Finansiering av sykkel
|
Re: Finansiering av sykkel
[Re: sveinaa]
02/12/2016 08:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med mindre du er ferdig med boliglånet: Hvordan berettiger du i det hele tatt kjøp av øl og vin? Eller alle de syklene du har? Klærne dine?
Er det noe av dette som er lurt å kjøpe? For å bruke ditt eget eksempel tviler jeg på at det finnes en kunderådgiver i bank som ville anbefalt folk å kjøpe øl i stedet for å betale ned på boliglånet. Sånn isolert sett. Ok. Da har jeg uttrykt meg så dårlig at budskapet ikke har kommet frem. Av ren interesse. Hvordan har du kommet frem til å at jeg mener det er lurt å kjøpe øl og vin?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
02/12/2016 08:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med mindre du er ferdig med boliglånet: Hvordan berettiger du i det hele tatt kjøp av øl og vin? Eller alle de syklene du har? Klærne dine?
Er det noe av dette som er lurt å kjøpe? For å bruke ditt eget eksempel tviler jeg på at det finnes en kunderådgiver i bank som ville anbefalt folk å kjøpe øl i stedet for å betale ned på boliglånet. Sånn isolert sett. Ok. Da har jeg uttrykt meg så dårlig at budskapet ikke har kommet frem. Av ren interesse. Hvordan har du kommet frem til å at jeg mener det er lurt å kjøpe øl og vin? Mener du det er dumt å kjøpe øl og vin? 
|
|
|
[Re: anonym22]
02/12/2016 09:01
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Så lenge du har lån, så er alt forbruket ditt lånefinansiert. Hver krone du bruker på mat, sykkel, øl, klær, ferier o.l. kunne ha gått til nedbetaling av gjeld.
Alle kjøp man gjør må vurderes opp mot alternativbruken, skal jeg bruke 1.000 kr på en mat, eller sykkel eller betale gjeld. Så får hver enkelt vurdere hva som er best.
All den tid selv Olav Thons selskaper er gjeldstynget, tror jeg vi velger å se på bolig/eiendomslån som en investering. Du missforstår. Det at Thon har gjeld er vel akkurat et eksempel på alternativbruk. Har Thon 100 mill, så kan han enten betale gjeld, alternativt så kan han kjøpe et nytt bygg, alternativt så kan han ta det i utbytte og bruke det til forbruk. Poenget er at så lenge du har gjeld, uvesentlig hva det knytter seg til, så kan hver krone du bruker, alternativt blitt brukt til å betale gjeld.
|
|
|
[Re: Dexter]
02/12/2016 09:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så lenge du har lån, så er alt forbruket ditt lånefinansiert. Hver krone du bruker på mat, sykkel, øl, klær, ferier o.l. kunne ha gått til nedbetaling av gjeld.
Alle kjøp man gjør må vurderes opp mot alternativbruken, skal jeg bruke 1.000 kr på en mat, eller sykkel eller betale gjeld. Så får hver enkelt vurdere hva som er best.
All den tid selv Olav Thons selskaper er gjeldstynget, tror jeg vi velger å se på bolig/eiendomslån som en investering. Du missforstår. Det at Thon har gjeld er vel akkurat et eksempel på alternativbruk. Har Thon 100 mill, så kan han enten betale gjeld, alternativt så kan han kjøpe et nytt bygg, alternativt så kan han ta det i utbytte og bruke det til forbruk. Poenget er at så lenge du har gjeld, uvesentlig hva det knytter seg til, så kan hver krone du bruker, alternativt blitt brukt til å betale gjeld. Nei, da er det nok du som misforstår.
|
|
|
[Re: anonym22]
02/12/2016 09:21
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Ingen ting slår slike gode argumenter....
