Planlegger ny sykkel til våren. Vurderer sterkt den i overskriften. Den eneste grunnen til at jeg ikke har bestilt den enda er at jeg er litt usikker på om den blir for komfortabel.
Jeg sykler ikke mange ritt og trenger derfor ikke en rå rittsykkel. Men jeg liker jo at sykkelen responderer godt. Noen som har prøvd denne og kan si litt om hvordan den er?
Det jeg har bestemt meg for er DI2, skivebrems, 36/52 krank. Og jeg kommer ikke til å vurdere noe som er noe særlig dyrere.
Hva burde jeg se på før jeg bestemmer meg?
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#236994514/12/201611:27
Jeg har dessverre ingen erfaring med den selv, men har fulgt fremveksten av denne klassen sykler med stor interesse. Her er noe av det jeg har merket meg, uten hensyn til prisklasser:
Canyon Endurace CF SLX er åpenbart en spennende, allsidig sykkel som burde være ideell for mange. Har fått god omtale, som du sikkert har lest, og attpåtil nylig vært testet ut i cyclocross
Om du ønsker en komfortracer med skivebremser og plass til brede dekk, evt. endog kross- eller piggdekk, kan det i tillegg til Canyons modell være verdt å vurdere f.eks. BMC RoadMachine og Focus Paralane. Alle tre omtales i Cyclingtips' Birds of a feather. Cervelos C-serie er også svært lovende.
Hvorvidt Endurace CF SLX og andre komfortracere er aggressive nok for deg, vil avhenge av reell bruk, personlige preferanser og fysiske betingelser - kroppsbygning, mykhet osv. Om du skulle foretrekke en rittsykkel, er det heldigvis kommet en del lekre modeller med skivebremser. Jeg har spesielt merket meg den nye Giant TCR Advanced Disc. Focus Izalco Max har også høstet lovord. Du vil se noen andre alternativer i Five sexiest disc brakes bikes of 2017.
Selv har jeg foreløpig endt opp med kombinasjonen rittsykkel med felgbremser og eventyr/grussykkel med skivebremser. Neste kjøp blir nok rittsykkel med skivebremser. Samtidig frister det med én allsidig sykkel som kan gjøre alt. I så tilfelle står Endurace CF SLX høyt på listen.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Sepeda]
#236995714/12/201612:07
Andre vet mer om UCI og status for skivebremser enn jeg, men det siste jeg har merket meg er at testing av skivebremser i landeveisritt fortsetter i 2017, men da med skiver med avrundede kanter. Se UCI confirms restart of disc brake trial for 2017 season.
I Norge godtas som kjent skivebremser i turritt, men ikke i aktive ritt/masters.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Sepeda]
#237013215/12/201606:50
Jeg har som trådstarter denne enduraceen i kikkerten, men hvor ofte oppdateres lagerstatus? Har stått tomt på lager ganske lenge... Det er jo snart jul :-) Jeg tror etter det jeg har lest om den at den er aggressiv nok, og skulle etter sigende være kvikk oppover også. Jeg har vel dessuten konkludert med at jeg ikke kommer til å kjempe om pallplassering.. (utenom i km :-) 😉)
Lurt å følge med på outleten til Canyon også, der kan det dukke opp gode kjøp. Jeg endte opp med en "vanlig" Endurace", men angrer kanskje litt på at jeg ikke var mer tålmodig...
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237015015/12/201608:30
Alle ryttere er forskjellige heldigvis. Komfortsykler, som Bianchi Infinito (hadde en i tre sesonger) og Cannondale Synapse (brukt en langhelg) er ikke for meg. Jeg vil ha styreresponsen i klassisk rittgeometri som min Bianchi Sempre, eller en Spesh Tarmac, Cannondale Caad10/12 eller Supersix Evo.
Skivebremser er bedre enn felgbremser, men som nevnt er de foreløpig ikke tillatt i aktive ritt med unntak av noen testritt på øverste UCI-nivå, og man har ikke klart å lande en aksling- og skivediameterstandard heller ennå.
