|
|
Hva skjer når en ikke betaler ...
|
Re: Hva skjer når en ikke betaler ...
[Re: anonym22]
13/12/2016 10:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Olje og gass må man se i et større perspektiv. Litt satt på spissen så bør Norge av egeninteresse pumpe opp all den oljen som er mulig for så å investere inntektene i feks forskning i Norge så vi kan finne noe som kan ta over for oljen.
Tja, i feltene som er i drift er det alltids en mulighet. Ingen av de nye planlagte feltene har mulighet til å bli lønnsomme. Ikke når staten fortsatt finansierer letekostnadene. Det blir en annen diskusjon. Men litt grovt så måtte man gjort om det meste på norsk sokkel 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/12/2016 10:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom det gir penger i kassen er det jo ikke ensidig tåpelig?
Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende. Jeg forstår at du har god råd. En del er i en situasjon hvor de ikke har det. Og fordi barneidretten favner bredt så møtes både fattig og rik. Da kan man ikke alltid ta utgangspunkt i seg selv, og hva som passer en selv best? Så alla ska tvingas sälga en massa dritt och göra annat meningslöst arbete för lite betalt för att några tror att det gör det lättare för alla att vara med? Jag tror att risken är tvärtom, när familjen med 3 barn ser fram imot all dopapir de måste köpa och förvara så låter de nog inte barnen vara med på flera aktiviter var.
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2016 10:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Selger man 3 sekker med dopapir så tjener man kr 540 (salgspris kr 400 per stk tot kr 1 200). Er det andre måter man kan få inn like mye penger? Och vilka köper dopapir för 400 kr hvis barnet går runt i nabolaget? Jag frågar igjen. Hur många av dessa pakarna med dopapir sälgs till utomstående? Man kan få in pengarna genom att föreldrarna som vill kan köpa dopapir som de eventuellt sälger vidare och att de föreldrarna betalar in pengarna. Jag är personligen inte väldigt intressed av att sälga något som jag inte ens vill köpa själv. Dopapir var mer poppis før tror jeg. Vi kjøpte alltid en sånn sekk av noen kona kjente gjennom jobben sin. Jeg er prinsipielt uenig i at man bør kunne kjøpe seg fri.
|
|
|
13/12/2016 10:45
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende. Jeg forstår at du har god råd. En del er i en situasjon hvor de ikke har det. Og fordi barneidretten favner bredt så møtes både fattig og rik. Da kan man ikke alltid ta utgangspunkt i seg selv, og hva som passer en selv best? Nei, men vi kan ikke ta utgangspunkt i de få fattige heller. Og igjen, disse kronene ekstra hjelper ikke på problemet med at det blir stadige dyrere å drive idrett med høyere og høyere utstyrskrav.
|
|
|
13/12/2016 10:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende. Jeg forstår at du har god råd. En del er i en situasjon hvor de ikke har det. Og fordi barneidretten favner bredt så møtes både fattig og rik. Da kan man ikke alltid ta utgangspunkt i seg selv, og hva som passer en selv best? Så alla ska tvingas sälga en massa dritt och göra annat meningslöst arbete för lite betalt för att några tror att det gör det lättare för alla att vara med? Jag tror att risken är tvärtom, när familjen med 3 barn ser fram imot all dopapir de måste köpa och förvara så låter de nog inte barnen vara med på flera aktiviter var. Når man ikke gidder å engasjere seg i klubben sin så aksepterer man jo samtidig det som skjer og bestemmes av andre? Er man uenig i en hel masse så må man i alle fall gidde å ta sin sak til "tinget".
|
|
|
13/12/2016 10:46
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Och vilka köper dopapir för 400 kr hvis barnet går runt i nabolaget? Jag frågar igjen. Hur många av dessa pakarna med dopapir sälgs till utomstående?
Vi kjøper iallefall hvis noen barn kommer på døra. Jada, det er dyrere, men vi støtter en god sak. Og det er en del læring i det å måtte skaffe penger selv, ikke bare få av foreldrene.
|
|
|
13/12/2016 10:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er prinsipielt uenig i at man bør kunne kjøpe seg fri.
