Finansiering av sykkel
|
Re: Finansiering av sykkel
[Re: MrAlfred]
02/12/2016 13:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men är det ekomiska minuset så otroligt viktigt som noen verkar tycka?
Är jag den enda som gärna betalar en månadskostnad för något trots att det hade varit lite biligare att betala ett år i förskott?
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/12/2016 13:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gärna om du tycker att det blir bättre insikt.
Person vill ha en sykkel för 30k kr Person har inga pengar förutom en buffert på sparekontot. person lånar pengar och efter 3 år har han betalat tillbaka lånet med totalt sett 33k kr
Person har haft det göy med den nya fina sykkeln. Det hade varit lurt att låna pengar trots att han efter 3 år betalat 3k kr extra. (inte för att det är relevant men att få det gamla vraket till sykkel i ok skick skulle kostat 3k)
|
|
|
02/12/2016 13:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Har det vært uklart at jeg har diskutert annet enn økonomi? I starten absolutt, men du har hentet deg litt inn de siste 2-3 sidene i tråden, dog ikke helt da du fortsatt skriver på samme måte. Men nå vet vi hva du mener.  Ja det er mitt utgangspunkt og da må jeg få lov å argumentere ut i fra det? Det faktisk sånn at uansett hvordan du eller fredriks fremstiller det så klarer ikke jeg personlig å komme frem til at det er lurt å kjøpe en sykkel på den måten fremfor å spare til sykkelen.
Jeg forstår at noen må kjøpe sykkel på den måten. De er de og fritt til å gjøre, men hvorfor må jeg absolutt applaudere noe sånn som lurt? Du får da absolutt mene det du vil, men på samme måte som i en hver diskusjon så legger man frem sitt syn. Og det gjør du også.
|
|
|
02/12/2016 13:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det faktisk sånn at uansett hvordan du eller fredriks fremstiller det så klarer ikke jeg personlig å komme frem til at det er lurt å kjøpe en sykkel på den måten fremfor å spare til sykkelen. Du kanske ska pröve att förklara varför det inte kan vara lurt?
|
|
|
[Re: fredriks]
02/12/2016 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men är det ekomiska minuset så otroligt viktigt som noen verkar tycka?
Är jag den enda som gärna betalar en månadskostnad för något trots att det hade varit lite biligare att betala ett år i förskott? Nei, det blir selvfølgelig subjektivt. Det at vi ikke vurderer likt betyr ikke at noen av oss har mer rett enn den andre. Hvordan den enkelte styrer sin økonomi blir jo opp til den det gjelder. Hadde noen jeg kjenner godt spurt om min mening ang kjøp av sykkel på kreditt så hadde jeg svart akkurat det samme. Hadde det vært en god nok venn så ville jeg nok tilbudt meg å låne han/hun penge sånn at det ble avdragsfritt så fremt jeg hadde trodd på tilbakebetalingsplanen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: MrAlfred]
02/12/2016 13:29
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det där är jag inte enig i eftersom det att betala över en längre tid är värdt något och man kan därför inte bara jämföra priserna rakt av.
Kan du utdype? Har det en økonomisk verdi å betale noe over lenger tid? Det att vänta tills man har sparat är ju kostnad.
Hvilken kostnad da? At varen kanskje har steget i pris? Her ser det for meg ut som at du spør om hva nåverdi er? Fra wikipedia: Nåverdi er dagens verdi av fremtidige kontantstrømmer. En kontantbeholdning vil normalt være mer verdt i dag enn i framtiden fordi man kan tape rente, inflasjon kan spise opp realverdien og det kan være usikkerhet forbundet med beholdningen. Jo lenger ut i framtiden et beløp forventes å bli realisert og jo høyere avkastningskravet er, jo lavere er nåverdien av en positiv kontantstrøm.
Sammenligning av nåverdiene for fremtidige inntekter og utgifter brukes som et mål på lønnsomheten ved investeringer, gjerne referert til som nåverdimetoden.
En rentesats – diskonteringsrente – kan brukes for å beregne en nåverdi.
Så ja: Det å betale i morgen har en verdi. Det betaler man rente for.
|
|
|
[Re: EgilS]
02/12/2016 13:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har det vært uklart at jeg har diskutert annet enn økonomi? I starten absolutt, men du har hentet deg litt inn de siste 2-3 sidene i tråden, dog ikke helt da du fortsatt skriver på samme måte. Men nå vet vi hva du mener.  Ja det er mitt utgangspunkt og da må jeg få lov å argumentere ut i fra det? Det faktisk sånn at uansett hvordan du eller fredriks fremstiller det så klarer ikke jeg personlig å komme frem til at det er lurt å kjøpe en sykkel på den måten fremfor å spare til sykkelen.
