Proffsesongen 2017
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: sveinaa]
#2367759
05/12/2016 12:10
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Hva med feks Oakly og Trek? Hva tjente ikke de på Lance A.?
Sikkert. Men de er ikke sportsdirektører i feltet. Det er noe helt annet å være et stort firma som sponser en utøver kontra han som setter sprøyten med en annen manns blod i armen med overlegg.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Alpers]
#2367765
05/12/2016 12:20
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Hva med feks Oakly og Trek? Hva tjente ikke de på Lance A.?
Sikkert. Men de er ikke sportsdirektører i feltet. Det er noe helt annet å være et stort firma som sponser en utøver kontra han som setter sprøyten med en annen manns blod i armen med overlegg. Det er to sider av samme sak. Med din argumentasjon kan man jo argumentere med at det i krig er soldaten på marken som har ansvaret og ikke de på toppen (Ref. Hitler har ingen skyld.). Når det er snakk om 100 vis av millioner kroner. Tror du mannen med "blå skjorte" var veldig opptatt av hvordan man vant så lenge det var lite negativ omtale? Jeg vil påstå at dobbeltmoralen er ganske høy om man snakker ned utøverne og fordømmer dem, mens man samtidig fortsetter å putte pengene i lommene til de som tjente godt på denne epoken fordi de har så "freshe" produkter...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2367769
05/12/2016 12:25
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Hallo?
I krig er det direkte kommandolinjer der det å ikke følge ordre får direkte konsekvenser.
Jeg tror ikke markedsavdelingen (jeg kan ta feil) til Oakley eller Trek hadde nedfelte konsekvenser for hva som skulle skje med utøvere som ikke dopet seg. Det hadde dog laget US Postal /Discovery, de ble først sparket av laget og så frøset ut av hele sporten.
Tror du hvem som er brillesponsoren til et lag, selv om brillesponsoren har sponset frynsete lag tidligere, har like mye å si som hvem som er sportsdirektør?
Oakley sponser både SKY-og astanautøvere. Jeg er helt sikker på hvilket lag som ville vært smartest å gå til for en ung utøver.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Alpers]
#2367772
05/12/2016 12:34
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Hallo?
I krig er det direkte kommandolinjer der det å ikke følge ordre får direkte konsekvenser.
Jeg tror ikke markedsavdelingen (jeg kan ta feil) til Oakley eller Trek hadde nedfelte konsekvenser for hva som skulle skje med utøvere som ikke dopet seg. Det hadde dog laget US Postal /Discovery, de ble først sparket av laget og så frøset ut av hele sporten.
Tror du hvem som er brillesponsoren til et lag, selv om brillesponsoren har sponset frynsete lag tidligere, har like mye å si som hvem som er sportsdirektør?
Oakley sponser både SKY-og astanautøvere. Jeg er helt sikker på hvilket lag som ville vært smartest å gå til for en ung utøver. Du velger allikevel å frita dem som tjente mest på dopingen (Jeg er enig i at sammenligningen ikke er god)  Jeg tror Astana kan bli bra jeg. Tror heller ikke per i dag at doping er systematisk i lagene men at de som doper seg gjør det på eget initiativ.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Alpers]
#2367793
05/12/2016 13:19
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597 |
Astana har en pill råtten sportsdirektør, å anta det ikke er noe tull i dette laget høres rart ut. Vinokourov lekte katt og mus med dopingjegere hele karrieren, ble til slutt tatt med en annen manns (!) blod i kroppen og avsluttet karrieren med å kjøpe OL-gull. At det ikke har vært en dopingsak fra laget i det siste betyr jo ikke at det er en gjeng med korgutter. Vino har aldri tatt et oppgjør med noe som helst, og jeg tror ryttere går dit av to årsaker. Enten fordi de ikke har noe valg, eller fordi de synes et lag med et avslappet forhold til leger er helt topp.
Flott type.
Jeg er klar over Vinokourovs historie, men synes ikke det gjør Astana særlig verre enn mange andre i world touren. Hvor mye verre er de enn for eksempel "norske" Katusha som ledes av to av Armstrongs viktigste menn (Azevedo og Ekimov), og i tillegg har hatt x antall dopingsaker i lagets levetid? Listen er lang over profilte dopere som har hatt lederansvar ovenfor norske ryttere; Rolf Aldag, Bjarne Riis, Jonathan Vaughters, i tillegg til de nevnte i Katusha. Med den fortiden sykkelsporten har, kan det være vanskelig å unngå lag hvor ledelsen har vært involvert i doping i fortiden. Alexander Vinokourov er kanskje en av de som fremstår minst sympatisk, men historien hans er ikke så mye verre enn mange andre, og det er ingenting som tilsier at Astana er spesielt råttent per dags dato.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2367801
05/12/2016 13:28
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Det er mange andre lag som har personer i ledelsen med en dopet fortid, men mange av disse personene har tatt et oppgjør med fortiden.