Så: Det kommer an på. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til til de lange kjedestagene også Canyon holder seg med på racingmodellene med skiver.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237017215/12/201609:23
Aksling-og skivebremsdiameteren er ikke skrevet i sten, men den blir 99 prosent sikkert flat mount, 12mm foran, 142*12 bak samt 160mm skiver. Det er denne malen produsentene har forholdt seg til siden 2015 og investert store summer i. UCI er ikke så mye smartere enn hele familien Trump, men med de investeringene som er gjort allerede tror jeg transaksjonskostnadene ved å endre dette blir altfor store, i tillegg, hva ville vært bedre?
Canyon Endurace har ikke rittgeometri men oppfører seg MYE mer som en Sempre, Tarmac eller Emonda enn en komfortsykkel som Infinito eller Synapse. Den kan best beskrives som en rittsykkel med større dekklaring.
Ultegramodellen veier 7,5 kg i størrelse 58, med dødkjipe aluhjul. Herremann, det er lett for en sånn sykkel.
Litt overrasket over at man tydeligvis skal ha så "store" skiver som 160mm også på toppsykler. Min erfaring med 2 x 140mm skiver i er veldig bra, også i alpeterreng. Skulle trodd at lette proffer med høy fart lite kontinuerlig bremsing nedover ikke trengte 160mm
Ser at det fort trengs mer om man er tung eller vil kontrollere farten hele veien ned, men bare det er plass i gaffel og ramme, så er det aldri noe problem å å montere adapter og større skiver.
Focus Cayo kunne forresten også vært en sykkel i denne sammenhengen, men de har ingen modell som både har skiver og Di2
Redigert av Radival; 15/12/201612:11.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237025515/12/201611:56
Litt overrasket over at man tydeligvis skal ha så "store" skiver som 160mm også på toppsykler. Min erfaring med 2 x 140mm skiver i er veldig bra, også i alpeterreng. Skulle trodd at lette proffer med høy fart lite kontinuerlig bremsing nedover ikke trengte 160mm.
For å ta en liten historie om hvor hardt proffene faktisk bremser. De raskeste gutta kjører så hardt nedover, at når oppbremsingen først skjer er det med så mye kraft som mulig over en kort periode. Flere lag har levetider på en, altså 1, fjelletappe på de letteste hjulene, de er bremset så hardt med at de blir skjeve og uopprettelige.
Vil derfor anta at 160mm er smart for proffene.
MEN: Hvorvidt dette er overførførtbart til skiver aner jeg ikke, men antar. hvor ødelagte hjulene er når de kaster felgene vet jeg ikke. Det kan godt hende vi ikke merker det, mens Froome for noia.
Større skiver gir jo både mer "momentan" bremsekraft og større kapasitet til å absorbere varmen fra oppbremsingen. Det siste tror jeg du faktisk trenger mest hvis du henger på bremsen hele veien ned, og mindre hvis du bremser hardt innimellom.
Min opplevelse av hva du får av "momentan" bremsekraft når du virkelig klemmer til på 140mm skiver er at det burde være mer enn nok til alle formål - men det er jo alltid litt vanskelig å forestille seg hva proffene faktisk holder på med.
Har observert et par stykker i alpene, men det var ikke spesielt aktuelt å forsøke å henge på
Redigert av Radival; 15/12/201613:54.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237044916/12/201607:43
Hvor brede dekk er det plass til i Endurace-ramma? Jeg vurderer en slik som gruskvern, men da vil jeg ha plass til minst 32mm dekkbredde. Noen som vet?
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237045316/12/201607:57
Aha, jeg så ikke på linken før nå.... Det betyr tydeligvis at det er plenty plass til dekk for grusbruk, og jeg har ingen planer om å bruke den til kross. Da seiler denne opp som et seriøst alternativ til for eksempel Diverge, som jeg har sett litt på.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Puma]
#237048116/12/201609:10
Aha, jeg så ikke på linken før nå.... Det betyr tydeligvis at det er plenty plass til dekk for grusbruk, og jeg har ingen planer om å bruke den til kross. Da seiler denne opp som et seriøst alternativ til for eksempel Diverge, som jeg har sett litt på.
Planer om skjermer, evt. bagasje? Diverge har det, men ikke Endurace.
