Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer?

Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? #2365276 23/11/2016 22:50
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ut av nysgjerrighet: Hva er folkets erfaring med arbeidsgivere når det kommer til å etterleve arbeidsmiljølovens §4-1 og utover.

Mer spesifikt tenker jeg på allergier for ulike ting som ulike matvarer og den slags.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365308 24/11/2016 09:12
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A-R

Mer spesifikt tenker jeg på allergier for ulike ting som ulike matvarer og den slags.

Få høre litt nærmere
( kjenner til en del saker med teppegulv/ støv / støy etc, men matvarer & allergi ???)

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365310 24/11/2016 09:16
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Her på kontoret har vi to etasjer. I den ene jobber en med meget alvorlig nøtteallergi. Det er derfor forbudt å nyte nøtter i begge etasjer. Hvilken person som er allergisk er hemmelig.

Jobben tar dette på største alvor - det kan handle om liv. Det finnes mindre alvorlige allergier som sikkert kan ha mindre omfattende tiltak.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365323 24/11/2016 11:06
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Rockphoto er på riktig spor. iDet er snakk om tilsvarende matvare som gir alvorlig allergisk reaksjon og sykefravær. Dog ikke en så vanlig komponent som nøtter. Dette er en sesongvare. Attest fra lege finnes. Personalavdeling som er på hva jeg kaller powertrip og ikke forstår sin rolle i dette. Bedriften er sågar IA bedrift... Jeg mener fagforening (og potensielt avisoppslag) er riktig lut. Det er snakk en ekstremt gammeldags organisasjon (finans) der et hvert tegn på "svakhet" brukes for å pushe folk ut. Helt vilt.

Redigert av Anders A-R; 24/11/2016 11:08.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365327 24/11/2016 11:26
progres Offline
Besatt
Besatt
Vel, min erfaring er at arbeidsmiljøloven respekteres - når det påpekes at det fins lovverk som kan komme til anvendelse i gitte situasjoner.
Men mer enn strikt å fundere en tematikk på lover og regler så tror jeg man ofte kommer lengst ved å skape forståelse for problemet, og derigjennom minnelige ordninger.
Legerklæring og IA tilslutning budre være et godt utgangspunkt

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: progres] #2365330 24/11/2016 11:54
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er min erfaring også, det er for det meste et "ikke-tema" dersom det er det som skal til for å holde folk i arbeid. Spesielt når det er snakk om noe som på ingen måte er en menneskerett å ha tilgang til på jobb. Men det har altså blitt forsøkt, og personalavd har en tilnærming der de tror at dette er greit å fjerne utenfor sesong, altså står man igjen med hjemmekontor i 2 mnd i året som eneste alternativ personal aksepterer. Uakseptabelt i min verden men tydeligvis ikke her.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365333 24/11/2016 12:04
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Skjønner ikke helt hva som er problemet? Hvis det er en matvare som noen blir syke av å være i samme rom som, så er det vel bare å fjerne den? Det er et lite offer for alle som jobber der. Hadde det vært meg, så hadde jeg bare sendt en mail til samtlige å forklart dette, og droppet HR. Regner med at det hadde løst seg greit.

Det er en mulighet at arbeidstager ikke er ønsket, og arbeidsgiver ser dette som en mulighet til å presse vedkommende ut?

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365339 24/11/2016 12:10
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jepp, min tilnærming er også slik. Så du har antagelig svaret der; hvorfor endre seg når man kan kvitte seg med "problemet"...

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365347 24/11/2016 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Rockphoto er på riktig spor. iDet er snakk om tilsvarende matvare som gir alvorlig allergisk reaksjon og sykefravær. Dog ikke en så vanlig komponent som nøtter. Dette er en sesongvare. Attest fra lege finnes. Personalavdeling som er på hva jeg kaller powertrip og ikke forstår sin rolle i dette. Bedriften er sågar IA bedrift... Jeg mener fagforening (og potensielt avisoppslag) er riktig lut. Det er snakk en ekstremt gammeldags organisasjon (finans) der et hvert tegn på "svakhet" brukes for å pushe folk ut. Helt vilt.

Kan du forklare litt mer konkret hva problemet er?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: GeirK] #2365349 24/11/2016 13:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: GeirK

Kan du forklare litt mer konkret hva problemet er?