Jeg forstår at noen må kjøpe sykkel på den måten. De er de og fritt til å gjøre, men hvorfor må jeg absolutt applaudere noe sånn som lurt? Du får da absolutt mene det du vil, men på samme måte som i en hver diskusjon så legger man frem sitt syn. Og det gjør du også. Dette er mitt første innlegg: Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel. Tror heller ikke det er lurt å kjøpe med betalingsutsettelse da det og er en indikasjon på at man egentlig ikke har råd. Sykkel bør vel i grunn først handles når man har en solid buffer på konto med tanke på uforutsette utgifter (Har man uflaks så ryker det jo fort 15-20 lapper en mnd på ting som ryker.). Når det er sagt så har jo folk veldig god råd i dag da (ser i alle fall sånn ut). Jeg pendler med tog og er overrasket over "verdien" på "garderoben" til folk. Jeg er også litt overrasket over hvor mange som tar seg råd til dyre mobiltelefoner og lignende...
Sparer man 500-1000 per mnd og klarer å ha en sykkel i 2-3 år så kan man jo kjøpe seg en fin sykkel... Kan det forstås på annen måte enn at jeg snakker om økonomi?
|
|
|
02/12/2016 13:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oj, du är imot vanliga lån men skulle kunna tänka dig att personligen låna ut pengar.
Skillnaden är väl att jag inte har några problem med att förstå att lån både kan vara bra och dårligt medans du verkar gå väldigt hårt in för att konkludera med att lån aldrig kan vara bra.
|
|
|
02/12/2016 13:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette er mitt første innlegg: Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel. Tror heller ikke det er lurt å kjøpe med betalingsutsettelse da det og er en indikasjon på at man egentlig ikke har råd. Sykkel bør vel i grunn først handles når man har en solid buffer på konto med tanke på uforutsette utgifter (Har man uflaks så ryker det jo fort 15-20 lapper en mnd på ting som ryker.). Når det er sagt så har jo folk veldig god råd i dag da (ser i alle fall sånn ut). Jeg pendler med tog og er overrasket over "verdien" på "garderoben" til folk. Jeg er også litt overrasket over hvor mange som tar seg råd til dyre mobiltelefoner og lignende...
Sparer man 500-1000 per mnd og klarer å ha en sykkel i 2-3 år så kan man jo kjøpe seg en fin sykkel... Kan det forstås på annen måte enn at jeg snakker om økonomi? Jepp, absolutt. Du skriver ingenting om at dine vurderinger kun er gjort ut fra hva som er best økonomisk, men sier direkte hva folk bør gjøre, uten forbehold. Hadde du argumentert med hvorfor du gir disse rådene hadde det kanskje gått frem av innlegget.
|
|
|
02/12/2016 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er mitt første innlegg: Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel. Tror heller ikke det er lurt å kjøpe med betalingsutsettelse da det og er en indikasjon på at man egentlig ikke har råd. Sykkel bør vel i grunn først handles når man har en solid buffer på konto med tanke på uforutsette utgifter (Har man uflaks så ryker det jo fort 15-20 lapper en mnd på ting som ryker.). Når det er sagt så har jo folk veldig god råd i dag da (ser i alle fall sånn ut). Jeg pendler med tog og er overrasket over "verdien" på "garderoben" til folk. Jeg er også litt overrasket over hvor mange som tar seg råd til dyre mobiltelefoner og lignende...
Sparer man 500-1000 per mnd og klarer å ha en sykkel i 2-3 år så kan man jo kjøpe seg en fin sykkel... Kan det forstås på annen måte enn at jeg snakker om økonomi? Jepp, absolutt. Du skriver ingenting om at dine vurderinger kun er gjort ut fra hva som er best økonomisk, men sier direkte hva folk bør gjøre, uten forbehold. Hadde du argumentert med hvorfor du gir disse rådene hadde det kanskje gått frem av innlegget. Om det er uklart hva jeg mener i innlegget så er det jo lov å spørre?
