Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Skipakke til dama

Re: Skipakke til dama [Re: Hen9ng] #2368067 06/12/2016 12:19
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hen9ng
Fjellski er jo noe helt annet. Til den bruken du skisserer vil jeg ikke anbefalt det.

Det er forskjell på fjellski og lette fjellski når det gjelder bredde, tyngde, spenn og bruksområde (fler funker kun i preppa spor).
Og du har jo også ski som E99 easy skin xtralite (integrert fell).

Med mindre dama er ivrig på ski og har teknikk og fraspark ser jeg ingen grunn til at hun skal oppleve noe negativt med lette fjellski - tvert imot.

Re: Skipakke til dama [Re: Kakachka] #2368074 06/12/2016 12:41
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: Kakachka

Med mindre dama er ivrig på ski og har teknikk og fraspark ser jeg ingen grunn til at hun skal oppleve noe negativt med lette fjellski - tvert imot.

Nå er kanskje ikke dette tråden for å sammenlikne dama mi med dama til larsdx, men hvis de går på ski på samme måte, med minimalt med fraspark og mest flytting av føtter, så er det mange av de skiene som er foreslått i denne tråden som høres ut som rene bomkjøp, eller i beste fall svært risikable. Alle er ikke født ski-atleter. Det nytter ikke å få feste på racingski uten noe som likner på et fraspark, og å finne rett spenn på felle-ski må være nærmest en umulig oppgave når teknikken ikke er på plass.

Disclaimer: Undertegnede går på Fischer Superlight og har såvidt god nok teknikk for disse, mens dama er trygt plassert på Fischer Sport Glass, smurt av undertegnede med et knepp mykere smurning enn Superlight'ene, for husfredens skyld.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368081 06/12/2016 13:29
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hun hevder selv at det ikke er noe i veien med skiteknikken, jeg har mine tvil.

Ganske sikker på at det blir vanlige "tur-ski". Fjellski har jeg gått mye på selv, det passer dårlig i Oslomarka. Racing utgår, må kunne ploge. Litt mer usikker på smøring eller felleski, hun kommer aldri til å lære å smøre ski, men på den andre siden er det jo en litt hyggelig ting å fikse for henne.

En annen utfordring er at det er vanskelig å finne pakker med ski i 180 eller 185.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368084 06/12/2016 13:37
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: larsdx
Racing utgår, må kunne ploge.

Er det så stor forskjell på å ploge med racingski og turski? Jeg ville kjøpt racing eller treningski, om de skal brukes i oppkjørte løyper og hun har litt teknikk. Ville også kjøpt lette staver, ihvertfall ikke tyngre enn CT3.

Redigert av keo; 06/12/2016 13:38.

keo
Re: Skipakke til dama [Re: keo] #2368085 06/12/2016 13:40
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: keo

Er det så stor forskjell på å ploge med racingski og turski? Jeg ville kjøpt racing eller treningski, om de skal brukes i oppkjørte løyper og hun har litt teknikk. Ville også kjøpt lette staver, ihvertfall ikke tyngre enn CT3.

Vet ikke, har vanlig-dyre turski selv og aldri prøvd. Men lenger opp i tråden hevdes det jo at det er vanskeligere å ploge på rendyrkede racingmodeller.

Re: Skipakke til dama [Re: Marøder] #2368089 06/12/2016 13:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Marøder
Har noen mil på Madshus Intelligrip ski. Først Terrasonic før jeg i år gikk over til Nanosonic.

Mine erfaringer er at godt smurte ski gir bedre feste. På enkelte fører, feks blankpolerte spor som grenser til is rundt null grader med høy luftfuktighet, får man ikke feste med Intelligrip. Da er det kun klister som duger. Så man skal ikke tro at en skin ski fungerer til alle fører. Til andre fører, hvis man ser bort fra veldig glaserte spor og is, funker det greit. Minnes også at jeg hadde dårlig feste med nysnø i sporet. Så ofte vil man kunne smurt seg til bedre feste (og glid). Konklusjonen min er at man ikke bør forvente underverker med skin ski. Men kan/gidder man ikke smøre ski så funker de greit nesten alltid. Men spikerfeste får man nok ikke. Noen som har andre erfaringer?

