|
|
Motstander av velodrom?
|
Re: Motstander av velodrom?
[Re: Alpers]
08/12/2016 19:40
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Men både ordføreren i Sola og regionens NCF-representant Terje Johnsen har vel påvist faktafeil i uttalelsene fra NCF opp til flere ganger etter hva jeg har lest i avisene.
Mulig kritikken mot forbundet er urettferdig, men jeg synes forbundet har et ansvar for å komme med tilstrekkelig og korrekt informasjon. Så lenge det fremkommer såpass lite balansert informasjon fra forbundets side, så må man jo basere seg på det man leser i media, hovedsakling Procycling og Sykkelmagasinet.
|
|
|
[Re: torinb]
08/12/2016 19:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge det fremkommer såpass lite balansert informasjon fra forbundets side, så må man jo basere seg på det man leser i media, hovedsakling Procycling og Sykkelmagasinet.
Saklig info uten konflikter er kjedelig stoff og gir lite overskrifter. Som det fremgår over; "media" i denne sammenheng er EN enkelt informasjonskilde... Annen media har tydeligvis ikke gjort den samme konklusjon, og ergo ikke laget noen stor sak av det
|
|
|
08/12/2016 19:51
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting er at jeg leste at Asker ikke har reguleringsplan på plass, eller har leieavtalene på plass, og mangler en del kapital.
Tomten på Sola er ferdig regulert, nesten helt i mål på finansieringen.
Videre er vel Sola i posisjon til å søke tippemidler i 2017, mens Asker kan gjøre dette tidligst i 2018.
Til tross for dette sier NCF at prosjektene er kommet like langt
Er det noe vi ikke har forstått her?
|
|
|
[Re: torinb]
09/12/2016 08:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En annen ting er at jeg leste at Asker ikke har reguleringsplan på plass, eller har leieavtalene på plass, og mangler en del kapital.
Tomten på Sola er ferdig regulert, nesten helt i mål på finansieringen.
Videre er vel Sola i posisjon til å søke tippemidler i 2017, mens Asker kan gjøre dette tidligst i 2018.
Til tross for dette sier NCF at prosjektene er kommet like langt
Er det noe vi ikke har forstått her? Det er i kontekst av akkurat dette noen (hint: Landevei) burde skrive en artikkel. Jeg sier ikke at Sykkelmagasinets redaktør ikke har en agenda, men noe skurrer. Hadde artiklene vært direkte feil hadde vel noen påpekt at journalisten feilinformerte. Det er to ting jeg synes noen burde redegjøre for: 1) Hvordan kan man som ansvarlig for alle prosjektene dra i viktige møter uten å innhente all adekvat informasjon? Dette må ses i konteksten at alle parter ikke blir invitert. 2) Hvor viktig er det å realisere NCF sitt hovedkontor? Kan noen synes at dette er viktigere enn å realisere velodromene?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/12/2016 09:32
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan kan man som ansvarlig for alle prosjektene dra i viktige møter uten å innhente all adekvat informasjon? Dette må ses i konteksten at alle parter ikke blir invitert.
??
|
|
|
[Re: Oystein L]
09/12/2016 09:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvordan kan man som ansvarlig for alle prosjektene dra i viktige møter uten å innhente all adekvat informasjon? Dette må ses i konteksten at alle parter ikke blir invitert.
?? Det er jo dette en av artiklene tar opp. Om det er direkte løgn så er det merkelig denne påstanden står uimotsagt.
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/12/2016 09:43
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
?? Det er jo dette en av artiklene tar opp. Om det er direkte løgn så er det merkelig denne påstanden står uimotsagt. Husk at det fra miljøet rundt "Folkehallene" er mange som mener seg møteberettiget (politikere fra fire kommuner, tillitsvalgte sykkelentusiaster, etc.) i tillegg til den formelle lokale prosjektledelsen (av og til også i sammenhenger som ikke vedrører det aktuelle prosjektet)
|
|
|
[Re: Oystein L]
13/12/2016 21:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Det som er fornuftig med ballbinger etc. er jo at det blir brukt av barn.
