Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Låne trådløst nett fra naboen... Ok?

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369168 12/12/2016 12:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Jeg har vært i forliksrådet og vunnet på "bondevett" til tross for at motparten hadde sitt på det tørre, rent juridisk.

Glad for at jeg vant, skremt over lemfeldigheten.

Så da har du stått og løyet i forliksrådet? Heldigvis er ikke alle sånn. Man kan ikke dømme et system med bakgrunn i at de som svindler av og til når igjennom?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: gabbar] #2369171 12/12/2016 12:51
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg synes dette temaet er interessant. Derfor har jeg googlet en del på temaet og det ser ut til å bli mer og mer enighet om at IP-adresse alene ikke er nok til å identifisere en person. Samtidig er IP-adresse å anse som en personopplysing som er underlagt personvernloven.

Bl.a. så kan internett-leverandører kun oppbevare knytning mellom person/abonnent og ip-adresse i 3 uker. Etter det skal knytningen slettes og ip-adressen i logger rundt om kring på nettet er ubrukelige som bevis.

Dette medfører mest sannsynlig at man kan få besøk av politiet hvis man har hatt uvedkommende inne på nettet sitt, men det er veldig lite sannsynlig at man kan felles uten at de finner mer bevis.

Har man f. eks. barn som har venner på besøk kan nøkkelen til nettet være spredt i hele lokalsamfunnet. Ditt barn har gitt det til bestevenninna som har gitt det til en felles venn, osv. Foreldre av disse barna kan være flinke og sjekke telefoner og nettbrett innimellom og på mange telefoner og nettbrett kan man lese wpa-nøkkelen i klartekst i oppsettet.

Dermed er det veldig troverdig at "hvem som helst" kan ha fått utilsiktet tilgang til nettet ditt og ip-adressen alene kan vanskelig brukes som bevis for noe som helst. Det må være en knytning mellom utstyret som har foretatt de ulovlige handlingene og ip-adressen for at det skal kunne bevise noe som helst.
Her er link til en oppgave av en student som har satt seg grundig inn i tematikken.

Så til slutt en disclaimer: Det jeg har skrevet her har jeg selv avledet av informasjonen jeg har lest ved å google temaet. Det som ga flest relevante treff var søket "ip-adresse som bevis".

Redigert av Raskall; 12/12/2016 12:57.
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369173 12/12/2016 12:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Raskall
Bl.a. så kan internett-leverandører kun oppbevare knytning mellom person/abonnent og ip-adresse i 3 uker. Etter det skal knytningen slettes og ip-adressen i logger rundt om kring på nettet er ubrukelige som bevis.

Foreslått økt til to år http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn...p-nettet-i-to-r

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: GeirK] #2369178 12/12/2016 13:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Sitat: anonymous22
Du ville uansett fått politiet på døra. Det er nok.

Det å måtte snakke med en politimann som ringer på døra ser jeg på som relativt uproblematisk

Hvis de derimot kommer og henter deg på jobben, og tar på deg håndjern foran kollegene dine?

(I tilfelle noen synes at dette er søkt, tenk en gang til hvorfor jeg spør)

Er det egentlig vanlig praksis at politimannen tar det på døra og så bestemmer seg for om han skal ta deg meg eller ikke?

Edit: ser at jeg alt har fått svar på siste spørsmålet

Redigert av Tange; 12/12/2016 13:09.
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: anonym22] #2369179 12/12/2016 13:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Foreslått økt til to år http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn...p-nettet-i-to-r

Ja.. Og personlig synes jeg det er informasjon som kunne vært lagret for all fremtid. Jeg overvåkes litt ekstra med jublende tilrop hvis det kan medføre at nettkriminalitet stoppes. Men dette var mer som en sidekommentar til hovedargumentet mitt: Så lenge nettverk er trådløse kan ikke IP-adresse alene bevise noe som helst. Nett kan crackes og passord kan veldig enkelt komme på avveie. Dermed er IP-adressen kun nyttig for å snevre inn fokuset, men den som betaler bredbåndsregninga kan ikke under noen omstendighet dømmes basert på kun ip-adresse i en logg. Kompisen til husets 15-åring kan jo like gjerne ha tatt bilde av ruteren (mange rutere har nøkkelen på et klistremerke fra leverandøren) og distribuert på snapchat. Det kan jo ikke regningsbetaleren klandres for?