För att då kan det hända att några barn som har föreldrar som inte vill köpa/sälga dopapir fortsätter med idrotten? När jag läser sådana har trådar så vill jag komma så långt som möjligt bort ifrån den organiserade idrotten...
|
|
|
13/12/2016 10:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man ikke gidder å engasjere seg i klubben sin så aksepterer man jo samtidig det som skjer og bestemmes av andre? Er man uenig i en hel masse så må man i alle fall gidde å ta sin sak til "tinget".
På samma sett som att du har tagit alla dina åsikter om NCF sina satsningar till tinget? Som vanligt så svarar du ju inte heller på det jag skriver utan på något helt annat. Vi borde väl faktiskt kunna diskutera åsikter och fakta i denna tråden för att sen eventuellt kunna införa ändringar i våran klubb utan att hela tiden få höra att vi ska ta det med klubben?
|
|
|
13/12/2016 10:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men dopapir og kakelotteri gir jo ikke penger av betydning i kassen. Det er bare ubetydelig smårusk. Derimot fratar det nok en del lyst til å bidra. Å gjøre ting som ikke er verken smart eller nødvendig er lite tilfredstillende. Jeg forstår at du har god råd. En del er i en situasjon hvor de ikke har det. Og fordi barneidretten favner bredt så møtes både fattig og rik. Da kan man ikke alltid ta utgangspunkt i seg selv, og hva som passer en selv best? Nei, men vi kan ikke ta utgangspunkt i de få fattige heller. Og igjen, disse kronene ekstra hjelper ikke på problemet med at det blir stadige dyrere å drive idrett med høyere og høyere utstyrskrav. I barneidretten synes jeg vi kan ta oss råd til det. Jeg synes ikke man skal selektere med bakgrunn i økonomi. Utstyrskrav er også noe foreldre setter i hodet på barna. Du bruker flere tusen kroner på kaffe i måneden etter hva jeg forstår. En del kjøper frysetørret kaffe fra kjedenes eget merke til en brøkdel av prisen med bakgrunn i økonomisk situasjon. Jeg håper du ser at det representerer to verdener?
|
|
|
[Re: MrAlfred]
13/12/2016 10:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har aldrig kommit några barn till våran dörr och det bor så många barn i området att det inte skulle gå spesiellt bra om alla skulle gå runt och försöka sälga.
Pengarna går väl förövrigt inte bara till en god sak utan också till en bedrifter som har sett en marknad för salg.
|
|
|
13/12/2016 10:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er prinsipielt uenig i at man bør kunne kjøpe seg fri.
För att då kan det hända att några barn som har föreldrar som inte vill köpa/sälga dopapir fortsätter med idrotten? När jag läser sådana har trådar så vill jag komma så långt som möjligt bort ifrån den organiserade idrotten... Du leser jo akkurat det du vil lese. Jeg oppfordrer deg jo til å bidra. Komme med andre løsninger. Du surmuler jo med bakgrunn i at andre ikke finner noe som passer for deg? 
|
|
|
13/12/2016 10:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I barneidretten synes jeg vi kan ta oss råd til det. Jeg synes ikke man skal selektere med bakgrunn i økonomi.
Försöker igjen. Och du tror inte att salg också riskerar att selektere med bagrunn i i ekonomi?
|
|
|
13/12/2016 10:58
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Komme med andre løsninger. Penger?
|
|
|
13/12/2016 11:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du bruker flere tusen kroner på kaffe i måneden etter hva jeg forstår. En del kjøper frysetørret kaffe fra kjedenes eget merke til en brøkdel av prisen med bakgrunn i økonomisk situasjon. Jeg håper du ser at det representerer to verdener?