Tror nok at det er mange som kjøper for stive felleski. Til turbruk til fruen med dårlig teknikk, ville jeg vært veldig forsiktig. Dårlig feste ødelegger turen mens dårlig glid i bakker 'kun' er litt irriterende. Og mange synes kanskje det går fort nok nedover uansett.

Skal gjøre innkjøp av 2 par skin ski til damer i år. Madshus Ultrasonicene tror jeg er god nok, og til 1599 inkl. bindinger tror jeg de er helt greie til turbruk (10-20 mil i året) og fremstår som det beste kjøpet. Og XXL lar deg jo prøve, så man kan bytte dersom man bommer på spennet eller er missfornøyd av andre grunner. Sjekk opp dette før du kjøper.

Jeg har spikerfeste på de fleste fører. Såpass bra at det er litt skummelt å gå for mye på skin da teknikken blir litt slapp.

Det du sier er nettopp problemet med en del av de billigere turskiene. De er lave i spennet, men et lite hælvete å trå ned siste delen. Dette gjør at du aldri får skikkelig feste og det tjuvglipper. Har målt turski som er merket fra fabrikk som 60 kg. De har ikke vært i nærheten å ligge flatt på selv 100 kg. Så selv om Ultrasonic er en billig turski, vil nesten garantert en turløper ha det mer gøy med terra eller nano.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: olechr] #2368096 06/12/2016 14:17
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: olechr
Det du sier er nettopp problemet med en del av de billigere turskiene. De er lave i spennet, men et lite hælvete å trå ned siste delen. Dette gjør at du aldri får skikkelig feste og det tjuvglipper. Har målt turski som er merket fra fabrikk som 60 kg. De har ikke vært i nærheten å ligge flatt på selv 100 kg. Så selv om Ultrasonic er en billig turski, vil nesten garantert en turløper ha det mer gøy med terra eller nano.

Takk for informativt innlegg, dette tilbakeviser mesteparten av det jeg skrev lengre opp. I hvilken kategori tror du Fischer Motion Wax My Style havner, med tanke på spenn? De burde kunne passe trådstarter, vel å merke om han finner dem her til lands...

Redigert av Gekki; 06/12/2016 14:18.
Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368097 06/12/2016 14:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vet ikke, har vanlig-dyre turski selv og aldri prøvd. Men lenger opp i tråden hevdes det jo at det er vanskeligere å ploge på rendyrkede racingmodeller.

Vad som är vanskligast vet jag inte men det går alldeles utmärkt att ploga med racing ski.

Re: Skipakke til dama [Re: Gekki] #2368104 06/12/2016 14:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gekki

Takk for informativt innlegg, dette tilbakeviser mesteparten av det jeg skrev lengre opp. I hvilken kategori tror du Fischer Motion Wax My Style havner, med tanke på spenn? De burde kunne passe trådstarter, vel å merke om han finner dem her til lands...

Har ikke de fleste butikker inkl xxl skiselector nå da? Er det ikke bare å be dem måle skiparet man vurderer?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368109 06/12/2016 14:47
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Ganske sikker på at det blir vanlige "tur-ski". Fjellski har jeg gått mye på selv, det passer dårlig i Oslomarka.

Hva legger du i 'turski' og 'fjellski'?

De jeg har nevnt er alle listet som turski av produsentene, men de omtales like gjerne som lette fjellski. De passer i sporet (rundt 50 mm brede) og har stålkant i hel el 3/4 lengde. Hel stålkant er seriøst fint ved ploging på isete underlag. Jeg bruker mine stort sett i preppa løyper i Oslo-marka, men det er ikke noe i veien for å dra dem med på fjellet (dog trenger de hardt underlag).

Re: Skipakke til dama [Re: fredriks] #2368114 06/12/2016 14:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks

Vad som är vanskligast vet jag inte men det går alldeles utmärkt att ploga med racing ski.

Det går selvsagt utmerket for deg og meg (de veldig spesielle tilfellene jeg ploger), det betyr ikke at det er like lett for andre. De tar "brått" ved foten, det samme når man svinger egentlig. Jeg synes bare det er en fordel, men nå er det altså ikke jeg som skal ha ski.

