Hva skjer når en ikke betaler ...
|
Hva skjer når en ikke betaler ...
10/12/2016 08:55
|
Laplace
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Når barn er med på diverse sportsaktiviteter følger det vanligvis med kostnader i form av medlemsavgift, treningsavgift og andre oppgaver som dugnader (kiosk, billettsalg osv.). De fleste medlemmer er jo innforstått med dette opplegget og yter det som trengs for at klubben klarer å lage et tilbud for deres håpefulle.
Når klubben utover det har nokså kostbare salgsdugnader, er det flere som blir mer skeptiske. Hvilken makt kan klubben utøve ovenfor foreldre/spillere for at alle er med på disse salgsdugnader, spesielt når noen føler at deres håpefulle ikke får det tilbudet som andre medlemmer får (f.eks. kun trene, men ikke tilbud om å spille kamp)?
* Inkasso? * Ikke får spille kamp? * Andre ting?
Tusen takk for innspill.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
Re: Hva skjer når en ikke betaler ...
[Re: Laplace]
10/12/2016 10:51
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vurderer å tilby klubben fortjenesten på dorullene de må selge her, mot å slippe å selge disse. Er av prinsipp i mot salgsdugnader. Det er intet annet en skjult kontingent. De som skor seg på dette er leverandøren av varene som selges. Dopapiret som vi skal selge generer vel ca 110 kr til klubben per solgte kartong til 350 kr.
Når det gjelder ditt tilfelle kommer det vel litt an på hvordan de løser det oppgjørsmessig, jeg vet noen klubber har fått sendt faktura fra leverandør til hver enkelt foresatt med deres kvote. Foresatte beholder da pengene det selges for selv. Dette kan jo resultere i inkasso.
Det å straffe barna blir jo feil her, det går jo utover de andre barna også.
Et juleønske er få bort dette tullet med salgsdugnader! Både fra idrettslag og klassekasser.
|
|
|
10/12/2016 10:55
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Hvem er det som bestemmer at det skal selges f.eks. dopapir? Vi er vant til at det er laglederene som tar på seg slike oppdrag og da selvsagt etter å ha forhørt seg med foreldregruppa. Hvis det kommer fra hovedstyret i laget synes jeg det er litt mer problematisk.
Løsningen er vel at dere melder dere til posisjoner i lagledelse og styre slik at alternative inntektskilder kan komme på plass. ;-)
|
|
|
10/12/2016 11:00
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
På generelt grunnlag vil jeg si at det er utrolig ynkelig og vitner om svært dårlig stil og ikke bidra skikkelig når barna skal delta på fritidsaktiviteter. En side er den økonomiske delen, men det som er enda viktigere er at svært mange stiller opp frivillig for at ditt barn skal få ha det kjekt og være i fysisk aktivitet.
Det finnes såklart eksempler der familier kan få lettelser eller fritak for ting, og det kan jo være forskjellige grunner til det.
Når det gjelder tilbudet til barna, så har i alle fall min klubb ganske klare retningslinjer og en strategi for å ha med alle "lengst mulig, og best mulig". Dvs at fokuset ikke nødvendigvis er på å vinne neste kamp, men at barna skal trives i den sosiale gruppen og glede seg til å møte opp.
Min erfaring er at det du skriver om er veldig personavhengig (trener ute av kurs ift klubbens verdier), og løses best ved å ta en samtale med ledere i klubben. Og dersom klubben ikke er interessert i ditt barns interesser, så bør man kanskje vurdere andre fritidsaktiviteter.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
10/12/2016 11:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker att man ska se förskjelig på vanliga dugnader och dessa salgsdugnaderna.
Att tvingas sälga diverse ting som väl i väldigt många fall köps av föreldrarna eller besteföreldrar tycker jag är en uting och mest en ekstra utgift för föreldrarna.
Noen som vill köpa enjoy kort? För bara 275 kr får du tillgång till en massa reklamerbjudande som gör att du kan spara en massa pengar*.