|
|
|
02/12/2016 13:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sparer man 500-1000 per mnd og klarer å ha en sykkel i 2-3 år så kan man jo kjøpe seg en fin sykkel... Kan det forstås på annen måte enn at jeg snakker om økonomi? Jepp, absolutt. Du skriver ingenting om at dine vurderinger kun er gjort ut fra hva som er best økonomisk, men sier direkte hva folk bør gjøre, uten forbehold. Hadde du argumentert med hvorfor du gir disse rådene hadde det kanskje gått frem av innlegget. Om det er uklart hva jeg mener i innlegget så er det jo lov å spørre? Ja, absolutt, men det forutsetter at man mener det er uklart og ikke bare tolker det på en annen måte enn du mente du skrev det som. Kommunikasjon er vanskelig ...
|
|
|
02/12/2016 13:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Oj, du är imot vanliga lån men skulle kunna tänka dig att personligen låna ut pengar.
Skillnaden är väl att jag inte har några problem med att förstå att lån både kan vara bra och dårligt medans du verkar gå väldigt hårt in för att konkludera med att lån aldrig kan vara bra. Hva er galt med å gjøre noen man kjenner en tjeneste sånn at de slipper å ta opp et forbrukslån for å kjøpe en sykkel? Det kan godt hende jeg ikke er smart nok til å fatte det? Hva vet vel jeg. I så måte er det svært lite jeg får gjort med akkurat det da jeg ikke får gjort noe med akkurat disse evnene mine 
|
|
|
02/12/2016 13:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, absolutt, men det forutsetter at man mener det er uklart og ikke bare tolker det på en annen måte enn du mente du skrev det som. Kommunikasjon er vanskelig ...
Hvem har ansvaret da?
|
|
|
02/12/2016 14:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skillnaden är väl att jag inte har några problem med att förstå att lån både kan vara bra och dårligt medans du verkar gå väldigt hårt in för att konkludera med att lån aldrig kan vara bra. Hva er galt med å gjøre noen man kjenner en tjeneste sånn at de slipper å ta opp et forbrukslån for å kjøpe en sykkel? Du får spørre deg selv: Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel.
|
|
|
02/12/2016 14:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja, absolutt, men det forutsetter at man mener det er uklart og ikke bare tolker det på en annen måte enn du mente du skrev det som. Kommunikasjon er vanskelig ...
Hvem har ansvaret da? Ingen? Alle? Noen ganger kan det være soleklart om noen har utrykkt seg utydelig, andre ganger kan man være så tydelig man bare vil, og likevel er det noen som ikke klarer å oppfatte det. Jeg mener du kunne vært tydligere med hva du mente, men at jeg misoppfatter det du skrev behøver ikke være din feil for det.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/12/2016 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skillnaden är väl att jag inte har några problem med att förstå att lån både kan vara bra och dårligt medans du verkar gå väldigt hårt in för att konkludera med att lån aldrig kan vara bra. Hva er galt med å gjøre noen man kjenner en tjeneste sånn at de slipper å ta opp et forbrukslån for å kjøpe en sykkel? Du får spørre deg selv: Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel. Ja ja, det skal ikke være lett. Det er ikke min vurdering som ligger til grunn for et slikt kjøp. Blir det uansett forbrukslån om ikke jeg "stiller" opp (Husk at jeg må tro på nedbetalingsplanen) så er det en bedre løsning om jeg låner ut pengene rentefritt. Det at jeg er villig til å gjøre det som en god venn er ikke det samme som at jeg synes at det er så smart å kjøpe den sykkelen?
|
|
|
02/12/2016 14:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvem har ansvaret da? Ingen? Alle? Noen ganger kan det være soleklart om noen har utrykkt seg utydelig, andre ganger kan man være så tydelig man bare vil, og likevel er det noen som ikke klarer å oppfatte det. Jeg mener du kunne vært tydligere med hva du mente, men at jeg misoppfatter det du skrev behøver ikke være din feil for det. Ok. Da vet jeg det. Mener du og at man bør tie om man ikke er helt sikker på at alle ikke forstår budskapet?
|
|
|
02/12/2016 14:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvem har ansvaret da? Ingen? Alle? Noen ganger kan det være soleklart om noen har utrykkt seg utydelig, andre ganger kan man være så tydelig man bare vil, og likevel er det noen som ikke klarer å oppfatte det. Jeg mener du kunne vært tydligere med hva du mente, men at jeg misoppfatter det du skrev behøver ikke være din feil for det. Ok. Da vet jeg det. Mener du og at man bør tie om man ikke er helt sikker på at alle ikke forstår budskapet? Det får vel holde at man er rimelig sikker på at mottaker forstår budskapet. Og så bør man gradere det slik at desto viktigere det er at mottaker forstår budskapet, jo mer jobb legges det i at det er tydelig.
|
|
|
02/12/2016 14:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det får vel holde at man er rimelig sikker på at mottaker forstår budskapet. Og så bør man gradere det slik at desto viktigere det er at mottaker forstår budskapet, jo mer jobb legges det i at det er tydelig.
