|
|
For mye organisert trening??
|
Re: For mye organisert trening??
[Re: EgilS]
15/12/2016 14:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her hvor jeg bor har jeg inntrykk av at det er mye det samme. De som drev på med ballspill og la opp i ungdomstiden har kuttet ut aktivitet i det voksne liv. Vi som drev med langrenn har beholdt iveren etter å trene og holde oss i form. Jeg har selvsagt ingen forskning på dette, og det kan rett og slett dreie seg om at det var så fryktelig mange som drev med ballspill og at det derfor bare virker som at flere fra den kanten får "stygga" på mosjonering. Kan ikke mye av årsaken til dette være at det er enklere i voksen alder (i yngre også) å drive med indivduell idrett da du egentlig kun er avhengig av deg selv. Skal man drive med lagidrett krever det et visst minimum av organisering, samt mer faste tider, og så lenge ingen organiserer (ref den andre tråden), eller mange ikke har tid, så blir det ingenting av det. Godt poeng, og det er mye mulig det nettopp er det som er tilfellet. Ser jo at en del av vennene mine som drev med ballspill forsøker seg på bedriftslag o.l. også i voksen alder, men det er sjelden/aldri noe varig. Noen av de som i stor grad drev med organisert idrett sliter kanskje med å finne motivasjon til å holde på individuelt i voksen alder.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
15/12/2016 14:53
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Her hvor jeg bor har jeg inntrykk av at det er mye det samme. De som drev på med ballspill og la opp i ungdomstiden har kuttet ut aktivitet i det voksne liv. Vi som drev med langrenn har beholdt iveren etter å trene og holde oss i form. Jeg har selvsagt ingen forskning på dette, og det kan rett og slett dreie seg om at det var så fryktelig mange som drev med ballspill og at det derfor bare virker som at flere fra den kanten får "stygga" på mosjonering. Kan ikke mye av årsaken til dette være at det er enklere i voksen alder (i yngre også) å drive med indivduell idrett da du egentlig kun er avhengig av deg selv. Skal man drive med lagidrett krever det et visst minimum av organisering, samt mer faste tider, og så lenge ingen organiserer (ref den andre tråden), eller mange ikke har tid, så blir det ingenting av det. Det var i grunn nøyaktig det som var mitt poeng. Og da er det en fordel å drive med individuell idrett for å få den vanen. Og det er jo ikke så lett hvis fotballtrening er fire dager i uka hele året.
|
|
|
15/12/2016 16:40
|
Dexter
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Her hvor jeg bor har jeg inntrykk av at det er mye det samme. De som drev på med ballspill og la opp i ungdomstiden har kuttet ut aktivitet i det voksne liv. Vi som drev med langrenn har beholdt iveren etter å trene og holde oss i form. Jeg har selvsagt ingen forskning på dette, og det kan rett og slett dreie seg om at det var så fryktelig mange som drev med ballspill og at det derfor bare virker som at flere fra den kanten får "stygga" på mosjonering. Kan ikke mye av årsaken til dette være at det er enklere i voksen alder (i yngre også) å drive med indivduell idrett da du egentlig kun er avhengig av deg selv. Skal man drive med lagidrett krever det et visst minimum av organisering, samt mer faste tider, og så lenge ingen organiserer (ref den andre tråden), eller mange ikke har tid, så blir det ingenting av det. Akkurat dette har jeg snakket med tidligere lagidretts utøvere om. Han ene mente han ikke klarte å motivere seg til trening, hvis det ikke var et lag som forventet at du møtte opp, en annen drev fortsatt lagidrett på oldboys nivå og den tredje mosjonerte på egenhånd (alle tre har vært på høyeste nivå). Men jeg har også et inntrykk av at typisk langrennsutøvere trener mer etter at de har lagt opp.
|
|
|
[Re: Dexter]
15/12/2016 21:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For mye trening? Kommer vel an på målsetningen. Fra nasjonal idrettsportlig synspunkt blir det vel aldri for mye. Fra folkehelsemessig standpunkt kan det sikkert bli for mye. Her er det noen tall: https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/arti...e-fysisk-aktive
|
|
|
04/01/2017 13:28
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sakset fra dopapir fra den sagnomsuste dopapir tråden. …90 % av klubbene i Norge burde ha mindre aktivitet. ….barns fritid er i all hovedsak i ferd med å bli fullorganisert…..