Personlig stoler jeg på Vaughters' offensive oppgjør med fortiden, i likhet med eksempelvis David Millar. Hva var Vinos oppgjør? Nada. Ekimov? Jeg skjønner ikke hvordan han kan være i sykkelsporten. Han later som ingenting har skjedd. Bjarne Riis' tilstedeværelse er flaut. Han er typen som kommer til legen med en agurk i ræva uten og nekter for å vite hvordan den kom dit.
Det er noe med holdninger og viljen til å endre seg. Noen lags ledere viser den, andre lag ikke i det hele tatt. Astanas ledere og deres økonomiske støttestpillere har jeg null tillitt til.
Katusha? Meh. De trekker frem Ilnur Zakarin som den store helten. Han fikk to års utestengelse før han var 20, og har vel ikke akkurat frontet uskyld siden da. Jeg tror Kristoff kjører rent i laget, men jeg hadde hatt mer tillitt til helheten om Ekimov og Zakarin ikke var der. De fem dopingsakene de hadde vitner jo ikke akkurat om at lagledelsen presenterer seg før sesongstart og sier «Dette gjør vi ikke, vi er bedre enn juks».
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Alpers]
#2367814
05/12/2016 14:06
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597 |
Bjarne Riis' tilstedeværelse er flaut. Han er typen som kommer til legen med en agurk i ræva uten og nekter for å vite hvordan den kom dit. Haha  Jeg er stort sett enig i det du skriver, og jeg er ikke noe fan av Astana selv, jeg synes bare ikke man kan svartmale de fullstendig. Det har vel for eksempel ikke vært noe tull med Nibali som har vært lagets store stjerne i mange år? Michael Valgren har jo blant annet signert for dem for neste sesong, og jeg kan forstå hvor unge ryttere signerer der. De har solide klatrere er gode i etappe- og harde endagsritt, men er vel ellers blant de svakere world tour-lagene. Dermed er det gode muligheter til å få kjøre for egne muligheter i både klassikere og andre ritt med lettere løypeprofiler.
Redigert av Neko; 05/12/2016 15:02.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2368335
07/12/2016 17:01
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 3
mr.Kaviar
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 3 |
Astana er vel også kjent for å ha noe av de høyeste lønningene i sykkelsporten noe som ikke hadde overasket meg er grunnen til at flere av danskene har endt opp der.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2369592
13/12/2016 12:37
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597 |
Enten man liker det eller ikke, ser det nå ut som at det kan bli en realitet med Korsæth til Astana.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2369699
13/12/2016 16:28
|
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 683
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 683 |
Ser vel ut til å være bekreftet også nå! Spennende med flere nordmenn i toppen! Ingen tvil om at VM i år kan ha lagt lista for resten av karrieren.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2369740
13/12/2016 18:21
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Konge. Det å få sykle world tour er stort. Det å få plass på Astana må ses på som å spille CL i en stor klubb. Sikker digg med noen dansker på laget og. Man må ta de sjansene man får. Er jo ikke flust med plasser 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370681
17/12/2016 06:22
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Nei men hallo. 
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370686
17/12/2016 08:05
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Jaja, hvis man uansett ikke har tempoambisjoner ...
Superslice – temposykkelen for dem som ikke vil sykle fort, bare bremse fort.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370760
17/12/2016 20:00
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Finnes det platehjul til skivebremser? Disc wheels for disc brakes... 
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370767
17/12/2016 20:40
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Det er godt mulig det er "fremtiden" for landeveissykling (dessverre), men det er virkelig ikke fremtiden for temposykling. Så lenge en temposykkel med skivebremser er mindre aerodynamisk enn en temposykkel med felgbremser vil ingen resultatbevisst rytter bruke den.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370785
17/12/2016 22:39
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Så lenge en temposykkel med skivebremser er mindre aerodynamisk enn en temposykkel med felgbremser vil ingen resultatbevisst rytter bruke den. Med vekt på så lenge. Dette er som kjent kun første generasjon temposykler optimalisert for skiver: Parlee TTiR Disc
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370797
18/12/2016 08:31
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Nåja, det kommer nok aldri til å skje all den tid forhjulet må bygges med 50% flere eiker.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370809
18/12/2016 09:45
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Tankeeksperiment: UCI påbyr skivebremser på temposykler i WT-ritt fra 2018 og alle UCI-ritt fra 2020.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370810
18/12/2016 09:52
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Nåja, det kommer nok aldri til å skje all den tid forhjulet må bygges med 50% flere eiker. Din standhaftighet er imponerende og troen på at den teknologiske utviklingen har nådd sitt absolutte høydepunkt i 2015 er rørende 
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370813
18/12/2016 10:01
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Eneste som kan få de beste temporytterne til å kjøre med skiver er Valentinos tankeeksperiment..
