Nye 'legender' i musikken?
|
Re: Nye 'legender' i musikken?
[Re: TrondAM]
17/11/2016 08:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er nok de fleste her enig i, da vi tross alt er gamliser.
|
|
|
[Re: Tange]
17/11/2016 09:07
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg er imponert over 21 Pilots. Sjangeroverskridende, fengende og spennende.
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/11/2016 10:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er jo og masse RAP fra 90 tallet som er supert og. Både fra øst og vest. NAS, KRS-one, Wu-Tang Clan med fler samt alle fra andre siden som poppet opp fra det som var N.W.A... masse legender der og vil mange mene... Legender går jo ikke alltid bare på hvor bra ting var, men hva de tilførte også. NWA er i mine øyne soleklare, også pga dødsfall og alt rundt. Public Enemy. Dr Dre er vel en som går inn som legende. RunDMC, tross en halvkort karriere? BeastieBoys, muligens for kort karriere de også? Ellers mistenker jeg at oss som er 30-40 ikke aner hva som blir omtalt som legender om 20-40 år :-D Man kan jo lure på om Bieber og flere av disse holder på lenge. Fornyer de seg, eller er de døgnfluer?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/11/2016 10:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo og masse RAP fra 90 tallet som er supert og. Både fra øst og vest. NAS, KRS-one, Wu-Tang Clan med fler samt alle fra andre siden som poppet opp fra det som var N.W.A... masse legender der og vil mange mene... Legender går jo ikke alltid bare på hvor bra ting var, men hva de tilførte også. NWA er i mine øyne soleklare, også pga dødsfall og alt rundt. Public Enemy. Dr Dre er vel en som går inn som legende. RunDMC, tross en halvkort karriere? BeastieBoys, muligens for kort karriere de også? Ellers mistenker jeg at oss som er 30-40 ikke aner hva som blir omtalt som legender om 20-40 år :-D Man kan jo lure på om Bieber og flere av disse holder på lenge. Fornyer de seg, eller er de døgnfluer? Jeg har ikke noe spesielt forhold til Public Enemy og RunDMC. Men N.W.A var jo på en måte en start for noe som ble stort i LA. N.W.A var jo bla Dr. Dre, Eazy-E, og Ice Cube som alle fikk solide solo karrierer. Dr. Dre med Death Row Records kanskje størst?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
17/11/2016 10:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror dagens legender kanskje holder til et eller annet sted i electronica universet. EDM har jo blitt ganske stort på ganske kort tid. Her har jo og del av de store navnene og holdt på lenge. Noe av utfordringen er vel kanskje at mange ikke vil akseptere at dette er musikk på lik linje med feks Beatles. Tror allikevel mye av det DJ gjør live i dag oppfattes på samme måten som livekonserter da veldig mye handler om hvilken sinnsstemning man klarer å få tilhørerne i.
|
|
|
17/11/2016 10:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ellers er det jo et band fra Brasil; Sepultura som bør nevnes. Sjangeren er ganske smal, men Arise og Chaos A.D er i alle fall sterke (legendariske?) album...
|
|
|
17/11/2016 11:18
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legender går jo ikke alltid bare på hvor bra ting var, men hva de tilførte også. Det synes jeg er et veldig viktig premiss. Hvis du gir ut et debutalbum som er med å definere en sjanger eller en epoke og så tar overdose dagen etter så er du instant legende. Hvis du produserer 300 knallbra indierock album fra nå til 2030 så gjør du bare noe som allerede har blitt gjort og som mange andre gjør uansett.
|
|
|
17/11/2016 11:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Går det ann å si at om noen skal bli "legende" så fordrer det at noen aktivt bygger et image sånn at "legenden" synes godt i media? "Legender" går jo feks som hånd i hanske sammen med ikoniske fotografier........ Finnes det moderne legender uten det?
|
|
|
17/11/2016 12:25
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
BeastieBoys, muligens for kort karriere de også?
De har vel levert album de siste 4 tiårene fram til MCA døde i 2012, så karrieren har ikke vært så veldig kortvarig.
|
|
|
18/11/2016 08:22
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veldig mange her nevner musikere i fleng, og sier de er eller har potensiale til å være legender.
