Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 18 1 2 4 5 6 7 8 17 18

Hva skjer når en ikke betaler ...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369610 13/12/2016 12:57
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: skiraffen
Sitat: anonymous22
Jobb er noe helt annet, det får jeg godt betalt for.

Du får jo også en ytelse tilbake fra klubben/foreningen, selv om den ikke er like målbar i penger. For mange er nok den ytelsen mye verdt.
Det er jeg enig i. Men nå snakker vi jo altså om at jeg vil slippe dopapir og kakelotteri, men gjerne bidrar med alle oppgaver det er behov for. Det er pengeinnkrevingen jeg er i mot.

Ja, men å kalle det et diktatur er feil da du kan melde deg/barna ut. Alternativt jobbe internt for et mindre tilbud i klubben eller høyere foreldrebetaling.

Eller rett og slett bytte klubb, uten at du havner i arbeidsleir=)

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369612 13/12/2016 12:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg skreiv "litt som et diktatur" fordi andre trekker fram demokrati stadig vekk. Jeg synes ikke demokrati er så passende betegnelse på idrettens organisering. Når står alle representanter til valg og alle saker er oppe til debatt? Det er vel bare grasrotopprør som er muligheten?
Jeg føler faktisk at idrett er svært lite demokratisk og at det handler om å innfinne seg. (Det var en tråd om dette om sykling og den styrket min følelse av at der var det total avmakt.)

Redigert av anonym22; 13/12/2016 13:00.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369615 13/12/2016 13:04
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg synes ikke demokrati er så passende betegnelse på idrettens organisering. Når står alle representanter til valg og alle saker er oppe til debatt? Det er vel bare grasrotopprør som er muligheten?
Jeg føler faktisk at idrett er svært lite demokratisk og at det handler om å innfinne seg.

Det er i alle fall markedsstyrt. Trekker foreldre barna ut pga et tøysete dugnadssystem faller inntektene til klubben bort og dugnadene forsvinner etter en stund.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369617 13/12/2016 13:07
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg skreiv "litt som et diktatur" fordi andre trekker fram demokrati stadig vekk. Jeg synes ikke demokrati er så passende betegnelse på idrettens organisering. Når står alle representanter til valg og alle saker er oppe til debatt? Det er vel bare grasrotopprør som er muligheten?
Jeg føler faktisk at idrett er svært lite demokratisk og at det handler om å innfinne seg. (Det var en tråd om dette om sykling og den styrket min følelse av at der var det total avmakt.)

Fungerer litt som en bedrift. Årsmøtet velger styret. Styret gjør som årsmøtet vil og det de mener er klubbens beste. Ellers ryker styret. Vil man påvirke kan man enten bli styremedlem, si sin misnøye på årsmøtet eller engasjere seg som trener osv. og jobbe på den måten ("nedenfra" og opp).

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369619 13/12/2016 13:08
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Når det gjelder å få igjennom endringer i NFF eller et annet forbundt, så tror jeg du har rett. For å få igjennom endringer i Bygda IL, så er det mye enklere enn du tror. Styret blir valgt for 1 eller 2 år, og det er stort sett alltid noen som mer enn gjerne stiller sin plass til disposisjon. Alternativt møt opp på årsmøte og legg frem en bedre idè, er den god nok så går den igjennom.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369620 13/12/2016 13:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
... Det er så mye jobb med å organisere dette at det påvirker hele familien (de er ikke 10 år en gang.)...

Hvis familien din lider av at dere tar på dere for mye frivillig arbeid så må du prioritere!

Er andres barn viktigere enn dine egne?

Nå tolker du mye. Det at hele familien blir påvirket av dette betyr ikke noe mer enn at kona prioriterer å bruke mer tid en forespeilet og antatt. For meg er det helt greit. Jeg synes og det er gøy å se hvor mye det betyr for barna.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369621 13/12/2016 13:10
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som et jævla mas å ha unger med i lagidretter... Gi unga en sykkel eller no dop før ballspillet tar dem :-P

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369623 13/12/2016 13:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Deckard
Ikke glem at det er frivillig å la barna drive med organisert idrett.
Blir man med, så forplikter man seg også til å følge klubbens regler. Disse reglene kan som Sveinaa påpeker, påvirkes gjennom å engasjere seg. Gidder man ikke det, får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til.
Litt som et diktatur altså?

