Hva skjer når en ikke betaler ...
|
Re: Hva skjer når en ikke betaler ...
[Re: anonym22]
15/12/2016 14:25
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris? På hjemmesiden til mitt idrettslag står slik informasjon lett tilgjengelig. Det er ikke tvil om hva man må betale og bidra med, fordelt på alle nivåer, aldersgrupper og evt antall familiemedlemmer.
|
|
|
[Re: sveinaa]
15/12/2016 14:27
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Haha. Ja, hvis alle klubber følger den der er jo dette null problem. Men flere har da hevdet hardnakket at alt bestemmes av den enkelte klubb og at det ikke er noen rammer fra toppen  . Så da finnes egentlig ikke dette dokumentet. Jeg liker ikke at de lager seg et "eget" dugnadsbegrep "Loddsalg og annen type salg (eks. salg av dopapir, julekalender etc.) er også dugnadsarbeid.", men så lenge dette er en del av hva de legger i (sitt utvidete) dugnadsbegrep, er det greit nok - og prisverdig å definere. Og at dugnad er blitt utvannet er jo en kjent (og sikkert tapt) sak.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
15/12/2016 14:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris? På hjemmesiden til mitt idrettslag står slik informasjon lett tilgjengelig. Det er ikke tvil om hva man må betale og bidra med, fordelt på alle nivåer, aldersgrupper og evt antall familiemedlemmer. Kan du lenke til denne?
|
|
|
15/12/2016 14:32
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris? På hjemmesiden til mitt idrettslag står slik informasjon lett tilgjengelig. Det er ikke tvil om hva man må betale og bidra med, fordelt på alle nivåer, aldersgrupper og evt antall familiemedlemmer. Kan du lenke til denne? Mitt idrettslag
|
|
|
15/12/2016 14:32
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Fant heller ikke noe på Lyn ballspill. Og de har nå prøvd å selge meg dopapir. Kan ha sluttet selvsagt  Og jeg har leitet litt på sidene. Det må selvsagt stå umiddelbart ved siden av prisen for ikke å være ulovlig markedsføring. Hvordan skal jeg som forbruker ellers kunne sammenlikne pris? Kanskje dette ordner seg anonymous22, liten vits å ta sorger på forskudd.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/12/2016 14:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg vil fortsatt kalle det dugnad om det er sagt at det er oppmøte klokken 18.00, og man skal ut og selge dopapir i to timer. Om man får x pakker på døra for å selge innen x dager så er jeg mer enig med deg.
Enig. Mitt inntrykk er at det alltid er alternativ 2. Av ren nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør at du er så til de grader innbitt motstander av dopapirsalg? Helt ærlig; basert på retorikken din kan man få inntrykk av at det er en av de store problemene dine?
Neida. Og nå med disse retningslinjene fra Idrettsforbundet vil jo aldri dette bli noe problem i det hele tatt  . Man diskuterer vel litt hardere etter 17 sider? Problemet ligger mest i at jeg misliker at noe får såpass stort omfang på autopilot. Det er flere poster nå som viser at dette har sklidd helt ut. Min første post er egentlig mitt ståsted: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2368837#Post2368837
|
|
|
15/12/2016 14:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Får jeg oppgitt det? Har ikke fått det inntrykket. Jeg har begynt å leite på noen klubbsider nå uten å finne noe. Men så vet ikke jeg om f.eks. Lyn ski driver med dette, men jeg finner ikke noe om det her iallfall: https://lynski.no/medlem/treningsavgift-2015-16/Vel, det står at det er dugnadsplikt (2 ganger per år). Og å selge dopapir ser jeg på som dugnad. Å stå økonomisk ansvarlig for salget mener jeg derimot er utenfor i henhold til det som står der. Så om du har gått to timer på dører i nabolaget for å selge dopapir (om det for eksempel er kravet), så skal du etter min mening kunne levere tilbake usolgt papir. Å selge dopapir er ikke dugnad. Dette har vi vært innom i tråden for øvrig. Man kan jo ikke bare bruke ord som man vil heller. Hadde vi stått sammen hele klubben og solgt dopapir til de som skal på fotballkamp på Ullevål stadion, kunne jeg til nød vært med på å kalle det dugnad. Lyn ski lister til og med dugnadene sine. Så hvis de selger dopapir og det ikke engang står på deres liste... Sakset fra Lyn Ski: Løft blikket! Det er et privilegium å få være med å bidra der egne barn er aktive! Husk å løfte blikket – ”hvor vil du hente poden om 10 år, på trening eller andre steder?”. Ditt bidrag som forelder er viktig for miljøet rundt og iveren til ditt egen barn! Frivilligheten bærer idrettsnorge, LYN SKI er intet unntak, vi er heldige som kan bidra!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
15/12/2016 14:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sakset fra Lyn Ski: Løft blikket!