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/12/2016 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det noe av dette som er lurt å kjøpe? For å bruke ditt eget eksempel tviler jeg på at det finnes en kunderådgiver i bank som ville anbefalt folk å kjøpe øl i stedet for å betale ned på boliglånet. Sånn isolert sett. Ok. Da har jeg uttrykt meg så dårlig at budskapet ikke har kommet frem. Av ren interesse. Hvordan har du kommet frem til å at jeg mener det er lurt å kjøpe øl og vin? Mener du det er dumt å kjøpe øl og vin? Det er mange avgjørelser som ligger mellom lurt og dumt. Og hadde jeg vært blakk sånn at jeg måtte dra kredittkortet for å kjøpe vin på polet så ville jeg nok klart sagt at det var dumt av meg.
|
|
|
02/12/2016 09:30
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Hva om du visste at det var bedre økonomiske utsikter i tiden fremover, og at det vil bli null stress å betale kredittkortregningen?
Redigert av EHAa; 02/12/2016 09:31.
|
|
|
02/12/2016 09:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
All den tid selv Olav Thons selskaper er gjeldstynget, tror jeg vi velger å se på bolig/eiendomslån som en investering. Du missforstår. Det at Thon har gjeld er vel akkurat et eksempel på alternativbruk. Har Thon 100 mill, så kan han enten betale gjeld, alternativt så kan han kjøpe et nytt bygg, alternativt så kan han ta det i utbytte og bruke det til forbruk. Poenget er at så lenge du har gjeld, uvesentlig hva det knytter seg til, så kan hver krone du bruker, alternativt blitt brukt til å betale gjeld. Jeg liker måten du likestiller det det å låne til hus, bil, hytte, sydenferie, mobiltelefon, sykkel, MC, aksjer, bli nr 2, bil nr 3, smykker, vesker osv. Man kan jo nesten tro at du ville synes det var dumt å å kjøpe egen bolig om man fikk leid samme bolig for en lik sum penger... Med forbehold om at jeg ikke har forstått deg.
|
|
|
[Re: Henrikkolstø]
02/12/2016 09:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Här läst mig upp på tråden och tycker fremdeles att tråden är otroligt märklig. Jag klarar inte att förstå att en del inte verkar förstå vad lån faktiskt är och når de kan vara bra.
Det ekonomiska argumentet verkar vara att en sykkel för 20k är ok att köpa om man redan har pengar på sparkontot men att låna pengar via för exempel boliglånet och betala 21k för sykkeln är en ekonomisk katastrof. Jag klarar inte att förstå varför folk tycker det.
Det blir ju som att kritisera alla som inte köper allt på höstsalget på hösten eller köper något som helst som inte är på salg.
Att betala något över tid, som ju faktiskt är det som ett lån gör en möjlighet till, är ju faktiskt en fördel som det är helt naturligt att betala lite extra för. Hur mycket extra är väl upp till personen.
Saker som gör diskussionen ännu värre är ju att de flesta som är med i den har gjeld via boliglånet, de flesta har nog boliger som är värda mer än vad de har i lån (så ingen akut ekonomisk krise) och att en sykkel aldrig är en bra ekonomisk investering utan ett gode som har andra fördelar än att man kommer tjäna pengar på den.
Om någon välger att svara mig så hoppas jag att den försöker svara på det jag skriver och inte något annat.
|
|
|
[Re: EHAa]
02/12/2016 09:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva om du visste at det var bedre økonomiske utsikter i tiden fremover, og at det vil bli null stress å betale kredittkortregningen? Du kommer aldrig få ett relevant svar på detta.
|
|
|
02/12/2016 09:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ingen ting slår slike gode argumenter.... Mitt poeng var veldig enkelt. Bolig/eiendom er investering. Å låne til dette er usammenliknbart med så og si alt annet man låner penger til.