Har han ikke gjort det? Allergiker har bedt HR om å "forby" matvaren han er allergisk mot, men de vil heller at han skal jobbe hjemmefra den perioden i året der denne matvaren er brukt.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Stein] #2365356 24/11/2016 13:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. Takk. Jeg klarer ikke å lese det utfra hva han skriver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365359 24/11/2016 13:46
perbl Offline
More than words
More than words
Her fikk vi for en stund siden beskjed om at noen som jobber i administrasjonen i andre enden av bygget var særs allergisk mot nøtter, noe en kløne (dvs meg) hadde glemt noen måneder etter.

Fikk høre det fra en kollega da jeg dro fram litt peanøttsmør for å kline på skiva mi, og det synes jeg egentlig jeg fortjente.

Slike ting som dette synes jeg er selvsagt å respektere, og har holdt meg unna peanøttsmør&syltetøykonsum på jobben etter det. Mitt inntrykk er at dette blir respektert her jeg jobber hvertfall.

Redigert av perbl; 24/11/2016 13:46.

Per B.
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: GeirK] #2365370 24/11/2016 14:59
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
OK. Takk. Jeg klarer ikke å lese det utfra hva han skriver.
Full forståelse for det, det ble kanskje litt i overkant kryptisk, da jeg ikke ville gi for detaljert beskrivelse til at vedkommende ble veldig lett å identifisere. Vedkommende er nok i overkant konfliktsky, som gjør "stå på krava"-delen av situasjonen litt vanskelig. Arbeidsgiver feiltolker antakelig dette som at de har flere frihetsgrader enn det som er realiteten.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365373 24/11/2016 15:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Verneombud og tillitsvalgt i fagforeningen bør jo kunne hjelpe til her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365389 24/11/2016 18:05
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det er min erfaring også, det er for det meste et "ikke-tema" dersom det er det som skal til for å holde folk i arbeid. Spesielt når det er snakk om noe som på ingen måte er en menneskerett å ha tilgang til på jobb. Men det har altså blitt forsøkt, og personalavd har en tilnærming der de tror at dette er greit å fjerne utenfor sesong, altså står man igjen med hjemmekontor i 2 mnd i året som eneste alternativ personal aksepterer. Uakseptabelt i min verden men tydeligvis ikke her.

Jeg vil tro HR "gjemmer" seg bak:

"§ 4-6.Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne
(1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l."

Siden det er sesongbetont så tenker de vel at ved å tilby hjemmekontor i 2 måneder har gjort sitt med tanke på særskilt tilrettelegging.

Nå jobber jeg i en organisasjon der det finnes en del ansatte som ikke ser så godt, og da er man veldig på ballen med tilrettelegging, men det slår meg at jeg er veldig usikker på hvordan dette ville blitt håndtert.

Kan godt spørre HR hos oss om ønskelig.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: GeirK] #2365396 24/11/2016 18:56
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Verneombud og tillitsvalgt i fagforeningen bør jo kunne hjelpe til her.

Ja - det var min umiddelbare kommentar da jeg fikk høre at dette ikke hadde løst seg via nærmeste leder. Uten at jeg har fått for mye detaljer så later det til at disse også er av typen som ikke helt har forstått hva slags ansvar de har påtatt seg.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: tmork] #2365397 24/11/2016 18:59
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: tmork

Siden det er sesongbetont så tenker de vel at ved å tilby hjemmekontor i 2 måneder har gjort sitt med tanke på særskilt tilrettelegging.

Det tror jeg også. Men ut fra typen arbeid og bedriftens/arbeidstakers rolle så er det en ganske uholdbar løsning. Derfor heller mistanken mer mot at det er en enkel måte å presse noen ut noen man syns bare er vanskelig.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365419 24/11/2016 20:40
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Algerisk mot apelsinskall/klementier/mandariner?

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Skjelven] #2365425 24/11/2016 20:59
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Pepperkaker.

CK Fix
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365453 25/11/2016 06:28
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Jordbær?

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: perbl] #2365454 25/11/2016 06:45
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Fikk høre det fra en kollega da jeg dro fram litt peanøttsmør for å kline på skiva mi, og det synes jeg egentlig jeg fortjente.

Nå er jo ikke peanøtter nøtter, men det er jo veldig ofte kryssallergier i nøtter/peanøtter som gjør at det er fornuftig å holde det også unna.

Utover det har arbeidsgiver plikt til å legge til rette, og da må de ta det ansvaret.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: gare] #2365479 25/11/2016 08:40
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Nå er jo ikke peanøtter nøtter, men det er jo veldig ofte kryssallergier i nøtter/peanøtter som gjør at det er fornuftig å holde det også unna.