...dersom de blir brukt, ja. Mange binger ble bygd fordi man "fikk" penger, ikke fordi det var et behov. Flere av disse står nå stort sett ubrukt og blir herpa. de aller fleste ballbinger er sårt etterspurt og blir brukt, regner med at de aller fleste i idretts Norge skjønner at dette er en av de bedre investeringene som gjøres mhp barn og unge. Når det gjelder ungdom og hærverk så er det ett gjennomgående problem og i nyere tid kanskje ett større problem i enkelte deler av storbyene, desverre. igjen, nytte/kostnadsverdien av en velodrom kan umulig være særlig stor, bruk pengene til noe annet.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/12/2016 21:40
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Først og fremst: Jeg har ingen agenda i denne saken, men synes relevante opplysninger bør være tilgjengelig. ikke en velodrom for å ha gym, men jeg vil anta kommunen ser bruksverdien i å leie stedet. ........................osv............... Vi trenger selvsagt ikke være enige i om dette er fornuftig ressursbruk eller ikke. Personlig har jeg tro på et slikt prosjekt, både her og på Sola. Nåja, det er ihvertfall lett å få inntrykk av at du har en agenda 
|
|
|
[Re: Flamini]
13/12/2016 22:06
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
igjen, nytte/kostnadsverdien av en velodrom kan umulig være særlig stor, bruk pengene til noe annet.
Hvis man skal tenke slik på idrett/kultur blir det dårlig med bygging...
|
|
|
[Re: aug11x]
14/12/2016 07:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
igjen, nytte/kostnadsverdien av en velodrom kan umulig være særlig stor, bruk pengene til noe annet.
Hvis man skal tenke slik på idrett/kultur blir det dårlig med bygging... da tror jeg at du ikke har skjønt poenget med en nytte/kostnads analyse, poenget er å se hva som gir mest for pengene. En slik analyse vil kunne gi en pekepinn på hva en brukertime vil koste og brukertime prisen på en velodrom er sannsynligvis noe høyere enn på en ballbinge. Regner med at brukerprisen på en velodrom vil ligge 100 ganger høyere enn på ett ett terrengsykkelanlegg eller fx en ballbinge. Men for all del, det er bare skattepenger. Skal man bygge en arena til 180 mill for en nær ikke eksisterende idrett i Norge (banesykling) eller skal man bygge 180 anlegg som hver seg koster en million slik at eliten, breddeidretten, barn og unge får glede av dem ?
|
|
|
14/12/2016 07:40
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Skal man bygge en arena til 180 mill for en nær ikke eksisterende idrett i Norge (banesykling) eller skal man bygge 180 anlegg som hver seg koster en million slik at eliten, breddeidretten, barn og unge får glede av dem ?
..og hva er grunnen til at idretten er ikke-eksisterende? Det der blir jo høna og egget-retorikk, det nytter heller ikke å sammenligne epler og egg.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
14/12/2016 07:54
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvis man skal tenke slik på idrett/kultur blir det dårlig med bygging... da tror jeg at du ikke har skjønt poenget med en nytte/kostnads analyse, poenget er å se hva som gir mest for pengene. En slik analyse vil kunne gi en pekepinn på hva en brukertime vil koste og brukertime prisen på en velodrom er sannsynligvis noe høyere enn på en ballbinge. Regner med at brukerprisen på en velodrom vil ligge 100 ganger høyere enn på ett ett terrengsykkelanlegg eller fx en ballbinge. Men for all del, det er bare skattepenger. Skal man bygge en arena til 180 mill for en nær ikke eksisterende idrett i Norge (banesykling) eller skal man bygge 180 anlegg som hver seg koster en million slik at eliten, breddeidretten, barn og unge får glede av dem ? Jeg skjønner hva en nytte/kostnads-analyse er ja, men skal man bruke det når man skal bygge idrettsanlegg, så blir det jo bare ballbinger da. Som du sier. Som foregående taler sier, så må man jo bygge en velodrom for at folk skal bruke den. Man kan jo ikke si at den ikke kommer til å bli brukt, fordi ingen sykler på bane i Norge (rart det der...).