|
|
|
[Re: EHAa]
02/12/2016 09:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva om du visste at det var bedre økonomiske utsikter i tiden fremover, og at det vil bli null stress å betale kredittkortregningen? Jeg hadde nok ikke valgt det uansett. Må man kjøpe alko på kreditt så er økonomien sannsynligvis så presset at jeg ville prioritert annerledes. Rent personlig kunne jeg kanskje forskuttert feriepengene for året etter for å få rabatten med ved forhåndsbestilling. Jeg ville allikevel ikke sagt at det var lurt, men mer et nødvendig onde. Dersom jeg hadde gjort det så måtte jeg visst at feriepengene ikke måtte/skulle brukes til noe annet. Det betyr for meg at jeg måtte hatt "råd" til å ha 30K mindre i inntekt en mnd uten at det påvirket økonomien for familien.
|
|
|
02/12/2016 09:55
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Så lenge tilstrekkelig mange debattanter synes det viktigste er å konstruere ett eksempel som motsier en fundamentalistisk tolkning av motpartens påstander, så blir det lite progresjon i tråden, ja...
Normalt er det ikke lurt å ta forbrukslån eller tilsvarende dyre lån. Hvis man er tvunget til det, er normalt marginene i egen økonomi allerede for små. Det er jo en grunn til at man ikke har rom for billigere måter å finansiere på, og med et forbrukslån lagt på toppen blir det enda mindre rom fremover.
Hvis man har økonomisk handlefrihet etter å ha betalt alle nødvendige utgifter inkludert lån osv, er fortsatt forbrukslån en dyr måte å skaffe seg ting. Det er ikke bare at det i seg selv er dyrt, men skulle det etter innkjøpet komme uforutsette utgifter av noe størrelse, eller kanskje endring i familieforhold eller annet, blir også dette automatisk dyrt å finansiere. Og da kan en romslig økonomi plutselig bli trang.
Men selvsagt vil det alltid være mulig å finne unntak.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: fredriks]
02/12/2016 10:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Här läst mig upp på tråden och tycker fremdeles att tråden är otroligt märklig. Jag klarar inte att förstå att en del inte verkar förstå vad lån faktiskt är och når de kan vara bra.
Det ekonomiska argumentet verkar vara att en sykkel för 20k är ok att köpa om man redan har pengar på sparkontot men att låna pengar via för exempel boliglånet och betala 21k för sykkeln är en ekonomisk katastrof. Jag klarar inte att förstå varför folk tycker det.
Det blir ju som att kritisera alla som inte köper allt på höstsalget på hösten eller köper något som helst som inte är på salg.
Att betala något över tid, som ju faktiskt är det som ett lån gör en möjlighet till, är ju faktiskt en fördel som det är helt naturligt att betala lite extra för. Hur mycket extra är väl upp till personen.
Saker som gör diskussionen ännu värre är ju att de flesta som är med i den har gjeld via boliglånet, de flesta har nog boliger som är värda mer än vad de har i lån (så ingen akut ekonomisk krise) och att en sykkel aldrig är en bra ekonomisk investering utan ett gode som har andra fördelar än att man kommer tjäna pengar på den.
Om någon välger att svara mig så hoppas jag att den försöker svara på det jag skriver och inte något annat. Det er ganske drøyt å påstå at andre ikke forstår hva et lån er? Spesielt når denne påstanden må komme med bakgrunn i det du leser mellom linjene? Før het det gjerne å kjøpe på avbetaling og det gjorde man når man ikke hadde råd til å kjøpe tingen der og da  Selvsagt er det en fordel å kunne låne penger. Man får jo muligheten til å øke kjøpekraften sin langt over det man kan handle for med bakgrunn i kun lønn. Jeg tror du bare må respektere at noen ikke synes det er lurt å låne penger til alt mellom himmel og jord.
|
|
|
02/12/2016 10:02
|
Henrikkolstø
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette forumet er fantastisk!
Time wasted is not wasted time
|
|
|
02/12/2016 10:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ganske drøyt å påstå at andre ikke forstår hva et lån er?
Ja, det är det men jag tycker fremdeles att du inte verkar förstå vad ett lån faktiskt är. På ett sätt förstår du självklart det men på andra sett inte. Før het det gjerne å kjøpe på avbetaling og det gjorde man når man ikke hadde råd til å kjøpe tingen der og da  Greit, om en bedrift eller privatperson inte har kontanter som kan brukes till att köpa något så kan man ta ett lån. Man får jo muligheten til å øke kjøpekraften sin langt over det man kan handle for med bakgrunn i kun lønn.