Selvfølgelig. Jeg er ingen snobb. Det er også snakk om prioriteringer. Det er sikkert mange av disse "fattige" som kjøper ny TV oftere enn meg, bruker flere tusen på tobakk i måneden osv. Jeg/vi bruker 1500-2000 på kaffebønner ja, Men vi fyller tanken på bilen annenhver måned og har ikke engang månedskort - med to barn i barnehage og 1 mil hver vei til jobb. For å inkludere alle i idretten bør det tas i bruk andre virkemidler. Alle som f.eks. er i den økonomiske kategorien som gir lavere pris i barnehagen, burde få idrettskontingenten gratis. Og ad ustyr så har jeg nevnt i annen tråd at jeg mener vi i Norge nå har kommet dit at eneste løsning er at alle får dette via klubben. Dvs. høyere kontingent, men ski, sykler etc. blir like til alle.
|
|
|
13/12/2016 11:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du leser jo akkurat det du vil lese. Jeg oppfordrer deg jo til å bidra. Komme med andre løsninger. Du surmuler jo med bakgrunn i at andre ikke finner noe som passer for deg?  Hur kan det vara så omöjligt att försöka sätta sig in i vad andra tycker och varför de tycker det? Om och om igjen så ignorerar du det folk skriver och svarar på något annat. Jag vill bidra och jag har bidragit med arbeite i flera klubbar Jag ogillar salgsdugnadar orsaken till det är att jag inte gillar att sälga ting jag inte vill köpa själv, för att jag tror att pengarna som kommer in i de flesta fallen kommer från föreldrarna eller besteföreldrar och att dessa dygnaderna kan vara ett stort irritationsmoment för en del folk. Salgsdugnader borde man kunna köpa sig fri ifrån. Klubben får då in lika mycket pengar och de som vill köpa eller sälga varan kan göra det.
|
|
|
13/12/2016 11:06
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Pengarna går väl förövrigt inte bara till en god sak utan också till en bedrifter som har sett en marknad för salg.
Gjør meg ingenting, så lenge jeg også støtter en god sak
|
|
|
13/12/2016 11:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når man ikke gidder å engasjere seg i klubben sin så aksepterer man jo samtidig det som skjer og bestemmes av andre? Er man uenig i en hel masse så må man i alle fall gidde å ta sin sak til "tinget".
På samma sett som att du har tagit alla dina åsikter om NCF sina satsningar till tinget? Som vanligt så svarar du ju inte heller på det jag skriver utan på något helt annat. Vi borde väl faktiskt kunna diskutera åsikter och fakta i denna tråden för att sen eventuellt kunna införa ändringar i våran klubb utan att hela tiden få höra att vi ska ta det med klubben? Jeg er ikke alltid enig i det NCF gjør og prioriterer. Sånn er det bare. Men det å sammenligne barneidrett i egen klubb med det som skjer på toppen i NCF er også ganske søkt.
|
|
|
13/12/2016 11:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I barneidretten synes jeg vi kan ta oss råd til det. Jeg synes ikke man skal selektere med bakgrunn i økonomi.
Försöker igjen. Och du tror inte att salg också riskerar att selektere med bagrunn i i ekonomi? Om du forutsetter at det er umulig å selge. Ja. Men er feks dopapir umulig å selge når pengene går til en god sak? 1) Dugnad som alle må være med på 2) Dugnad men de som har råd kan kjøpe seg fri 3) Droppe dugnad da inntektene ikke viktige Jeg ville alltid valgt nr 1 da det er det beste av de 3 valgene. Kom gjerne med bedre alternativer.
|
|
|
[Re: Laplace]
13/12/2016 11:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
I friidrettsklubben til min datter er det dugnad i forb. med arrangementer. Det stiller jeg på med glede.
Så er det den såkalte salgsdugnaden. Her er det valg mellom å selge X ruller dasspapir, eller betale kr 1200,- , som ville vært klubbens inntekt. Jeg velger det siste og ser på det som en del av kontingenten (som i utgangspunktet er nokså lav). Dette synes jeg er en veldig grei ordning.Klubben får inntekter og foreldrene kan velge hvordan de vil bidra til disse.
|
|
|
13/12/2016 11:23
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ad 3. Tror mange klubber har for høyt ambisjonsnivå. Mange er fornøyd med å kun trene og spille noen kamper mot lokale klubber. Hadde man sluppet å finansiere dyre turneringer og/eller toppsatsningen til klubben, tror jeg man kunne komme ganske langt med klubbkontingenten.