*om du normalt handlar i rätt butikker iallafall.
|
|
|
10/12/2016 12:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg synes generelt at kakelotterier og salg av dopapir etc. er helt anakronistisk. Tiden har virkelig stått helt stille på dette. Hvis jeg faktisk hadde hatt kontanter på meg og kjøpt et lodd, ville jeg jo ikke engang hatt kakepremien.
Det er masse annet de kan gjøre for å få inn penger. Fikse i hager, pante flasker, hente glass/metall. Et eller annet.
Når mine barn blir eldre og begynner i diverse klubber, skal jeg betale meg ut av alt dette.
|
|
|
10/12/2016 13:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting jeg lurer på er hvor disse pengene går hen. Får barnetrenere i lave aldersklasser betalt? OK, baneleie etc. men koster det virkelig så mye at man må drive med alt dette tullet? Selv 14-åringen som spiller bordtennis på latterlig lavt nivå blir tvunget til disse greiene her.
Mistenker at disse oppleggene i mange tilfeller hovedsaklig finansierer elitesatsingen. Som er greit nok, så lenge dette kommuniseres.
Skulle tro det var et marked for dugnadsfrie barneidrettsgrupper uten toppsatsing. Så får foreldrene heller sørge for å bytte klubb i tide.
|
|
|
10/12/2016 14:08
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Dugnad som er med på å skape miljø og samhørighet synes jeg er en fin greie. Det kan være å stå i kiosken i idrettshallen, arrangere cuper eller vedlikehold av anlegget ol. Dugnad som går på å selge dopapir er noe man burde kunne kjøpe seg ut av. Det er stort sett ingen som får betalt i klubbene så all innsatsen kommer barna tilgode.
I de klubbene jeg kjenner til så er man nøye på å skille økonomien til barn/bredde og a-lag.
|
|
|
10/12/2016 14:16
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Regner med at vi snakker om barne- og breddeidrett her; klubb, trener, lag kan ikke nekte enkeltspillere å være med på kamper. I prinsippet skal alle få lik spilletid. Her er regelverket krystallklart og ingen er hevet over loven.
Gi beskjed til klubben ved daglig leder evn aktuell krets om at regelverket brytes konsekvent
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: larsdx]
10/12/2016 19:41
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
En ting jeg lurer på er hvor disse pengene går hen. Får barnetrenere i lave aldersklasser betalt? Min sønn hadde en periode betalt engasjement som keepertrener for årsklasse 13- 14 åringer da han var 17 selv. For å få penger måtte han månedlig fylle ut kjøregodgjørelser for beløpet han hadde tilgode...
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Eplemosten]
10/12/2016 20:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er intet annet en skjult kontingent. De som skor seg på dette er leverandøren av varene som selges. Dopapiret som vi skal selge generer vel ca 110 kr til klubben per solgte kartong til 350 kr. QFT. Beviste på galskapen er vel at det har blitt en underskog av leverandører som selger alle disse produktene i semi-bulk forpakninger til alskens idrettslag. Jeg har mye mer sansen for god gammeldags varetelling, søppelplukking eller annet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/12/2016 22:18
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Eller bare ta betalt det det faktisk koster i første omgang og tilby ordning for de som da har dårlig råd.
Kroneksempelet på idiotien med salgsdugnad er dette som min nevø var borti da de skulle på en juleturnering i ballspill. Egenandelen var ca 300 kr pr spiller. For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit.
|
|
|
[Re: Espen E]
10/12/2016 22:19
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
En ting jeg lurer på er hvor disse pengene går hen. Får barnetrenere i lave aldersklasser betalt? Min sønn hadde en periode betalt engasjement som keepertrener for årsklasse 13- 14 åringer da han var 17 selv. For å få penger måtte han månedlig fylle ut kjøregodgjørelser for beløpet han hadde tilgode... Her snyltes det nok godt i idrettsnorge... Er en del fotballklubber som har kommet under skattevesenets lupe nå i det siste....
|
|
|
[Re: larsdx]
12/12/2016 12:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En ting jeg lurer på er hvor disse pengene går hen. Får barnetrenere i lave aldersklasser betalt? OK, baneleie etc. men koster det virkelig så mye at man må drive med alt dette tullet? Selv 14-åringen som spiller bordtennis på latterlig lavt nivå blir tvunget til disse greiene her.