Detta är jag oenig i. Man ökar inte nödvändigtsvis köpekraften som man har om man lånar till något. Om man kan betala av ett lån så har man tillräklig köpekraft för att ta lånet och köpa varan. Lönnen gjorde att man kunde köpa varan. Vilka formela definitioner det finns om köpa kraft vet jag inte så möjligt att orden för det jag försöker få fram blir helt fel. Det är inte fundamentalt bättre att alltid spara för att köpa något jämfört med att låna för att köpa något. Jeg tror du bare må respektere at noen ikke synes det er lurt å låne penger til alt mellom himmel og jord.
Det tycker jag väl inte heller men jag tycker att det är synd att du i så gott som alla svar, som för exempel till EHAa över, måste komme med påstander om att folk i exemplet nog inte har råd egentligen trots att de säger att de har det. Det verkar liksom omöjligt att någon har råd att köpa en bil för 400k om de inte redan har sparat ihop 400k på sparekonton.
|
|
|
02/12/2016 10:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skriver om hva jeg ville gjort. Du kan jo ikke legge til grunn at det er en fasit?
|
|
|
02/12/2016 10:29
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man får jo muligheten til å øke kjøpekraften sin langt over det man kan handle for med bakgrunn i kun lønn.
Detta är jag oenig i. Man ökar inte nödvändigtsvis köpekraften som man har om man lånar till något. Økt kjøpekraft får man om lønna øker mer enn prisstigningen, skatter, avgifter osv. Et lån må betales tilbake åkke som, og ved å ta opp lån får man ikke mer penger å bruke.
|
|
|
02/12/2016 10:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Självklart inte men när du efter svaret av vad du skulle gjort valde att skriva "Må man kjøpe alko på kreditt så er økonomien sannsynligvis så presset at jeg ville prioritert annerledes."
Så är det iallafall för mig lätt att få intrykket av att du faktiskt inte svarade på det EHAa spurte eftersom du som vanligt verkar införa vilkor på att personen (eller du) nog faktiskt inte har råd iallafall.
Något svar på varför det är dumt för någon som helt klart har råd att betala tillbake ett lån tror jag fremdeles inte du har kommit med.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/12/2016 10:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Man får jo muligheten til å øke kjøpekraften sin langt over det man kan handle for med bakgrunn i kun lønn.
Detta är jag oenig i. Man ökar inte nödvändigtsvis köpekraften som man har om man lånar till något. Økt kjøpekraft får man om lønna øker mer enn prisstigningen, skatter, avgifter osv. Et lån må betales tilbake åkke som, og ved å ta opp lån får man ikke mer penger å bruke. Ja jeg brukte feil begrep der ja. Men i praksis så øker man tilgangen til midler den dagen man låner. Så akkurat i det øyeblikket er kjøpekraften større enn den hadde vært uten finansiering. Låner man så bruker man morgendagens penger før de er tjent.
|
|
|
02/12/2016 10:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Självklart inte men när du efter svaret av vad du skulle gjort valde att skriva "Må man kjøpe alko på kreditt så er økonomien sannsynligvis så presset at jeg ville prioritert annerledes."
Så är det iallafall för mig lätt att få intrykket av att du faktiskt inte svarade på det EHAa spurte eftersom du som vanligt verkar införa vilkor på att personen (eller du) nog faktiskt inte har råd iallafall.
Något svar på varför det är dumt för någon som helt klart har råd att betala tillbake ett lån tror jag fremdeles inte du har kommit med. Du er en mester i polemikk. Jeg lurer jo på om du i det hele tatt leser det jeg skriver? Bare for å legge forutsetningene før jeg svarer. Er alt som ikke er lurt alltid dumt for deg?
|
|
|
02/12/2016 11:00
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Refinansierer du boliglånet og legger til 30k oppå 2 mill, så vil pengene med dagens rentenivå bli spist opp av inflasjonen over lånets løpetid, så da har du jo fått en gratis sykkel!
|
|
|
02/12/2016 11:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lurer jo på om du i det hele tatt leser det jeg skriver?
