Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Vil innføre vektgrenser for utstyr..

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365137 23/11/2016 10:15
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
En liste med tillatt eller forbudt utstyr og deler er mer pælete å vedlikeholde og kontrollere. Det er en del kranker, kassetter og ymse andre deler å velge i. Vekt er enkelt, og treffer ikke så hakke galt. Funksjonelt er det jo liten forskjell på en sykkel med XT, og en sykkel med XRT pluss blylodd på ramma. Da er det like greit å gå for XT og litt enklere vedlikehold.

Det er alltid mulig å lage det grisedyrt, uansett regel. Jeg kunne jo få spesialstøpt et girøre i rent gull (kun for de gode metallurgiske egenskapene med seighet og bruddstyrke, selvsagt) på en topp topp highend karbonramme, og få Norges dyreste sykkel. Poenget skal være at det er minst mulig å hente på å velge dyrt, og mest mulig å hente på rytteren. Det flytter også noe av det mentale fokuset til det som teller mest, kan man håpe.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: oyvin] #2365139 23/11/2016 10:40
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: oyvin
En liste med tillatt eller forbudt utstyr og deler er mer pælete å vedlikeholde og kontrollere. Det er en del kranker, kassetter og ymse andre deler å velge i. Vekt er enkelt, og treffer ikke så hakke galt. Funksjonelt er det jo liten forskjell på en sykkel med XT, og en sykkel med XRT pluss blylodd på ramma. Da er det like greit å gå for XT og litt enklere vedlikehold.

Det er alltid mulig å lage det grisedyrt, uansett regel. Jeg kunne jo få spesialstøpt et girøre i rent gull (kun for de gode metallurgiske egenskapene med seighet og bruddstyrke, selvsagt) på en topp topp highend karbonramme, og få Norges dyreste sykkel. Poenget skal være at det er minst mulig å hente på å velge dyrt, og mest mulig å hente på rytteren. Det flytter også noe av det mentale fokuset til det som teller mest, kan man håpe.

Tviler sterkt på at vektforskjellen utgjør så mye mellom XT og XTR til at blylodd vil være nødvendig.

Prismessig utgjør det en stor forskjell og om utstyrsnivå er et argument for at flere skal delta vil dette måtte spille en rolle. Vektforskjellene er størst på store komponenter som hjul, gaffel og ramme.

Ser klart at det kan være noe problematisk å kontrollere dette, det kan jo alternativt gjøres internt innad i klubben, med en opplæring av utstyr, mekkekurs o.l.

Btw. lurer fortsatt på om det er noe opplæring og mekkekurs for juniorer ?

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365144 23/11/2016 11:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det må jo være regler som lar seg håndheve, nå og om ti år.

En sykkel på 10Kg for en tiåring er ikke SÅ ille. Det er omtrent en halv sykkel lettere enn hva alle ungene i gata sykler rundt på i dag. ICON_WINK

Trådstarter har selvsagt et poeng i at det er morsommere å sykle på en sykkel som ikke må slepes med som et anker, men SÅ ille er det ikke med 10Kg sykkel. Og hensikten med regelen er å begrense utstyrsjag og "urettferdige" forskjeller mellom de som har råd og de som ikke har råd til dyrt utstyr i barneidretten. De fleste er nok enige i at det er positivt. (?)

Forbundet mener altså tydeligvis at dette veier tyngre enn at det kan bli litt kjipere for det lille mindretallet 10- til 16-åringer med sykler under 10 Kg som får det bittelitt tyngre, og det er i alle fall jeg enig i.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Stein] #2365161 23/11/2016 12:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

En sykkel på 10Kg for en tiåring er ikke SÅ ille. Det er omtrent en halv sykkel lettere enn hva alle ungene i gata sykler rundt på i dag. ICON_WINK

Trådstarter har selvsagt et poeng i at det er morsommere å sykle på en sykkel som ikke må slepes med som et anker, men SÅ ille er det ikke med 10Kg sykkel. Og hensikten med regelen er å begrense utstyrsjag og "urettferdige" forskjeller mellom de som har råd og de som ikke har råd til dyrt utstyr i barneidretten. De fleste er nok enige i at det er positivt. (?)