Det er et privilegium å få være med å bidra der egne barn er aktive! Husk å løfte blikket – ”hvor vil du hente poden om 10 år, på trening eller andre steder?”. Ditt bidrag som forelder er viktig for miljøet rundt og iveren til ditt egen barn!
Frivilligheten bærer idrettsnorge, LYN SKI er intet unntak, vi er heldige som kan bidra! For all del. Men dette er faktisk ikke forenlig med dopapirsalg og kakelotteri. Det er den helt usaklige koblingen jeg venter på at skal gro bort.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
15/12/2016 14:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
På hjemmesiden til mitt idrettslag står slik informasjon lett tilgjengelig. Det er ikke tvil om hva man må betale og bidra med, fordelt på alle nivåer, aldersgrupper og evt antall familiemedlemmer. Kan du lenke til denne? Mitt idrettslag Den var fin og oversiktlig. De selger faktisk også bedre produkter. Og klar og tydelig info om at man også kan betale seg ut og hva det koster: "Istedenfor loddsalg har årsmøtet i Blindheim ballspill vedtatt å innføre obligatorisk kjøp av sjømat og/eller ved. Denne ordningen er vedtatt videreført for 2016 og innebærer at det i 2016 skal være pliktig kjøp av sjømat og/eller ved for 2.000 kr for første aktiv født i 2007 eller tidligere, samt 1.000 kr for hvert søsken som er aktiv i fotballgruppa. Det vil bli gjennomført sjømatsalg i april/mai og i september 2016, samt vedsalg om høst og vinter. For de som ikke oppfyller kjøpsforpliktelsen vil det automatisk bli utsendt faktura ved årsslutt for 50% av kjøpsforpliktelsen, d.v.s. inntil 1.000 kr for første barn og ytterligere inntil 500 kr for overskytende barn."Det er jo noe ganske annet enn å tvinge foreldre til å selge dopapir uten mulighet til å kjøpe seg ut  Og ikkenoe problem i det hele tatt, det er jo akkurat det vi negative i tråden har bedt om.
|
|
|
[Re: Laplace]
15/12/2016 17:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra att det tillslut kom något konstruktivt ut av tråden. Borde vara tillräkligt att visa sidan från NCF nesta gång det är snakk om en salgs"dugnad".