Om du ser sånn på det er kanskje ikke organisert barneidrett noe for deg?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369624 13/12/2016 13:12
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
... Det er så mye jobb med å organisere dette at det påvirker hele familien (de er ikke 10 år en gang.)...

Hvis familien din lider av at dere tar på dere for mye frivillig arbeid så må du prioritere!

Er andres barn viktigere enn dine egne?

Nå tolker du mye. Det at hele familien blir påvirket av dette betyr ikke noe mer enn at kona prioriterer å bruke mer tid en forespeilet og antatt. For meg er det helt greit. Jeg synes og det er gøy å se hvor mye det betyr for barna.

Helt greit.

Jeg er ikke i mot at andre ofrer seg for en god sak.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369626 13/12/2016 13:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Også blir det fryktelig kjedelig å spille kamper mot det samme laget hver helg...

Ja. Kamper er moro ICON_SMILE

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369627 13/12/2016 13:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ikke glem at det er frivillig å la barna drive med organisert idrett.
Blir man med, så forplikter man seg også til å følge klubbens regler. Disse reglene kan som Sveinaa påpeker, påvirkes gjennom å engasjere seg. Gidder man ikke det, får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til.
Litt som et diktatur altså?

Om du ser sånn på det er kanskje ikke organisert barneidrett noe for deg?

Nei, men kanskje det er noe for barna mine? Som også er min samboers og antakelig mer opptatt av det sosiale enn jeg var. ballspill har mange gode sider som ikke handler om selve idretten.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369631 13/12/2016 13:27
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Så du ønsker å ta del i det du/dere synes er positivt, men samtidig utebli fra det obligatoriske dere ikke liker? Sett utenfra kan det virke noe egoistisk.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369633 13/12/2016 13:32
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Så du ønsker å ta del i det du/dere synes er positivt, men samtidig utebli fra det obligatoriske dere ikke liker? Sett utenfra kan det virke noe egoistisk.

Det er vel ikke det han sier. Han vil bare ha minst mulig av det han ikke liker. For det er nok mye av dette arbeidet som strengt tatt er unødvendig for barna og skjer for å oppfylle noen få foreldres ambisjoner på vegne av deres pode.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369635 13/12/2016 13:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg er altså egoisitisk fordi jeg ikke synes dopapirsalg og kakelotteri er nødvendig for at barna mine skal få trent litt. Hvis jeg bidrar på alle treningene, smører ski etc., så hjelper det altså ikke. Det er dopapir som er kjernen i hele idretten?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369636 13/12/2016 13:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Marøder
For det er nok mye av dette arbeidet som strengt tatt er unødvendig for barna og skjer for å oppfylle noen få foreldres ambisjoner på vegne av deres pode.
Slike foreldre har jeg ledd av siden jeg var 8.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369639 13/12/2016 13:40
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Nei, det er ikke kjernen, det er en del av pakka.
Men for all del, tar du andre verv i klubben så tenker jeg at det godt kan erstatte noe "dugnadsansvar". Hos oss slipper trenerne å stille på klubbdugnad. Det gjør at vi andre må ta flere vakter, men det tenker jeg er greit. Trenerne investerer allerede mer enn nok tid til fellesskapet.

Det kan være et eksempel på innspill du kan ta med inn i klubben, om det ikke allerede er tilfelle.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369640 13/12/2016 13:42
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Om det arrangeres i regi av klubben, så er det neppe for å dekke enkeltes ambisjoner for et enkelt gutte eller jentelag, men heller for å få klubben til å gå rundt.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369641 13/12/2016 13:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
ballspill har mange gode sider som ikke handler om selve idretten.

Det synes jeg også. Lagidretter kan gi mye tilbake.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369642 13/12/2016 13:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvem er det som egentlig vil ha denne utrolig stressa hverdagen med organiserte aktiviteter som sliter ut hele familien?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: GeirK] #2369644 13/12/2016 13:53
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Herlig trolling Geir...

Bare å holde seg unna om man synes det kun er stress...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369645 13/12/2016 13:54
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Om det arrangeres i regi av klubben, så er det neppe for å dekke enkeltes ambisjoner for et enkelt gutte eller jentelag, men heller for å få klubben til å gå rundt.