Forbundet mener altså tydeligvis at dette veier tyngre enn at det kan bli litt kjipere for det lille mindretallet 10- til 16-åringer med sykler under 10 Kg som får det bittelitt tyngre, og det er i alle fall jeg enig i.

+1

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Stein] #2365180 23/11/2016 12:56
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: Stein

10kg trening eller rittsykkel er jo fantastisk! Jeg personlig er mer bekymret om det blir et utstyrsjag for de unge slik jeg føler det er for en del voksne. Dermed ble jeg noe overrasket over å lese at mer enn halvparten har XT oppover og at det var dominerende selv på lavere aldersnivå.

Ja, xt er nokså overkommelig for mange men prisene på sykkelutstyr har også gått vesentlig opp i år. Nå ser jeg at SLX vs XT prismessig ikke utgjør stor nok gevinst til å velge det ene framfor det andre, skarve 600-800kr ish.

Men derimot Deore som har blitt en svært og var en bra gruppe koster nesten halvparten. Det slår litt hardere ut på lommeboken til noen som også gjerne ønsker det beste for sine barn.

Redigert av Berzerk; 23/11/2016 12:57.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365184 23/11/2016 13:16
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det er sikkert andre som ikke har råd til de "skarve" 800,- ekstra i tillegg til alt det andre. Og nettop derfor er dette regelverket så bra. Å ønske det beste for sine barn er å la de ha utstyr som virker. Og det gjør jo Deore? Tror ikke en 12-åring merker at de bremser dårligere dersom de ikke får høre fra en voksen at de er dårlige. Men, det er noe annet dersom voksne lar barna stille med felgbremser som ikke virker og med slitte dekk. Og akkurat her er det klubbene kan bidra med ekspertise og hjelpe foreldrene til å sørge for at syklene faktisk virker. At dekkene er gode, bremsene er trygge og at girene er juster og kjedet smurt. Pluss en god hjelm. Stort mer er det jo ikke for å komme i gang.

Det er også sykkelklubber som arrangerer byttekvelder slik at man kan få seg bremser som virker og evt oppgradere til f.eks XT for en rimelig penge.

'...once more, and more intensity!'
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Juffe] #2365185 23/11/2016 13:25
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: Juffe
Det er sikkert andre som ikke har råd til de "skarve" 800,- ekstra i tillegg til alt det andre. Og nettop derfor er dette regelverket så bra. Å ønske det beste for sine barn er å la de ha utstyr som virker. Og det gjør jo Deore? Tror ikke en 12-åring merker at de bremser dårligere dersom de ikke får høre fra en voksen at de er dårlige. Men, det er noe annet dersom voksne lar barna stille med felgbremser som ikke virker og med slitte dekk. Og akkurat her er det klubbene kan bidra med ekspertise og hjelpe foreldrene til å sørge for at syklene faktisk virker. At dekkene er gode, bremsene er trygge og at girene er juster og kjedet smurt. Pluss en god hjelm. Stort mer er det jo ikke for å komme i gang.

Det er også sykkelklubber som arrangerer byttekvelder slik at man kan få seg bremser som virker og evt oppgradere til f.eks XT for en rimelig penge.

Til info: Dreide skarve 800,- om slx vs xt og anbefalningen var Deore for et betydeligere innsparing om man leser hele innlegget.

Dermed føler jeg at vektbegrensning alene ikke vil være nok når det kommer til dyrt utstyrsvalg. Helt enig at opplæring innenfor klubbene vil være det beste steget her for å sørge for at ting er i top notch for syklistene.

Forstår jo at det blir vanskelig med overgangen når regelverket endres, men en slik begrensning vil sørge for at flere vil kunne ha råd til å være med.

Btw. så er vekt differansen for XT vs Deore gruppe 2013 mod= 292g.

Redigert av Berzerk; 23/11/2016 13:32.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Berzerk] #2365189 23/11/2016 13:37
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Berzerk

Til info: Dreide skarve 800,- om slx vs xt og anbefalningen var Deore for et betydeligere innsparing om man leser hele innlegget.

Dermed føler jeg at vektbegrensning alene ikke vil være nok når det kommer til dyrt utstyrsvalg. Helt enig at opplæring innenfor klubbene vil være det beste steget her for å sørge for at ting er i top notch for syklistene.

Forstår jo at det blir vanskelig med overgangen når regelverket endres, men en slik begrensning vil sørge for at flere vil kunne ha råd til å være med.

Jeg leste hele innlegget ditt flere ganger og er redd jeg dessverre feiltolket deg ICON_SMILE

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Juffe] #2365191 23/11/2016 13:41
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B

Jeg leste hele innlegget ditt flere ganger og er redd jeg dessverre feiltolket deg ICON_SMILE

Null stress, jeg kunne sikkert ha skrevet det tydeligere ICON_SMILE

Redigert av Berzerk; 23/11/2016 13:42.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365193 23/11/2016 13:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Poenget er jo ikke at det skal være umulig å lage noe dyrt som er tungt nok for å være lov, det vil det alltid være. Poenget er at det skal være minst mulig fordel å hente på å velge dyrt, samtidig som det skal være enkelt å håndheve og forståelig for foreldre og kommissærer.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: oyvin] #2365200 23/11/2016 13:55
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvin
Poenget er jo ikke at det skal være umulig å lage noe dyrt som er tungt nok for å være lov, det vil det alltid være. Poenget er at det skal være minst mulig fordel å hente på å velge dyrt, samtidig som det skal være enkelt å håndheve og forståelig for foreldre og kommissærer.

yes yes yes yes yes yes yes

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Berzerk] #2365210 23/11/2016 14:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

I min klubb var det i 2016 én stk mamma som tro sammen med rekrutt, fordi ingen andre gadd. Ungdom ordnet seg selv, heller ikke noen voksne som var med.

Vanskelig å satse på at klubbene skal følge opp...ihvertfall slik jeg opplever det.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: StiMedFlyt] #2365213 23/11/2016 14:51
Juffe Offline
Besatt
Besatt
I min klubb har det vært veldig god dekning av voksne på rekruttreningene. Samt egen facebook-gruppe for å dele info vedrørende sykkelvedlikehold mm. Merket selv at noen av barna hadde sykkel som nok kunne tålt en god service men, merket også at sykkelgleden var tilstede til tross for dette ICON_SMILE Utstyr som ikke virker er blitt påpekt og rettet opp uten problemer. Fikk kommentarer om at sønnen vår burde gå over på større hjul og skivebremser fordi det bare er bedre. Det ble elegant ignorert av undertegnede.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Juffe] #2365214 23/11/2016 14:56
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
I min klubb har det vært veldig god dekning av voksne på rekruttreningene. Samt egen facebook-gruppe for å dele info vedrørende sykkelvedlikehold mm. Merket selv at noen av barna hadde sykkel som nok kunne tålt en god service men, merket også at sykkelgleden var tilstede til tross for dette ICON_SMILE Utstyr som ikke virker er blitt påpekt og rettet opp uten problemer. Fikk kommentarer om at sønnen vår burde gå over på større hjul og skivebremser fordi det bare er bedre. Det ble elegant ignorert av undertegnede.

Godt å høre. samt bra tiltak!

Jeg forventer litt av en klubb og oppfølging på enkelte områder burde ikke være problematisk. Trist å høre det ikke er samme tilfellet for klubben deres, Knutspeed.

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: knutspeed] #2365251 23/11/2016 19:13
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

I min klubb var det i 2016 én stk mamma som tro sammen med rekrutt, fordi ingen andre gadd. Ungdom ordnet seg selv, heller ikke noen voksne som var med.

Vanskelig å satse på at klubbene skal følge opp...ihvertfall slik jeg opplever det.