|
|
|
15/12/2016 20:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kaller du alt dette nisjebutikker så er du på en annen planet enn meg:
Shopping | Trondheim Klær !SolidSolsiden Senter, Beddingen 10, Trondheim !SolidCity Lade, Haakon VIIs gate 9, Trondheim Bik BokTrondheim Torg, Kongens gate 11, Trondhe... Bik BokMercursenteret, Kongens gate 8, Trondhei... Bik BokJomfrugata 5, Trondheim Bik BokSolsiden Senter, Beddingen 10, Trondheim Bik BokSirkus Shopping, Falkenborgvegen 1, Tron... Bik BokCity Lade, Trondheim ....... ....... Klipperiklipp, ble litt for mange ....... ....... Interoptik Bril...Søndre gate 18, Trondheim Interoptik Sjøh...Thomas Angellsgate 22, Trondheim JuvelenByhaven, Olav Tryggvasons gate 28, Trond... Riibe Mynthande...Dronningensgate 46, Trondheim Bøker-hobby Klar, ferdig - ...Jomfrugata 17b, Trondheim Østerlie Kunst ...Søndregt. 17, Trondheim sentrum Panduro HobbyFjordgata 50, Trondheim Panduro HobbySirkus Shopping, Falkenborgvegen 1, Tron... Sko Simon P. SkoOlav Tryggvasonsgate 42, Trondheim Simon P. Sko Valentinlyst Senter, Trondheim
Hmmm, trur jeg har det siste året kjøpt én vare i en av disse eller en tilsvarende butikk. Og det var med 50% avslag. Tipper tullkortet ikke gir rabatt på rabatt. Definitivt nisjebutikker Hvilken planet er DU egentlig fra?
|
|
|
15/12/2016 20:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For diskusjonens del: Hva er problemet? 1) At "salgsdugnader" finns? 2) At "salgsdugnader" settes i gang? 3) At "salgsdugnader" er urettferdig? 4) At sveinaa ikke skjønner noen ting? 5) At få snakker Roma midt i mot sånn at praksisen fortsetter? 6) Fyll gjerne inn fler Jeg har i det siste (dorullen som ble tatt i brukt i går) begynt å telle antall ark man trenger for å tørke av olje fra peilepinnen når jeg sjekker oljenivået. Jeg har ennå ikke kommet til en entydig faktabassert konklusjon så enn så lenge så kommer jeg til å fortsette denne forskningen.
|
|
|
[Re: Tange]
16/12/2016 15:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Shopping | Trondheim Klær !SolidSolsiden Senter, Beddingen 10, Trondheim !SolidCity Lade, Haakon VIIs gate 9, Trondheim Bik BokTrondheim Torg, Kongens gate 11, Trondhe... Bik BokMercursenteret, Kongens gate 8, Trondhei... Bik BokJomfrugata 5, Trondheim Bik BokSolsiden Senter, Beddingen 10, Trondheim Bik BokSirkus Shopping, Falkenborgvegen 1, Tron... Bik BokCity Lade, Trondheim ....... ....... Klipperiklipp, ble litt for mange ....... ....... Interoptik Bril...Søndre gate 18, Trondheim Interoptik Sjøh...Thomas Angellsgate 22, Trondheim JuvelenByhaven, Olav Tryggvasons gate 28, Trond... Riibe Mynthande...Dronningensgate 46, Trondheim Bøker-hobby Klar, ferdig - ...Jomfrugata 17b, Trondheim Østerlie Kunst ...Søndregt. 17, Trondheim sentrum Panduro HobbyFjordgata 50, Trondheim Panduro HobbySirkus Shopping, Falkenborgvegen 1, Tron... Sko Simon P. SkoOlav Tryggvasonsgate 42, Trondheim Simon P. Sko Valentinlyst Senter, Trondheim
Hmmm, trur jeg har det siste året kjøpt én vare i en av disse eller en tilsvarende butikk. Og det var med 50% avslag. Tipper tullkortet ikke gir rabatt på rabatt. Definitivt nisjebutikker Hvilken planet er DU egentlig fra? Er virkelig Dressmann, Interoptikk og Bikbok osv. nisjebutikker? Bare basert på omsetning så kan man anta at det er ganske mange som handler i de butikkene.
Redigert av sveinaa; 16/12/2016 15:09.
|
|
|
16/12/2016 15:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Soleklart, BikBok har vel som målgruppe 14-15-åringer, InterOptik satser på de med mye penger (og dårlig syn) og Dressmann.............. vel, Dressmann er Dressmann.
|
|
|
16/12/2016 15:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg er ikke enig med deg. Jeg kunne valgt å levere loddene tilbake, og sluppet å betale. Jeg kjøper meg altså ikke fri, jeg velger å kjøpe loddene med bakgrunn i økonomiske årsaker. Du hadde hatt rett om det ikke var noen mulighet for å levere tilbake loddene og slippe forpliktelsen.