Ja, er det derfor er det greit. Men jeg er ikke sikker på at det bestandig er tilfelle. Det har jeg sett og opplevd i ballspill og annen idrett. Jeg har vært med på dugnader selv om kassa var full. Det er alltid noen "idioter" i viktige posisjoner som mener at "jo mer, jo bedre". For da kan vi jo gjøre x, dra på y og kjøpe z. Og det foregår nok kryss subsidiering i mange klubber der bredden betaler for spissingen.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369647 13/12/2016 13:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er vel ikke det han sier. Han vil bare ha minst mulig av det han ikke liker. For det er nok mye av dette arbeidet som strengt tatt er unødvendig for barna og skjer for å oppfylle noen få foreldres ambisjoner på vegne av deres pode.

Finnes nok ingen fasit. Jeg har drevet med flere lagidretter aldersbestemt, og det er ikke mange som var trenere etc. som tok den oppgaven for å fremme egne barn.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369648 13/12/2016 13:58
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Det stemmer nok, men her er åpenhet viktig. Vi er i en klubb med toppserielag og det merker man også som breddeforelder. Vi har forøvrig mindre ambisiøse klubber i nærområde så man har valgmuligheter.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369649 13/12/2016 14:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er altså egoisitisk fordi jeg ikke synes dopapirsalg og kakelotteri er nødvendig for at barna mine skal få trent litt. Hvis jeg bidrar på alle treningene, smører ski etc., så hjelper det altså ikke. Det er dopapir som er kjernen i hele idretten?

Har du sjekket om de selger dopapir i langrennsgruppa i din klubb da? Kan jo hende det ikke er et tema en gang?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369650 13/12/2016 14:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Har ingen erfaring fra egne barn og langrenn, men barnet til et vennepar er i norgestoppen i sin klasse. En del foreldre er helt rå. Smøretips osv kommer som regel først etter at rennene er gått ICON_WINK

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: GeirK] #2369651 13/12/2016 14:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Hvem er det som egentlig vil ha denne utrolig stressa hverdagen med organiserte aktiviteter som sliter ut hele familien?

Ideelt sett kunne jeg godt brukt tiden til å prioritere meg selv, men jeg synes ikke min egoisme skal ta fra junior mulighetene til å være med på ting.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369653 13/12/2016 14:14
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Brannfakkel: egoisme er det som driver alle. Også ildsjelene. De har sett at det å være ildsjel er smart for renommé.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369655 13/12/2016 14:18
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Men for all del. Jeg heier på ildsjelene. Og jeg er en slik selv av og til. Men om de som ikke er ildsjeler, er mer egoistiske, nei det er jeg ikke sikker på.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369657 13/12/2016 14:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Ideelt sett kunne jeg godt brukt tiden til å prioritere meg selv, men jeg synes ikke min egoisme skal ta fra junior mulighetene til å være med på ting.

Dersom junior kunne vært ute og lekt uorganisert med kompiser evt spilt ballspill med deg eller tatt en sykkeltur sammen med pappa - og du hadde opparbeidet det overskudd med litt mer alenetid, hadde han da hatt en dårligere barndom?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369658 13/12/2016 14:19
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ja, er det derfor er det greit. Men jeg er ikke sikker på at det bestandig er tilfelle. Det har jeg sett og opplevd i ballspill og annen idrett. Jeg har vært med på dugnader selv om kassa var full. Det er alltid noen "idioter" i viktige posisjoner som mener at "jo mer, jo bedre". For da kan vi jo gjøre x, dra på y og kjøpe z. Og det foregår nok kryss subsidiering i mange klubber der bredden betaler for spissingen.

Vi har heldigvis ingen toppsatsing. Det er og slik at kontigenten ikke purres og betalt kontigent er heller ikke en forutsetning for å være med (Betaler ikke foreldrene kontigenten blir ikke barna kastet ut heller.).

Det er så mye merverdi i det å drive idrett/fysiskfostring at man bør svelge noen kameler som voksen (Også å selge dopapir).

Side 6 av 18 1 2 4 5 6 7 8 17 18

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå