|
|
Zwift - the Mccarthy special
|
Re: Zwift - the Mccarthy special
[Re: Syklist1]
19/12/2016 08:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykler alle mine sweetspotdrag på 92-93% + 140% overdrag, det er også ganske tortur å kjøre 7x8min med det i forhold til rene 90% sweetspot drag.
Har jeg skrevet noe om at de "fokuserer på sweetspot" noe sted? Jeg er usikker på hva du vil frem til med innlegget ditt, at terskel er tilstrekkelig for å øke o2 eller vo2maks-watt?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
19/12/2016 08:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg sykler alle mine sweetspotdrag på 92-93% + 140% overdrag, det er også ganske tortur å kjøre 7x8min med det i forhold til rene 90% sweetspot drag.
Har jeg skrevet noe om at de "fokuserer på sweetspot" noe sted? Jeg er usikker på hva du vil frem til med innlegget ditt, at terskel er tilstrekkelig for å øke o2 eller vo2maks-watt? Poenget mitt var relatert til høy puls. Du linket jo til artikkelen i forbindelse med det. Det ble jo hevdet at høy puls ikke var noe poeng. Om man snur på det. Det er vanskelig å kjøre den økten du beskriver uten å få høy puls. Det er vanskelig å kjøre 30/15 uten å få høy puls. Får man ikke høy puls så er det vel mer sånn at man bør tenke litte etter og kjenne for man er da i mange tilfeller enten sliten eller syk. Det artikkelen er veldig presis på er at alle har individuelle soner og at det bør legges til grunn (altså ikke ta utgangspunkt i predefinerte skalaer basert på %.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/12/2016 09:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er enig i det, om man skal basere seg på puls. Men predefinerte soner i forhold til watt blir vel ikke veldig feil? Gitt at man har funnet nogenlunde riktig FTP.
Jeg vet ikke hva jeg skal tro av den artikkelen, ja du kan komme ganske høyt opp i puls ved terskeldrag, i alle fall om du legger inn små overdrag. De kunne gjerne vært mer presis i hva de definerer som "ikke så høyt i puls", det kan jo være hva som helst. Kanskje er det tilstrekkelig med "like over terskelpuls" for å få god påvirkning på hjertet.
|
|
|
19/12/2016 09:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er enig i det, om man skal basere seg på puls. Men predefinerte soner i forhold til watt blir vel ikke veldig feil? Gitt at man har funnet nogenlunde riktig FTP.
Jeg vet ikke hva jeg skal tro av den artikkelen, ja du kan komme ganske høyt opp i puls ved terskeldrag, i alle fall om du legger inn små overdrag. De kunne gjerne vært mer presis i hva de definerer som "ikke så høyt i puls", det kan jo være hva som helst. Kanskje er det tilstrekkelig med "like over terskelpuls" for å få god påvirkning på hjertet. Les hva de skriver om Oskar S. og hans soner. De er heller ikke så opptatt av om de drar på seg litt syre (altså er det noe intensitet over terskel i dragene.). Jeg tipper de mener at man ikke nødvendigvis må opp så høyt som på løp/langrenn (Sånn pluss 90% av maxpuls.).
|
|
|
19/12/2016 09:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har lest om Oskar flere ganger, min egen terskel er også litt under de forhåndsdefinerte 4mmol/l. Syre får man ganske sikkert på 90% av FTP også. Ikke vet jeg, når det ikke er presisert bedre hva de mener så blir det vanskelig å gjette seg fram. Jeg havner alltid rundt 90% av hr maks på o2-øktene mine, kjørt etter watt, med terskel på 86,5% av hr maks.