Utover det har arbeidsgiver plikt til å legge til rette, og da må de ta det ansvaret.

Du har rett, gikk litt fort i svingene og formulerte meg lite nøyaktig. Allergien gjaldt peanøtter, så peanøttsmør er absolutt ikke smart ICON_SMILE

Søler man litt på fingre etc, skal det bare litt uheldig møteromsbooking til før man har en case.

Per B.
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: perbl] #2365485 25/11/2016 08:54
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Sitat: gare

Du har rett, gikk litt fort i svingene og formulerte meg lite nøyaktig. Allergien gjaldt peanøtter, så peanøttsmør er absolutt ikke smart ICON_SMILE

Søler man litt på fingre etc, skal det bare litt uheldig møteromsbooking til før man har en case.

Hehe, nå er det såpass mye kryssallergier ute og går knyttet opp mot nøtter, peanøtter og mandler(som heller ikke er nøtter), at det er logisk uansett. Men direkte peanøttallergi er jo åpenbart en grunn til å la peanøttsmør/syltetøy være noe man spiser hjemme, og strengt tatt kanskje bare i helgene, men det er en annen diskusjon ICON_SMILE

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365494 25/11/2016 09:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hvor går grensen for tilrettelegging? Hvis noen har alvorlig brødallergi, må da alle over på noe annet?

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365498 25/11/2016 09:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag klarar inte att förstå att en sesongs avhengig matvara ska vara så viktig att spisa för de anställda på en bedrift att alternativet är att noen ska jobbe hemifrån.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365509 25/11/2016 09:59
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Arbeidsgiver handler ut i fra 3 alternativer.

1. Ikke kan (selvfølgelig kan de)
2. Ikke gidder
3. Ikke vil

Høres ut som om det er alternativ 3 som er mest relevant her, som muligens skyldes at de har lyst til å bli kvitt vedkommende. Jeg hadde i alle fall, begynt å se meg om etter en annen arbeidsgiver. Det å starte en stor konflikt her er arbeidstaker sjeldent tjent med mtp å få ny jobb.

Har en del erfaring selv med finansbransjen (som dette gjaldt), og det kan være tøft. Min erfaring er at man får relativt godt betalt, men fagforeninger, arbeidstidregler, verneombud, arbeidsmiljøloven etc er noe som ikke eksisterer, eller blir tatt veldig lett på.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: aug11x] #2365529 25/11/2016 11:21
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Hvor går grensen for tilrettelegging? Hvis noen har alvorlig brødallergi, må da alle over på noe annet?

Nå finnes ikke brødallergi, men det visst du nok, og en eventuell glutenallergi virker ikke på samme måte som en nøtteallergi der støv fra nøtter kan gi alvorlige pusteproblemer. Litt lite sammenlignbart utover det faktum at man neppe kan forvente at en arbeidsgiver legger til rette for en arbeidstager på en slik måte at det er til alvorlig ulempe for resten av arbeidsstokken. Å avstå fra nøtter i arbeidstiden er neppe gjennomgripende endringer i livet til folk.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365531 25/11/2016 11:26
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ok. Var mest ment som et eksempel. Jeg selv ville ikke hatt noe problem med å rette meg etter ønske fra kollegaer med alvorlig allergi, men et sted må jo grensen gå. Hva er alvorlig ulempe for resten av arbeidsstokken? For min del kunne jeg fint droppet brødskivene, men tviler på at det gjelder alle (i allefall der jeg jobber).

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: Anders A-R] #2365532 25/11/2016 11:33
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Etter at jeg sluttet å røyke, så kom luktesansen tilbake.
Da oppdaget jeg at enkelte parfymer slår meg helt ut. Noen skyllemidler inneholder disse parfymene.
Jeg hadde nettopp begynt i ny jobb og på den plassen var vi 3 gutter og 13 jenter. Ei av de brukte avogtil en parfyme som slo meg helt ut. Det var ingenting å gjøre, da parfymeallergi ikke da kunne "bevises".
Det ble heller ikke gjort noe selv om arbeidsreglene sa det ikke var lovt å bruke parfyme eller overdreven sminke på den bedriften.

Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer? [Re: anonym] #2365534 25/11/2016 11:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan kan sånn rent medisinsk forbedret luktesans trigge en allergi?

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support