Jeg personlig har ikke hørt om en brøkdel av de som nevnes og tror derfor at de IKKE blir legende utenfor sin ytterst smale lytterskare :-D De blir ikke noe Bowie for å si det slik...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/11/2016 08:34
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Veldig enig med Knirkekne, få av disse som nevnes er veldig kjent utenfor sin egen sjanger. Jeg tror det å bli legende i den store Cohen-Bowie-Beatles-Stones sfæren krever en relativt stor komersiell suksess. Jeg tror det holder å kontinuerlig fornye seg og gi ut musikk jevnt og trutt, og spille for masse folk. Det er snakk om å oppnå popularitet i et bredere samnfunnslag, samtidig som musikken kan høres på av "hipsterne" uten at det er totalt kred-ødeleggende. Av dagens artister tror jeg Dave Grohl/Foo Fighters og Adele er de som kansje dukker opp på NRKP1GAMLIS på min DAB-superpluss radio i 2045. Da kan barnebarna (som da sikkert nærmer seg tenårene) okke å bære seg over den tamme gæmlismusikken jeg hører på.
Legende på grunnlag av myter etc er en annen sak.
- Stefan
|
|
|
18/11/2016 08:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Den yngste "legenden" jeg kommer på i farta er nok Kurt Cobain. "Legender" fra sjangere som EDM, eller folk som Justin Bieber klarer jeg egentlig ikke se for meg, og jeg håper ikke at vi kommer dit.  Det lages selvsagt god musikk fremdeles, og fra 2016 kan jeg i farta komme på f.eks. Steven Wilson, Opeth og Katatonia som jeg har kjøpt selv og fortjener å nevnes, i tillegg til alle de mer åpenbare og de som er over sin storhetstid. 
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/11/2016 08:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Veldig mange her nevner musikere i fleng, og sier de er eller har potensiale til å være legender.
Jeg personlig har ikke hørt om en brøkdel av de som nevnes og tror derfor at de IKKE blir legende utenfor sin ytterst smale lytterskare :-D De blir ikke noe Bowie for å si det slik... Litt som Bowie for meg. Musikalsk kjenner jeg ekstremt lite til ham. Veldig mange liker og musikk bare fordi det er riktig å like den. Jeg tror også veldig mange "store" navn har blitt det fordi plateselskapene "pushet" akkurat dem. De aller fleste som har blitt "store" hadde og en eminent manager (managment.). Musikken var/er selvsagt god, men sannsynligvis var den ikke mye bedre enn alt annet. Jeg har egentlig mer sansen for "musikk-geni" enn "musikk-legende". For musikk mener i alle fall jeg at salgstall altfor sjelden har en sammenheng med hvor god musikken er.
|
|
|
[Re: Stefan77]
18/11/2016 09:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror det å bli legende i den store Cohen-Bowie-Beatles-Stones sfæren krever en relativt stor komersiell suksess.
Den suksesses er det ikke mulig å få i dag. Ikke fordi det lages objektivt dårligere musikk, men fordi musikk ikke "pushes" like smalt. For å sette det i perspektiv så hadde min mor på 60 tallet en liten eske (størrelse med en kopipapir eske) med 45 singler som sitt musikk univers (Universet for folk flest var det som sto i en jukebox), mens vi i dag har tilgang til all musikk som er laget og har blitt laget. Det å bli playlista på P4 kan jo nesten bli kriteriet for å bli legende om man trekker litt på det.
|
|
|
[Re: Stein]
18/11/2016 09:04
|
magic
Besatt
|
Besatt
"Legender" fra sjangere som EDM, eller folk som Justin Bieber klarer jeg egentlig ikke se for meg, og jeg håper ikke at vi kommer dit.  Må jo ikke værra bare gitar og sang som kreves for å kalles legender  Kraftwerk er vel relativt legendariske. Daft Punk har holdt på i 20 år, hadde en relativt legendarisk konsert for 10 år siden http://www.rollingstone.com/music/news/w...y-clip-20151210
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
18/11/2016 09:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvor viktig det er å bli "pushet" ser vi i dag også. All musikk som havner på listetoppen er ikke nødvendigvis den beste musikken, men musikk noen har bestemt at skal opp og frem. Tidligere så var konkurransen for de som ble satset på vanvittig mye mindre enn i dag så det skulle bare mangle at de ble store...
