|
|
Hva skjer når en ikke betaler ...
|
Re: Hva skjer når en ikke betaler ...
[Re: sveinaa]
13/12/2016 19:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå kødder du med fredriks, ikke sant?
Det var ment som kommentar til avsnitt 1. Men det er det jo knapt. Det avsnittet handler om at de fattige og trygda er minst like dårlig til å stille opp som de rike med lange arbeidsdager. Men så er det liksom de som mener tiden sin er så verdifull (og det er den faktisk) som får skylda for at folk ikke "gidder" dugnad.
|
|
|
13/12/2016 19:09
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg blir sittende med loddene fordi jeg er lat. Men om du er interessert så har jeg fortsatt lodd fra julelotteriet. Så om pengene sitter løst og du er glad i kjøtt (gris eller lam) er det mulig å få seg et lodd eller to Jeg mener ikke alle har råd til å gjøre som meg. Loddene er heller ikke veldig tungsolgte. Til og med når jeg var ung solgte jeg lodd for laget ved å gå fra dør til dør. Ser ikke at det er håpløst. Man kan jo gjøre det som en felles aktivitet  På hvilken måte er å bli sittende med loddene, eller dorullene, selv forskjellig fra å kjøpe seg ut av problemet? Det bare koster mye mer, og for dorullene sin del, tar mye plass, vi har en badstu full etter innsamling til skoletur.
|
|
|
[Re: anonym22]
13/12/2016 19:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå kødder du med fredriks, ikke sant?
Det var ment som kommentar til avsnitt 1. Men det er det jo knapt. Det avsnittet handler om at de fattige og trygda er minst like dårlig til å stille opp som de rike med lange arbeidsdager. Men så er det liksom de som mener tiden sin er så verdifull (og det er den faktisk) som får skylda for at folk ikke "gidder" dugnad. fredriks skrev: Finns det något som helst som tyder på att det är fallet? Jag tror väl mer att det handlar om interesse än pengar och har väl hört några gånger att det ofta är folk med bra jobb och lön som är aktiva i klubbarna.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
13/12/2016 19:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, og du svarer noe helt generelt om merverdi. De som bidrar gjør det av ren egoisme: det er det som gir dem godfølelsen.
Redigert av anonym22; 13/12/2016 19:32.
|
|
|
13/12/2016 19:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror mange ser merverdien i å være med på sånt, og derfor er man med. Jag vet inte helt vad du svarar på men om jag gissar rätt så är det väl det jag vill fram till. De som hjälper till mycket i klubbarna gör det för att de tycker att det är göy och vill hjälpa till och inte för att de inte har råd att köpa sig ut av dugnader.
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2016 19:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror mange ser merverdien i å være med på sånt, og derfor er man med. Jag vet inte helt vad du svarar på men om jag gissar rätt så är det väl det jag vill fram till. De som hjälper till mycket i klubbarna gör det för att de tycker att det är göy och vill hjälpa till och inte för att de inte har råd att köpa sig ut av dugnader. Det fleste som bidrar utover minimumskravet gjør nok det fordi de føler det gir noe tilbake. Jeg valgte å kalle det merverdi.
|
|
|
13/12/2016 19:34
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det beste ville jo vært om man kunne satt voksne og barn i litt skikkelig jobb. Gjerne i egen regi med egen avtale med idrettslaget om fastpris. Så kunne idrettslaget fått en symbolsk sum som takk for arbeidskraften mens man lo hele veien til banken Det er vel litt av grunnlaget for kritikken mot dorulldugnader også eller hva?
|
|
|
[Re: skiraffen]
13/12/2016 19:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det beste ville jo vært om man kunne satt voksne og barn i litt skikkelig jobb. Gjerne i egen regi med egen avtale med idrettslaget om fastpris. Så kunne idrettslaget fått en symbolsk sum som takk for arbeidskraften mens man lo hele veien til banken Det er vel litt av grunnlaget for kritikken mot dorulldugnader også eller hva? Jeg vet ikke helt. Tror det er mer enn bare det. Er forsåvidt helt vanlig at noen tar betalt for et produkt/tjeneste.
|
|
|
13/12/2016 19:43
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det fleste som bidrar utover minimumskravet gjør nok det fordi de føler det gir noe tilbake. Jeg valgte å kalle det merverdi.