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Sepeda]
#2370814
18/12/2016 10:09
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Nåja, det kommer nok aldri til å skje all den tid forhjulet må bygges med 50% flere eiker. Din standhaftighet er imponerende og troen på at den teknologiske utviklingen har nådd sitt absolutte høydepunkt i 2015 er rørende  I mangel på saklige argumenter kom du med dette? Kan du forklare hvordan en temposykkel med skivebremser kan kompensere for det mindre aerodynamiske forhjulet på en måte som ikke kan brukes på en temposykkel med felgbremser?
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370815
18/12/2016 10:19
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370816
18/12/2016 10:19
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Guilty as charged Nei, jeg skal ikke late som jeg kan forklare det  men som Parlees Tom Rodi sier i linken over, må man ta utgangspunkt i helheten, ikke i de enkelte deler. Mitt naive poeng er at utviklingen av hverken rammer, hjul eller andre komponenter er fullendt og vil følgelig fortsette.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370819
18/12/2016 10:28
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Er det ikkje slik at med skivehjul så kan felgen lagast med ein meir avrunda profil som resulterer i bedre aerodynamikk? Eller vil forskjellen vera neglisjerbar?
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370834
18/12/2016 11:34
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Trispoken over kan nok jevne ut litt, så det er det beste argumentet for skiver så langt. Men for å sitere denne: "The extra drag essentially comes from three sources. The rotor itself adds drag, and because disc wheels need more spokes to cope with braking forces there's more drag there too. On top of that, a disc hub contains more material and needs to be built to withstand torque across the hub body, as the braking forces are on one side only. Because of that, the hub body is generally bigger and that increases drag as well. What can be done about those three sources of extra drag? In reality, probably not a huge amount, and disc systems will likely continue to be at a disadvantage in terms of aerodynamics. So if you want to be as slippery as possible, it's rim brakes for the time being. And hide them, if you can."
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Gråstein]
#2370911
19/12/2016 08:39
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg har alltid hatt lyst til å lage en teknisk vanskelig tempoløype. Det har vist seg vanskeligere enn å få til en klassiker-aktig fellesstart. Det kan jo ha noe med tilgjengelig terreng å gjøre.
Overført til proffene: En VM-tempo som brukte Bergens smale bygater med hjørner og bakker hadde vært kult. Og skivebremsvennlig.
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Sepeda]
#2370914
19/12/2016 08:49
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Nei, jeg skal ikke late som jeg kan forklare det  men som Parlees Tom Rodi sier i linken over, må man ta utgangspunkt i helheten, ikke i de enkelte deler. Mitt naive poeng er at utviklingen av hverken rammer, hjul eller andre komponenter er fullendt og vil følgelig fortsette. Nei. Man begynner i motsatt ende. Man finner det optimale også er det utgangspunktet. Noen som skal kjempe i toppen vil aldri ta utgangspunkt i noe med bakgrunn i en våt drøm (skivebremser) når det beviselig gir ham/hun høyere motstand...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: Valentino]
#2370916
19/12/2016 08:54
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg har alltid hatt lyst til å lage en teknisk vanskelig tempoløype. Det har vist seg vanskeligere enn å få til en klassiker-aktig fellesstart. Det kan jo ha noe med tilgjengelig terreng å gjøre.
Overført til proffene: En VM-tempo som brukte Bergens smale bygater med hjørner og bakker hadde vært kult. Og skivebremsvennlig. Et sted går det et grensesnitt. Viktig at løyper følger egenarten til sykkelgrenen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Proffsesongen 2017
[Re: rasmusic]
#2370940
19/12/2016 09:55
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Nåja, det kommer nok aldri til å skje all den tid forhjulet må bygges med 50% flere eiker. Din standhaftighet er imponerende og troen på at den teknologiske utviklingen har nådd sitt absolutte høydepunkt i 2015 er rørende  I mangel på saklige argumenter kom du med dette? Kan du forklare hvordan en temposykkel med skivebremser kan kompensere for det mindre aerodynamiske forhjulet på en måte som ikke kan brukes på en temposykkel med felgbremser? Konsensus i bransjen er vel at sykkelen må bygges som en enhet for å få bedre aerodynamikk om en vil bruke skivebremser. Fjerner du bremsen fra eksempelvis toppen av gaffelen kan du bygge overgangen gaffel-ramme annerledes, som igjen gjør det området mer aerodynamisk. Så godt som alle jeg har pratet med sier at det er spørsmål om tid før sykler blir mer aerodynamiske med skiver. Cervélo har med sin nye temposykkel P5x gjort dette, og de forklarer den sykkelen er bedre enn den kunne vært med felgbremser. Dog, de har ikke hatt UCI-regler å forholde seg til og har således kunne gjøre som de vil.
|
|
|
|
|