Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Spectral eller Strive

Re: Spectral eller Strive [Re: Cervin] #2362577 10/11/2016 11:11
S
Shiftman Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Cervin
Jeg er ny på Strive og kan også si at den er livlig og lett å hive rundt.
Jeg tror at hvis du mest sykler singletrack vil en spectral ha "rett" vandring hele tiden, men blir det mye steinrøys, dropping, eller villmannskjøring vil du nok være glad for den ekstra dempingen på¨Strive.

Tviler på du vil bli misfornøyd uansett hvilken du velger.
Jeg kommer fra en 2011 Specialized Stumpy FSR, som er litt brattere og kortere, samt har 26" hjul og jeg vil ikke si at Stirven føles noe særlig mindre leken. Bare tryggere.

Hvilken Strive har du? Race geo?
Jeg har lyst på en 2017 Strive, men det er jo endel modeller å velge mellom, karbon/alu, race geo eller ikke.

Sitat: baronKanon
Låse, nei (why?). Stive av: litt (shapeshifter stiver av på Strive)

Jo, har de ikke plattform funksjon på demperne da?
Fox demperne på Strive ser ut til å ha CTD, og regner med modeller med Rockshox dempere har tilsvarende? -Eller?
Jeg har 2016 FOX dempere på min sykkel med CTD (eller Open, Medium og Firm som det heter nå for tiden), og de stiver godt av i Firm.

Re: Spectral eller Strive [Re: Shiftman] #2362586 10/11/2016 11:44
D
Den glade amatør Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Shiftman
Jeg er ny på Strive og kan også si at den er livlig og lett å hive rundt.
Jeg tror at hvis du mest sykler singletrack vil en spectral ha "rett" vandring hele tiden, men blir det mye steinrøys, dropping, eller villmannskjøring vil du nok være glad for den ekstra dempingen på¨Strive.

Tviler på du vil bli misfornøyd uansett hvilken du velger.
Jeg kommer fra en 2011 Specialized Stumpy FSR, som er litt brattere og kortere, samt har 26" hjul og jeg vil ikke si at Stirven føles noe særlig mindre leken. Bare tryggere.

Hvilken Strive har du? Race geo?
Jeg har lyst på en 2017 Strive, men det er jo endel modeller å velge mellom, karbon/alu, race geo eller ikke.

Sitat: baronKanon
Låse, nei (why?). Stive av: litt (shapeshifter stiver av på Strive)

Jo, har de ikke plattform funksjon på demperne da?
Fox demperne på Strive ser ut til å ha CTD, og regner med modeller med Rockshox dempere har tilsvarende? -Eller?
Jeg har 2016 FOX dempere på min sykkel med CTD (eller Open, Medium og Firm som det heter nå for tiden), og de stiver godt av i Firm.

Er det egentlig noen forskjell på vanlig geo og "race geo" i år da? Tabellene ser helt like ut for meg:) Eneste forskjellen jeg kan se på race og vanlig er at race har 1x11/12 istedenfor to-delt krank, samt bredere dekk...

Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2362598 10/11/2016 12:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er kun Race-geo for 2017. Synes vanlig geo blir for høy og kort. Det som er fett at de kommer med XL med race geo.

Race er rittorienterte, mens ikke-race er mer toppturorienterte, grovt regnet i min verden. Ville nok gått for en race-modell til generell stisykling som ikke innebærer lange, bratte klatringer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2362682 10/11/2016 16:12
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Min er cf8 med RockShox rct3 hele veien.

I race GEO. Knallfin og leken.

Rct3 demperene har åpen, trail og firm setting.

Herjing på snø brukte jeg full åpent. På singlettack i Arendal følte jeg det var vell så fint i Trail mode.

Har jo ennå litt ikke fått testa så mye innstillinger ennå siden mesteparten av stiene ennå er dekket av snø.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Spectral eller Strive [Re: Cervin] #2362736 10/11/2016 19:23
S
Shiftman Offline
Fersking
Fersking
S
Kun race geo I år ja.. Gått meg hus forbi.

Min er cf8 med RockShox rct3 hele veien.

I race GEO. Knallfin og leken.

Rct3 demperene har åpen, trail og firm setting.

Herjing på snø brukte jeg full åpent. På singlettack i Arendal følte jeg det var vell så fint i Trail mode.

Har jo ennå litt ikke fått testa så mye innstillinger ennå siden mesteparten av stiene ennå er dekket av snø.

Okay, er det stor forskjell mellom de 3 setningene på demperne?
Jeg sikler på AL 6 race, den ser fin ut med 1 x12. Har karbonade ramme nå, men er redd for hvor mye juling de karbonrammene tåler.
AL6 race har Rockshox dempere, det har jeg aldri prøvd, har Fox nå, men virker som pike/lyric gjør det bra i tester på nett. Vil man ha fox må man på cf8 og cf9, og sende en sparegris ekstra til slakteriet.
Ser ut som AL6 race er mye for pengene, på bekostning av vekt kontra cf modellene.

