Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Prolaps - erfaringer

Prolaps - erfaringer #2368952 11/12/2016 11:05
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Har omsider fått påvist prolaps mellom 4 og 5 ryggvirvel og jeg regner med at det er årsaken til tilbakevendene problemer/smerter.

Regner med at vi er flere i samme båt her på forumet, så derfor spør jeg:

1:
Har dere fått noen form for forvarsel, fx nummenhet eller lette smerter i forkant?

2:
Noen form for utløsende faktorer, fx vridning i ryggen når muskulaturen er kald ?

3:
Trener dere regelmessig for å unngå smerter, og i så fall, prioriterer dere styrke, smidighet lange fotturer etc ?

4:
I hvilken grad hjelper påkledning ? dvs kompresjonstøy, generelt unngå å bli kald på ryggen (eksvis unngå rørleggersprekk)

5:
Når dere blir sengeliggende som følge av ryggplager, hva gjør dere ? hiver innpå med smertestillende, får massert ryggen, kiropraktor, prøver etter fattig evne å gå rundt, varme/kuldebehandling ?

Re: Prolaps - erfaringer [Re: CarlGustav] #2369036 11/12/2016 22:08
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: CarlGustav
Har omsider fått påvist prolaps mellom 4 og 5 ryggvirvel og jeg regner med at det er årsaken til tilbakevendene problemer/smerter.

Regner med at vi er flere i samme båt her på forumet, så derfor spør jeg:

1:
Har dere fått noen form for forvarsel, fx nummenhet eller lette smerter i forkant?

2:
Noen form for utløsende faktorer, fx vridning i ryggen når muskulaturen er kald ?

3:
Trener dere regelmessig for å unngå smerter, og i så fall, prioriterer dere styrke, smidighet lange fotturer etc ?

4:
I hvilken grad hjelper påkledning ? dvs kompresjonstøy, generelt unngå å bli kald på ryggen (eksvis unngå rørleggersprekk)

5:
Når dere blir sengeliggende som følge av ryggplager, hva gjør dere ? hiver innpå med smertestillende, får massert ryggen, kiropraktor, prøver etter fattig evne å gå rundt, varme/kuldebehandling ?

Jeg har en prolaps neders i korsryggen på venstre side.

1. Jeg kjenner ofte nummenhet i området rundt korsryggen når smertene kommer. I tillegg kjenner jeg det i venstre hofte når ryggsmertene kommer.

2. Har slitt litt med å kartlegge hva som er den utløsende faktoren, men tråkket jeg med høy belastning over lang tid under samme økt kan smertene komme. Hittil i sykkelkarrieren har ofte 3 mil under ritt vært en magisk grense for når jeg får vondt i ryggen. Da sliter jeg med smertene i alt fra 2 mil og til at de varer rittet ut, men ofte gir de seg etter 5 mil.

3. Styrke har vært viktig for min del, og da gjerne basisøvelser som ikke trenger inneholde apparater, men kun benytte kroppens egenvekt for å gjøre øvelser. Ellers hjelper det å sykle. Jeg har nå 2 sesonger bak meg som syklist på mosjonistnivå, og får færre og færre økter med ryggsmerte. Handler i det store og hele om at jeg har gjort kroppen vandt til å sitte på sykkelsetet å tråkke.

4. Teorien sier at en skal unngå bar hud i kaldt vær, men jeg har ikke merket noe til det.

5. Har tydd til muskelterapaut ved få anledninger. Smertene i ryggen de siste 6 mnd har primært kommet i perioder hvor jeg ikke har fått trent regelmessig, så for min del har den beste medisinen vært å ta det med ro en dag eller to når smertene er som verst, og så komme seg på sykkelsetet for å tråkke igjen og løsne opp. Å gå turer i skog og mark hjelper også.

Redigert av TonyN; 11/12/2016 22:11.
Re: Prolaps - erfaringer [Re: CarlGustav] #2369662 13/12/2016 14:24
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg fikk påvist "Et meget stort prolaps" mellom 4 og 5 ryggvirel.
Det var ufattelig vondt, og det var smerter på utkanten av beinet og langt ned i foten.

1.
Ja, har "vært plaget" i ryggen i lengre tid. Vanskelig å ta på seg sokkene (spessielt om morgenen).

2.
En veldig lang sykkeltur. Faen ta deg som la ut løypa "vannsjø rundt" forresten.
Stiv som en stokk etter å ha syklet mye i jævlig terreng. Dette var det som virkelig ødela ryggen min.

3.
Jeg vet ærlig talt ikke hva som funker. Legen min var veldig opptatt av at det eneste som er vitenskapelig bevist, er å ta smertestillende og gå turer i terreng.
Ble frarådet styrketrening, fysioterapi og kiropraktorer.

4.
Ingenting i min erfaring.

5.
Hiver innpå med Tramadol, paralgin forte, tar et par pils og koser meg gløgg ihjel med en god tv-serie fra horisontalen på sofaen ICON_LAUGH
Funka fjell da det stod på det verste. Tok et par dager, og jeg kunne gå turer og det hjalp sinnsykt på humøret.

Redigert av kaffekanne; 13/12/2016 14:26.

Moderator  support