Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 17 1 2 11 12 13 14 15 16 17

Finansiering av sykkel

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367086 02/12/2016 11:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu börjar vi komma in på avanserad semantik föles det som.

I fallet över så säger du ju att det inte ens av och till är lurt att låna pengar till sykkel så då må du väl mena att det alltid är dumt att låna pengar till sykkel?

För mig verkar det som att du synes att det är dumt att låna till sykkel om du är oenig med det du "siterar".

Så om jag skriver att något är lurt och du är oenig med mig så menar du att det är neutralt eller kanske till och med lite positivt?

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367090 02/12/2016 12:04
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: fredriks
Vem, var, hur? Kan jag du linka till de posterna? Gärna ett svar från sveinaa eftersom det jag skrev handlade om honom men andra svar är också av interesse.

Ok, är svaret att lånet kostar pengar och att det därför inte är lurt att ta lån?

Orka ikke søke gjennom hele tråden, men her er iallefall to:

Sitat: MrAlfred

Varför ska det inte vara lurt att använda pengar som man helt klart kommer få på saker som man vill ha? Varför är det tydligen så oändligt mycket bättre att spara tills man köper något?

Er ikke dette enkelt da? Generelt er det jo mer kostbart å låne fordi det tilkommer renter og gebyrer. Det er jo sjelden man ønsker å betale mer enn hva en vare egentlig koster.

Men så må man jo eventuelt se på hvilken verdi det har at man får varen tidligere, og om det dermed gir mening å betale en høyere pris. Dette er jo helt individuelt, det er jo opp til deg om du vil bytte ut en dobbel Americano på vei til jobb hver dag for heller å betale litt mer for en ny sykkel.

Dersom man i det hele tatt vurderer et lån må jo forutsetningen være at man har økonomi til å betjene lånet, men i kjøpsøyeblikket ikke er likvid. Hvis man derimot låner når all lønn går til eksisterende utgifter er man ille ute. Da vil det jo aldri bli noe til overs for å betale ned lånet..

Sitat: Sepeda
Konklusjonen på denne tråden er oppsiktsvekkende nok at det koster å ta opp lån og at den enkelte må vurdere om en har økonomisk evne til å betjene lånet og om nytteverdien av sykkelen en ønsker å anskaffe oppveier merutgiften som et lån medfører.

Så kan man eventuelt diskutere det videre på 11 nye sider yes

Og hvis jeg skal oppsummere en gang til:
Lån koster penger. Penger vil du bruke minst mulig av. Dersom gleden ved å få varen her og nå har en verdi for deg som er større enn lånekostnadene, så tar du opp et lån og kjøper varen. Du står jo fritt til å bruke dine penger som du vil, og hvis du vil bruke pengene på lånekostnader så gjør du det.

Men om det er lurt eller ikke, er det jo ikke noe fasitsvar på, det kommer jo helt an på hvordan hver enkelt vil prioritere. ØKONOMISK er det ikke lurt, fordi du betaler mer for noe du kunne fått rimeligere. Men etter en helhetsvurdering kan det jo gi mening.

Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367093 02/12/2016 12:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men du och Sepeda är ju inte oeniga med mig och inget av dere har ju svarat på det jag spurte sveinaa.

Meningslös diskussion ja, men ibland kan det vara göy det å.

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367095 02/12/2016 12:10
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Men du och Sepeda är ju inte oeniga med mig och inget av dere har ju svarat på det jag spurte sveinaa.

Meningslös diskussion ja, men ibland kan det vara göy det å.

Hva spurte du sveinaa om? Det tror jeg ingen husker

Redigert av MrAlfred; 02/12/2016 12:11.
Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367098 02/12/2016 12:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nu börjar vi komma in på avanserad semantik föles det som.

I fallet över så säger du ju att det inte ens av och till är lurt att låna pengar till sykkel så då må du väl mena att det alltid är dumt att låna pengar till sykkel?

För mig verkar det som att du synes att det är dumt att låna till sykkel om du är oenig med det du "siterar".

Så om jag skriver att något är lurt och du är oenig med mig så menar du att det är neutralt eller kanske till och med lite positivt?

Du må ikke føle og tro så mye. Les det som står.

Jeg tror og jeg kommer litt til kort når jeg ikke får lov til å diskutere utifra hva jeg mener. Jeg prøver jo heller ikke å påstå at jeg har fasiten?

Jeg begynner jo nesten å tro at noen mener det er dumt å spare til noe når man kan låne pengene billig og ikke har problemer med å betjene lånene akkurat i dag.

Jeg skjønner jo at jeg går glipp av masse med tanke på materiell ting om dette er tilfellet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367099 02/12/2016 12:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kanske inte men du siterade ju det så du borde väl iallafall husket det når du siterade?

Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367101 02/12/2016 12:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words
ØKONOMISK er det ikke lurt, fordi du betaler mer for noe du kunne fått rimeligere. Men etter en helhetsvurdering kan det jo gi mening.

Hva om noe er veldig på tilbud?

Jeg skal pusse opp kjøkkenet neste sommer, og leter etter hvitevarer. Jeg vet at det på et tidspunkt før jeg får penger til å handle, kommer en kampanje som gir 40 % rabatt på de varene jeg skal ha. Hvis jeg må vente til jeg faktisk har penger ryker det f.eks. 100.000,- på hvitevarer. Hvis jeg kan låne og handle på tilbud, sparer jeg 40.000,-.

Lurt? Ikke lurt?

Re: Finansiering av sykkel [Re: Øyvind V] #2367102 02/12/2016 12:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
ØKONOMISK er det ikke lurt, fordi du betaler mer for noe du kunne fått rimeligere. Men etter en helhetsvurdering kan det jo gi mening.

Jeg skal pusse opp kjøkkenet neste sommer, og leter etter hvitevarer. Jeg vet at det på et tidspunkt før jeg får penger til å handle, kommer en kampanje som gir 40 % rabatt på de varene jeg skal ha. Hvis jeg må vente til jeg faktisk har penger ryker det f.eks. 100.000,- på hvitevarer. Hvis jeg kan låne og handle på tilbud, sparer jeg 40.000,-.

Lurt? Ikke lurt?

Jeg har beskrevet akkurat dette, men med forhåndsbestilling av sykkel og skattepenger (eller feriepenger (husker ikke)) ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 02/12/2016 12:24.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Øyvind V] #2367104 02/12/2016 12:22
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Lurt? Ikke lurt?

Antagelsen min var at prisen var den samme. I ditt tilfelle er det jo selvfølgelig lurt hvis du vet at du kan betale ned lånesummen og du totalt sparer penger.

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367106 02/12/2016 12:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa

Lurt? Ikke lurt?

Jeg har beskrevet akkurat dette, men med forhåndsbestilling av sykkel og skattepenger ICON_SMILE
Det blir jo ikke akkurat det samme, det er jo ikke renter ved forhåndsbestlling, heller ikke gebyr - det er jo ikke et lån.

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367107 02/12/2016 12:24
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Kanske inte men du siterade ju det så du borde väl iallafall husket det når du siterade?

Nå er jeg ikke med. Hvis det var dette du spurte sveinaa om, så har jeg jo svart deg.

Varför ska det inte vara lurt att använda pengar som man helt klart kommer få på saker som man vill ha? Varför är det tydligen så oändligt mycket bättre att spara tills man köper något?]

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367109 02/12/2016 12:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg tror og jeg kommer litt til kort når jeg ikke får lov til å diskutere utifra hva jeg mener.

Klart du få lov ti ldet, men når du ikke klarlegger premissene for diskusjonen (din del av den) så er det klart det blir en merkelig diskusjon. Hadde du vært klar på at du diskuterte om det er økonomisk sett lurt (bra med en definisjon på det også!) å låne penger til forbruk, så hadde det vært større sjansen for å forstå deg. Og få hadde nok vært uenige. ICON_SMILE

Re: Finansiering av sykkel [Re: anonym22] #2367110 02/12/2016 12:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

Lurt? Ikke lurt?

Jeg har beskrevet akkurat dette, men med forhåndsbestilling av sykkel og skattepenger ICON_SMILE
Det blir jo ikke akkurat det samme, det er jo ikke renter ved forhåndsbestlling, heller ikke gebyr - det er jo ikke et lån.

Du har rett.

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367111 02/12/2016 12:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:
=sveinaa
Du må ikke føle og tro så mye. Les det som står.

Ok, så om jag skriver att jag tycker att det är lurt för någon att köpa en sykkel och du är oenig med mig och jag läser vad som står så ska jag läsa att du också tycker att han ska köpa den sykkeln? Har jag förstått dig rätt?

Quote:

Jeg tror og jeg kommer litt til kort når jeg ikke får lov til å diskutere utifra hva jeg mener.

Du får självklart diskutera utifrån det du menar men man kan ju trots det försöka sätta sig in i vad andra menar och vad andra vill fram till och svara utifrån det.

Hvis du bara för ett litet tag försöker komma bort ifrån din premis om att lån är dårligt så kanske du lär dig någon och ändrar mening.

Quote:

Jeg begynner jo nesten å tro at noen mener det er dumt å spare til noe når man kan låne pengene billig og ikke har problemer med å betjene lånene akkurat i dag.

Jeg skjønner jo at jeg går glipp av masse med tanke på materiell ting om dette er tilfellet.