|
|
|
19/12/2016 10:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://3atlet.no/2016/12/16/hever-sykkelkapasiteten-jula/"5) 8 minutters HIT: Hvor lange intervaller bør du kjøre for raskest mulig kapasitetsheving? I en studie fra 2013 sammenliknet Seiler og kolleger effekten av intervalltrening av typen 4 x 4 min, 4 x 8 minutter og 4 x 16 m minutter in over syv uker (7). Det viste seg at gruppen som trente 4 x 8 minutter oppnådde klart størst fremgang." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/218128204x16min med 4,9mmol/l og 88%ish av hr maks blir altså for lav intenstitet. Rundt 90% av hr maks og 8min drag ga vesentlig bedre adapsjon. Sikkert posta før, men læll
|
|
|
19/12/2016 11:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
http://3atlet.no/2016/12/16/hever-sykkelkapasiteten-jula/"5) 8 minutters HIT: Hvor lange intervaller bør du kjøre for raskest mulig kapasitetsheving? I en studie fra 2013 sammenliknet Seiler og kolleger effekten av intervalltrening av typen 4 x 4 min, 4 x 8 minutter og 4 x 16 m minutter in over syv uker (7). Det viste seg at gruppen som trente 4 x 8 minutter oppnådde klart størst fremgang." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/218128204x16min med 4,9mmol/l og 88%ish av hr maks blir altså for lav intenstitet. Rundt 90% av hr maks og 8min drag ga vesentlig bedre adapsjon. Sikkert posta før, men læll De fant ut akkurat det forsøket beskriver. Skal man nerde litt, kan man jo spørre seg om det vil lønne seg å kjøre 10 min på 90% (forutsatt tilnærmet lik laktat) for de som klarer det? Man får tross alt 25% mer tid som kan ligge til grunn for adapsjon...
|
|
|
19/12/2016 11:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var ekstremt stor forskjell på 4x4 laktat og 4x8 laktat. Og det er kanskje det NTG forsøkte å få fram, at man ikke trenger å kjøre ekstremt hardt for å få god påvirkning av O2. Det holder lenge med like over terskel så lenge man får økt dragtid. Men de må ikke bli for lange, grunnet at intensiteten må såpass mye ned for å klare dragtiden. Selvsagt, gitt at man klarer 10min på samme intensitet og får mer total arbeidstid, så vil vel det gi større adapsjon. I artikkelen fra ncbi står det dog at 8 minutterne ble kjørt så hardt de klarte i 8 minutter..for mange vil nok intensiteten kneppes ned et hakk for å øke dragtiden med enda 2 minutter.
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/12/2016 16:33
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det ble jo hevdet at høy puls ikke var noe poeng. Om man snur på det. Det er vanskelig å kjøre den økten du beskriver uten å få høy puls. Det er vanskelig å kjøre 30/15 uten å få høy puls. Får man ikke høy puls så er det vel mer sånn at man bør tenke litte etter og kjenne for man er da i mange tilfeller enten sliten eller syk. Du kan ikke snu på det sånn, det er noe annet. Jeg sier hverken at høy puls er feil, mulig å unngå i alle økter, eller at puls er uegnet til å måle intensitet. Det jeg prøver å få frem er at puls er en målbar effekt av den intensiteten du har som mål, og ikke et mål i seg selv. Det er slik jeg leser Carmichael også (men post gjerne link til en artikkel som viser at jeg har misforstått, det er alltid mye å lære). Det er mulig å gjøre grep for å maksimere puls (typisk åpne dragene hardt og heller slakke av utover i draget), men dette er sjelden den mest effektive måten å trene. Litt oppsamling: Jeg er helt enig i å bruke puls som indikator sammen med watt og følelse, bl.a. for å kunne knipe sykdom før det slår ut i full blomst. Absolutt, soner er individuelle, spesielt de over terskel. Og ad Sykkelmagasinet-artikkelen, det er en god påminnelse at høy FTP er ikke ensbetydende med god syklist. På den annen side er det sjelden å være god syklist uten å ha høy FTP. Uansett konkurranse er energiomsetningen aerob med god margin, går et drag over 12-13 minutter all out er vel over 90 % aerob uansett. Der jeg skiller meg litt fra flertallet her er at jeg er mindre opptatt av VO2max som et fullt så interessant mål. All trening koster i form av ikke å kunne trene noe annet, så innenfor en balansert helhet vil jeg heller prioritere høy FTP og høy evne til gjentatt anaerobt arbeid over terskel. (Og hadde ikke gjort noe med mer slepen teknikk og mindre konsekvensorienterte utforegenskaper, men det er en annen diskusjon.)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/12/2016 16:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror muligens vi fokuserer på mye av det samme, men jeg har også o2-bolker. Dog er o2 gjerne en konsekvens av anaerobe drag heller enn rene drag på vo2max watt. Derfor kjøres også mange av terskeløktene med overdrag, siden dette simulerer terrengsykling mye bedre enn flate drag. Overdragene har økt med 30-40w siden jeg begynte med det, terskel er ikke i nærheten av samme økning. Men hvilken konsekvens det vil ha for vo2max watt når det kjøres korte hyppige drag i anaerob wattsone heller enn lengre drag på vo2max-watt er jeg usikker på. Aldri trent som jeg gjør nå.
|
|
|
[Re: oyvin]
20/12/2016 08:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det ble jo hevdet at høy puls ikke var noe poeng. Om man snur på det. Det er vanskelig å kjøre den økten du beskriver uten å få høy puls. Det er vanskelig å kjøre 30/15 uten å få høy puls. Får man ikke høy puls så er det vel mer sånn at man bør tenke litte etter og kjenne for man er da i mange tilfeller enten sliten eller syk. Du kan ikke snu på det sånn, det er noe annet. Jeg sier hverken at høy puls er feil, mulig å unngå i alle økter, eller at puls er uegnet til å måle intensitet. Det jeg prøver å få frem er at puls er en målbar effekt av den intensiteten du har som mål, og ikke et mål i seg selv. Det er slik jeg leser Carmichael også (men post gjerne link til en artikkel som viser at jeg har misforstått, det er alltid mye å lære). Det er mulig å gjøre grep for å maksimere puls (typisk åpne dragene hardt og heller slakke av utover i draget), men dette er sjelden den mest effektive måten å trene. Litt oppsamling: Jeg er helt enig i å bruke puls som indikator sammen med watt og følelse, bl.a. for å kunne knipe sykdom før det slår ut i full blomst. Absolutt, soner er individuelle, spesielt de over terskel. Og ad Sykkelmagasinet-artikkelen, det er en god påminnelse at høy FTP er ikke ensbetydende med god syklist. På den annen side er det sjelden å være god syklist uten å ha høy FTP. Uansett konkurranse er energiomsetningen aerob med god margin, går et drag over 12-13 minutter all out er vel over 90 % aerob uansett. Der jeg skiller meg litt fra flertallet her er at jeg er mindre opptatt av VO2max som et fullt så interessant mål. All trening koster i form av ikke å kunne trene noe annet, så innenfor en balansert helhet vil jeg heller prioritere høy FTP og høy evne til gjentatt anaerobt arbeid over terskel. (Og hadde ikke gjort noe med mer slepen teknikk og mindre konsekvensorienterte utforegenskaper, men det er en annen diskusjon.) Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige. Det fokuset jeg har på VO2max er pt. på løp og ene og alene for å ha god pust (dette er vel litt enkelt kondis). Alle drag på rulle er lettere om man slipper å slite med pusten. Man kan diskutere dette med puls opp og ned, men når man tar bort effektmåleren av "ligningen" blir pulsen målet. Trener man med effektmåler trenger man vel strengt tatt ikke se så mye på puls. På samme måte som man ikke taper så veldig mye på å følge med på den. Skal man feks kjøre mye sweet spot fordi man restituerer raskere fra det enn hardere intensitet er det dumt å kjøre drag som er så harde at pulsen ender langt over terskel (Da kan det hende man har kjørt for hardt med påfølgende lang restitusjonstid.). Du kommenterte vel kanskje ikke dette med rpm (kadens). Kommenterer allikevel litt med bakgrunn i det. Når man "trener" kan man velge å holde seg i komfortsonen (den rpm man foretrekker) eller tvinge kroppen til bevege seg utenfor. Det å kjøre et terskel drag med bakgrunn i effekt på 85 rpm er noe helt annet enn å kjøre det på 110 rpm (Dette vil de aller fleste merke på pulsen.). Kroppen blir som sagt god på det den trener på (den tilpasser seg.). Høy rpm er vel en av de tingene som fremheves som en av det viktigste egenskapene banesyklingen gir deg. Høy nok FTP er nok viktig for å henge med en gruppe. Om FTP skal bygges med lange sweet spot drag, terskel drag eller over/under drag er kanskje sekundært. Man bør allikevel tenke gjennom hva man vil oppnå. Så fremt restitusjon ikke er noe problem så tror jeg man kan hevde at man får veldig mye "gratis" (koster litt mer smerte) ved å bygge FTP ved å kjøre terskel eller kanskje enda bedre over/under rundt terskel (Basert på arbeidskrav.).
|
|
|
|
|