er det helt greit, og også helt normalt, å endre mening. Modning kalles det vel.

Du må ikke ta alt så bokstavelig. Jeg er ute etter å skape debatt. Dessuten er jeg generell, og ser helt klart at elbil ikke vil fungere så altfor godt for mange fremdeles. Men mye vil skje i åra som kommer på den siden, også i Finnmark. Det vil bli flere lademuligheter. Bilene vil ha lengre rekkevidde osv.

Mitt innlegg var nå først og fremst rettet til trådstarter som bor i relativt sentrale strøk.

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370495 16/12/2016 09:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Om jeg så bytter til sykkel, så er det fortsatt ikke nok til å veie opp for Florida-turene dine..

(Beklager, jeg måtte bare gjøre som progresit og bruke eldgamle innlegg mot deg)

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370501 16/12/2016 09:33
progres Offline
Besatt
Besatt

Du må ikke ta alt så bokstavelig. Jeg er ute etter å skape debatt. Dessuten er jeg generell, og ser helt klart at elbil ikke vil fungere så altfor godt for mange fremdeles..

Den er grei. God jul!

Re: Familie SUV [Re: EHAa] #2370503 16/12/2016 09:37
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om jeg så bytter til sykkel, så er det fortsatt ikke nok til å veie opp for Florida-turene dine..

(Beklager, jeg måtte bare gjøre som progresit og bruke eldgamle innlegg mot deg)

Jeg la frem miljøvennlig som ett av flere argumenter for å ikke kjøpe ny fossil bil. Ett av de andre var verditap. Jeg kjører bl. a. elbil i dag, og det er jo ikke først om fremst av miljøhensyn. For meg så er det økonomien som er det viktigste argumentet. Miljøhensynet er først og fremst en bonus.

Som man lærer skal man leve heter det. Er det nødvendigvis slik at man alltid skal leve etter de rådene man gir andre?

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370505 16/12/2016 09:44
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Neida, da er vi ganske enige ICON_SMILE

Men "huff og huff", "skjærer meg langt inn i sjela", "ikke er det miljøvennlig", "verditapet blir stort", "Kodiaq får NEI" var litt mindre balansert enn det du følger opp med etterhvert..

Og da er jeg klar til å la biskopen få tilbake tråden sin..

Redigert av EHAa; 16/12/2016 09:44.
Re: Familie SUV [Re: EHAa] #2370518 16/12/2016 10:08
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Neida, da er vi ganske enige ICON_SMILE

Men "huff og huff", "skjærer meg langt inn i sjela", "ikke er det miljøvennlig", "verditapet blir stort", "Kodiaq får NEI" var litt mindre balansert enn det du følger opp med etterhvert..

Og da er jeg klar til å la biskopen få tilbake tråden sin..

Mitt inntrykk er at de som drar miljøkortet når det gjelder el-bil bare bruker det "kortet" som en del av argumentasjonen uten at det er den egentlige årsaken til valg av bil. Gratis lading, gratis bompenger, gratis ferger, gratis parkering - med lading, null avgifter, er nok mer tungtveiende grunner.

Hvis så ikke var tilfelle behøvde jo ikke el-bilforeningen og politikere å tviholde på el-bilfordelene. Vi har jo og sett artikler som underbygger dette. Folk kjøper el-bil ikke for miljøet, men for egen lommebok.
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9438007.ece

Verditap er stort uansett hva slags bil man velger, og jeg vil tro at el-biler og kan oppleve formidable verditap når/hvis teknologien endres. Hvem betaler premiumpris for en brukt el-bil med teoretisk rekkevidde på 400-500km, hvis den nye normalen blir 1000km eller mer på nye el-biler? Eller at ny teknologi gjør at nye el-biler kan lades på minutter til 100%, mens en litt eldre el-bil fortsatt må lades i en time?

Min neste bil blir nok mest trolig med el-motor, men jeg lener meg tilbake og tenker at man frem til den tid nok har blitt litt mer enig om standarder, og hvordan energi tilføres kjerra.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Familie SUV [Re: Bishop007] #2370525 16/12/2016 10:34
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har et par Tesla fanboys på jobb og har jo hørt litt forskjellig, men når de snakka om hvor koselig det var å stoppe på en bensinstasjon en time for å lade med en kopp kaffe og ei avis så skjønte jeg at alt bare var tull.. ICON_SMILE

Her blir det i allefall ikke batteribil før jeg må og det tror jeg ikke skjer mens jeg lever egentlig..

Re: Familie SUV [Re: Kriss] #2370531 16/12/2016 10:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Haha ICON_SMILE

Ingenting er som en tvungen stopp på en time eller to i Østerdalen!

Re: Familie SUV [Re: Kriss] #2370532 16/12/2016 10:41
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Her blir det i allefall ikke batteribil før jeg må og det tror jeg ikke skjer mens jeg lever egentlig..

Det kan nok stemme om du får et kort liv. Om ikke:

http://www.aftenposten.no/norge/Storting...pe-199149b.html

Re: Familie SUV [Re: EHAa] #2370533 16/12/2016 10:42
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Haha ICON_SMILE

Ingenting er som en tvungen stopp på en time eller to i Østerdalen!

Normalt holder det med 15-20 min lading før du er klar for videre kjøring.

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370537 16/12/2016 10:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

De borde kanske också jobba för att folk ska köra mindre bil?