Det virker som du hele tiden blander kortene når det gjelder generelt engasjement og støtte til dorulldugnader...
|
|
|
[Re: Laplace]
13/12/2016 19:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
S
Redigert av sveinaa; 13/12/2016 19:46.
|
|
|
13/12/2016 19:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror mange ser merverdien i å være med på sånt, og derfor er man med. Jag vet inte helt vad du svarar på men om jag gissar rätt så är det väl det jag vill fram till. De som hjälper till mycket i klubbarna gör det för att de tycker att det är göy och vill hjälpa till och inte för att de inte har råd att köpa sig ut av dugnader. Det fleste som bidrar utover minimumskravet gjør nok det fordi de føler det gir noe tilbake. Jeg valgte å kalle det merverdi. Bra, du har vi också kommit fram till att det inte stämde det jag svarade på "Det er litt kjipt dersom kun de som ikke har råd til å betale seg ut stiller på dugnad. Idretten skal være inkluderende. " Vi riskerar alltså inte att komma i en sådan situation.
|
|
|
13/12/2016 19:59
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Foreslår å leie den lokale travbanen og be kommunen om å få låne ei lita grussløyfe oppi skauen ei helg, ta noen kulørte bilder av middelaldrende menn i altfor trange klær, klippe og lime inn noen X'r, T'r, og 0'r, og sende invitasjon med giro til trippel-Snirken ut til alle byens styrerom så årnær detta sæ a sæ sjøl
|
|
|
[Re: skiraffen]
13/12/2016 20:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det fleste som bidrar utover minimumskravet gjør nok det fordi de føler det gir noe tilbake. Jeg valgte å kalle det merverdi.
Det virker som du hele tiden blander kortene når det gjelder generelt engasjement og støtte til dorulldugnader... Jeg prøvde å forklare hvorfor man ender opp med de enkle løsningene. Folk orker ikke bidra og da velger av og til noen det som er enklest. Skal man tro tråden her så orker gidder ikke folk å si i fra en gang om de er uenige. Har oppfordret folk om å bidra. Komme alternative med forslag. Make a difference. Hvem skal endre noe om de som er uenige ikke gidder det en gang? Vær nå i alle fall så voksen at du tar opp med klubben din at du er i mot. Så lenge du kun sitter og klager her så ender du opp som dasspapir forhandler 😉 Sier du ikke fra er det din skyld at du får pålegg om å selge dasspapir.
Redigert av sveinaa; 13/12/2016 20:42.
|
|
|
13/12/2016 20:40
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det er noe jeg ikke skjønner i denne debatten. Hvorfor kan ikke "kjøpe-seg-fri"- tilhengerene bare kjøpe de jævla dorullene selv og bruke de til å tørke seg i rævva med til neste ladning kommer året etterpå? Det er jo ikke sånn at dopapir er et unødvendig produkt? Vi som sykler har jo ikke så sart ræv at dopapiret blir for hardt, akkurat? Det at rullene er marginalt dyrere enn de på tilbud i butikken understreker jo bare poenget, nemlig at man kjøper seg fri. Hva er det som er så vanskelig her? Herregud...
|
|
|
[Re: sun flyer]
13/12/2016 21:10
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det er noe jeg ikke skjønner i denne debatten. Hvorfor kan ikke "kjøpe-seg-fri"- tilhengerene bare kjøpe de jævla dorullene selv og bruke de til å tørke seg i rævva med til neste ladning kommer året etterpå? Det er jo ikke sånn at dopapir er et unødvendig produkt? Vi som sykler har jo ikke så sart ræv at dopapiret blir for hardt, akkurat? Det at rullene er marginalt dyrere enn de på tilbud i butikken understreker jo bare poenget, nemlig at man kjøper seg fri. Hva er det som er så vanskelig her? Herregud... Sånn bortsett fra at man trolig må bygge på huset for å få plass til alle dorullene...?
|
|
|
13/12/2016 21:20
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor kan ikke "kjøpe-seg-fri"- tilhengerene bare kjøpe de jævla dorullene selv og bruke de til å tørke seg i rævva med til neste ladning kommer året etterpå? Kjeks, lodd, fordelskort og dopapir. Vakt- og ryddetjenester til kommersielle arrangement og foretak på ugudelige tider. Det er ikke bare å tørke seg bak med alle variantene.
|
|
|
[Re: Flex]
13/12/2016 21:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er noe jeg ikke skjønner i denne debatten. Hvorfor kan ikke "kjøpe-seg-fri"- tilhengerene bare kjøpe de jævla dorullene selv og bruke de til å tørke seg i rævva med til neste ladning kommer året etterpå? Det er jo ikke sånn at dopapir er et unødvendig produkt? Vi som sykler har jo ikke så sart ræv at dopapiret blir for hardt, akkurat? Det at rullene er marginalt dyrere enn de på tilbud i butikken understreker jo bare poenget, nemlig at man kjøper seg fri. Hva er det som er så vanskelig her? Herregud... Sånn bortsett fra at man trolig må bygge på huset for å få plass til alle dorullene...? Med kvadratmeterpriser på opp mot kr 100 000 i Oslo blir det dyre doruller ja.
|
|
|
13/12/2016 21:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal man tro tråden her så orker gidder ikke folk å si i fra en gang om de er uenige.