Mistenker at disse oppleggene i mange tilfeller hovedsaklig finansierer elitesatsingen. Som er greit nok, så lenge dette kommuniseres.
Skulle tro det var et marked for dugnadsfrie barneidrettsgrupper uten toppsatsing. Så får foreldrene heller sørge for å bytte klubb i tide. Det er mange klubber uten toppsatsing. Noe av fundamentet i breddeidretten er dugnad. Om det er foreldre som stiller opp "gratis" slik at dine barn får et tilbud eller at du må stå i kiosk, selge dasspapir, selge lodd + + +. Klubbene trenger økonomi. Tror faktisk dugnad er mer "elegant" løsning for alle en feks ekstra innsamling ifm. cup eller andre ting som krever økonomi.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/12/2016 12:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Eller bare ta betalt det det faktisk koster i første omgang og tilby ordning for de som da har dårlig råd.
Kroneksempelet på idiotien med salgsdugnad er dette som min nevø var borti da de skulle på en juleturnering i ballspill. Egenandelen var ca 300 kr pr spiller. For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit. Hva er viktigst. At far får lov til å være i "komfortsonen" eller at man forsøker å lage løsninger der flest er med lengst mulig? Brett opp armene litt og gjør noe for felleskapet ikke kun for dine egne barn...
Redigert av sveinaa; 12/12/2016 12:41.
|
|
|
12/12/2016 12:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres.
|
|
|
[Re: sveinaa]
12/12/2016 12:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvem sa at vi ikke skulle stille opp på det?
|
|
|
12/12/2016 12:52
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det?
Redigert av skiraffen; 12/12/2016 12:57.
|
|
|
12/12/2016 13:08
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit. Systemet er helt håpløst og overmodent for endring. Bare idioti at foreldrene (ofte!) må sitte igjen med en mye høyere regning enn det som genereres til kassa. Heller småjobber som fort vil generere mer inntekt. Male hus, rydde, besøke eldrehjemmet osv.
|
|
|
12/12/2016 13:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag lurer på hur stor del av dessa dugnaderna som i praktiken är påtvingade köp för föreldrarna och hur mycket som är salg till utomstående och som därfär faktiskt för in pengar till klubben?
Det är ju inte så att det är billigare för de som har dårligt råd att tvingas köpa 2 enjoy kort för 550 istället för att betala 300 kr extra om året.
Jag har fremdeles två enjoy bonus guider till salg. Är det ingen i tröndelag som vill ha chansen att spara en massa pengar? Endast 275 kr.
|
|
|
[Re: eirikbk]
12/12/2016 13:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit. Systemet er helt håpløst og overmodent for endring. Bare idioti at foreldrene (ofte!) må sitte igjen med en mye høyere regning enn det som genereres til kassa. Heller småjobber som fort vil generere mer inntekt. Male hus, rydde, besøke eldrehjemmet osv. Nettopp, og viktigst er at man da jobber for laget og ikke for å mele kassen til et eller annet firma som tilbyr dopapir eller kaker til videresalg av lag og foreninger.
|
|
|
[Re: anonym22]
12/12/2016 13:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvem sa at vi ikke skulle stille opp på det? Tja. Det får tiden vise.
|
|
|
[Re: skiraffen]
12/12/2016 13:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det? Fordi det handler ikke om deg og dine men om et fellesskap. Ønsker man å endre på slike ordninger så får man engasjere seg i klubben og se til at det ikke blir valgt slike løsninger.