|
|
|
[Re: magic]
18/11/2016 09:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jada. Kraftwerk, Devo osv. er rimelig godt etablert og respektert. Fortjent også. Daft Punk, Yello, Massive Attack, etc... Sikkert mange som fortjener betegnelsen like bra som mange andre. Helt på Dylan- og Lennon-kjendisstatus er de nok ikke, men.  Det meste jeg liker av kontemporærmusikk er gitarbasert, men selvsagt er ikke det en forutsetning. Nå fikk du meg forresten til å tenke på Morphine, som ikke har med fnugg av gitarer (Vel, en bassgitar, da.) Det setter jeg på nå.
|
|
|
[Re: magic]
18/11/2016 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det settet var vel i grunn litt grovt starten på hvordan elektronisk musikk ble ble noe for alle sansene (ikke bare lyd). Jeg tror veldig mange av dagens unge har hatt opplevelser på live sett av denne type musikk som har satt like dype spor som 70, 80 og 90 tallets band ga på livekonsert i sin samtid...
Redigert av sveinaa; 18/11/2016 09:15.
|
|
|
18/11/2016 09:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det settet var vel i grunn litt grovt starten på hvordan elektronisk musikk ble ble noe for alle sansene (ikke bare lyd).
Nuvél... Jarre?
|
|
|
[Re: Stein]
18/11/2016 09:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det settet var vel i grunn litt grovt starten på hvordan elektronisk musikk ble ble noe for alle sansene (ikke bare lyd).
Nuvél... Jarre? Må kanskje presisere litt. Starten på det man ser live i denne sjangeren i dag.
|
|
|
18/11/2016 10:10
|
btm
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. De som regnes som legender i dag er i all hovedsak 1. generasjon av pop og rock, og slo igjennom på 60-tallet (og noen tidlig på 70-tallet). Siden da har antallet sjangeravgreininger eksplodert, og mengden musikk har jo bare økt. I dag er det så mange subsjanere at det er bortimot umulig å treffe en hel generasjon slik rocken gjorde på 50-tallet, Beatles og Stones på 60-tallet (må nesten ha med Dylan her også), og (om en i noe mindre grad, da det allerede begynte å bli flere artister og flere sjangeravgreininger) the Doors, Black Sabbath og Led Zeppelin på 70-tallet (Bowie bør nok også med her), og delvis også punken i 77. Etter dette har det ikke vært like store opprør/bevegelser, og dermed har heller ikke legender blitt skapt i samme format. Noen har vi dog, Lemmy er umulig å ikke nevne. Allerede når jeg skriver dette ser jeg jo at dette blir altfor forenklet (eller så har jeg allerede begynt å overanalysere), og det er alltid unntak som bekrefter regelen... Men at det fremdeles blir laget mye meget god musikk, er udiskutabelt. At det også blir laget mye ræl er like sikkert. Legender eller ikke, musikken vil bestå 
btm
|
|
|
[Re: btm]
18/11/2016 10:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Allerede når jeg skriver dette ser jeg jo at dette blir altfor forenklet (eller så har jeg allerede begynt å overanalysere), og det er alltid unntak som bekrefter regelen...
Det blir litt forenklet, men jeg tror det kan forklare en del. Jeg vil nesten påstå at dette var ganske gjeldende helt til platebransjen "tapte" mot strømming. Selv i dag ser man jo at de som blir satset på blir store. Se feks Marcus og Martinius. De er jo et produkt av marketing og ikke et produkt av nyskapende musikk...
|
|
|
18/11/2016 11:00
|
stmarc
Avhengig
|
Avhengig
Og en kan jo dra 'legende'-begrepet i alle retninger, også enkelthendelser - - Er A-ha er legandarisk band fordi de toppet singellista i USA ? - Er Jahn Teigen en legendarisk artist fordi han var førstemann til å få 0 poeng i MGP ? - Er Bobbysocks legendariske fordi de vant MGP ? - Er Sissel Kyrkjebø en legende fordi hun har den mestselgende plata i Norge? - Er Jokke en legende fordi han er dau ?