Synes dette var såpass interessant at jeg prøver meg på en ny tråd om dette (anonymous22 håper det var greit). Det store flertallet av aktive utøvere gir seg etter fylte 15 år, av de som fortsetter så er det bare promille som gjør karriere (dvs driver på høyeste nivå i Norge). Kjenner flere som har «lykkes» innen idretten, og de sier at det var først når de fylte ca 15 år at de bestemte seg for å gå «all in» på idrett. Har nivået har blitt høyere, så hvis du ikke trener hardt fra ung alder, så er toget gått? Eller vil de beste bli best uansett, pga av indre motivasjon. Er det slik at barn var mer aktive før, så de trente masse bare at det var i form av uorganisert spill og lek, mens i dag så blir det mer gaming og tv hvis det ikke er noe organisert trening. Barn, unge og voksne var mer aktive før. Dengang da trente vi mye bare at det var i form av uorganisert spill og lek, mens i dag så blir det mer gaming og tv hvis det ikke er noe organisert trening. Nå blir organisert trening i større grad en sosial arena enn en idrettsarena. Etter mange år som utøver/trener/lagleder ser jeg utfordringen med at foresatte fullstendig uten kunnskap til idretten skal prøve å "trene" utøvere på/til ett nivå der "alle er like gode" og alle skal få lik spilletid uansett ferdighetsnivå eller utvist innteresse. Den lokale klubben har kjørt denne linjen ett par år og klarer ikke lenger å stille lag i alle aldersklasser.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
04/01/2017 13:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter mange år som utøver/trener/lagleder ser jeg utfordringen med at foresatte fullstendig uten kunnskap til idretten skal prøve å "trene" utøvere på/til ett nivå der "alle er like gode" og alle skal få lik spilletid uansett ferdighetsnivå eller utvist innteresse. Den lokale klubben har kjørt denne linjen ett par år og klarer ikke lenger å stille lag i alle aldersklasser.
Her er samme ståa, mange av de som er genuint interessert i håndball/ballspill slutter fordi det blir alt for mye tullball og "useriøst". På det ene laget eldstemann spiller på har halvparten slutta, de som er igjen er de som er der for å drive med ablegøyer. Sønnen min er en av disse, så vi skal nå prøve med individuell idrett for å se om vi kan vekke noe interesse.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: anonym22]
12/03/2017 18:02
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hørte en som sa at man måtte lære ungene i dag å kjede seg.
|
|
|
12/03/2017 19:28
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Lære å kjede seg? Ja, og det skjønner jeg de må. Vår 7-åring våkner 0630, ser på tv til 0730, kler på seg og spiser, drar på sfo og skole 0815. Er der til 1450. Hjem og rett ut, sykkel el ski lek til middagen er klar 1545. Middag, lekser til 1630, rett ut igjen til kl.1900(hvis ikke skitrening el skikarusell) Inn å spise kvelds og glane på skjerm til 2000. Helgene ute å leker med ski og sykkel fra 0800 til 1900. Kommer i døra og får skive i handa og tørre våtter. Er det orkan el tilsvarende ute og han må være inne, er hælvete løs, "ååååå eg kjede meg så!!!" i 12 timer til leggetid.
|
|
|
12/03/2017 19:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat det jeg sa til min mor igår da hun klaget over oldebarna som omtrent ikke gjør noe annet en å se 'filmer' på enten TV, tablet eller mobil. Hun spurte meg om jeg husket hva vi drev meg når vi dro på sommerferie. Vi pleide å kjøre en 4-5000 km på 3-4 uker og jeg kan ikke huske at vi kjedet oss. Noe vi sikkert gjorde av og til men som vi sikkert hadde godt av og. (Selv om jeg ikke kommer til å underbygge den siste påstanden).
Det som var veldig populært var å overby hverandre (jeg og broder'n) med hva vi eide underveis. Jeg satt alltid på venstre siden og eide alt på venstre side av veien. Ble moro de gangene vi kjorte trollstigen eller ørneveien........
Ellers hadde vi noen hefter med regnummer........
|
|
|
|
|