Og dette vet nok juristene til politiet veldig godt, så du bør være ganske trygg om du låner bort nettet ditt. Men noe ubehag får man jo så klart om politiet kommer og banker på. Men da bør man jo heller være motivert til å hjelpe politiet hvis man har rent mel i posen selv.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369185 12/12/2016 13:12
perbl Online
More than words
More than words
Ja.. Og personlig synes jeg det er informasjon som kunne vært lagret for all fremtid. Jeg overvåkes litt ekstra med jublende tilrop hvis det kan medføre at nettkriminalitet stoppes.

Det er mulig å stanse minst ti ganger så mye nettkriminalitet hvis vi lagrer enda mer enn det der. Vil du da også lagre mer, ala det som er i ferd med å innføres i UK?

Per B.
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: anonym22] #2369186 12/12/2016 13:14
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg har flere erfaringer med forliksrådet, og skulle alle sakene som omhandler småbeløp gått til retten så kan ikke de som synes det er smart helt se rekkevidden av det ståstedet.

Skal man tro det man videre leser i denne tråden så kan man heller ikke "stole" på tingretten. Bare å begynne å spare for det koster en del kroner å komme seg til Lagmannsretten ICON_LAUGH

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369188 12/12/2016 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Så da har du stått og løyet i forliksrådet? Heldigvis er ikke alle sånn. Man kan ikke dømme et system med bakgrunn i at de som svindler av og til når igjennom?

Jeg skal svare på det snart, men jeg lurte på om du kunne hjelpe meg til å fullføre resonnementet mitt?

Så før jeg forklarer, lurte jeg på om du vil anse deg selv som en som kunne blitt bedt om være meddommer i tingretten eller kanskje en av legfolkene i forliksrådet?

Jeg har vært både kommunepolitiker og meddommer i retten. Så du må gjerne idiotforklare meg!

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: perbl] #2369190 12/12/2016 13:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: perbl
Ja.. Og personlig synes jeg det er informasjon som kunne vært lagret for all fremtid. Jeg overvåkes litt ekstra med jublende tilrop hvis det kan medføre at nettkriminalitet stoppes.

Det er mulig å stanse minst ti ganger så mye nettkriminalitet hvis vi lagrer enda mer enn det der. Vil du da også lagre mer, ala det som er i ferd med å innføres i UK?

Lagring for sporbarhet er OK så langt det er mulig. Lagring av innhold er jeg mer skeptisk til.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: GeirK] #2369194 12/12/2016 13:19
EgilS Offline
More than words
More than words

Kjenner du noen som har vært i forliksrådet?
Jeg har ikke vært der, men hadde foretrukket rettsak.

Nei - og jeg skjønner at min antakelse om at dem som sitter i rådet, er rasjonelle, logiske mennesker med sterk rettferdighetssans, kanskje er feil

Hvorfor antar du at de er så ulike alle andre mennesker?

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: sveinaa] #2369195 12/12/2016 13:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg har vært både kommunepolitiker og meddommer i retten. Så du må gjerne idiotforklare meg!

Hah, jeg visste det!

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: GeirK] #2369197 12/12/2016 13:23
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EHAa
Så lenge jeg vet at jeg har alt på det tørre, hva er mulige negative konsekvenser?

Jeg ville finne det meget ubehagelig å få politiet på døra eller bli kalt inn til forliksråd, delvis fordi jeg ikke aner hva som er mulige konsekvenser.

Jeg ville elsket å bli dratt inn i forliksrådet dersom jeg visste at jeg hadde rett.

Det viser hvor forskjellige folk er ICON_SMILE

Jeg hadde ikke likt det. Selvfølgelig hadde det vært en trøst å vite at man "har rett", men jeg hadde uansett ikke vært særlig fornøyd med situasjonen.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369205 12/12/2016 13:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei, jeg skulle bare forklare at det er ganske vanlig at oppegående folk hopper på konklusjoner.

Slik som du gjorde når du feilaktig antok at jeg løy i forliksrådet.