Re: Skipakke til dama [Re: Gekki] #2368130 06/12/2016 16:37
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Gekki

Har aldri tatt i de skiene der så vet ikke. Det er jo turski som er bra også, aner ikke hvordan de der er :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: sveinaa] #2368131 06/12/2016 16:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Har ikke de fleste butikker inkl xxl skiselector nå da? Er det ikke bare å be dem måle skiparet man vurderer?

Skiselector gir deg noen tall. For det første skal du skjønne hva de sier og ikke minst hva er du ute etter. En annen ting er hva slags ski har du å velge i og hvor salgskåt er selgeren. Hvis du som kunde kommer å sier jeg skal ha den pakken der med den skien. Særlig på en del turski så hjelper det ikke med skiselector hvis hele hauen med ski er noe dritt. Og hvor mange par måler de? Med skiselector tar det ganske lang tid å måle ett par ski. Tar man ikke noe på klem så blir man aldri ferdig.

Det lureste du gjør når du skal ha ski (i mine øyne) er å ikke være forhåndsinnstilt på merke. Gå til et spesiallbutikk og si hva du har tenkt å bruke i kroner og be de finne de beste skiene rundt budsjettet ditt. Når man står å måler ski hele dagen så vet man hvor man teoretisk finner de beste skiene til bruken man skal ha. Dette gjelder uansett om man skal ha tur, racing eller skin ski.

Nå skal det sies at det er helt sikkert mange flinke XXL ansatte rundt omkring som også kan gi bra hjelp.

Redigert av olechr; 06/12/2016 16:55.

Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: olechr] #2368132 06/12/2016 16:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Skiselector gir deg noen tall. For det første skal du skjønne hva de sier og ikke minst hva er du ute etter. En annen ting er hva slags ski har du å velge i og hvor salgskåt er selgeren. Hvis du som kunde kommer å sier jeg skal ha den pakken der med den skien. Særlig på en del turski så hjelper det ikke med skiselector hvis hele hauen med ski er noe dritt. Og hvor mange par måler de? Med skiselector tar det ganske lang tid å måle ett par ski. Tar man ikke noe på klem så blir man aldri ferdig.

Det lureste du gjør når du skal ha ski (i mine øyne) er å ikke være forhåndsinnstilt på merke. Gå til et spesiallbutikk og si hva du har tenkt å bruke i kroner og be de finne de beste skiene rundt budsjettet ditt. Når man står å måler ski hele dagen så vet man hvor man teoretisk finner de beste skiene til bruken man skal ha. Dette gjelder uansett om man skal ha tur, racing eller skin ski.

Jeg er forsåvidt enig. Poenget var at man kan finne ut om man må ha med seg sekk med 45 kg for presse ned hele skia om butikken gidder. Men jeg skjønner jo at de ikke gidder det med "rimeligere" ski.

Jeg er enig med eg i det siste og. Jeg angrer ganske mye på at jeg ikke kjøpte mykere ski sist. Glemte på merkverdig måte at teknikken svikter brått når man blir sliten.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368148 06/12/2016 19:08
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Må si det er like forvirret. Bortsett fra at jeg har fått lyst på egne racingski.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368173 06/12/2016 21:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er klart du skal ha racingski. For en håndfull tusenlapper får du utstyr som er det proffene gikk på for et par år siden.
Redline-ski (m/bindinger) plukket hos f.eks. Milslukern, CT1-staver og Alpina ECL kan du alltids finne til totalt 7000. Da er du bare få år og noen knepp under toppen, som koster 20 000.
Ikke mye proffsykkel du får for 7000.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368204 07/12/2016 08:25
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, sånn bortsett fra at jeg går på ski sånn i snitt kanskje 5-10 ganger i året, ellers sykler jeg. Det blir sannsynligvis litt mer om det kommer snø i vintrene fremover, men da mest skilek med barn. Usikker på om det er nødvendig med proffracingski til skilek med 3-åringen.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368205 07/12/2016 08:30
olechr Offline
More than words
More than words
Til skileik med en 3 åring kan man jo gå med Hamax miniski :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368233 07/12/2016 09:33
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, sånn bortsett fra at jeg går på ski sånn i snitt kanskje 5-10 ganger i året, ellers sykler jeg. Det blir sannsynligvis litt mer om det kommer snø i vintrene fremover, men da mest skilek med barn. Usikker på om det er nødvendig med proffracingski til skilek med 3-åringen.

