|
|
|
Navigere etter egne ruter i skog og mark
|
Navigere etter egne ruter i skog og mark
17/11/2016 15:44
|
Hårball
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har lyst til å gjøre følgende:
-Sitte hjemme på pc å lage en gpx rute på ViewRanger eller lignende. (for å utforske stier i skog og mark) -overføre nevnte spor til en enhet. -sykle ruten og kose meg.
Hvilken enhet egner seg best for slikt? Jeg vil kun navigere etter egne ruter, har en iPhone 6 som kanskje kunne være aktuell, men da må jeg evt ha en skikkelig holder og et vanntett deksel og det vet jeg ikke om finnes, er også litt skeptisk til batteritiden.
Ser og at Garmin har en del edge enheter som kanskje egner seg?
Noen som har greie på dette og kan hjelpe meg?
|
|
|
Re: Navigere etter egne ruter i skog og mark
[Re: Hårball]
17/11/2016 18:01
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Kjenner ikke alle Garmin sine, men jeg handlet meg en Edge 1000 .Gav opp å navigere etter telefon (iPhone). Lager noen ruter selv på kart og har sett at kart (mtbmap) og terreng ikke bestandig stemmer 100%. Dvs stiene ligger ikke helt der de skal være. Går stort sett greit, men litt trøblete om det finnes flere stier på lite område. Da er det greit å ha Edge fastmontert på styret, og få oversikt. Liker også å se på kartet, når jeg er ute på sti, uten fast rute. Angrer ikke på kjøpet  /Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
18/11/2016 07:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Kjenner ikke alle Garmin sine, men jeg handlet meg en Edge 1000 .Gav opp å navigere etter telefon (iPhone). Lager noen ruter selv på kart og har sett at kart (mtbmap) og terreng ikke bestandig stemmer 100%. Dvs stiene ligger ikke helt der de skal være. Går stort sett greit, men litt trøblete om det finnes flere stier på lite område. Da er det greit å ha Edge fastmontert på styret, og få oversikt. Liker også å se på kartet, når jeg er ute på sti, uten fast rute. Angrer ikke på kjøpet  /Jan Sikker på at det ikke egentlig skyldes dårlig nøyaktighet på GPS-en, når kart og terreng ikke stemmer overens? Dvs at det egentlig er kart og GPS som ikke stemmer overens? Jeg fikk så dårlig nøyaktighet på min Edge 1000 at jeg fikk byttet den inn.
|
|
|
[Re: anderfo]
18/11/2016 07:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sikker på at det ikke egentlig skyldes dårlig nøyaktighet på GPS-en, når kart og terreng ikke stemmer overens? Dvs at det egentlig er kart og GPS som ikke stemmer overens? Jeg fikk så dårlig nøyaktighet på min Edge 1000 at jeg fikk byttet den inn. Sikker? Har slitt med at kart og terreng ikke alltid har matchet i skogen med både Edge 800 og Edge 1000, men i åpnere terreng har det vært fint. ofte har man ligget 5-10 meter til høyre/venstre for stien.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/11/2016 09:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sikker på at det ikke egentlig skyldes dårlig nøyaktighet på GPS-en, når kart og terreng ikke stemmer overens? Dvs at det egentlig er kart og GPS som ikke stemmer overens? Jeg fikk så dårlig nøyaktighet på min Edge 1000 at jeg fikk byttet den inn. Sikker? Har slitt med at kart og terreng ikke alltid har matchet i skogen med både Edge 800 og Edge 1000, men i åpnere terreng har det vært fint. ofte har man ligget 5-10 meter til høyre/venstre for stien. I mitt tilfelle var det snakk om 10-200 m offset i åpent terreng. Ikke hver gang, men flere turer. Helt hårreisende dårlig nøyaktighet sammenliknet med Edge 800 som lå i sekken på de samme turene. Garmin sendte meg en ny enhet. Jeg hadde nok et mandagseksemplar... Men dette var litt off topic; jeg ville bare presisere at det ikke nødvendigvis er verken kartet eller terrenget som er feil 
|
|
|
[Re: jag]
18/11/2016 11:42
|
Hårball
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kjenner ikke alle Garmin sine, men jeg handlet meg en Edge 1000 .Gav opp å navigere etter telefon (iPhone). Lager noen ruter selv på kart og har sett at kart (mtbmap) og terreng ikke bestandig stemmer 100%. Dvs stiene ligger ikke helt der de skal være. Går stort sett greit, men litt trøblete om det finnes flere stier på lite område. Da er det greit å ha Edge fastmontert på styret, og få oversikt. Liker også å se på kartet, når jeg er ute på sti, uten fast rute. Angrer ikke på kjøpet  /Jan Hva slags tjeneste/software bruker du for å lage rutene, og hvordan er prosessen å få de over på garmin enheten?
|
|
|
[Re: Hårball]
20/11/2016 08:23
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Skal du følge på forhånd lagte spor trenger du ikke stort til GPS, unøyaktighet mellom kart og terreng er en helt annen sak.
Skal du navigere derimot blir det annerledes. Jeg er oppsatt med Edge 1000 og Montana 650, begge fra Garmin. Til navigering er det uten tvil sistnevnte som gjelder, den har vesentlig større skjerm. Ulempen er selvsagt at dingsen blir forholdsvis stor.
Lars-Erik
|
|
|
|
|
|
|