Det kan bli vanskelig på internett når man ikke vet hvem man diskuterer med  Mer generelt. Hva mer kan jeg gjøre enn å skrive at mine meninger ikke er fasit?
|
|
|
02/12/2016 14:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det får vel holde at man er rimelig sikker på at mottaker forstår budskapet. Og så bør man gradere det slik at desto viktigere det er at mottaker forstår budskapet, jo mer jobb legges det i at det er tydelig.
Det kan bli vanskelig på internett når man ikke vet hvem man diskuterer med  Mer generelt. Hva mer kan jeg gjøre enn å skrive at mine meninger ikke er fasit? Det kommer an på. Slik jeg oppfatter det her er det ikke hva du mener som har vært problematikken, men mer eksakt hva det er du har ment noe om. Dog er det kun min mening ... Min jobb dreier seg i stor grad om å kommunisere ut saker, og jeg har vel lært på den vanskelige måten at om noe kan misforstås så vil det bli misforstått.
|
|
|
02/12/2016 15:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det kan bli vanskelig på internett når man ikke vet hvem man diskuterer med  Mer generelt. Hva mer kan jeg gjøre enn å skrive at mine meninger ikke er fasit? Det kommer an på. Slik jeg oppfatter det her er det ikke hva du mener som har vært problematikken, men mer eksakt hva det er du har ment noe om. Dog er det kun min mening ... Min jobb dreier seg i stor grad om å kommunisere ut saker, og jeg har vel lært på den vanskelige måten at om noe kan misforstås så vil det bli misforstått. Da oppfordrer jeg deg til å spørre neste gang du ikke helt får tak i hva jeg mener eller hva jeg mener noe om 
|
|
|
02/12/2016 16:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er galt med å gjøre noen man kjenner en tjeneste sånn at de slipper å ta opp et forbrukslån for å kjøpe en sykkel?
Jag tycker bara att det är märkligt att man skriver en massa inlägg om hur dårligt det är med lån och då också inkluderat att ta ett lån för förbruk på boliglånet för att sen säga att man lånar ut till en kompis. Vilkoren för lån behöver väl inte vara så dårliga och jag trodde väl att problemen med lån är att det trots allt är en risk med att låna om något går galt med resten av ekonomien och att risken är att man köper för mycket. Att man behöver betala lite mer ser inte jag som något stort problem och jag skulle personligen nog hellre låna via en bank än via en kompis.
|
|
|
02/12/2016 16:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det riktig av oss å bruke mer tid på dette?
|
|
|
[Re: Henrikkolstø]
02/12/2016 16:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Självklart inte. Men det är det väl inte varit tidigare i tråden heller.
|
|
|
02/12/2016 16:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
02/12/2016 16:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför takkar du? Det är väl inte bara jag som har lekt i denna tråden. Tror för exempel att det var 57 olästa inlägg i morse når jag läste tråden och 12 nya når jag hade syklat hem idag.
Hvis du eller någon annan skriver något jag vill kommentera så gör jag kanske det.
|
|
|
02/12/2016 16:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For all del, men det kan hende jeg ikke svarer. Jeg tror rett og slett ikke jeg ikke har noe mer å bidra med.
|
|
|
02/12/2016 18:58
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
For all del, men det kan hende jeg ikke svarer. Jeg tror rett og slett ikke jeg ikke har noe mer å bidra med. Det kan jeg forstå. Jeg har heller ikke mer enn 105 innlegg i meg når det gjelder finansiering av sykkel.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/12/2016 18:59
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Har man ikke pengene "cash" på konto så bør man nok ikke kjøpe seg en dyr "ny" sykkel. Betyr dette at man må ha betalt ned boliglånet før man kjøper sykkel? 
|
|
|
[Re: EHAa]
02/12/2016 20:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva om du visste at det var bedre økonomiske utsikter i tiden fremover, og at det vil bli null stress å betale kredittkortregningen? Regner med at svaret blir omtrent: Hvis du veit er det greit, hvis du trur er det ikke så lur(t).
|
|
|
|
|