Re: Spectral eller Strive [Re: baronKanon] #2362745 10/11/2016 20:03
erlingba Offline
.
.
Hadde håpet at Canyon kom med en Spectral 29 med 140mm vandring for 2017.
Er det noen som har fått med seg grunnen til at de ikke har en litt grovere 29'er lenger?

Må si Strive frister litt nå som den kommer i XL Race.
Er ikke sikker på om jeg virkelig trenger en såpass grov sykkel da det kun blir ett enduroritt årlig. Nedoverbakkene er morsomst, men noen ganger kan det være like artig å gi gass i krux oppover.

Såvidt jeg har forstått graderingen av Fox og RockShox dempere så har for eksempel Pike den samme demperenheten i både RC og RCT3, men førstnevnte mangler noen justeringsmuligheter. Fox har flere varianter av dempere så hvis man ønsker den beste demperen er det Factory som gjelder. Stemmer dette?
Og det samme gjelder for bakdempere?

Re: Spectral eller Strive [Re: erlingba] #2362754 10/11/2016 20:25
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: erlingba
Hadde håpet at Canyon kom med en Spectral 29 med 140mm vandring for 2017.
Er det noen som har fått med seg grunnen til at de ikke har en litt grovere 29'er lenger?

Må si Strive frister litt nå som den kommer i XL Race.
Er ikke sikker på om jeg virkelig trenger en såpass grov sykkel da det kun blir ett enduroritt årlig. Nedoverbakkene er morsomst, men noen ganger kan det være like artig å gi gass i krux oppover.

Såvidt jeg har forstått graderingen av Fox og RockShox dempere så har for eksempel Pike den samme demperenheten i både RC og RCT3, men førstnevnte mangler noen justeringsmuligheter. Fox har flere varianter av dempere så hvis man ønsker den beste demperen er det Factory som gjelder. Stemmer dette?
Og det samme gjelder for bakdempere?

Har sjølv CF9 Race.
Viss du likar nedoverbasert sykling best. Men også vil klatre eit og anna crux, og generellt sykle opp for å få den kjekke nedturen, så er Strive heilt innafor!

Santa Cruz Megatower

Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2362779 10/11/2016 23:01
Cervin Offline
Veteran
Veteran
De var tomme for alu når jeg skulle bestille, og så var det litt mer rabatt på cf, så jeg tok løpefart og håper på det beste med tanke på holdbarhet.

Mange sier at en slik karbonramme skal tåle den bruken den er ment for.
Men treffer du en spiss stein på feil måte blir det hull og svakhet i karbon, mens alu bare får en fin bulk.

I trailmode kommer du lenge opp i vandringa og sykkelen kjennes ikke like treg ut så jeg syns det er en fin setting, som også fungerte fint nedover.

I motsetning til propedal som jeg hadde på den forrige sykkelen. Det fungerte mer som noe man skrur på på vei opp og skrur av på vei bortover og nedover fordi sykkelen blir hard.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2362790 11/11/2016 07:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hett tips: kan du vente til neste år med å bestille, kan du få visse modeller noe rabattert hvis du kan fremvise gyldig helårslisens. Dette gjelder en sykkel/ramme i året, og kommer ofte ikke på siden før utpå våren.

Som alltid: karbon kan bygges sterkt eller lett. Ofte bygges det sterkt, og blir i tillegg lett som en bieffekt. Det er grunnen til at f.eks. Santa Cruz kun lager karbonrammer til V10 utforsykkel. Karbon er sterkest.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2363251 13/11/2016 19:09
S
Shiftman Offline
Fersking
Fersking
S
Takk for tips baronKanon. Er uansett ikke før neste år jeg kommer til å bestille. Vet du om Canyon avogtil kjører andre tilbud?

Tenker nok at de fleste karbonrammer er sterke nok ja, har sett diskusjoner om dette på forumet. Men så er det dette med skader av steinsprut, eller tryn på en stein (steinete og bratt her på vestlandet), og jeg kan med god samvittighet klemme ting rundt ramma (verkstedstativ, sykkelholder på bil).
Og selvsagt pris, cf9 race - al6 race: 1.2 Kg og 10K NOK i forskjell, begge har x01 Eagle 12s og begge ser ut til å resten av spec'en i orden.

Edit: Beklager kupping av tråd!

Men må innrømme cf9 i stealth farge var beintøff...