Det går så lenge klubben har tilstrekkelig med ildsjeler. Er det bare EN som holder skuta gående går det bare til vedkommende møter veggen. Da blir det vakuum.
Jeg vet....

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Oystein L] #2365300 24/11/2016 08:17
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Oystein L
Sitat: knutspeed

Det går så lenge klubben har tilstrekkelig med ildsjeler. Er det bare EN som holder skuta gående går det bare til vedkommende møter veggen. Da blir det vakuum.
Jeg vet....

Husk at klubbene i de fleste tilfeller består av ivrige foreldre. Klubbene er helt avhengige av at de voksne medlemmene tar sin del av ansvaret for de unge. Hvis dere ikke er fornøyd med innsatsen fra klubben, er det bare å stille opp selv. De som er her inne, har som regel både interessen og kunnskapen. Så det er ingen unnskyldning.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: GardS] #2365301 24/11/2016 08:26
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: GardS

Husk at klubbene i de fleste tilfeller består av ivrige foreldre. Klubbene er helt avhengige av at de voksne medlemmene tar sin del av ansvaret for de unge. Hvis dere ikke er fornøyd med innsatsen fra klubben, er det bare å stille opp selv. De som er her inne, har som regel både interessen og kunnskapen. Så det er ingen unnskyldning.

Jepp, og det har man prøvd og gjort (for å si det pent), ref det Oystein L var inne på. Er jo grenser for hvor lenge man orker å daske skallen i veggen ICON_SMILE

Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Berzerk] #2365383 24/11/2016 17:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg forventer litt av en klubb og oppfølging på enkelte områder burde ikke være problematisk. Trist å høre det ikke er samme tilfellet for klubben deres, Knutspeed.

Jeg tror din forventning til klubb er stor. Klubben har ofte ikke så mye mer ressurser enn totalen av foreldrene til de barna som sykler. Heldigvis er det ofte ildsjeler som bærer mye mer på sine skuldre enn noen kan forvente.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: sveinaa] #2365387 24/11/2016 17:44
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: sveinaa

Jeg tror din forventning til klubb er stor. Klubben har ofte ikke så mye mer ressurser enn totalen av foreldrene til de barna som sykler. Heldigvis er det ofte ildsjeler som bærer mye mer på sine skuldre enn noen kan forvente.

Både og, ser helt klart at det er vanskelig for klubber med få medlemmer og ildsjeler. Kudos til de som faktisk stiller opp og mer til!

Redigert av Berzerk; 24/11/2016 17:45.
Re: Vil innføre vektgrenser for utstyr.. [Re: Espen W] #2370842 18/12/2016 12:36
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Espen W
Sitat: universalis
Støtter anonymous22s forslag. Likt utstyr gjennom klubbene er veien å gå.

For ski sin del burde ungene gå på like ski med de nye fellene og for syklingens del ville enkle halvdempere i aluminium være godt nok. Da lærer de sykkelteknikk også.

Jepp, tanken på det med det med tilsvarende regler innen skisport slo meg og.
Noen som vet om noe tilsvarende har vært diskutert innen langrenn, og spesielt alpint (som etter sigende er særdeles dyrt)?

I både langrenn og skiskyting har det ihvertfall vært gjort noe slikt på rulleskikonkurranser om sommeren...
Er ikke sikker på om det alltid gjøres slik nå til dags (har ikke konkurrert siden 2005), men bl.a. da jeg deltok på NM i sommerskiskyting 2002 fikk vi utlevert rulleskiene på start. Måtte bare fortelle hvilken binding vi brukte, skiene var ellers identiske.

Eneste ulempen med utlånsordningen var at vi alle fikk ski med altfor god glid og knallhard gummi, så det ble mye tryning da regnet hølja ned (folk gikk ut i spagaten osv). Cirka null friksjon på vått underlag. Men likt for alle deltakerne, ihvertfall ICON_SMILE Tror produsenten som lånte ut skiene lærte litt av det.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support