Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer?
|
Re: Tilrettelegging på arbeidsplass - erfaringer?
[Re: Anders A-R]
25/11/2016 11:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg sliter litt med å sette meg inn i dette uten å vite hvilken allergi. Det som dog slår meg er at man aldri kontrollerer hvem som til en hver tid er i lokalene. Det holdes som regel møter, service folk er innom, håndverker, kunder med mer og da er man jo like langt.
Har en arbeidsgiver lov til å forby en matvare? Hvilke sanksjoner kan de evt. benytte seg av? Vil de i ytterste konsekvens kunne sparke en som bryter et forbud?
Ulempen for arbeidsgiver kan jo fort bli stor...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: GeirK]
25/11/2016 11:54
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan kan sånn rent medisinsk forbedret luktesans trigge en allergi? Ingen lege, men har forslag til svar. En auto-immun respons kan bli dempet kraftig dersom man har aktiviteter som demper immunforsvaret. Eksempelvis vil noen får som slutter å røyke utvikle autoimmune tarmsykdommer som ulserøs kolitt eller chrons. Disse får råd om å begynne å røyke igjen for å se om symptomene på tarmsykdom blir borte. Dette sees som en bedre løsning enn medisinering pga. bivirkninger på medisin. Det var ikke luktesansen som trigget allergi, men bedre immunologisk respons.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: sveinaa]
25/11/2016 11:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har en arbeidsgiver lov til å forby en matvare?
I klassen til minstemann går det en elev med kraftige matallergier. Alt av nøttebaserte produkter er forbudt på hele skolen uavhengig om man er elev eller ansatt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: tmork]
25/11/2016 12:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er min erfaring også, det er for det meste et "ikke-tema" dersom det er det som skal til for å holde folk i arbeid. Spesielt når det er snakk om noe som på ingen måte er en menneskerett å ha tilgang til på jobb. Men det har altså blitt forsøkt, og personalavd har en tilnærming der de tror at dette er greit å fjerne utenfor sesong, altså står man igjen med hjemmekontor i 2 mnd i året som eneste alternativ personal aksepterer. Uakseptabelt i min verden men tydeligvis ikke her. Jeg vil tro HR "gjemmer" seg bak: "§ 4-6.Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne (1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l."Siden det er sesongbetont så tenker de vel at ved å tilby hjemmekontor i 2 måneder har gjort sitt med tanke på særskilt tilrettelegging. Nå jobber jeg i en organisasjon der det finnes en del ansatte som ikke ser så godt, og da er man veldig på ballen med tilrettelegging, men det slår meg at jeg er veldig usikker på hvordan dette ville blitt håndtert. Kan godt spørre HR hos oss om ønskelig. Kan man bruke definisjonen "hjemme seg bak" når arbeidsgiver forholder seg til et lovverk? Arbeidsgiver har i dette tilfellet nesten ordrett fulgt lovteksten ved å tilby hjemmekontor.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
25/11/2016 16:52
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skjelven traff riktig, det er sitrusfrukter som er problemet. Klementingnafling er ikke hva jeg ville definere som spesielt nødvendig for å få arbeidsdagen til å gå.
Måten jeg har sett dette løst andre steder er at man henger opp skilt i de etasjene det er forbud mot f.eks nøtter av ulike slag. Og en streng justis blant kollegaer som selvfølgelig gjør sitt for å ivareta helsen til sin kollega.
Hva som feiler personalavdelingen og folka som jobber i den aktuelle bedriften er noe jeg lurer veldig på...
Redigert av Anders A-R; 25/11/2016 16:53.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: GeirK]
25/11/2016 18:08
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvordan kan sånn rent medisinsk forbedret luktesans trigge en allergi? Kanskje all jævelskapen gikk fast i all tjæren og soten som var i pustesystemet? Når pustesytemet konstant er fylt opp av gasser og dritt fra røykingen, så slapp vel ikke det som pirret fra parfymen frem. Tok noen måneder før man kunne kjenne at her var det lukter som man aldri hadde kjent før. Utrolig hva 28 år med røyking gjør med luktesansen.
|
|
|
[Re: zero]
25/11/2016 18:11
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvordan kan sånn rent medisinsk forbedret luktesans trigge en allergi? Ingen lege, men har forslag til svar. En auto-immun respons kan bli dempet kraftig dersom man har aktiviteter som demper immunforsvaret. Eksempelvis vil noen får som slutter å røyke utvikle autoimmune tarmsykdommer som ulserøs kolitt eller chrons. Disse får råd om å begynne å røyke igjen for å se om symptomene på tarmsykdom blir borte. Dette sees som en bedre løsning enn medisinering pga. bivirkninger på medisin. Det var ikke luktesansen som trigget allergi, men bedre immunologisk respons. Fikk en type tarmbetennelse. På det meste så telte jeg 18 turer på do på en dag med levering av last fra tarmen. Det var jævlig, men jeg fortalte meg selv at det bare var belønningsenteret som ville ha meg tilbake på nikotin igjen.
|
|
|
26/11/2016 06:52
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er min erfaring også, det er for det meste et "ikke-tema" dersom det er det som skal til for å holde folk i arbeid. Spesielt når det er snakk om noe som på ingen måte er en menneskerett å ha tilgang til på jobb. Men det har altså blitt forsøkt, og personalavd har en tilnærming der de tror at dette er greit å fjerne utenfor sesong, altså står man igjen med hjemmekontor i 2 mnd i året som eneste alternativ personal aksepterer. Uakseptabelt i min verden men tydeligvis ikke her. Jeg vil tro HR "gjemmer" seg bak: "§ 4-6.Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne (1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l."Siden det er sesongbetont så tenker de vel at ved å tilby hjemmekontor i 2 måneder har gjort sitt med tanke på særskilt tilrettelegging. Nå jobber jeg i en organisasjon der det finnes en del ansatte som ikke ser så godt, og da er man veldig på ballen med tilrettelegging, men det slår meg at jeg er veldig usikker på hvordan dette ville blitt håndtert. Kan godt spørre HR hos oss om ønskelig. Kan man bruke definisjonen "hjemme seg bak" når arbeidsgiver forholder seg til et lovverk? Arbeidsgiver har i dette tilfellet nesten ordrett fulgt lovteksten ved å tilby hjemmekontor. Derav "". De gjemmer seg nok ikke bak lovverket, men de tolker det nok dit hen at de har gjort det som kreves av dem.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
|
|