Redigert av Shiftman; 13/11/2016 20:56.
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2379966 30/01/2017 13:58
S
Steinhar Offline
Fersking
Fersking
S
Hadde nesten bestemt meg for Spectral, før jeg begynte å lese litt på Strive, tror egentlig jeg har mest lyst på Strive.
Har da sett litt på al 5.0 race, men blir denne veldig tung? Jeg må ha størrelse XL.
Jeg er helt ny på dette, og har ikke hatt sykkel siden jeg gikk på videregående.

Re: Spectral eller Strive [Re: Steinhar] #2379981 30/01/2017 15:13
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde også bestemt meg for Spectral, helt til jeg så at den ikke hadde iscg-fester under kranken. Det ble dealbraker for meg. Så endte med en Strive. Hovedgrunnen til at jeg ville bytte var at jeg ville prøve litt mindre vandring. Strive har samme vandring som jeg hadde fra før, men med shapeshifteren håper jeg å få i både pose og sekk ICON_WINK

Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2383884 16/02/2017 09:15
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hei, ser det er mange meninger her basert på spec, men er det noen som har prøvd begge sykler? er det noen helst grunn til å velge Spectral ift. Strive hvis man trivest best når det går nedover?

Re: Spectral eller Strive [Re: nordfonn] #2383939 16/02/2017 13:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: nordfonn
er det noen helst grunn til å velge Spectral ift. Strive hvis man trivest best når det går nedover?
Nei. Har prøvd Spectral og eier Strive. Strive er helt rå nedover, og med Shapeshifter er den også fin bort og opp! Veldig fornøyd med kjøpet mitt!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2383951 16/02/2017 14:09
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Var et innlegg for en kompis. Han kjøpte en Strive CF 9.0 Team fra outlet, første stisykkel.. regner med han blir fornøyd ICON_SMILE

Han gikk forsåvidt for en M, da det ikke var L tilgjengelig.. tabell https://www.canyon.com/en/innovation/strive-geometry/ sier L, da han er litt over 180..

Bestilling gikk litt raskt og konklusjonen var vel at det i mange tilfeller er kjekkere med "litt mindre ramme, kontra litt stor ramme" i terrenget.. flere jeg sykler med som har denne oppfatningen.. Håper han ikke har gått på en smell her?

Re: Spectral eller Strive [Re: nordfonn] #2383997 16/02/2017 17:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: nordfonn
Var et innlegg for en kompis. Han kjøpte en Strive CF 9.0 Team fra outlet, første stisykkel.. regner med han blir fornøyd ICON_SMILE

Han gikk forsåvidt for en M, da det ikke var L tilgjengelig.. tabell https://www.canyon.com/en/innovation/strive-geometry/ sier L, da han er litt over 180..

Bestilling gikk litt raskt og konklusjonen var vel at det i mange tilfeller er kjekkere med "litt mindre ramme, kontra litt stor ramme" i terrenget.. flere jeg sykler med som har denne oppfatningen.. Håper han ikke har gått på en smell her?
han går glipp av noe, det er helt klart. Liket du å gønne på nedover, er det mye med en lang sykkel, ikke bare i stabilitet fra lenger akselavstand, men også enklere å flytte tyngdepunktet forover og bakover uten å overkompensere. Over 180 er en klar L.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2384538 20/02/2017 21:10
A
AndreasAL89 Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Den glade amatør
Sitat: JTE
Jeg har akkurat kjøpt en Strive, og hadde første stitur på den i dag, og kort oppsummert:
Jeg digger den!!
Min opplevelse er at den ikke står tilbake for Santa Cruz Bronson, som jeg hadde før, eller Tallboy Ltc, (som herved er redusert til ritt/reservesykkel) ved vanlig stisykling. Nedover er den i en helt annen liga enn de nevnte. Helt konge:)
Bare sånn for å gjøre valget litt vanskeligere.

Hehe! Så du synes Striven funker fint til "normal" sti bruk? Hva legger du forresten i vanlig stitur? Og hvilken utgave gikk du for?

Har ikke prøvd så veldige mange fulldempere. Er egentlig redd for å ende opp med noe som føles som en utforsykkel på vanlig sti- det er ikke spesielt gøy.

Det du burde være redd for er at sykelen du kjøper ikke er grov nok, gikk på den smelen gitt x2. Blir dyrt i lengden for å si det slik ICON_SMILE Det er jævelig kjipt å bruke 30-40 lapper for så å finne ut at du skulle handlet noe annet..

Re: Spectral eller Strive [Re: Den glade amatør] #2384690 21/02/2017 20:50
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Og hvilken størrelse går man for i Strive hvis mn er 185. Blir XL for stort. Ser ut som at de er relativt høye i fronten.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Spectral eller Strive [Re: neistein] #2384747 22/02/2017 09:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: neistein
Og hvilken størrelse går man for i Strive hvis mn er 185. Blir XL for stort. Ser ut som at de er relativt høye i fronten.
Large i Race-geometri. XL race for å kjøre mest fort nerrover.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support