Har omsider fått påvist prolaps mellom 4 og 5 ryggvirvel og jeg regner med at det er årsaken til tilbakevendene problemer/smerter.
Regner med at vi er flere i samme båt her på forumet, så derfor spør jeg:
1:
Har dere fått noen form for forvarsel, fx nummenhet eller lette smerter i forkant?
2:
Noen form for utløsende faktorer, fx vridning i ryggen når muskulaturen er kald ?
3:
Trener dere regelmessig for å unngå smerter, og i så fall, prioriterer dere styrke, smidighet lange fotturer etc ?
4:
I hvilken grad hjelper påkledning ? dvs kompresjonstøy, generelt unngå å bli kald på ryggen (eksvis unngå rørleggersprekk)
5:
Når dere blir sengeliggende som følge av ryggplager, hva gjør dere ? hiver innpå med smertestillende, får massert ryggen, kiropraktor, prøver etter fattig evne å gå rundt, varme/kuldebehandling ?
Jeg har en prolaps neders i korsryggen på venstre side.
1. Jeg kjenner ofte nummenhet i området rundt korsryggen når smertene kommer. I tillegg kjenner jeg det i venstre hofte når ryggsmertene kommer.
2. Har slitt litt med å kartlegge hva som er den utløsende faktoren, men tråkket jeg med høy belastning over lang tid under samme økt kan smertene komme. Hittil i sykkelkarrieren har ofte 3 mil under ritt vært en magisk grense for når jeg får vondt i ryggen. Da sliter jeg med smertene i alt fra 2 mil og til at de varer rittet ut, men ofte gir de seg etter 5 mil.
3. Styrke har vært viktig for min del, og da gjerne basisøvelser som ikke trenger inneholde apparater, men kun benytte kroppens egenvekt for å gjøre øvelser. Ellers hjelper det å sykle. Jeg har nå 2 sesonger bak meg som syklist på mosjonistnivå, og får færre og færre økter med ryggsmerte. Handler i det store og hele om at jeg har gjort kroppen vandt til å sitte på sykkelsetet å tråkke.
4. Teorien sier at en skal unngå bar hud i kaldt vær, men jeg har ikke merket noe til det.
5. Har tydd til muskelterapaut ved få anledninger. Smertene i ryggen de siste 6 mnd har primært kommet i perioder hvor jeg ikke har fått trent regelmessig, så for min del har den beste medisinen vært å ta det med ro en dag eller to når smertene er som verst, og så komme seg på sykkelsetet for å tråkke igjen og løsne opp. Å gå turer i skog og mark hjelper også.