Bare som et tips på siden, siden du nevner Ebba Grön. Har du hørt De Lyckliga Kompisarna? Anbefaler plata Live på Kafé 44. Litt som Ebba Grön ispedd en dæsj Toy Dolls.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Oasis gjør en ganske ok versjon av Neil Youngs Hey Hey, My, My på liveplata Familiar to Millions. Og kommenterer at publikum nok ikke var født da låten ble skrevet, forsåvidt ikke de i bandet heller...
Trio Søts versjon av Motorpsychos Starmelt/Lovelight, Stjernesmelt/Elskovsljos er også høyt opp på lista, spesielt etter at jeg så de live.
Bare som et tips på siden, siden du nevner Ebba Grön. Har du hørt De Lyckliga Kompisarna? Anbefaler plata Live på Kafé 44. Litt som Ebba Grön ispedd en dæsj Toy Dolls.
Dark Tranquillity - 22 Acacia Avenue (Iron Maiden)
Type O Negative - Cinnamon Girl (Neil Young)
Melvins - Goin' Blind (Kiss)
Enig i at Melvins og ToN sine versjoner er suverene, men ikke nødvendigvis bedre, men ikke langt i fra. 22 AA er så klart hellig og mye bedre med Maiden. Og jeg liker Dark Tranquillity
A-ha's 'Crying In the Rain' er bedre enn Everly Brothers sin original Van Halen sin 'You Really Got Me' er bedre enn Kinks' original
Og før alle andre - Johnny Cash sin versjon av 'Hurt' er bedre enn Nine Inch Nail sin original
Det sier seg selv at slikt er ganske subjektivt. Men hvis du er fan av begge artistene - altså både original- og coverartisten - så kan en slik "bedre enn"-påstand gi litt mening. Mistenker at du faller i kategorien som ikke er fan av Everly Brothers, Kinks eller Nine Inch Nails?
Jeg har plater (altså fysiske plater) av alle disse seks artistene og kan ikke si meg enig at coverne her er "bedre". A-ha og Cash sine versjoner er fremragende og riktig så annerledes fra originalene. To meget gode coverlåter som står på egne bein. Men originalene er også fremragende. Van Halen sin cover av You Really Got Me er jo nesten ren plankekjøring av originalen. Ganske lite original for en låt fra 1978. Kinks sin original var riktig så banebrytende i 1964.
Sitat: Kjartandaddy
Oasis gjør en ganske ok versjon av Neil Youngs Hey Hey, My, My på liveplata Familiar to Millions. Og kommenterer at publikum nok ikke var født da låten ble skrevet, forsåvidt ikke de i bandet heller....
Jo, Oasisgutta ble nok født i god tid før denne låta ble skrevet (utgitt i 1979, men spilt på konserter året før iallfall).
Noen av mine favoritter, som jeg kommer på nå: Faces - Wicked Messenger (original: Bob Dylan) The Who - Young Man Blues (original: Mose Allison) Led Zeppelin - Travelling Riverside Blues (original: Robert Johnson) Slayer - Dissident Aggressor (original: Judas Priest) Hele Fantômas - The Director's Cut (original: diverse soundtracks)
PS. Det er ikke slik at jeg synes coverversjonene er bedre enn originalene her.
Dark Tranquillity - 22 Acacia Avenue (Iron Maiden)
Type O Negative - Cinnamon Girl (Neil Young)
Melvins - Goin' Blind (Kiss)
Enig i at Melvins og ToN sine versjoner er suverene, men ikke nødvendigvis bedre, men ikke langt i fra. 22 AA er så klart hellig og mye bedre med Maiden. Og jeg liker Dark Tranquillity
Var det noe krav om at corverversjonene skulle være bedre enn originalene? Må innrømme at jeg ofte synes Dark Tranquillity-versjonen er tøffere.
Det blir egentlig umulig, det er som at noen er suprere enn supermann. Blir jo ikke tøffere enn iron maiden.
Ja, helt usannsynlig at noen som liker Iron Maiden synes noen har covret dem bedre. Faller på sin egen urimelighet det.
Sa jeg "bedre"?
Nuvél... Jeg har hørt på Maiden siden jeg var 8-9 år (tenk Number Of The Beast og Piece Of Mind) og klarer nok selv å holde styr på hva jeg liker og ikke liker.
Det blir egentlig umulig, det er som at noen er suprere enn supermann. Blir jo ikke tøffere enn iron maiden.
Ja, helt usannsynlig at noen som liker Iron Maiden synes noen har covret dem bedre. Faller på sin egen urimelighet det.
Sa jeg "bedre"?
Nuvél... Jeg har hørt på Maiden siden jeg var 8-9 år (tenk Number Of The Beast og Piece Of Mind) og klarer nok selv å holde styr på hva jeg liker og ikke liker.
Nei. Men jeg argumenterte heller ikke. Jeg bare istemte erikskons kommentar om at det er umulig.
Og vi er tydeligvis født omtrent samtidig og begynte å høre på Maiden omtrent samtidig.
Oi. Artig tråd. Med uendelige muligheter. Men disse to fortjener en liten oppmerksomhet. Tool er en av mine absolutte favoritter. Og når det er barn som covrer ...