Ja, jag läser vad skriver och försöker svara på det. Hvis vi ser på denna tråden så är det väl snarare du som inte verkar läsa vad jag skriver. Er alt som ikke er lurt alltid dumt for deg?
Det borde väl finnas något diffust mellan läge men så väldigt fel tycker jag inte det är att säga att de är motsatta varandra.
|
|
|
[Re: Tommyv]
02/12/2016 11:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Refinansierer du boliglånet og legger til 30k oppå 2 mill, så vil pengene med dagens rentenivå bli spist opp av inflasjonen over lånets løpetid, så da har du jo fått en gratis sykkel!
Før regjeringsskiftet og nåværende regjerings økning i normrentepåslaget (bl.a. Statens penjsonskasse) på tilsammen 0,85 % over et par budsjetter, hadde jeg en del høyere sparerente enn lånerente. Legg til rentefradrag og forskjellen var enda større. På det tidspunktet kjøpte vi bil for 300k kontant, men det ville vært mer gunstig å øke lånet og beholde pengene på sparekontoen.
|
|
|
02/12/2016 11:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det borde väl finnas något diffust mellan läge men så väldigt fel tycker jag inte det är att säga att de är motsatta varandra.
Jeg presiserer litt; er alt som ikke er lurt dumt? Eller kan man si det er mye som ligger mellom lurt og dumt?
|
|
|
02/12/2016 11:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vet inte vad du vill fram till men som sagt så tycker jag att det är relativt motsatta begrepp. Inte lurt skulle iallafall jag tolka som dumt, i den meningen att man inte bör göra något som inte är lurt.
Men det är också klart att det finns en massa saker som ligger mellan vad som är lurt och vad som är dumt men om man ska snakke om dem så tycker jag inte att man ska använda orden lurt eller dumt.
Jag har iallafall svårt att se hur det som inte är lurt ska tolkas som något positivt på en skala mellan lurt och dumt.
|
|
|
02/12/2016 11:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det handlar om att jag har använt dumt där du skrivit ikke lurt så kan du gärna ändra dumt till ikke lurt överallt i mina inlägg (men du får gärna beskriva vad du menar med ikke lurt).
|
|
|
02/12/2016 11:21
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Något svar på varför det är dumt för någon som helt klart har råd att betala tillbake ett lån tror jag fremdeles inte du har kommit med. Men dette har jo minst 3 poster tidligere forklart! Må vi gjenta det?
|
|
|
[Re: MrAlfred]
02/12/2016 11:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vem, var, hur? Kan jag du linka till de posterna? Gärna ett svar från sveinaa eftersom det jag skrev handlade om honom men andra svar är också av interesse.
Ok, är svaret att lånet kostar pengar och att det därför inte är lurt att ta lån?
|
|
|
02/12/2016 11:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jag vet inte vad du vill fram till men som sagt så tycker jag att det är relativt motsatta begrepp. Inte lurt skulle iallafall jag tolka som dumt, i den meningen att man inte bör göra något som inte är lurt.
Men det är också klart att det finns en massa saker som ligger mellan vad som är lurt och vad som är dumt men om man ska snakke om dem så tycker jag inte att man ska använda orden lurt eller dumt.
Jag har iallafall svårt att se hur det som inte är lurt ska tolkas som något positivt på en skala mellan lurt och dumt. Så når du sier at det av og til er lurt å låne penger til feks en sykkel og jeg er uenig i det, så trenger ikke det nødvendigvis bety at jeg synes det er dumt (eller en dum handling når andre gjør det.)?
Redigert av sveinaa; 02/12/2016 11:48.
|
|
|
|
|