Stikk fingeren i jorda og finn ut hva du skal bruke skiene til. Hvis det er familieturer og leik med barna, så vil jeg anbefale å gå på ditt lokale sportsvarehus og kjøpe en pakke med ski, binding og sko til tusenlappen. Kan godt være smørefrie av gamlesorten. Jeg har hatt dette i 7-8 år til familieturbruk, både i og utenfor spor, oppover, nedover og i "hoppbakke", og det har ikke vært noen begrensninger. Heller tvert imot med tanke på godt feste og lett utstyr ift typiske fjellski. Også spiller det ingen rolle om det ligger småstein, rusk og rask i sporene. Eller at barna kjører over og under skiene.

Den dagen jeg fant ut at jeg ville gå aleine, fortere og trene på ski, så kjøpte jeg andre ski. Selvsagt var det forskjell ICON_SMILE

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368248 07/12/2016 10:27
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
De skiene jeg har er bra nok til mitt bruk. Denne tråden handler ikke egentlig om mine behov, jeg bare sporet litt av, siden rådene spriker i alle retninger.

Dama skal ha ski hun kan få lyst til å bruke på egenturer. Om hun faktisk kommer til å dra på slike turer vet jeg ikke, men begrensningene trenger ikke ligge på utstyret.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368257 07/12/2016 11:09
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Var iofs i samme situasjon for en drøy måned siden. Endte opp med å kjøpe Rossignol R-Skin inkl sko til fruen. Det koster jo litt, men det er utstyr som vil vare i mange år, også håper jeg jo at den økte skigleden skal gjøre at man benytter seg av skiene oftere. Ski til familieturer har hun fra før.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368269 07/12/2016 11:41
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Å finne skinski med riktig spenn er ikke noe problem. Det er HELT uavhengig av teknikk. Her i familien går mine besteforeldre på 80 år med skinski. Det sier seg selv at disse GÅR på skitur og teknikk er tilnærmet fraværende. De har aldri hatt bedre feste på alle fører. Ikke undervurder skinski.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368272 07/12/2016 11:57
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Min mor på 65 er også veldig happy med felleski. Hun går relativt mye på ski, men det går ikke fort.

Re: Skipakke til dama [Re: Hen9ng] #2368273 07/12/2016 12:03
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hiver meg på denne;
Det er stoore forskjeller i teknikk (=fraspark?).

Fruen skal få ''skinski''. Hun har prøvd ett par, kjøpt på vekt, men de opplevde hun at glapp hele tiden.
De siste paret smøreski hun fikk var også ''dårlige''. Skiene glapp når jeg smurte riktig og lugget når jeg la på så mye at hun skulle få feste.

Hvordan skal man velge ski når frasparket er slapt?

Tror ikke det er noe problem og de ''skrubber'' litt hele tiden, bare de ikke lugger.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368283 07/12/2016 12:22
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Velg ski tilpasset riktig vekt, men pass på å få montert rottefellabinding som kan justeres i lengderetningen. Flytt bindingen fremover hvis du ønsker bedre feste, bakover for bedre glid. Gjøres med et enkelt håndgrep med verktøynøkkel som følger med bindingen. Spesielt på felleski er dette viktig da lengde på smøresonen ikke kan justeres.

Re: Skipakke til dama [Re: Kanondal] #2368303 07/12/2016 14:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kanondal
Hiver meg på denne;
Det er stoore forskjeller i teknikk (=fraspark?).

Fruen skal få ''skinski''. Hun har prøvd ett par, kjøpt på vekt, men de opplevde hun at glapp hele tiden.
De siste paret smøreski hun fikk var også ''dårlige''. Skiene glapp når jeg smurte riktig og lugget når jeg la på så mye at hun skulle få feste.