Jag är väldigt osäker på om man kan läsa ut det av tråden. Sen är det ju också så att man ofta går in i en klubb innan man är med på ett årsmöte och det är ju inte heller så att flertalet alltid är enig med en själv. Jag förstår inte att det ska vara så farligt att folk diskuterar och försöker få input från andra när det också kan anses som klaging. Har oppfordret folk om å bidra. Komme alternative med forslag. Make a difference. Hvem skal endre noe om de som er uenige ikke gidder det en gang?
Folk har ju kommit med förslag. Det är väl du som inte liker folks förslag.
|
|
|
13/12/2016 21:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är väl det de flesta gör skulle jag tro men det är väl ingen bra lösning för det.
|
|
|
[Re: ]
13/12/2016 22:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal man tro tråden her så orker gidder ikke folk å si i fra en gang om de er uenige. Det er vel ikke så rart, når man i såfall må diskutere med folk som sier Du vet at jeg har sagt det er prinsipielt og ikke logisk?
Hva er da vitsen med å si ifra eller diskutere? Slike tiltak blir normalt ikke gjennomført om det ikke er flertall for det.
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2016 22:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal man tro tråden her så orker gidder ikke folk å si i fra en gang om de er uenige.
Jag är väldigt osäker på om man kan läsa ut det av tråden. Sen är det ju också så att man ofta går in i en klubb innan man är med på ett årsmöte och det är ju inte heller så att flertalet alltid är enig med en själv. Jag förstår inte att det ska vara så farligt att folk diskuterar och försöker få input från andra när det också kan anses som klaging. Har oppfordret folk om å bidra. Komme alternative med forslag. Make a difference. Hvem skal endre noe om de som er uenige ikke gidder det en gang?
Folk har ju kommit med förslag. Det är väl du som inte liker folks förslag. Du har jo blitt berørt av dette. Hva har du gjort konkret for endre det at du får en slik salgsdugnad igjen?
|
|
|
13/12/2016 22:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men er det årlige avstemninger for om man skal selge dopapir og det blir flertall for det? Og da med alternativet droppe det og bare betale litt ekstra, ev. droppe å sponse toppsatsingen som jeg nå aner er det reelle.
|
|
|
13/12/2016 22:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når barn er med på diverse sportsaktiviteter følger det vanligvis med kostnader i form av medlemsavgift, treningsavgift og andre oppgaver som dugnader (kiosk, billettsalg osv.). De fleste medlemmer er jo innforstått med dette opplegget og yter det som trengs for at klubben klarer å lage et tilbud for deres håpefulle.
Når klubben utover det har nokså kostbare salgsdugnader, er det flere som blir mer skeptiske. Hvilken makt kan klubben utøve ovenfor foreldre/spillere for at alle er med på disse salgsdugnader, spesielt når noen føler at deres håpefulle ikke får det tilbudet som andre medlemmer får (f.eks. kun trene, men ikke tilbud om å spille kamp)?
* Inkasso? * Ikke får spille kamp? * Andre ting?
Tusen takk for innspill. Jeg får bidra med noe konstruktivt også. Har undersøkt litt. I klubben til jr. er det sånn at dersom man ikke får solgt (vi har bare lodd) så får ikke det økonomisk konsekvens for foresatt eller barn (så fremt man levere lodder etc tilbake og forklarer situasjonen.). Det samme gjelder også med kontigenten. Barn få være med selv om foreldrene ikke betaler. Alle skal få være med uansett bakgrunn. Doruller har vi bare kjøpt, men da via skolekorps. Forsøker akkurat nå å kjøpe cider til jul av noen som skal på klassetur. Det virker på stemningen i tråden som utfordringen er at det velges dårlige løsninger som ikke er godt nok forankret. Da bør man i alle fall stille spørsmål ved praksisen. Kanskje var det akkurat det spørsmålet som skulle til for å endre løsning. Hva har man å tape? Værste som kan skje er jo at utfallet blir det samme som om man holdt munn.
|
|
|
13/12/2016 22:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men er det årlige avstemninger for om man skal selge dopapir og det blir flertall for det? Og da med alternativet droppe det og bare betale litt ekstra, ev. droppe å sponse toppsatsingen som jeg nå aner er det reelle. Jeg vet ikke om de som selger dopapir finansierer toppsatsing? Da må du nesten komme med konkrete eksempler. Melder du deg inn i en klubb så kan du også bestemme. Klubbene er på en måte ikke dårligere eller bedre enn summen av medlemmene. Dersom det stemmer at man ender opp med inkasso for toalettpapir man ikke selv har bestilt så tror jeg man står sterkt juridisk. Et medlemsskap er jo ikke akkurat en fullmakt noen har til å bestille noe i ditt navn.