Det är väl inte säkert att du går glipp av en massa ting men du kanske får dem senare än vad du hade behövt.

I många fall är det ju nestan likvärdigt ekonomiskt sett att låna och spara. Du får inte en massa mer tillgångar och möjligheter om du ibland tar upp lån istället för att spara.

Dina barn ärver inte mycket mer penger hvis du har först har sparat pengar för att köpa syklar jämfört med att ha lånat och betalat tillbaka lånet för dina syklar (hvis man har bra lån).

Det som bestämmer hur mycket barnen får ärva är hur mycket man har köpt, inte hur man har finansierat det.

Redigert av fredriks; 02/12/2016 12:33.
Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367115 02/12/2016 12:34
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Dina barn ärver inte mycket mer penger hvis du har först har sparat pengar för att köpa syklar jämfört med att ha lånat och betalat tillbaka lånet för dina syklar (hvis man har bra lån).

Det som bestämmer hur mycket barnen får ärva är hur mycket man har köpt, inte hur man har finansierat det.

Nei, det er feil. Økonomisk vil du alltid tape på å ta et lån, med mindre det er rente og gebyrfritt. Altså mindre til barna, selv om det med dagens rente er lite å snakke om.

Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367116 02/12/2016 12:35
EgilS Offline
More than words
More than words

Nei, det er feil. Økonomisk vil du alltid tape på å ta et lån, med mindre det er rente og gebyrfritt. Altså mindre til barna, selv om det med dagens rente er lite å snakke om.

Tipper fredriks mente sånn grovt sett, ikke ned på detaljnivå.

Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367118 02/12/2016 12:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu är jag inte alls med. Jag trodde att du förstod att det kan vara lurt att låna och det är det sveinaa inte verkar förstå.

Nu ser jag att du i ditt senaste inlägg skrev att "ØKONOMISK er det ikke lurt, fordi du betaler mer for noe du kunne fått rimeligere."

Det där är jag inte enig i eftersom det att betala över en längre tid är värdt något och man kan därför inte bara jämföra priserna rakt av. Det att vänta tills man har sparat är ju kostnad.

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2367120 02/12/2016 12:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, jag gidder inte bry mig om skillnader som ändå är irrelevanta om man går till sportsbua eller xxl, bara köper på salg och sådant.

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2367121 02/12/2016 12:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Klart du få lov ti ldet, men når du ikke klarlegger premissene for diskusjonen (din del av den) så er det klart det blir en merkelig diskusjon. Hadde du vært klar på at du diskuterte om det er økonomisk sett lurt (bra med en definisjon på det også!) å låne penger til forbruk, så hadde det vært større sjansen for å forstå deg. Og få hadde nok vært uenige. ICON_SMILE

Dette handlet jo om økonomi? Tidlig i diskusjonen kom påstanden som er sitert under. Utgangspunktet mitt er at kredittkort og forbrukslån er nødløsninger og ikke løsninger for å forskuddtere fremtidig inntekt...

Att förbrukslån och credit kort för ofta missbrukas medför ju inte att de kan vara bra för en del som har koll på sin ekonomi.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2367122 02/12/2016 12:43
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Henrikkolstø
Dette forumet er fantastisk!

Det stemmer, bare synd du ikke fikk med deg de første 15 årene. ICON_TONGUE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367123 02/12/2016 12:46
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Det där är jag inte enig i eftersom det att betala över en längre tid är värdt något och man kan därför inte bara jämföra priserna rakt av.

Kan du utdype? Har det en økonomisk verdi å betale noe over lenger tid?

Quote:

Det att vänta tills man har sparat är ju kostnad.

Hvilken kostnad da? At varen kanskje har steget i pris?

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367125 02/12/2016 12:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad är fel med det jag skrev då förutom att jag missat ett inte?

Om det är en nödlösning eller inte beror väl på fall till fall.

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367126 02/12/2016 12:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nu är jag inte alls med. Jag trodde att du förstod att det kan vara lurt att låna och det är det sveinaa inte verkar förstå.

Kan du ikke ta et konkret eksempel på når du mener det er lurt å låne da?

Re: Finansiering av sykkel [Re: MrAlfred] #2367131 02/12/2016 12:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du kan ju sätta in pengarna på banken och få renta. Normalt ingen väldigt bra ide men det visar väl att det att betala senare kan vara en fördel också rent ekonomiskt.

I den andra setningen så menade jag kostnad mer generelt än rent ekonomiskt men det kan ju också vara så att man under tiden man sparar måste fixa till en gammal sykkel som kostar en del pengar, man måste kanske ta buss eller bil till jobb och liknande.

Så väldigt kontroversiellt kan det väl inte vara att man har en fördel av att få pengar i handen, köpa varan och betala senare istället för alternativen?