Og, sånne folk sitter da i tingretten som meddommere.

PS: Hele forliksrådsaken omhandlet på hvilket grunnlag en avtale var inngått og hvordan avtalens innhold ble opplyst. Aka parkeringsbot på privat parkering.

Man legger frem saken. Den som fremstiller sin sak best vil ofte få en fordel. De som sitter i forliksrådet, er meddommer, politikere osv. er vanlig folk. De aller fleste vil "bomme" ganske grovt om man generaliserer med bakgrunn i slike verv.

Da kom vel "tvilen" deg til gode med bakgrunn i at du var å regne som forbruker og parkeringsselskapet som profesjonell?

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369206 12/12/2016 13:40
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Lagring for sporbarhet er OK så langt det er mulig. Lagring av innhold er jeg mer skeptisk til.

Hvis man antar at stort sett alt av registre er stjålet eller på andre måter er tilgjengelige for uvedkommende; er du like positivt innstilt til slike registre?

Ok, bytt ut mulig med forsvarlig i første setning i sitatet ditt. Men man kan lage seg hypotetiske situasjoner hvor absolutt alt kan bli misbrukt. Man må på et eller annet tidspunkt velge å stole på de som forvalter teknologisk infrastruktur og ikke tenke på hvordan informasjon kan misbrukes i gale hender.

For å ta et konkret eksempel så hadde jeg mer enn gjerne gitt politiet tillatelse til å se hvor jeg befant meg da jeg etter sigende kjørte på en bil og stakk av i parkeringshuset på Rygge flystasjon.

Det viste seg at han som hadde observert "meg" hadde byttet plass på to siffer i regnummeret da han noterte det ned. Det som frikjente meg var overvåkingskameraene på flyplassen som viste riktig regnummer på bilen.

Men det hadde vært komfortabelt om politiet kunne ha både sjekket hvor jeg var på tidspunktet og sannheten fra videokameraene slik at jeg kunne levd lykkelig uvitende om hendelsen i det hele tatt.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369210 12/12/2016 13:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Man må på et eller annet tidspunkt velge å stole på de som forvalter teknologisk infrastruktur og ikke tenke på hvordan informasjon kan misbrukes i gale hender.

På samme måte som at man stolte på den overvåkningen som polititet og dets organer var satt til å gjøre i det meste av etterkrigstiden? Det er vel liten grunn til å tro at ikke det samme misbruket kan skje igjen.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369213 12/12/2016 14:00
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Man må på et eller annet tidspunkt velge å stole på de som forvalter teknologisk infrastruktur og ikke tenke på hvordan informasjon kan misbrukes i gale hender.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal velge å stole på noe som beviselig er feil? Hvorfor skal man ikke vurdere konsekvensene av misbruk? Det er jo helt vanlige prinsipper i systemer hvor det er krav til høy sikkerhet.

Sporbarhet er også et helt vanlig prinsipp i systemer hvor det er høye sikkerhetskrav.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369219 12/12/2016 14:34
perbl Online
More than words
More than words

Men hvorfor skal vi lagre noe som er så tvilsomt nyttig? Det eneste det bidrar til er jo å øke graden av overvåkningsfølelse hos folk, uten praktisk nytte.

Dette å ønske denne type overvåkning velkommen er ganske naivt i mine øyne. Heldigvis ble DLD knust i EU-domstol av folk som klarer å tenke prinsipielt rundt dette, men vi ser jo allerede at det forsøkes snikinnført gjennom andre kanaler, ofte med de beste av hensikter.

Og så ender man opp med clusterfucks som gærningene i England til slutt, hvis man ikke drar det enda videre og erklærer krig mot ting som kryptering.

Per B.
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369222 12/12/2016 14:42
sveinaa Offline
More than words
More than words

Da kom vel "tvilen" deg til gode med bakgrunn i at du var å regne som forbruker og parkeringsselskapet som profesjonell?

Jeg aner faktisk ikke hvorfor. Europark hadde en god sak om de hadde kjørt på at mine innvendiger var mot 3.part og ikke Europark.

Men når jo du som advokat må jobbe for Lindorff og dra rundt i forliksråd, så gidder du kanskje ikke anstrenge deg for mye. Det hjelper kanskje ikke å se fyllesjuk ut heller :-)

Det hjelper ikke i det hele tatt vil jeg tro. Vi møter alltid selv eller med advokat, og vår advokat ville aldri møtt noe annet enn hel ulastelig.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369226 12/12/2016 14:51
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal velge å stole på noe som beviselig er feil? Hvorfor skal man ikke vurdere konsekvensene av misbruk? Det er jo helt vanlige prinsipper i systemer hvor det er krav til høy sikkerhet.

Sporbarhet er også et helt vanlig prinsipp i systemer hvor det er høye sikkerhetskrav.

Det spiller vel ikke så mye rolle med sporbarhet om dataene allerede er misbrukt, eller ligger ute for salg et sted?

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: gabbar] #2369228 12/12/2016 14:59
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Eller dersom du ikke vet at dataene er brukt, til din disfavør

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: sveinaa] #2369237 12/12/2016 15:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg har flere erfaringer med forliksrådet, og skulle alle sakene som omhandler småbeløp gått til retten så kan ikke de som synes det er smart helt se rekkevidden av det ståstedet.

Men så er det kanskje ingen som har det ståstedet heller?

Forliksrådet er til for å spare rettssystemet. F.eks. ved at folk inngår forlik selv om den ene parten helt sikkert hadde vunnet i retten.

Det beste er å unngå å bli innkalt til forliksrådet og unngå å bli innkalt til avhør.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: gabbar] #2369259 12/12/2016 16:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det kan virke som om alle ikke helt har for seg hva forliksrådet gjør: http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=2032 .

Redigert av sveinaa; 12/12/2016 16:50.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369310 12/12/2016 19:49
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Hva har det med misbruk av dataene å gjøre?

Tenker du at norske systemer er så mye bedre enn amerikanske, eller aksepterer du at pasientopplysningene dine er på avveie?

http://www.pbs.org/newshour/updates/has-health-care-hacking-become-an-epidemic/

Hvorfor skal pasientopplysningene mine havne på avveie fordi ip-adressene jeg har mot internett lagres til all tid? Eller om posisjonsdata fra gsm-nettet kan bevise min skyld/uskyld ved at min posisjon lagres? Du har jo selv sitert meg på at jeg synes lagring for sporbarhet er OK, men ikke lagring av data? Så for å svare på spørsmålet ditt må du forklare meg hvorfor mine ip-adresser og posisjonsdata i gsm-nettet forårsaker at mine pasientdata er på avveie.

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: perbl] #2369312 12/12/2016 19:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Men hvorfor skal vi lagre noe som er så tvilsomt nyttig? Det eneste det bidrar til er jo å øke graden av overvåkningsfølelse hos folk, uten praktisk nytte.

Hvorfor er logging av sporbarhetsdata av tvilsom nytteverdi for oppklaring av kriminalsaker?

Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: ] #2369369 13/12/2016 05:18
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Hvorfor skal andre som ikke ønsker å dele disse dataene med hele verden spores fordi du tror at det å bevise hvor telefonen din befinner seg er det samme som at du befinner deg der?

Aha! Jeg kan aktivere strava og sende telefonen min med et sykkelbud mens jeg sitter med beina høyt og spiser kake. Vedkommende får ekstra betalt jo flere sentrumsnære KOM-er som tas.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: Raskall] #2369907 14/12/2016 10:21
perbl Online
More than words
More than words

Hvorfor er logging av sporbarhetsdata av tvilsom nytteverdi for oppklaring av kriminalsaker?

Her snakket vi vel om utvidelse av lagringstid, ala DLD-type regime.

Se innlegget litt overfor med et dokument som inneholder de fleste for/mot-argumentene.

Per B.
Re: Låne trådløst nett fra naboen... Ok? [Re: gabbar] #2371076 19/12/2016 21:49
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Til trådstarter: jeg hadde heller ikke lånt bort nettet om en "vanlig" nabo kom og spurte, og jeg hadde heller ikke giddet å forklare mer. Var det omgangsvenner, og folk jeg brukte tid med, så hadde kanskje saken stilt seg annerledes.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support