|
|
|
14/12/2016 06:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det ble postet eksempel tidligere i tråden på at røkla finansierte toppen: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2369557#Post2369557Det er minst like sannsynlig at det er den vanlige modellen, som at det er noe spesielt denne klubben har funnet på. Idretten i Norge er lite demokratisk og ikke-transparent. Det har vi fått tydelige eksempler på det siste året både i Fotballforbundet og Skiforbundet. At man kan påvirke småting i eget lag er ikke er godt utviklet demokratisk system. Hvis det er laget en modell der bunn finansierer topp, så er dette omtrent "hemmelig". Og du skal vel være et helt liv i fotballen før du kan påvirke toppen der. I et demokratisk valg teller hver stemme like mye, da troner ikke de på toppen urokkelig uansett hvor dårlig de anses å gjøre jobben.
|
|
|
14/12/2016 06:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det her er såre enkelt.
1. Du kan (A) melde junior inn i et idrettslag eller (B) ikke melde han inn.
2. Velger du A så er det to alternativer i forhold til salgsdugnader (A) de har det eller (B) de har det ikke.
3. Er det alternativ A så kan du (A) prøve å gjøre noe med det eller (B) akseptere det.
4. Prøver du du alternativ A så får du enten (A) ikke igjennom forslaget eller (B) får gjennomslag.
5. Får du (A) kke igjennom forslaget, så kan du gå til punkt 1.
|
|
|
14/12/2016 07:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det ble postet eksempel tidligere i tråden på at røkla finansierte toppen: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2369557#Post2369557Det er minst like sannsynlig at det er den vanlige modellen, som at det er noe spesielt denne klubben har funnet på. Idretten i Norge er lite demokratisk og ikke-transparent. Det har vi fått tydelige eksempler på det siste året både i Fotballforbundet og Skiforbundet. At man kan påvirke småting i eget lag er ikke er godt utviklet demokratisk system. Hvis det er laget en modell der bunn finansierer topp, så er dette omtrent "hemmelig". Og du skal vel være et helt liv i fotballen før du kan påvirke toppen der. I et demokratisk valg teller hver stemme like mye, da troner ikke de på toppen urokkelig uansett hvor dårlig de anses å gjøre jobben. Dette vet jeg ikke noe om, men at det er noe som ligner en konspirasjon i idretten det tror jeg ikke. Litt satt på spissen så kan det virke som om organisert idrett ikke er noe for deg.
|
|
|
14/12/2016 07:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Altså hvis jeg ikke innretter meg etter opplegg som knapt noen liker (dopapirsalg), så er ikke idretten noe for mine barn. Ja, det er faktisk akkurat denne mentaliteten jeg mistenker at preger de som styrer og steller i idrettslagene.
|
|
|
[Re: Dexter]
14/12/2016 07:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det her er såre enkelt.
1. Du kan (A) melde junior inn i et idrettslag eller (B) ikke melde han inn.
2. Velger du A så er det to alternativer i forhold til salgsdugnader (A) de har det eller (B) de har det ikke.
3. Er det alternativ A så kan du (A) prøve å gjøre noe med det eller (B) akseptere det.
4. Prøver du du alternativ A så får du enten (A) ikke igjennom forslaget eller (B) får gjennomslag.
5. Får du (A) kke igjennom forslaget, så kan du gå til punkt 1.
Nå er det gjerne sånn at selv om omtrent alle foreldrene kunne tenkt seg å slutte med dopapirsalg, så velger folk minste motstands vei og bare gjør som før. Så hvis jeg krever bevis for at vi ikke finansierer toppsatsingen og i tilfelle burde slutte med dopapirsalg kommer resten bare til å trekke på skuldrene. Og da er alternativet at man må ta over og gjøre det meste selv, som dere sier igjen og igjen. Hva slags demokratisk system er det, at man enten må gjøre det man blir bedt om eller så må man gå all-in? Det er jo litt sånn det er i borettslag også. Du må verve deg til styret hvis du vil ha gjort noe. Slikt kaller jeg fåmannsvelde, ikke demokrati.
|
|
|
14/12/2016 07:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Om fenomenet skal bort må man nok gjøre noe annet enn å ønske at det skal forsvinne. Er du sikker på det? Om man skal dømme etter hvor mange som foretrekker den løsningen på mange av de utfordringene livet bringer så skulle man kanskje tro at det faktisk er en metode som fungerer. 
|
|
|
|
|