Og vil man på turnering eller andre kostbare ting, kan de som ønsker betale. Det utelukker kanskje noen, derfor er et fleksibelt system der man kan bidra med dugnad å foretrekke. Mens andre kan betale. Så hovedprinsippet må være kontingent til finansiering av basisaktiviteten i klubben.
|
|
|
13/12/2016 11:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du bruker flere tusen kroner på kaffe i måneden etter hva jeg forstår. En del kjøper frysetørret kaffe fra kjedenes eget merke til en brøkdel av prisen med bakgrunn i økonomisk situasjon. Jeg håper du ser at det representerer to verdener?
Selvfølgelig. Jeg er ingen snobb. Det er også snakk om prioriteringer. Det er sikkert mange av disse "fattige" som kjøper ny TV oftere enn meg, bruker flere tusen på tobakk i måneden osv. Jeg/vi bruker 1500-2000 på kaffebønner ja, Men vi fyller tanken på bilen annenhver måned og har ikke engang månedskort - med to barn i barnehage og 1 mil hver vei til jobb. For å inkludere alle i idretten bør det tas i bruk andre virkemidler. Alle som f.eks. er i den økonomiske kategorien som gir lavere pris i barnehagen, burde få idrettskontingenten gratis. Og ad ustyr så har jeg nevnt i annen tråd at jeg mener vi i Norge nå har kommet dit at eneste løsning er at alle får dette via klubben. Dvs. høyere kontingent, men ski, sykler etc. blir like til alle. Jeg oppfatter deg heller ikke som noen snobb, men som oppegående, smart og intelligent. Bare så det er sagt. Jeg er ikke nødvendigvis motstander av noe av det. Utfordringen er bare at det vil koste klubbene enormt. De må pløyes penger inn i klubbene og da må sannsynligvis en del klubber profesjonaliseres. Som igjen koster penger. Tror noe sånt er vanskelig med bakgrunn i politikk. Måtte jo blitt satt av noen tusen per barn per år. Når man ser hva man sleit med å bli enig om i statsbudsjettet så tror jeg det er et longshot.
Redigert av sveinaa; 13/12/2016 11:31.
|
|
|
13/12/2016 11:26
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Dasspapir er nå en ting å selge, alle skal vel drite innimellom. På min sønns fotballag solgte vi forsvarsspray. Meget spesielt spør du meg.
Nei problemet med salgsdugnader er jo at det har økt i omfang fordi folk ikke gidder å møte til fellesdugnader, og fordi man tenker raske penger. Så da blir foreldre og barn nødt til å "selge" produktene til seg selv eller nær familie.
Redigert av nanonils; 13/12/2016 11:27.
|
|
|
[Re: Tex]
13/12/2016 11:26
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
I friidrettsklubben til min datter er det dugnad i forb. med arrangementer. Det stiller jeg på med glede.
Så er det den såkalte salgsdugnaden. Her er det valg mellom å selge X ruller dasspapir, eller betale kr 1200,- , som ville vært klubbens inntekt. Jeg velger det siste og ser på det som en del av kontingenten (som i utgangspunktet er nokså lav). Dette synes jeg er en veldig grei ordning.Klubben får inntekter og foreldrene kan velge hvordan de vil bidra til disse. Dette høres ut som noe jeg synes vil være en grei ordning. Men så ender det sikkert opp med at dattera mi har skikkelig lyst til å gå rundt å selge doruller, så må jeg be om doruller etter at jeg allerede har betalt 1200 og ender opp med det dobbelte.
|
|
|
[Re: Marøder]
13/12/2016 11:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ad 3. Tror mange klubber har for høyt ambisjonsnivå. Mange er fornøyd med å kun trene og spille noen kamper mot lokale klubber. Hadde man sluppet å finansiere dyre turneringer og/eller toppsatsningen til klubben, tror jeg man kunne komme ganske langt med klubbkontingenten.