|
|
|
14/12/2016 08:13
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis man skal tenke slik på idrett/kultur blir det dårlig med bygging... da tror jeg at du ikke har skjønt poenget med en nytte/kostnads analyse, poenget er å se hva som gir mest for pengene. En slik analyse vil kunne gi en pekepinn på hva en brukertime vil koste og brukertime prisen på en velodrom er sannsynligvis noe høyere enn på en ballbinge. Regner med at brukerprisen på en velodrom vil ligge 100 ganger høyere enn på ett ett terrengsykkelanlegg eller fx en ballbinge. Men for all del, det er bare skattepenger. Skal man bygge en arena til 180 mill for en nær ikke eksisterende idrett i Norge (banesykling) eller skal man bygge 180 anlegg som hver seg koster en million slik at eliten, breddeidretten, barn og unge får glede av dem ? Jeg skjønner hva en nytte/kostnads-analyse er ja, men skal man bruke det når man skal bygge idrettsanlegg, så blir det jo bare ballbinger da. Som du sier. Som foregående taler sier, så må man jo bygge en velodrom for at folk skal bruke den. Man kan jo ikke si at den ikke kommer til å bli brukt, fordi ingen sykler på bane i Norge (rart det der...). En velodrom kommer til å bli brukt, alle er enige om det. Timeprisen for en bruker i en velodrom vil sannsynligvis bli ~100 ganger høyere enn i annlegg som Tungvekteren i Arendal og så kan man jo spørre seg om det er en fornuftig bruk av skattepengene. Jeg synes ikke det.
|
|
|
14/12/2016 08:18
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nei, altså liker man ikke sykling, da er det jo veldig dum bruk av skattepenger. Jeg er ikke interessert ballspill, så jeg vil jo ikke at skattepengene mine skal gå til ballbinger (eller enda værre; pampene i de forskjellige forbund).
|
|
|
14/12/2016 08:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu jämför ju Flamini en velodrom med andra sykkel anlegg och inte bara sport hallar.
|
|
|
14/12/2016 08:30
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis man skal tenke slik på idrett/kultur blir det dårlig med bygging... da tror jeg at du ikke har skjønt poenget med en nytte/kostnads analyse, poenget er å se hva som gir mest for pengene. En slik analyse vil kunne gi en pekepinn på hva en brukertime vil koste og brukertime prisen på en velodrom er sannsynligvis noe høyere enn på en ballbinge. Regner med at brukerprisen på en velodrom vil ligge 100 ganger høyere enn på ett ett terrengsykkelanlegg eller fx en ballbinge. Men for all del, det er bare skattepenger. Skal man bygge en arena til 180 mill for en nær ikke eksisterende idrett i Norge (banesykling) eller skal man bygge 180 anlegg som hver seg koster en million slik at eliten, breddeidretten, barn og unge får glede av dem ? Velodromen(e) er ikke tiltenkt banesyklister, men syklister. Bane er en helt vanlig treningsform for sporten. Jeg spør fordi jeg lurer, får en idrettsanlegg for en million kroner i dag? Jeg vil tro noe så enkelt som en ballbinge, basketbane, stupetårn, etc koster vesentlig mer når en tar med prosjektering, anbudsrunder, tilrettelgegging osv osv.
|
|
|
14/12/2016 08:53
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor bruke penger på en ballbinge når man kan kaste på 40 tonn sand, slå nedi 2 påler og tre på et nett?
en sandvolleyball bane burde koste maks 250 000,-
enda billigere enn en ballbinge og burde bli den nye nasjonalsporten!
kan nok få prisen ned i 100 000 også om man virkelig jobber litt!
blir for dumt å sammenligne slik som dette gjør det ikke?..
|
|
|
[Re: Homecast]
14/12/2016 08:56
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvorfor bruke penger på en ballbinge når man kan kaste på 40 tonn sand, slå nedi 2 påler og tre på et nett?
blir for dumt å sammenligne slik som dette gjør det ikke?.. Både ja og nei. Ta prisen på hoppbakken i Vikersund, hva kostet den? Sabla mye penger for noe ti personer kan bruke. Det blir et litt annet regnestykke med publikumsinntekter osv osv, men kost-nytte-verdien der må jo være utrolig liten. Det er jo på en måte ekstremvarianten av sammenligning, men jeg skjønner mange tenker slik om en velodrom også.
|
|
|
14/12/2016 08:57
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[Jeg spør fordi jeg lurer, får en idrettsanlegg for en million kroner i dag? Jeg vil tro noe så enkelt som en ballbinge, basketbane, stupetårn, etc koster vesentlig mer når en tar med prosjektering, anbudsrunder, tilrettelgegging osv osv. Stupetårnet i Hamar kom på 28 000 000,-.
|
|
|
14/12/2016 09:05
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
blir for dumt å sammenligne slik som dette gjør det ikke?.. Både ja og nei. Ta prisen på hoppbakken i Vikersund, hva kostet den? Sabla mye penger for noe ti personer kan bruke. Det blir et litt annet regnestykke med publikumsinntekter osv osv, men kost-nytte-verdien der må jo være utrolig liten. Det er jo på en måte ekstremvarianten av sammenligning, men jeg skjønner mange tenker slik om en velodrom også. Er helt enig, er så mye jeg kunne tenke meg å bruke penger på som andre igjen syntes er helt idiotisk, og motsatt.... Antall curlingbaner i Norge hadde en pris pr time før curlinggutta gjorde det godt i OL, lurer på hvor gode de hadde blitt om de måtte reise til Danmark og Polen for å spille NM... (var det ikke dit Norge har reist for å kjøre NM?)
|
|
|
14/12/2016 10:29
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
En kost-nytteanalyse som kun tar høyde for pris pr. brukertime er en dårlig analyse i mine øyne. Et punkt som blir sentralt i denne sammenheng er ikke-prissatte nytteeffekter, og for et anlegg som tilfredsstiller et behov som pr. i dag ikke er dekket og som kan skape en arena for en gren hvor Norge pr. i dag i beste fall er representert internasjonalt med èn mannlig og èn kvinnelig utøver vil jo gi en skyhøy effekt.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
14/12/2016 10:49
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det et mål i seg selv at vi skal nyetablere mer arealkrevende idretter i Norge?
Jeg liker sykling fordi det er frihet. Jeg liker å være ute og kunne sykle dit jeg vil.
Respekterer at ikke alle er som meg. Men det er ikke noen menneskerett at staten skal bruke store summer for at du skal få realisere hobbyen din.
|
|
|
14/12/2016 11:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Velodromen(e) er ikke tiltenkt banesyklister, men syklister. Bane er en helt vanlig treningsform for sporten.
Är det så många som vill träna i en velodrom? Jag tror att det kan bli som för ski tunnlar. Hvis tillräkligt många vill träna i den så att priset för ett pass blir rimelig så blir det för trangt i velodromen för att det ska vara spesiellt göy. Det är alltså vansklig att få någon bra ekonomi hvis utövarna ska betala själva. Jag tror väl inte heller att det är så många som vill bruka tid för transport till en velodrom, för att sen betala vad som bör vara ett stivt pris spesiellt mange ganger.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/12/2016 11:53
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Velodromen(e) er ikke tiltenkt banesyklister, men syklister. Bane er en helt vanlig treningsform for sporten.
Är det så många som vill träna i en velodrom? Jeg ville... Dette finner man jo lett tall på. Besøkstall og bruksfrekvens fra velodromer ute i europa er sannsynligvis fritt tilgjengelige for dem som ønsker å danne seg et bilde. En velodrom er og et godt rekrutteringsverktøy for unge der de kan trene under trygge forhold. Suksessen til SKY og oppblomstringen av britisk landeveissykling henger tett sammen med miljøet rundt banesykling.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
14/12/2016 12:32
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
For Solavelodromen har vel kommunene garantert for driften, så det er ganske risikofritt for NCF.
|
|
|
[Re: Espen E]
14/12/2016 14:26
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det så många som vill träna i en velodrom? Jeg ville... Dette finner man jo lett tall på. Besøkstall og bruksfrekvens fra velodromer ute i europa er sannsynligvis fritt tilgjengelige for dem som ønsker å danne seg et bilde. En velodrom er og et godt rekrutteringsverktøy for unge der de kan trene under trygge forhold. Suksessen til SKY og oppblomstringen av britisk landeveissykling henger tett sammen med miljøet rundt banesykling. I tillegg til trygge forhold kommer det klimatiske/værmessige som en ikke uvesentlig trigger. For den som sammenligner med utesykling; syreintervaller på bane kan ikke erstattes med koseturer i naturen for de som vil komme opp/frem...
|
|
|
14/12/2016 14:55
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så dette dreier seg mest om å få unge talenter opp og frem?
|
|
|
14/12/2016 16:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tipper det er god stemning på den velodromen om mosjonister av alle slag skal kjøre syreintervaller.
Blir vel som i en håndball hall. Kun aktive syklister i aldersbestemt og master syklistene helt på tampen av dagen (for de som tør)....
|
|
|
14/12/2016 16:39
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vil vel anta de deler det opp? Ser ikke for meg at jeg og Kristoffer Halvorsen trenger vake rundt der samtidig.
|
|
|
|
|