|
|
|
[Re: eirikbk]
12/12/2016 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit. Systemet er helt håpløst og overmodent for endring. Bare idioti at foreldrene (ofte!) må sitte igjen med en mye høyere regning enn det som genereres til kassa. Heller småjobber som fort vil generere mer inntekt. Male hus, rydde, besøke eldrehjemmet osv. Dette kan du helt sikkert foreslå for din klubb. Hvem skulle i så fall organisere noe sånn? En praktisk utfordring med alt som krever oppmøte er at folk av ulike grunner prioriterer slikt lavt. Bare det å holde en klubb kiosk åpen er jo en utfordring da alle har viktigere ting å gjøre...
|
|
|
12/12/2016 13:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Her var det mange høye hester, gitt.
|
|
|
[Re: Tange]
12/12/2016 13:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For å dekke inn dette måtte samtlige selge tre sekker dopapir, ingen fikk kjøpe seg fri da dette ikke var rettferdig for de som ikke hadde råd til det. Men å kjøpe dopapir for 1000 kr for å sitte igjen med 300 kr var greit. Systemet er helt håpløst og overmodent for endring. Bare idioti at foreldrene (ofte!) må sitte igjen med en mye høyere regning enn det som genereres til kassa. Heller småjobber som fort vil generere mer inntekt. Male hus, rydde, besøke eldrehjemmet osv. Nettopp, og viktigst er at man da jobber for laget og ikke for å mele kassen til et eller annet firma som tilbyr dopapir eller kaker til videresalg av lag og foreninger. Et praktisk problem er at ingen gidder å organisere noe annet (Det krever at noen foreldre, som helst vil betale seg ut, må bruke av sin egen tid som er så verdifull at det ikke er måte på.). Da blir løsningen "ferdige produkter" for slikt. Når jeg var ung så kjørte vi rundt med telefonkatalogen og dittdistrikt.
|
|
|
12/12/2016 14:08
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det? Fordi det handler ikke om deg og dine men om et fellesskap. Ønsker man å endre på slike ordninger så får man engasjere seg i klubben og se til at det ikke blir valgt slike løsninger. Enig med deg dersom du her snakker om dugnader som må utføres for å få laget til å gå rundt (hjelpe til på arrangementer, treninger etc.). Men hvis du mener det samme om dopapir-salg, er jeg nok uenig med deg.
|
|
|
[Re: Flex]
12/12/2016 14:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det? Fordi det handler ikke om deg og dine men om et fellesskap. Ønsker man å endre på slike ordninger så får man engasjere seg i klubben og se til at det ikke blir valgt slike løsninger. Enig med deg dersom du her snakker om dugnader som må utføres for å få laget til å gå rundt (hjelpe til på arrangementer, treninger etc.). Men hvis du mener det samme om dopapir-salg, er jeg nok uenig med deg. Da er ikke løsningen å kjøpe seg fri, men å ta et oppgjør med klubben slik at slike løsninger endres. Barneidrett handler om fellesskapet og ikke optimale løsninger for den enkelte.
|
|
|
12/12/2016 15:06
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva slags fellesskap er det i at mor og far selger dassruller til venner og kjente?
Et fellesskap skapes vel under samlinger, treninger, kamper etc?
|
|
|
12/12/2016 15:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Til de av dere som ønsker å kjøpe dere fri. Dere bør også bli pålagt å betale de foreldrene som bruker sin fritid gjennom hele året for å lage et tilbud til barna deres. Hvorfor i all verden skal de (vi) bli pålagt det? Fordi det handler ikke om deg og dine men om et fellesskap. Ønsker man å endre på slike ordninger så får man engasjere seg i klubben og se til at det ikke blir valgt slike løsninger. Siden dette er den valgte løsningen rund baut kan jeg vanskelig se for meg at jeg har en demokratisk mulighet til å påvirke dette ved å engasjere seg i én klubb.
|
|
|
|
|