Re: Familie SUV [Re: erling] #2370551 16/12/2016 11:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Dette har man forsøkt å få gjennom i mange år, og SV hadde vel et ønske om å forby bensinbiler fra 2010, mens stortinget vurderte det fra 2015.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/23/501432.html

Forøvrig har TØI sett litt nøyere på dette, og selv med de mest optimistiske prognosene vil bensin og dieselbiler finnes på veiene og i 2050.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...050/a/23863124/

Det er derimot verdt å merke seg er at Tyskland ønsker å forby bensin/dieselbiler fra 2030. Det eventuelt norske forbudet fra 2025 har jeg svært liten tro på, men når et av de landene som produserer flest biler her i verden vil innføre forbud fra 2030, da er det mer realistisk at det lar seg gjennomføre i Norge. Det er selvsagt godt mulig at politikerne både vedtar og ønsker å forby fra 2025, men vil tippe at det sklir til 2030 hvis Tyskland holder fast ved dette årstallet.

Dog, det ser ikke ut til at 2025 er noe endelig årstall:
http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Familie SUV [Re: cvrokka] #2370560 16/12/2016 11:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: cvrokka

De som finner en SUV praktisk i hverdagen ville hatt en mer praktisk bil hvis de hadde valgt en biltype ut i fra hvilke egenskaper de finner praktisk. Når det er sagt finnes det jo folk som stemmer SV så noen har til vane å inngå dårlige kompromisser.

Da har du byttet ut "meningsløs" med "upraktisk"? Betyr det at du likestiller de to?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Familie SUV [Re: GeirK] #2370564 16/12/2016 12:25
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Sitat: cvrokka

De som finner en SUV praktisk i hverdagen ville hatt en mer praktisk bil hvis de hadde valgt en biltype ut i fra hvilke egenskaper de finner praktisk. Når det er sagt finnes det jo folk som stemmer SV så noen har til vane å inngå dårlige kompromisser.

Da har du byttet ut "meningsløs" med "upraktisk"? Betyr det at du likestiller de to?
I diskusjonssammenheng er jeg fristet til å si at disse mer og mindre kan likestilles. For min del er det stort sett kun det praktiske som teller for en bil. Den skal ta meg (og evt. familien min) fra A til B de gangene jeg velger ikke å sykle, den skal ha plass til familien + barnevogn + annet stæsj og den skal være rimelig sikker og driftssikker.

Det er vel alt. Nå skader det selvsagt ikke om jeg synes at den er god å kjøre og fin å se på heller, men dette er subjektive meninger, og dermed vanskelig å diskutere. Mener å huske at du kjører en Q5 og er storfornøyd med den. Jeg synes Q-serien er blant de styggeste biler på planeten. Dette er det ingen vits i å diskutere; ingen av oss vil noen gang klare å overbevise den andre til å skifte mening (og dette er heller ikke nødvendig).

Så da står man vel stort sett igjen med de praktiske egenskapene til en bil, som det i hvert fall er mulig å diskutere på en rimelig saklig måte.

Re: Familie SUV [Re: Flex] #2370572 16/12/2016 13:10
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Jeg synes Q-serien er blant de styggeste biler på planeten. Dette er det ingen vits i å diskutere;

Men det må vel være lovt å si seg heeelt enig ?
De er nesten like stygge som en opprustet ford anglia med motor fra en gammel skoda octavia . . . firedevil

Re: Familie SUV [Re: progres] #2370577 16/12/2016 13:19
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Den minner meg litt om Ford KA

Gi noe som varer, gi fan
Re: Familie SUV [Re: Flex] #2370585 16/12/2016 14:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flex
[Jeg synes Q-serien er blant de styggeste biler på planeten.

Ja - jeg liker ikke Q3 og Q7 noe særlig, men Q2 og Q5 liker jeg godt.

Styggest på planeten var kanskje å ta hardt i . Jeg kan tenke meg en god del bilmodeller som ser verre ut enn denne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Familie SUV [Re: erling] #2370590 16/12/2016 14:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Kommer garantert ikke til å skje, eneste som har realisme i denne linken er det siste avsnittet:
– Det vil finnes bensinstasjoner lenge etter 2025.

Veteranbiler, f.eks en Porsche til en mill blir kjørbar i hele mitt liv hvertfall..
En eller annen gang kan det komme en stopp, men det kommer til å bli leeeenge etter 2025 og med en disp for veteranbiler, og jeg kjører heller veteranbil på bensin om det så blir så tungvint at jeg må importere bensinen.. ICON_SMILE
Batteri er for duppeditter og fjernkontroller, at Norge skal redde verden med og oversubsidiere elbiler er rett og slett komisk..
Så er det stort sett bare vi som driver med det og da

Re: Familie SUV [Re: Kriss] #2370594 16/12/2016 14:29
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Kommer garantert ikke til å skje, eneste som har realisme i denne linken er det siste avsnittet:
– Det vil finnes bensinstasjoner lenge etter 2025.

Veteranbiler, f.eks en Porsche til en mill blir kjørbar i hele mitt liv hvertfall..
En eller annen gang kan det komme en stopp, men det kommer til å bli leeeenge etter 2025 og med en disp for veteranbiler, og jeg kjører heller veteranbil på bensin om det så blir så tungvint at jeg må importere bensinen.. ICON_SMILE
Batteri er for duppeditter og fjernkontroller, at Norge skal redde verden med og oversubsidiere elbiler er rett og slett komisk..
Så er det stort sett bare vi som driver med det og da

På samme måte som vi har subsidiert biler med diesel på tanken?

Er vel flere land som har innført insentiver for å øke andelen nullutslippsbiler. Mener at både Tyskland og England har innført avgiftslettelser/støtte til dette.

Hilsen fornøyd duppedittsjåfør!

Big wheels keep on turning
Re: Familie SUV [Re: Kriss] #2370596 16/12/2016 14:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
at Norge skal redde verden med og oversubsidiere elbiler er rett og slett komisk..

1. Ingen har hevdet at Norge alene kan redde verden
2. Vi subsidierer ikke elbiler i Norge

- Robert Green Ingersoll
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support