Endelig fredag, tid for å variere spillelistene sine. List opp dine tre coverlåtfavoritter, gjerne med et innslag av et norsk band/artist også.
Her er mine forslag for en våt og mørk desemberdag. 1. Lissie - Electric Eye (Judas Priest). Originalen er god, coveren er enda bedre. Fantastisk rockelåt, som jeg også har vært så heldig å se Lissie spille live. 2. Cowboy Junkies - Thunder Road (Springsteen). I mine øyne en under middels god låt med Springsteen, men så er jeg ingen spesielt stor fan heller. Cowboy Junkies, derimot, gjør en helt knall versjon. 3. Vibeke Saugestad - S.L.U.G. (Ramones). Ikke den beste Ramones-låten, men dronningen av powerpop gjør ihvertfall en flott versjon av den.
Fyr løs, håper jeg har funnet mange nye favoritter innen dagen er omme.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Jøss, var ikke klar over den Electric Eye coverlåten, men blir overrasket om jeg liker den bedre en orginalen...men da passer det jo bra (sånn på sparket) å starte med
1. Judas Priest- The Green Manalishi (Fleetwood Mac). Orginalen er flott, men Priest gjør den helt enorm, spesielt på "live" albumet (ikke helt live derfor " ") Unleashed in the East.
2. Patti Smith- Because the night (Springsteen). Mulig dette ikke er skikkelig coverversjon da jeg er usikker på om Springsteen ga den ut før Smith gjorde det, at han lagde låten men ga den til Smith. Burde sikker sjekket det. Enormt flott låt som også den ganske habile hardrock bandet KEEL fikk en nesten hit med senere på 80 tallet.
3. Metallica- Am i Evil (Diamond Head). Orginalen er vel drittbra også, men Metallica sin versjon hørte jeg mye på under 80 tallet og vel et typisk eksempel på artist som gjør andres låt til egen.
Kunne sikker kastet inn en del andre låter også. Men disse tre låtene har til felles at de gjør låten til noe helt annet en orginalen i motsetning til idolversjoner.
Jeg klarer ikke å plukke ut favorittene, men jeg nevner gjerne tre som jeg liker godt:
"Famous Blue Raincoat" med Jennifer Warnes (original Leonard Cohen) "Give away your heart" med The Unthanks (original John Redfern) "Comin' Back To Me" med Rickie Lee Jones (original Jefferson Airplane)
Ingrid Olava har heldigvis gjort en skikkelig studioinnspilling av "Her kommer vinteren", nå. Det var på tide, og en fin førjulspresang. (Omtrent som Highasakites akustiske versjoner av egne hits, men det er en avsporing.)
Jøss, var ikke klar over den Electric Eye coverlåten, men blir overrasket om jeg liker den bedre en orginalen...men da passer det jo bra (sånn på sparket) å starte med
Ikke bli bekymret for at den starter veldig rolig... den tar seg opp!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Hmmmmm coverlåter er ikke det jeg tenker mest på men de jeg kommer på i farten:
> Hurt m Johnny Cash > Stairway to heaven m Far Corporation > Tigergutt m Marion Ravn > Cats in the Cradle i to cover versjoner 1) Ugly Kid Joe og 2) Finn Kalvik (aldri ride ranke)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
The Joy Formidable - Angelfuck (The Misfits) Ciccone Youth (Sonic Youth) - Into the Groove(y) (Madonna) Jimi Hendrix - All Along the Watchtower (Bob Dylan) The Cure - World In My Eyes (Depeche Mode)
Her ved arbeidspulten foretrekkes nok Jokke, men når vi er inne på gode Olava-covere: Lomnæsvis av Prøysen (med god hjelp av Lars Lillo-S.) er hakket mørkere enn originalen. Anbefales.
Gimme Shelter – Grand Funk Railroad Staten och Kapitalet – Ebba Grön 21st Century Schizoid Man – Shining
Og siden det snart er jul:
Iggy Pop – White Christmas
Og fra humorhjørnet:
Children of Bodom med "Oops... I did it again" Rehab med Bare Egil Band Nightclubbing med Jolly Boys Dra te Hælvete med Hayseed Dixie Alt av Eläkeläiset
Og før alle andre - Johnny Cash sin versjon av 'Hurt' er bedre enn Nine Inch Nail sin original
Nei!
(Historie: Jeg er på NIN-konsert på festival. Ett minutt inn i 'Hurt' spretter mannen foran meg opp (som til da har vært mest opptatt med å sitte på bakken og drikke øl), og skriker for full hals: DEN HAR JEG HØRT! DET ER JO EN COVERLÅT!!!)