Du må nesten forklare meg hvor det brister. På hvilken måte gjør min handling det vanskeligere for de som velger å levere tilbake loddene?
Du har argumentert for at det å betale seg fri ikke er en mulighet som alle har samtidig sitter du og forteller at du gjør det selv ved å bare kjøpe 'varene' selv. Det at du kunne levert 'varene' tilbake (samtidig med at dette da frigjør deg fra dine forpliktelser under nevnte forutsetninger) endrer ikke noe på at DU faktisk HAR og har tatt et valg som de som du kjemper så hardt for ikke har. DU HAR økonomien til å ta dette valget å beholde varen selv. Du legger noen forutsetninger i dette som ikke er der. Jeg setter likhet og deltagelse for alle høyere enn at midlene skal inn fra alle. Min avgjørelse ble som den ble fordi jeg synes det er greit å støtte klubben selv når jeg er lat. Jeg kan se at noen som må levere inn loddene får skyldfølelse fordi de ikke fikk solgt loddene og bidratt økonomisk. Er du 1.) mest ute etter å sette meg til veggs eller 2.) argumentere for at det å kjøpe seg fri fra alt er en god løsning. Nei da er du gærn? Da hadde jeg kjørt ut hardt mot deg. Jeg har alltid som målsetning å kunne rive i en øl med hvem som helst her på forumet når anledningen byr seg.
|
|
|
16/12/2016 16:14
|
frawo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har alltid som målsetning å kunne rive i en øl med hvem som helst her på forumet når anledningen byr seg. Fri på lørdag, mest glad i helt vanlig pils
...noen må være blant de siste.
|
|
|
16/12/2016 16:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmmm, trur jeg har det siste året kjøpt én vare i en av disse eller en tilsvarende butikk. Og det var med 50% avslag. Tipper tullkortet ikke gir rabatt på rabatt. Definitivt nisjebutikker Hvilken planet er DU egentlig fra? Er virkelig Dressmann, Interoptikk og Bikbok osv. nisjebutikker? Bare basert på omsetning så kan man anta at det er ganske mange som handler i de butikkene. Ja, det är nog en del som handlar där men det finns ju några butikker som är klart större http://tekstilforum.no/de-st%C3%B8rste-kjedene-tar-60-av-salget Undantaget bland alla dessa butikkerna är nog dressman och det är en av få av dem som jag faktiskt vet hvor den ligger. Jag tror inte heller att jag är helt i målgruppen till bikbok och interoptik. För min del hade det varit bättre om HM, lindex, cubus, kappahl varit med bland butikerna då vi köper en del klär till barnen där. edit: Tittade igjenom butikerna och det verkade värre än jag trott. Är ju inte en enda butikk som verkar sälga barnkläder.
Redigert av fredriks; 16/12/2016 17:28.
|
|
|
04/01/2017 14:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
11/01/2017 12:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nei. Dette var visstnok heftig telefonsalg før jul. Men eieren lover å ordne opp: http://www.dragro.no/om-oss/ Lurer på hvorfor eieren velger å kjøre dette opplegget gjennom et NUF selskap.
Redigert av sveinaa; 11/01/2017 12:17.
|
|
|
13/01/2017 21:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var värre än vad jag trott. Fick reda på att barn under 15 inte har något att säga till om om inte deras föräldrar går med i klubben de också.*
Så gruppen som antagligen "tvingas"till mest dugnad och betalar mest i norsk idrott, föreldrar till barn under 15 år, får inte ens stämma på årsmötet om de inte själva går med i klubben. Barnen får inte stämma de heller.