Hvordan skal man velge ski når frasparket er slapt?

Tror ikke det er noe problem og de ''skrubber'' litt hele tiden, bare de ikke lugger.

Det er ikke enorm forskjell å ta ut racing til en elite løper og en mosjonist. Men som nevnt tidligere en del ski er myke i spennet, men døds harde mot slutten. Da blir det gleppetak uansett hvor bra teknikk du har.

Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: olechr] #2368409 08/12/2016 08:27
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Det er ikke enorm forskjell å ta ut racing til en elite løper og en mosjonist. Men som nevnt tidligere en del ski er myke i spennet, men døds harde mot slutten. Da blir det gleppetak uansett hvor bra teknikk du har.

Testet dette ut i går. Fant 2 par Madshus Ultrasonic og 1 par Madshus Terrasonic hos XXL. Ultrasonicene hadde vektintervall likt og under Terrasonicene. Jeg må si jeg ble overrasket. Jeg tok en enkel trykktest (presset skiene mot hverandre). Terrasonic skiene klarte jeg ganske greit å presse mot hverandre (ingen glippe). Ultrasonicene krevde masse kraft og enda følte jeg at jeg ikke klarte å presse de helt sammen (var synlig glippe mellom skiene). Dette gjaldt også de som lå under Terrasonicene i vektintervall....Så nå er jeg mer usikker på om det blir Ultrasonic i julegave.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368416 08/12/2016 08:59
olechr Offline
More than words
More than words
Jepp. Veldig ofte er det motsatt av hva man skulle tro. Turski burde jo være enklest å få feste på, men slik er det i mange tilfeller ikke.

Ambassadør for Scott.
Re: Skipakke til dama [Re: Marøder] #2368418 08/12/2016 09:04
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Marøder
Har noen mil på Madshus Intelligrip ski. Først Terrasonic før jeg i år gikk over til Nanosonic.

Mine erfaringer er at godt smurte ski gir bedre feste. På enkelte fører, feks blankpolerte spor som grenser til is rundt null grader med høy luftfuktighet, får man ikke feste med Intelligrip. Da er det kun klister som duger. Så man skal ikke tro at en skin ski fungerer til alle fører. Til andre fører, hvis man ser bort fra veldig glaserte spor og is, funker det greit. Minnes også at jeg hadde dårlig feste med nysnø i sporet. Så ofte vil man kunne smurt seg til bedre feste (og glid). Konklusjonen min er at man ikke bør forvente underverker med skin ski. Men kan/gidder man ikke smøre ski så funker de greit nesten alltid. Men spikerfeste får man nok ikke. Noen som har andre erfaringer?

Tror nok at det er mange som kjøper for stive felleski. Til turbruk til fruen med dårlig teknikk, ville jeg vært veldig forsiktig. Dårlig feste ødelegger turen mens dårlig glid i bakker 'kun' er litt irriterende. Og mange synes kanskje det går fort nok nedover uansett.

Skal gjøre innkjøp av 2 par skin ski til damer i år. Madshus Ultrasonicene tror jeg er god nok, og til 1599 inkl. bindinger tror jeg de er helt greie til turbruk (10-20 mil i året) og fremstår som det beste kjøpet. Og XXL lar deg jo prøve, så man kan bytte dersom man bommer på spennet eller er missfornøyd av andre grunner. Sjekk opp dette før du kjøper.

Det her hørtes veldig rart ut. Mine Rskin er faktisk best når det er blank is i sporet. Superfeste og absolutt intet glidtap. Det samme gjelder for de 3 andre i husholdningen her.
Det kan imidlertid være krevende å gå fiskebein på hardt føre. I motsetning til med smørning hjelper det å holde seg i sporet. Kan ha noe med retningen på fellehårene når man går ut i v-stil.

Noe som tyder på at du burde prøve andre skin-ski enn Madshus sine.

Re: Skipakke til dama [Re: larsdx] #2368454 08/12/2016 11:57
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ja, jeg vurderer andre merker også. Mulig det blir Rossignol. Jeg har blandede erfaringer med Intelligrip. Skal sies at jeg ikke har så mange mil på Nanosonicene enda. Skal prøve litt til.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support