And the list goes on...
|
|
|
[Re: btm]
18/11/2016 11:25
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. De som regnes som legender i dag er i all hovedsak 1. generasjon av pop og rock, og slo igjennom på 60-tallet (og noen tidlig på 70-tallet). Siden da har antallet sjangeravgreininger eksplodert, og mengden musikk har jo bare økt. I dag er det så mange subsjanere at det er bortimot umulig å treffe en hel generasjon slik rocken gjorde på 50-tallet, Beatles og Stones på 60-tallet (må nesten ha med Dylan her også), og (om en i noe mindre grad, da det allerede begynte å bli flere artister og flere sjangeravgreininger) the Doors, Black Sabbath og Led Zeppelin på 70-tallet (Bowie bør nok også med her), og delvis også punken i 77. Etter dette har det ikke vært like store opprør/bevegelser, og dermed har heller ikke legender blitt skapt i samme format. Noen har vi dog, Lemmy er umulig å ikke nevne. Allerede når jeg skriver dette ser jeg jo at dette blir altfor forenklet (eller så har jeg allerede begynt å overanalysere), og det er alltid unntak som bekrefter regelen... Men at det fremdeles blir laget mye meget god musikk, er udiskutabelt. At det også blir laget mye ræl er like sikkert. Legender eller ikke, musikken vil bestå Metallica kommer ut med ny plate i dag, og reiser fortsatt verden rundt og setter standarden for hard-rock 35 år etter de startet opp. De er et godt eksempel på et band som kom etter denne første generasjonen. De slo igjennom på 80-tallet, og antall plater, konserter. popularitet, osv. taler for seg selv. De er ikke spesielt "nye", men adskillig nyere enn Dylan, Cohen og Bowie. Når det gjelder Marcus og Martinus så kan man sikkert mene mye om kvaliteten på musikken og at de blir pushet av et plateselskap. Men de har noe viktig som man er helt avhengig av for å bli populær. De har karakter, utstråling og ikke minst fengende sanger som gjør at de er lette å like. Samme med Bieber ... utfordringen for disse er å gjenskape suksessen når nyhetens verdi har lagt seg. For M&M`s del, så må jeg innrømme at de også på plate nummer to lager nynnebasert og fengende musikk! Kudos til dem  Dave Grohl er selvsagt, men blant litt mere moderne legender så er Marilyn Manson også selvsagt der oppe. Han har det meste, og mere til, og holder fotsatt på.
Redigert av Brusdalen; 18/11/2016 11:26.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
18/11/2016 11:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Metallica kommer ut med ny plate i dag, og reiser fortsatt verden rundt og setter standarden for hard-rock 35 år etter de startet opp.
Derom er det vel mildest talt delte meninger.  Leste at Hammett beskyldte Guns'N'Roses for å ha blitt en "nostalgia act" her om dagen. Ja, det har han helt rett i. Skulle ønske Metallica gjorde det samme.
|
|
|
18/11/2016 11:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Metallica kommer ut med ny plate i dag, og reiser fortsatt verden rundt og setter standarden for hard-rock 35 år etter de startet opp.
Håper du mener at deres plater fram til og med Black Album fortsatt setter standarden? Det de har gjort etterpå setter vel mest standarden for skit 
|
|
|
[Re: ]
18/11/2016 11:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
For meg er det ikke noe forskjell på Bruce Springsteen og Smokie. Musikkverden hadde vært nøyaktig det samme om de ikke hadde eksister. Hehe. Jeg kan faktisk aldri huske noen som helst artist nevne Bruce Springsteen som en artist de var inspirert av.
|
|
|
18/11/2016 11:42
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Metallica kommer ut med ny plate i dag, og reiser fortsatt verden rundt og setter standarden for hard-rock 35 år etter de startet opp. Vent nå et øyeblikk ... <pling!> Ah, der var popkornet ferdig, kjør debatt! 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
18/11/2016 11:45
|
stmarc
Avhengig
|
Avhengig
Kan nevne i fleng Bon Jovi og Jim Steinman (Meat Loaf sin komponist) av artister som er veldig inspirert av Springsteen. Meat Loaf sine tidlige plater har jo også E Street musikere i backing-bandet sitt)
|
|
|
|
|