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367132 02/12/2016 12:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette handlet jo om økonomi?

Nja, gjør det det? Trådstarter spurte ikke om hva som var den mest økonomiske måten å finansiere sykkelkjøp på, kun om hva folk gjorde.

Quote:
Tidlig i diskusjonen kom påstanden som er sitert under. Utgangspunktet mitt er at kredittkort og forbrukslån er nødløsninger og ikke løsninger for å forskuddtere fremtidig inntekt...

Att förbrukslån och credit kort för ofta missbrukas medför ju inte att de kan vara bra för en del som har koll på sin ekonomi.

Supert at det er ditt utgangspunkt, men ikke fall i den fellen å tro at det gjelder for alle.

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2367135 02/12/2016 12:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Har jag inte redan gjort det en massa gånger tidigare i tråden?

Hvis man inte har spare pengar på kontot för att köpa något som man vill ha så kan det vara lurt att ta ett lån som man kan betala av.

Det är lurt för att man får varan tidigare.
Det är lurt för att man kanske slipper att kasta bort pengar det man redan har eller på något nytt och billigt som totalt sett blir dyrt i drift.

Skillnaden i pengar är inte spesiellt stor om man har bra lån och kanske inte oöverstiglig med dårliga lån heller.

Rent ekonomiskt är det självklart bäst om man inte köper något annan än det man behöver för att överleva.

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367137 02/12/2016 13:00
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Du kan ju sätta in pengarna på banken och få renta. Normalt ingen väldigt bra ide men det visar väl att det att betala senare kan vara en fördel också rent ekonomiskt.

Det er veldig sjelden innskuddsrenten er høyere enn lånerenten, dermed vil man i de fleste tilfellene økonomisk gå i minus.

I den andra setningen så menade jag kostnad mer generelt än rent ekonomiskt men det kan ju också vara så att man under tiden man sparar måste fixa till en gammal sykkel som kostar en del pengar, man måste kanske ta buss eller bil till jobb och liknande.

Helt ok, men det er jo akkurat det jeg har svart deg på tidligere. Økonomisk går man i minus, men mange andre ting kan spille inn som gjør at man velger et lån.

Så väldigt kontroversiellt kan det väl inte vara att man har en fördel av att få pengar i handen, köpa varan och betala senare istället för alternativen?

Hvorfor male videre på dette når du allerede har fått svar?

Re: Finansiering av sykkel [Re: fredriks] #2367139 02/12/2016 13:03
sveinaa Offline
More than words
More than words

Har jag inte redan gjort det en massa gånger tidigare i tråden?

Hvis man inte har spare pengar på kontot för att köpa något som man vill ha så kan det vara lurt att ta ett lån som man kan betala av.

Det är lurt för att man får varan tidigare.
Det är lurt för att man kanske slipper att kasta bort pengar det man redan har eller på något nytt och billigt som totalt sett blir dyrt i drift.

Skillnaden i pengar är inte spesiellt stor om man har bra lån och kanske inte oöverstiglig med dårliga lån heller.

Rent ekonomiskt är det självklart bäst om man inte köper något annan än det man behöver för att överleva.

Det der er ikke et konkret eksempel.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2367140 02/12/2016 13:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Nå tror jeg et par tre av dere bør møtes på halvveien over en pils (eller tolv) og diskutere økonomi, hva som er gode investeringer og flisespikkeri... Legg ut filmen av seansen her på forumet slik at vi kan følge med. Takk for flott fredagsunderholdning !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2367142 02/12/2016 13:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Dette handlet jo om økonomi?

Nja, gjør det det? Trådstarter spurte ikke om hva som var den mest økonomiske måten å finansiere sykkelkjøp på, kun om hva folk gjorde.

Quote:
Tidlig i diskusjonen kom påstanden som er sitert under. Utgangspunktet mitt er at kredittkort og forbrukslån er nødløsninger og ikke løsninger for å forskuddtere fremtidig inntekt...

Supert at det er ditt utgangspunkt, men ikke fall i den fellen å tro at det gjelder for alle.

Har det vært uklart at jeg har diskutert annet enn økonomi?

Ja det er mitt utgangspunkt og da må jeg få lov å argumentere ut i fra det? Det faktisk sånn at uansett hvordan du eller fredriks fremstiller det så klarer ikke jeg personlig å komme frem til at det er lurt å kjøpe en sykkel på den måten fremfor å spare til sykkelen.

Jeg forstår at noen må kjøpe sykkel på den måten. De er de og fritt til å gjøre, men hvorfor må jeg absolutt applaudere noe sånn som lurt?

Side 13 av 17 1 2 11 12 13 14 15 16 17

Moderator  support