Og vil man på turnering eller andre kostbare ting, kan de som ønsker betale. Det utelukker kanskje noen, derfor er et fleksibelt system der man kan bidra med dugnad å foretrekke. Mens andre kan betale. Så hovedprinsippet må være kontingent til finansiering av basisaktiviteten i klubben. Det er jeg enig med deg i. Noen legger ambisjonsnivået høyt. Man trenger ikke spille masse cuper som barn for å være lykkelig 
|
|
|
13/12/2016 11:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så er det den såkalte salgsdugnaden. Her er det valg mellom å selge X ruller dasspapir, eller betale kr 1200,- , som ville vært klubbens inntekt. Jeg velger det siste og ser på det som en del av kontingenten (som i utgangspunktet er nokså lav). Dette synes jeg er en veldig grei ordning.Klubben får inntekter og foreldrene kan velge hvordan de vil bidra til disse. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å innfinne meg med en sånn løsning om det ble bestemt (Men jeg hadde nok tatt en runde sånn at alle viste at jeg ikke applauderte at det er mulig å kjøpe seg fri.) 
|
|
|
13/12/2016 11:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er ikke nødvendigvis motstander av noe av det. Utfordringen er bare at det vil koste klubbene enormt. De må pløyes penger inn i klubbene og da må sannsynligvis en del klubber profesjonaliseres. Som igjen koster penger. Tror noe sånt er vanskelig med bakgrunn i politikk. Måtte jo blitt satt noen tusen per barn per år. Når man ser hva man sleit med å bli enig om i statsbudsjettet så tror jeg det er et longshot. Jeg tenker vel at for f.eks. langrenn sin del, så kan det godt være at man kunne tatt høy kontingent som da inkluderte utstyr. Det koster mye å kjøpe selv etterhvert som barna kommer opp i åra, så selv en høy kontigent vil være billigere for foreldrene. Men nei, det er ikke lett å få dette på plass - men ikke nødvendigvis behov for midler over statsbudsjettet.
|
|
|
13/12/2016 11:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Og vil man på turnering eller andre kostbare ting, kan de som ønsker betale. Det utelukker kanskje noen, derfor er et fleksibelt system der man kan bidra med dugnad å foretrekke. Mens andre kan betale. Så hovedprinsippet må være kontingent til finansiering av basisaktiviteten i klubben. Det er jeg enig med deg i. Noen legger ambisjonsnivået høyt. Man trenger ikke spille masse cuper som barn for å være lykkelig  Jeg er også helt enig. "Alle" i Norge spiller ballspill og "alle" skal faktisk slutte med det. Da holder det å ha det litt gøy, bli glad i å være i aktivitet og få litt mestringsfølelse etc. Seriøsiteten og satsinga får man heller tenke på med de 0,001 % som spiller etter fylte 17 
|
|
|
13/12/2016 11:36
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Så er det den såkalte salgsdugnaden. Her er det valg mellom å selge X ruller dasspapir, eller betale kr 1200,- , som ville vært klubbens inntekt. 1200? Hvis klubben har en tredel av salgsprisen i inntekt så skal hvert medlems foresatte selge doruller for 4000kr? Da blir det litt utfordring å svi av dette til eget forbruk.
|
|
|
[Re: skiraffen]
13/12/2016 11:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så er det den såkalte salgsdugnaden. Her er det valg mellom å selge X ruller dasspapir, eller betale kr 1200,- , som ville vært klubbens inntekt. 1200? Hvis klubben har en tredel av salgsprisen i inntekt så skal hvert medlems foresatte selge doruller for 4000kr? Da blir det litt utfordring å svi av dette til eget forbruk. 560 doruller. 10 i uka. Tror det går akkurat for vår del. Puh.
|
|
|
13/12/2016 11:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du forutsetter at det er umulig å selge. Ja. Men er feks dopapir umulig å selge når pengene går til en god sak?
Jag tror inte det är så lätt. Det är ju inte så att man är alena att sälga direkt. Kom gjerne med bedre alternativer.
Jag är förnöjd med alternativ 2 och 3 jag. Tycker väl förövrigt att man ska sluta kalla detta salgstullet dugnad och ha kvar dugnad till aktiviter där man hjälper klubben med något spesifikt och gärna tillsammans.
|
|
|
|
|