Da seiler denne opp som et seriøst alternativ til for eksempel Diverge, som jeg har sett litt på.
Ja, det blir spennende å se om den nye bølgen av landeveissykler med god dekklaring vil kunne være en fullgod erstatning for mer tradisjonelle eventyr/grussykler som Diverge, GT Grade, Niner RLT osv på mer krevende underlag. Jeg tenker da også på stabilitet og vibrasjonsdemping i rammen.
Blir interessant å lese testen som Alpers & Co har varslet skal legges ut på vårparten. Testen gjelder så vidt jeg vet Genesis Datum 20, Ridley X-Trail, Cervelo C3, Canyon Endurace CF SLX, Fuji Jari og GT Grade. Fin blanding av gammelt og nytt - alle er allsidige sykler, men like fullt designet med vekt på litt forskjellige bruksområder.
Det kommer jo noen små drypp fra testen i trådene nå og da
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Alpers]
#237055416/12/201611:31
Nei, skjermer etc. er ikke på prioriteringslisten. Er ute etter noe som har muligheter for litt mer robuste dekk til de grusveiene der jeg ikke er komfortabel med Tarmac'en, og som samtidig oppfører seg mest mulig som en landeveissykkel på asfalterte transportstrekninger.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237064616/12/201619:46
Har en helt ny Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 stående i kjelleren, har dessverre ikke prøvd enda men den ser i hvert fall veldig bra ut :-). Har de "dødsskjipe hjula" som Alpers sier ;-) men det holder i massevis for meg. De er forresten oppgradert nå på 2017 versjon så de som vil bruke ytterlige 7500,- så er det mulig. Ser at Canyon selger 2016 til bra priser nå. Tror (og håper) det er en kanon sykkel
Redigert av erismyhr; 16/12/201620:23.
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: erismyhr]
#237065016/12/201620:29
Har en helt ny Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 stående i kjelleren, har dessverre ikke prøvd enda men den ser i hvert fall veldig bra ut :-). Har de "dødsskjipe hjula" som Alpers sier ;-) men det holder i massevis for meg. De er forresten oppgradert nå på 2017 versjon så de som vil bruke ytterlige 7500,- så er det mulig. Ser at Canyon selger 2016 til bra priser nå. Tror (og håper) det er en kanon sykkel
Er dette dødskjipe hjulsettet DT Swiss RR21 dere mener? Så vidt jeg kan se er det 240 nav og veier 100 gram mer enn dura ace c24. Burde vel være nokså innenfor det? Sitter på bestillerknappen på 2016 slx 9.0, og ble litt i tvil nå...
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237068917/12/201608:37
De er ikke dødkjipe, på ingen måte, de er vel noe av det grommeste du får av aluhjul i klassen. På de fleste eventyrsykler som veier 7,5 kg er det superlette hjul, og hvertfall ikke Ultegra. Hadde jeg ikke visst specen ville jeg lurt på hva slags dyre karbonhjul de hadde satt på, og hvordan de hadde fått det til for prisen.
Da vi testet den i høst kjørte vi med 38mm Challenge Gravel Grinder.
38mm! Det er virkelig imponerende - i likhet med vekten - og gjør Canyon'n enda mer fleksibel enn jeg trodde. Husker at jeg i sin tid gav opp å finne én landeveissykkel som kunne gjøre "alt" året rundt. Nå er det altså mulig
I mitt hode er som nevnt Endurace CF SLX nærmest til sykler som BMC Roadmachine, Cervelo C3/5 og Focus Paralane. Kanskje tar jeg feil, kanskje overser jeg andre.
Jeg har antatt at Focus Paralane har størst dekklaring blant sammenlignbare modeller - oppgitt til 35mm. Paralane kommer forresten i både alu og karbon, utstyrt med alt fra Tiagra til eTAP HydroHC. Alle prisklasser, med andre ord. Og spesialdesignede skjermer fra Curana.
Noen som vet hvor brede dekk man kan lure inn i BMC Roadmachine og Cervelo C3/5?
Roadmachine - nærmeste konkurrent til Endurace CF SLX?