Så i praktiken "tvingar" man folk utan stemmerätt att jobba på dugnad.
Jag hade räknat med att föreldrarna hade rätt att föra sina barns talan i klubben men det har de alltså inte.
*tror iallafall att det är vanligt att det är så.
|
|
|
13/01/2017 21:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
13/01/2017 21:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ska inte vara lätt. Når barnen för för sig att de ska begynne med någon sport så ska man läsa igenom idrottsloven och försöka finna fram relevant information på diverse klubbars hemsidor.
Att tvinga barn att vara med på dugnader som de i praktiken inte klarar av eller får göra själva är ju helt absurt. Klubbarna borde ju självklart inte kunna begära något som helst av ikke medlemmar och föreldrar som tydligen inte får snakke för sina egna barn är ju inget mer än ikke medlemmar.
|
|
|
13/01/2017 21:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
21/06/2017 11:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Her er det vel store forskjeller. Jeg observerer mange fedre som greier å fylle hele livet sitt med unger, jobb og sport på TV. Det er helt greit, men jeg er ikke sånn. Familielivet alene er ikke i nærheten av å fylle mitt liv. Jeg forsøker å gjøre mer. Bare familie og jobb er ikke jeg så god på heller. Men får man trent litt og syklet noen ritt så finner i alle fall jeg en balanse. Pluss at jeg liker å gjøre ting sammen med jr. Om det er å sykle, sparke ball, gå på skøyter, ski, alpint, gå på tur så gir det avbrekk. Det blir spennende når han blir så gammel at vi kan gjøre ting vi ikke får lov av konemor Det kan man starte veldig tidlig med har jeg funnet ut, du må bare ikke si fra til fruen. Og så har de fleste barn alt i veldig ung alder forståelse for at visse ting skal holdes hemmelig. Mine hadde det i hvertfall. (Nå er det sikkert noen som har lyst til å komme med en moralpreken om oppdragelse...... værsågod) Spesielt laget for Sveinaa: https://www.youtube.com/watch?v=X6SE6HycbsE
|
|
|
16/12/2017 10:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
17/12/2017 08:49
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
For et usannsynlig bedritent konsept. La meg tilføye følgende til min sosiale kontrakt:
"Jeg vil aldri utnytte vennskap, naboskap eller andre knytninger til å prakke på folk vilkårlige produkter for at ideell tredjepart skal sitte igjen med en brøkdel av gevinsten. Mine sosiale forhold er ikke til salgs."
Dopapirdugnad er ikke dugnad, det er ikke innsamling, det er ikke god business for andre enn dopapirpusherne som får gratis salgsledd.
|
|
|
[Re: JonAre]
17/12/2017 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
For et usannsynlig bedritent konsept. La meg tilføye følgende til min sosiale kontrakt:
"Jeg vil aldri utnytte vennskap, naboskap eller andre knytninger til å prakke på folk vilkårlige produkter for at ideell tredjepart skal sitte igjen med en brøkdel av gevinsten. Mine sosiale forhold er ikke til salgs."
Dopapirdugnad er ikke dugnad, det er ikke innsamling, det er ikke god business for andre enn dopapirpusherne som får gratis salgsledd. Word!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/12/2017 09:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil løsningen kanskje være å ha et litt mindre nivå på treningen?
Dersom man skal betale medlemsavgift OG inntil 2000 (sum fra een post side 17) begynner det å bli en del penger for å få sparke ball sammen. Var det SÅ kostbart før i tiden (80-90 tallet)?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
19/12/2017 09:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, det er det som er løsningen. Det løser da også problemet med at det altfor tidlig blir altfor tidkrevende å drive med organisert idrett. ballspill flere kvelder i uka hele året og kamper omtrent hver helg når barna stort sett er der for å det sosiale og ha det litt gøy.
Klasseturer til kr 8000 per elev er jo bare sprøyt, de kan dra på telttur i skogen i stedet.
|
|
|
|
|